Mysterie: muis werkt met oude, maar niet met nieuwe batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:00

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb een Hama Roma wireless muis. Hij begon wat te haperen, en normaliter is dat teken dat ik de batterijen moet vervangen. Ik had nog wel 2 AA batterijen liggen dus die er in gedaan. Muis werkt niet. Oude batterijen er weer in, en muis werkt wel (maar nog steeds haperig). Ik met zo'n apparaatje meten, en ja er zit nog stroom in de nieuwe batterijen. Nuja, uitsluiten kan geen kwaad dus zojuist een pakje nieuwe batterijen gekocht. Wat blijkt? Ook met deze nieuwe batterijen werkt de muis niet, maar zodra ik de oude er in stop werkt deze (edoch haperend). Wat ik zeker weet:
- De nieuwe batterijen hebben allemaal nog stroom (gemeten met apparaatje).
- De contactjes lijken schoon en niet verbogen
- De batterijen zijn van hetzelfde formaat (ik heb ze ook op het oog naast elkaar gehouden maar zie geen verschil).

Rara, hoe kan dit? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 20-08-2019 16:37)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

LankHoar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:44:
Indien er iets in de muis zou zitten, dan zouden de oude batterijen toch ook geen contact kunnen maken? Er zit zo'n plastic dingetje in zodat je de batterijen er makkelijk uit kunt halen, maar die zit niet bij de contacten.
Helaas is het puntje van de + pool niet gestandaardiseerd.. heb heel wat kinder speelgoed waar van de batterij de ene pluspool net te dik is, de andere niet lang genoeg etc.
Vaak is het contact puntje wel een beetje aan te passen om (beter) contact te maken. Soms stop ik er een stukje (vd)draad tussen om te overbruggen.

Vergelijk de oude en de nieuwe batterij nou eens..

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 20-08-2019 14:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04

SeatRider

Hips don't lie

+ en - omgewisseld bij de nieuwe batterijen? Of weet je zeker dat de pluspool goed contact maakt? Ik heb wel eens gezien bij sommige batterijen dat er een plastic randje om de pluspool zat, waardoor deze niet meer lekker paste.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zijn de nieuwe batterijen oplaadbaar en gebruik je normaalgesproken alkaline batterijen?
Oplaadbare batterijen geven een iets lager voltage, normaal geen punt maar misschien voor deze muis wel.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
SeatRider schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:28:
+ en - omgewisseld bij de nieuwe batterijen? Of weet je zeker dat de pluspool goed contact maakt? Ik heb wel eens gezien bij sommige batterijen dat er een plastic randje om de pluspool zat, waardoor deze niet meer lekker paste.
De plus en min zitten goed :) En indien er een laagje op zit, dan zou ik toch ook met mijn voltagemeter niet kunnen meten dat er stroom in zit? Ik zie niets zitten, ook niet na krabben met mijn nagel.
MadMarky schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:31:
Zijn de nieuwe batterijen oplaadbaar en gebruik je normaalgesproken alkaline batterijen?
Oplaadbare batterijen geven een iets lager voltage, normaal geen punt maar misschien voor deze muis wel.
Beiden zijn niet oplaadbare batterijen, gewoon alkaline. Beiden 1.5 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Iets anders ampérage waar je muis moeite mee heeft?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

LankHoar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:35:
De plus en min zitten goed :) En indien er een laagje op zit, dan zou ik toch ook met mijn voltagemeter niet kunnen meten dat er stroom in zit? Ik zie niets zitten, ook niet na krabben met mijn nagel.
Ik denk dat @SeatRider bedoeld dat er in je muis soms een randje is dat voorkomt dat het puntje van de batterij contact maakt.
LankHoar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:26:
Ik met zo'n apparaatje meten, en ja er zit nog stroom in de nieuwe batterijen.
Meestal meten die apparaatjes alleen de spanning. Zonder belasting kan je daar niet heel veel mee.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 20-08-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:40
werkt het met 1 oude en 1 nieuwe?
Ik vermoed dat spanning idd net te hoog is. Nieuwe zijn 1,5V, maar zakken gelijdelijk naar 1,2V.
Als de muis eigenlijk bedoeld is voor herlaadbare batterijen kan het zijn dat hij met 3V net niet overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
AW_Bos schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:36:
Iets anders ampérage waar je muis moeite mee heeft?
Ik zie dit niet op de batterijen staan, ook niet op de verpakking van de nieuwe.
DukeBox schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat @SeatRider bedoeld dat er in je muis soms een randje is dat voorkomt dat het puntje van de batterij contact maakt.

[...]

Meestal meten die apparaatjes alleen de spanning. Zonder belasting kan je daar niet heel veel mee.
Indien er iets in de muis zou zitten, dan zouden de oude batterijen toch ook geen contact kunnen maken? Er zit zo'n plastic dingetje in zodat je de batterijen er makkelijk uit kunt halen, maar die zit niet bij de contacten.
metteko schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:38:
werkt het met 1 oude en 1 nieuwe?
Ik vermoed dat spanning idd net te hoog is. Nieuwe zijn 1,5V, maar zakken gelijdelijk naar 1,2V.
Als de muis eigenlijk bedoeld is voor herlaadbare batterijen kan het zijn dat hij met 3V net niet overweg kan.
Ik heb hem nog nooit met herlaadbare batterijen gebruikt, en dit is niet de eerste keer dat ik batterijen wissel. Hij werkt overigens niet met 1 oude en 1 nieuwe batterij, onafhankelijk van welke ik onder en welke ik boven doe.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

LankHoar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:44:
Helaas is het puntje van de + pool niet gestandaardiseerd.. heb heel wat kinder speelgoed waar van de batterij de ene pluspool net te dik is, de andere niet lang genoeg etc.
Vaak is het contact puntje wel een beetje aan te passen om (beter) contact te maken. Soms stop ik er een stukje (vd)draad tussen om te overbruggen.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 20-08-2019 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04

SeatRider

Hips don't lie

DukeBox schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:47:
[...]

Helaas is het puntje van de + pool niet gestandaardiseerd.. heb heel wat kinder speelgoed waar van de batterij de ene pluspool net de dik is, de andere niet lang genoeg etc.

Exact dit.

@LankHoar maak anders ff een foto?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
DukeBox schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:47:
[...]

Helaas is het puntje van de + pool niet gestandaardiseerd.. heb heel wat kinder speelgoed waar van de batterij de ene pluspool net de dik is, de andere niet lang genoeg etc.
Vaak is het contact puntje wel een beetje an te passen om (beter) contact te maken. Soms stop ik er een stukje (vd)draad tussen om te overbruggen.

Klopt precies. Ik heb dit gedonder vroeger ook met een Medion muis gehad.
Je was me net voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@DukeBox ik heb ze vergeleken en zie werkelijk geen verschil.

@SeatRider u vraagt, wij schieten:

Batterijen. Zo recht mogelijk naast elkaar. De onderste is 1 van de 2 oude batterijen. De rest heb ik allemaal geprobeerd (sommige heb ik er meerdere van dus gelijke paren gebruikt, maar ook door elkaar heen).
Batterijen

De muis. Hoop dat dit een beetje goed beeld geeft van het batterij reservoir.
Muis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

LankHoar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:57:
Batterijen. Zo recht mogelijk naast elkaar. De meest rechter is 1 van de 2 oude batterijen.
Is dat de bovenste ? (Panasonic) Zo ja, die lijkt een kleiner puntje te hebben maar de muis lijkt ruim genoeg te zijn. Het linker boven 'min' contact punt lijkt wel wat verzonken.. zou daar eens op meten met een multimeter of die wel contact maakt met de batterij er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:02:
[...]

Is dat de bovenste ? (Panasonic) Zo ja, die lijkt een kleiner puntje te hebben maar de muis lijkt ruim genoeg te zijn. Het linker boven 'min' contact punt lijkt wel wat verzonken.. zou daar eens op meten met een multimeter of die wel contact maakt met de batterij er in.
Sorry vergeten de foto te draaien. Het was de onderste in dit geval. Als ik dat min contact punt iets terugbuig, zou dat kwaad kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

LankHoar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:27:
Sorry vergeten de foto te draaien. Het was de onderste in dit geval. Als ik dat min contact punt iets terugbuig, zou dat kwaad kunnen?
Het zou vrij makkelijk moeten gaan.. maar anders kan je er ook iets van metaal tussen kunnen stoppen (desnoods een stukje silver folie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Mijn oplossing was: een heel klein ringetje tussen de + polen v/d batterijen en houder te plaatsen.
Nu lagen de batterijen ook horizontaal/liggend in de muis en bij de TS is dit verticaal, wat het bemoeilijkt.
Het blijft aankloten...
Ik was er op een gegeven moment zo zat van dat ik maar een partij Logitech muizen (1x AA erin) gekocht had en deze werkten goed met de AA batterijen van de Lidl.

Dus, ik zou overwegen om een setje batt. bij bovenstaand super weg te halen of voor een nieuwe muis gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door PE4000 op 20-08-2019 16:11 . Reden: txt correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nou einde muis ben ik bang. Ik probeerde zilverfolie achter het contactpunt van het minnetje te stoppen, en toen ik die verboog brak deze af... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-07 16:36
LankHoar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:24:
Nou einde muis ben ik bang. Ik probeerde zilverfolie achter het contactpunt van het minnetje te stoppen, en toen ik die verboog brak deze af... :(
Hey! zeg. Einde muis, ben je belazerd! je zit hier op tweakers hoor!

Open schroeven, foto's maken, soldeerbout erbij en het komt vast goed al dan niet met hulp van je vrienden alhier op Tweakers... :(:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ha! Ipv dat contactje gebruiken kan er natuurlijk ook gewoon een groot, dik stuk aluminium folie tussen. Werkt prima nu, ook met de nieuwe batterijen :D

Muis 2

Gekke is dat mijn muis nog steeds af en toe hapert, dus snap niet helemaal waar dat aan ligt... Het batterijen mysterie is in ieder geval opgelost! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Low drop 3V regulator halen, een lipo cell inbouwen en een charge circuit inbouwen.
Het lijkt er op dat er een USB aansluiting op de muis zit, dus die zou je misschien kunnen misbruiken om te laden :)
Pagina: 1