Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Google weet wat ik in Readly lees... hoe zit dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Newhouze
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 28-08-2019
Hi Tweakers,

Vandaag heb ik iets meegemaakt wat ik niet begrijp. Ik deel het hierbij en ben benieuwd of iemand weet wat ik over het hoofd zie. Het gaat over het alwetende Google. Ik ben er op zich niet op tegen dat Google van alles van me weet, zolang ik maar weet wat ik deel en er bewust voor kies. Wat ik vandaag ontdekte snap ik echter niet. Hoe weet Google dit? Ik zal schetsen wat er gebeurd is...

Ik heb een abonnement op Readly, de App op m’n iPad Pro waarin in allerlei tijdschriften lees. Zo ook het tijdschrift “Prog” over progressieve rock muziek (cool blad trouwens). Ik heb het laatste issue gelezen waarbij ik onder andere het artikel over een nieuw album van de groep “Tool” heb gelezen. Ik had nog nooit van die groep gehoord, totaal onbekend voor mij, dus in het verleden had ik nog nooit iets over deze groep opgezocht, gelezen of geluisterd. Tijdens het lezen van Prog magazine ben ik op de iPad even kort naar Apple Music gegaan om dat album van Tool op te zoeken en in m’n bibliotheek te zetten, om later eens te gaan luisteren.

Na het lezen van het Prog magazine op m’n iPad, een uurtje later ongeveer, deed ik m’n Sony Android TV aan. Op die TV ben ik ingelogd op m’n Google account. Ik kwam op het “Home scherm” terecht en wat dacht je wat... als eerste suggestie werd een YouTube filmpje aanbevolen van de groep .... Tool !!

Mijn vraag ... hoe kan dat??

Ik heb een mail aan Apple gestuurd met de vraag of zij weten hoe dit kan. Tot op heden nog geen antwoord gehad.

Ik heb een mail aan Readly gestuurd met dezelfde vraag. Ik kreeg snel een mail terug met de melding dat Readly geen persoonlijke gegevens verkoopt aan derde partijen. Goed om te weten maar volgens hun voorwaarden wordt er wel degelijk informatie gedeeld met uitgeverijen van tijdschriften. Ik heb een mail teruggestuurd met vervolgvragen: Worden mijn persoonlijke gegevens gedeeld met uitgevers van tijdschriften? Wordt geanalyseerd hoe lang ik op pagina’s blijf (dus welke artikelen ik lees) en worden deze gegevens gedeeld met de uitgeverijen? Kan het zijn dat uitgeverijen (die dan mijn persoonlijke gegevens hebben en mijn leesgedrag / interesses) deze gegevens doorverkopen aan Google?

Dit laatste is trouwens mijn voorlopige hypothese... anders zou ik het niet weten. Ik ga er van uit dat Apple mijn Apple Music interesses niet aan Google doorgeeft. Ik denk ook dat Google op m’n iPad niet “kan zien” wat ik binnen Apple music uitspook.

Ik ben benieuwd waar Readly mee terug komt en of (en wat) Apple mij laat weten.

Heeft een van de Tweakers lezers een idee hoe dit precies zit?

Keep u posted.

Erik

• RoamingZombie
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Baader-Meinhof effect.

Als Tool idd een nieuw album heeft, en Google weet dat je van muziek houd (wat blijkt uit je algemene zoekverleden) hoe groot is de kans dat het filmpje toevallig daar wordt vertoond?

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light. - Dylan Thomas

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:32
Ik heb het privacy statement doorgelezen en hier staat sowieso niet expliciet met wie ze data delen. Ze claimen echter ook geen 'user generated data', waar je leesstatistieken onder zouden moeten vallen, te delen met anderen. Toch melden ze wel dat ze van alles doen aan 'analytics' en het delen van (geanonimiseerde) gegevens aan bijvoorbeeld uitgevers.

Volgens mij zijn online tijdschriften echter ook verkapte webpagina's tegenwoordig? Dus wie gaat Readly (uitgaande van de beste bedoelingen) en jou beloven dat niet één van de aanbieders van content op de één of andere manier tracking codes in links gebruikt of andere scripts mee laat lopen om je te tracken.

Als ik het zo lees is de kans klein dat dit toeval is - gezien de uniciteit van het onderwerp, maar kun je ook dit scenario nog niet uitsluiten. Enige hoe je het echt gaat weten is als óf Readly serieus kijkt naar wat er getracked wordt óf dat je zelf de verbindingen die Readly maakt tijdens het lezen van een magazine.

Tenslotte zou je andersom ook Google/YT kunnen verzoeken jouw data te overhandigen om daarin te kijken of je iets kunt vinden over de band, het tijdschrift en je Readly abo.

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ws. gebruikt Readly Google Analytics of een andere Google tool.
Kijk maar eens in de logs van je DNS server (als je die zelf hebt draaien) als je Readly opstart.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• NLRev0lution
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 19:13
Ik ken Readly niet maar toevallig een gmail account gebruikt voor deze app? En dus ook hetzelfde mail account op je tv in gebruik?

PSN/XBL/Steam: NLRev0lution | twitch.tv/nlrev0lution

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:29
Jaaap schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:28:
Ws. gebruikt Readly Google Analytics of een andere Google tool.
Kijk maar eens in de logs van je DNS server (als je die zelf hebt draaien) als je Readly opstart.
Dat ^^. Of Readly krijgt de bladen aangeleverd van uitgevers in HTML formaat dat tracking toestaat en de uitgever van het blad heeft iets van Google in die HTML staan.

PVoutput

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:25:

Als ik het zo lees is de kans klein dat dit toeval is - gezien de uniciteit van het onderwerp, maar kun je ook dit scenario nog niet uitsluiten
Het is helemaal niet uniek. Tool is een grote naam op het vlak van prog metal en de aankondiging van een nieuw album (eerste in 13 jaar) is groot nieuws.

Op basis van een “andere mensen die in prog geinteresseerd waren vonden dit interessant”-algorithme zal menig prog en metal fan dit nieuws nu voorbij zien komen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:32
downtime schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:33:
[...]

Het is helemaal niet uniek. Tool is een grote naam op het vlak van prog metal en de aankondiging van een nieuw album (eerste in 13 jaar) is groot nieuws.

Op basis van een “andere mensen die in prog geinteresseerd waren vonden dit interessant”-algorithme zal menig prog en metal fan dit nieuws nu voorbij zien komen.
Oh haha, ja dan is die kans ook gewoon groot :)

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
En zo komen er tientallen nieuwe albums uit en zijn er, ruwe schatting, paar miljard muziekliefhebbers die niet Tool als suggestie krijgen.

Vind dit een mooi voorbeeld van hoe (online) privacy volstrekt onmogelijk is. En iets als de AVG daar niets tegen in te brengen heeft. Welke van de vele trackers in de hele keten lekte nu de (potentiële) muzieksmaak van TS? En hoe kom je daar (n)ooit achter?

Tool is gaaf overigens. Undertow en Opiate grijs gedraaid. En nog steeds. Jaren ‘90. Latere albums iets te progressief naar mijn smaak. Alles fenomenaal gemasterd ook! Ben benieuwd :)

[Voor 10% gewijzigd door Zarathustra op 20-08-2019 12:42]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-06 20:25
Privacy statement van Readly: https://nl.readly.com/privacy
Ze delen met "socialmedia" etc..
Dus als er Google Analytics gebruikt wordt en jij start je TV en die maakt verbinding vanaf hetzelfde IP als waar jij net gelezen hebt over Tool is de kans groot dat Google die link gaat leggen.

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:35
Een beetje zelfde als wat de meesten al zeggen, maar toch nog eens: de nieuwe Tool is serieus gepushed op YT, door algoritmen of door hogere machten, dat zullen we niet snel te weten komen. Ikzelf had al enkele jaren niet veel meer naar Tool geluisterd op g music, maar kreeg m toch ook recht in m'n gezicht vanaf het moment dat de nieuwe song beschikbaar was op YouTube. Dus het minste vermoeden van interesse was genoeg, meer zou ik er niet achter zoeken. De song heeft al 8 miljoen views btw, stevig voor een progmetal song die 1 week uit is. Je bent niet de enige :)

• Newhouze
Dank voor de reacties allemaal! Ik denk echt dat het geen toeval is. Ok, ik hou van Prog en dat weet Google vast wel. Ik zie echter nooit spontane Google aanbevelingen op dat vlak, totdat ineens Tool op YT voorbij kwam. Ik zal proberen om te kijken welke verbindingen er worden gelegd als ik de Readly App start (moet ik nog wel uitzoeken, ben niet zo’n wizard op dat gebied). Ik wacht nog op antwoord van Readly op m’n vervolgvragen. Van Apple heb ik een mail terug gekregen met de melding dat Apple absoluut geen persoonlijke gegevens deelt met derden. Ze adviseren om vooral de leverancier van de App (Readly) te benaderen.
Keep u posted.

• Enit
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21-06 13:20
Newhouze schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:04:
Dank voor de reacties allemaal! Ik denk echt dat het geen toeval is. Ok, ik hou van Prog en dat weet Google vast wel. Ik zie echter nooit spontane Google aanbevelingen op dat vlak, totdat ineens Tool op YT voorbij kwam. Ik zal proberen om te kijken welke verbindingen er worden gelegd als ik de Readly App start (moet ik nog wel uitzoeken, ben niet zo’n wizard op dat gebied). Ik wacht nog op antwoord van Readly op m’n vervolgvragen. Van Apple heb ik een mail terug gekregen met de melding dat Apple absoluut geen persoonlijke gegevens deelt met derden. Ze adviseren om vooral de leverancier van de App (Readly) te benaderen.
Keep u posted.
Als je wilt kijken welke verbindingen er worden gelegd wanneer je de Readly app gebruikt, zou je dit kunnen proberen met de Lockdown app. Deze app is een firewall die allerlei verbindingen kan blokkeren, zoals verbindingen naar Google en Facebook. De app houdt een log bij van welke verbindingen allemaal geblokkeerd zijn. Misschien levert dit iets op wanneer je de Readly app opent, en vervolgens de log in Lockdown bekijkt. Maar ik ben zelf ook niet zo'n "wizard" op dit gebied, dus misschien zijn er handiger manieren.

Meer informatie en link naar de Lockdown app: https://www.iculture.nl/nieuws/lockdown-firewall-ios/

• Newhouze
Dank je! Ik ga Lockdown zeker proberen!

• Newhouze
Update: Ik heb bericht ontvangen van Readly met antwoorden op mijn vervolgvragen. Zij stellen dat mijn leesgedrag binnen de App inderdaad wordt geanalyseerd maar alleen in geanonimiseerde vorm met uitgevers wordt gedeeld. Daarom is het niet mogelijk dat uitgevers persoonlijke individuele gegevens hebben. Deze kunnen ze dus ook niet doorverkopen aan derden. Het spoor loopt dus een beetje dood nu... Ik ga nog kijken of ik met Lockdown op m’n iPhone nog wat kan zien.

• faraga
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Ik kreeg een paar maanden geleden van een collega eens een tip dat ik een bepaald nummer van Tool moest gaan luisteren. Ik had wel ooit eerder van die band gehoord, maar nog niet echt in verdiept. Ik vond het een tof nummer en sindsdien luister ik af en toe naar muziek van die band.

Later zag ik in de Reddit-app dat het onderwerp 'Tool' trending was. Ik klikte erop en leerde dat ze hun muziek eindelijk naar Spotify gingen brengen. Ik zou dan gedacht kunnen hebben dat ik Tool bovenaan de Reddit-app (waar ik nooit op de band had gezocht) zag omdat Last.fm misschien wel mijn luistergedrag deelt met Reddit. In de praktijk was het echter gewoon een nieuwtje en het viel me op omdat ik op dat moment meer met die band bezig was. Er zijn ontzettend veel trending onderwerpen die ik niet interessant vind en me daarom niet opvallen.

Dat de band tegenwoordig op Spotify te vinden is en dat er een nieuw album uitkomt, zorgt ervoor dat er op het internet weer een 'buzz' gaande is rond de band. Ik zie af en toe nieuwtjes van Last.fm dat het momenteel de meest beluisterde band is. Mensen praten er meer over en de muziek wordt meer geluisterd. Ook op YouTube wordt er meer gekeken naar video's van de band. De algoritmes zien dit, besluiten dat momenteel mensen het onderwerp 'Tool' interessant vinden en laten daarom de video's van Tool aan meer mensen zien.

Het gebeurt heel vaak dat je willekeurig iets aangeraden wordt en dat je er verder niets van vindt. Dat jij toevallig een artikel over een band had gelezen, een artikel dat overigens alleen is geschreven omdat de band een nieuw album uitbrengt, betekent niet dat die informatie meteen naar Google is doorgestuurd.

TL;DR Tool is momenteel bovengemiddeld vaak in het nieuws. Er is geen reden om paranoïde te doen. Ik sluit me aan bij @RoamingZombie

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21-06 21:59

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als ik Readily bezoek zie ik dat mijn browser naar doubleclick.net wil gaan.

voorbeeld:
https://9391896.fls.doubl...ef=https://us.readly.com/?

Doubleclick is een van de advertentie-netwerken van Google.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• daveyboy100
  • Laatst online: 21-12-2020
Toevallig lees ik deze post, maar in je Android tv (en Android smartphone) zit een microfoon ingebouwd, deze microfoon luistert constant mee en herkend woorden en tegenwoordig zelfs muziek. De Facebook app op je mobiel doet dit trouwens ook, maar niet als de rechten van de applicatie zijn aangepast.

Het kan dus goed zijn dat je tv een stukje muziek dat je afspeelde, ontving of het woord Tool ontving.

Het kan natuurlijk ook gewoon stom toeval zijn, Youtube's algoritme adviseert namelijk op basis van je gekeken filmpjes, als je al vaker muziek op Youtube van dit Genre hebt geluisterd, acht ik deze kans toch zeer groot.

• itarix
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-06 16:33

itarix

404 soul not found

daveyboy100 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:42:
Toevallig lees ik deze post, maar in je Android tv (en Android smartphone) zit een microfoon ingebouwd, deze microfoon luistert constant mee en herkend woorden en tegenwoordig zelfs muziek. De Facebook app op je mobiel doet dit trouwens ook, maar niet als de rechten van de applicatie zijn aangepast.
Heb je daar een bron voor? Ik was in de veronderstelling dat de meeste apparaten "luisteren" op sleutel woorden zoals Ok google, of hey Siri, Zolang het apparaat niet getriggerd wordt door deze woorden wordt er volgens mij niks met de audio gedaan...

• daveyboy100
  • Laatst online: 21-12-2020
itarix schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:51:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik was in de veronderstelling dat de meeste apparaten "luisteren" op sleutel woorden zoals Ok google, of hey Siri, Zolang het apparaat niet getriggerd wordt door deze woorden wordt er volgens mij niks met de audio gedaan...
https://www.libelle.nl/hu...ps-telefoon-meeluisteren/
https://computerworld.nl/...angstigend-helderziend-is
https://www.vice.com/nl/a...luistert-wel-degelijk-mee

Je zult natuurlijk geen bron van Google vinden waarin dit in normaal Nederlands wordt verklaard, maar het beste bewijs is in dit geval je eigen ervaring. Test het maar eens, voorbeeld uit één van de artikelen:

"Als mijn vrouw en ik het hebben over een willekeurig onderwerp, bijvoorbeeld hoe lang schildpadden leven en ik tik vervolgens 'hoe' dan komt er in de balk 'lang leven schildpadden', alsof Google net meeluisterde.

Dit soort praktijken heb ik meer dan één keer meegemaakt, aan de ene kant super handig, maar aan de andere kant toch een beetje eng...

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11-06 15:11
In ieder geval dus:

- pi hole installeren op raspberry pi of pc en up to date houden
- geen Google diensten gebruiken maar goede alternatieven zoals Duckduckgo, Outlook, etc.
- Chrome wissen, Firefox met alle extensions installeren: ublock origin, Ghostery(anoniem kiezen), track me not
- Google account niet meer gebruiken maar alternatief kiezen zoals Outlook
- Youtube alleen op een PC in de browser gebruiken waar een goede ad/tracking blocker op zit en niet op bijvoorbeeld een Apple tv of een Ipad
- Geen Google Play store gebruiken

Ipad is wat lastig om spam/tracking vrij te houden omdat zo dichtgetimmerd is, het lukt mij nog steeds niet om Duckduckgo ads volledig te blokkeren. Ironisch is dat op Android, wat van de grootste advertentie producent ter wereld is, het makkelijker is om adblock/privacy extensions te installeren omdat het opener is.

• Elskedej
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 15-04-2020
*knip* Nee we gaan hier niet 'inkoopacties' doen, laat staan oom de voorwaarden van een dienst te overtreden ;)

[Voor 82% gewijzigd door F_J_K op 16-04-2020 09:57]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True