Toon posts:

pc reboot spontaan bij spelen games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jenk
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-09 21:05
Mijn vraag:
...
De zelfbouw pc waar het over gaat heb ik al sinds 2017 en is nooit overgeklokt geweest.
Hij wordt het meeste door mijn zoon gebruikt die er vooral games op speelt.
Sinds kort reboot hij spontaan tijdens het gamen; vooral bij overwatch. (daarvoor nooit problemen gehad)
Bij normaal gebruik doet hij het prima; het is alleen bij het gamen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
...
De pc bestaat uit de volgende onderdelen:
Asus ix maximus moederbord
intel 7700k processor met waterkoeling van NZXT X61
Asus strix 1080ti 11GB videokaart
16GB 3200 corsair geheugen
Samsung 970 evo 1TB ssd
Be quit dark power pro 650 watt voeding ( volgens de online psu calculator van Be Quit zou ik met deze configuratie aan 550 watt genoeg hebben.)
Razer Deathadder muis.
27 inch full hd monitor ( ik weet het; deze moet ooit vervangen worden door een 4k monitor maar zolang mijn zoon niet klaagt :) )

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
...
Ik heb de pc helemaal schoongemaakt, kabels nagekeken, nieuwe versie van windows 10 1903 erop gezet en zelfs een oude backup van een vorige versie van Windows 10 terug gezet ( toen werkte hij nog prima) maar niets helpt.
Als ik het testprogramma CPUID Powermax gebruikt komt hij prima door de test van de CPU.
Als ik met het zelfde programma de GPU (videokaart) test, reboot de pc vrijwel meteen.
Met het testprograma furmark GPU stresstest duurt het langer voordat de pc spontaan reboot; meestal na zo'n 15 minuten.
In het logboek staat sinds kort vaak de melding: power kernel critical. (41) (dit is volgens mij vanwege het spontane rebooten)
De temperatuur van de videokaart wordt niet hoger dan 62 graden bij het testen.
De voltages van de voeding lijken goed; deze is wel van 2015. (heeft eerst in een andere pc gezeten)
Alles zit nog in de garantie dus dat is geen probleem, maar ik kom er niet uit of het software matig is of hardwarematig is al neig ik naar hardwarematig (voeding?)
Weet iemand wat ik nog zou kunnen proberen om erachter te komen wat er nu aan de hand is?
Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Recent driver van Nvidia geüpdatet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jenk
Alle drivers up-to-date inclusief de Nivdia drivers via geforce experience.
Het probleem is er ook met een terug gezette backup van windows 10 die op het moment van de backup geen problemen gaf.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jenk schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:35:
Alle drivers up-to-date inclusief de Nivdia drivers via geforce experience.
Het probleem is er ook met een terug gezette backup van windows 10 die op het moment van de backup geen problemen gaf.
Schone OS instellen, en later je data er op.(games-foto's etc) https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:49
Welke Dark Power Pro 650w?

• jenk
Schone OS installeren had ik al gedaan; heeft niet geholpen.
De voeding is een Be Quit Dark Power Pro platium 650W.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:49
Hoe heb je de videokaart aangesloten op de voeding. Eén kabel met twee 6+2 pins connectors of 2 kabels met een enkele 6+2 pins?

• jenk
met 2 kabels die beide een enkele 6+2 pins hebben.
Het rare is dat ik nooit problemen met deze pc heb gehad; ook niet tijdens gamen.
Het probleem lijkt te zijn gekomen een aantal weken na het installeren van windows versie 1903. (geen upgrade maar een hele nieuwe installatie)
Terugzetten van versie 1803 ( via een backup die ik net voor de upgrade naar 1903 had gemaakt) helpt echter ook niet.
Er is in windows 10 een optie om opstart en herstel instellingen aan te passen.
Ik heb hierin bij het onderdeel systeemfouten de optie om de pc automatisch opnieuw op te starten bij een systeemfout uit gezet, maar nog steeds start hij automatisch opnieuw op bij het gamen/testen?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee