Tips WiFi thuisnetwerk verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-05 17:29
Situatie:
  • een doorsnee rijtjeshuis met betonnen vloeren
  • Ziggo aansluiting (250Mbit) in de meterkast waar ook de Ziggo ConnectBox staat, die ook WiFi levert
  • CAT6 bedraad naar woonkamer en zolder voor diverse apparatuur, o.a. NAS
  • Op zolder staat een TL-WR1043N als switch te draaien, WiFi zet ik soms even aan als ik daar goede WiFi nodig heb
In huidige setup is het bereik beneden en 1e etage redelijk maar niet erg stabiel en op zolder ontoereikend, tenzij de TL-WR1043N daar ook WiFi gaat uitzenden.

Wens is nu om een stabiel draadloos netwerk in het huis te hebben en graag ook snel. Voor de internet verbinding voldoet de snelheid opzich al wel, maar connectie naar de NAS (bv foto's kijken) zou het denk ik beter kunnen.

Ik wil op een budgetvriendelijke manier de WiFi in huis stabieler en sneller maken. Zou de inzet van 2 stuks EAP225 daarbij een goede keuze zijn (1 op begane grond en 1 op zolder)? Of zou dit al overkill zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Waarom zet je de WiFi op die router alleen aan "als [je] daar goede WiFi nodig heb"?

Wat ik zou doen, is zorgen dat die router op zolder als Access Point/Switch staat aangesloten (kabel vanaf ConnectBox in een LAN poort, DHCP server uit, WiFi aan). Daarmee heb je dan effectief 2 accesspoints (ConnectBox en WR1043N). Als die dekking nog niet voldoende is, kun je overwegen om alles opnieuw in te richten.

EDIT: ik zie nu dat de WR1043N geen 5 Ghz WiFi ondersteunt. Het kan dan de moeite zijn die WR1043N te vervangen door een fatsoenlijk access point (of router-als-accesspoint) dat zowel 2.4 GHz als 5 GHz ondersteunt.

Om te zorgen dat je devices goed roamen, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen alle AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima. Ook tussen de ConnectBox en andere apparatuur kan dit prima werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 20-08-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-05 16:26
ik zou persoonlijk er wat geld tegen aan gooien en gewoon een goed netwerk opbouwen met ubiquiti als begin punt. je kan een 3 pack aan acces points kopen bijv. deze https://www.wifishop.nl/u...3-access-points/pid=61467 de wifi op je router uit zetten en dan die lekker de DHCP laten regelen. hierdoor als je met je laptop/telefoon of tabelt door het huis heen loopt gewoon overal snel en goed internet hebt.

kost wat maar als je het goed opzet heb je ook wat.

Ik heb het budget gedeelte gemist!

[ Voor 3% gewijzigd door maubaan op 20-08-2019 12:01 . Reden: budget gedeelte niet gelezen ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
maubaan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:54:
kost wat maar als je het goed opzet heb je ook wat.
Hij vraagt specifiek om "budgetvriendelijk"... Die ConnectBox van hem geeft een prima WiFi signaal, en waarschijnlijk heeft hij voldoende aan 1 fatsoenlijk extra access point op zolder of 1e verdieping. Deze suggestie lijkt me een kostbare oplossing voor een simpel probleem (en bovendien moeten er ook nog PoE injectors of een PoE switch bijgekocht worden).

@TS: mijn suggestie zou zijn om eerst te starten met 1 AP (bijvoorbeeld die EAP225, of iets anders), die op zolder aan te sluiten, en te kijken of dat naar behoren werkt. Een tweede er bij kopen voor de 1e verdieping kan altijd nog.

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 20-08-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Thnx voor de snelle antwoorden!

Ik heb die WR1043N nu even beneden neergezet met WiFi aan, dan heb ik beneden sowieso stabielere verbinding dan met de ConnectBox vanuit de meterkast. Ook op zolder werkt het dan nog een beetje, maar niet echt meer stabiel te noemen.
Als ik nou in het trappenhuis 1 EAP225 ophang, die dan op de 1e etage hangt, kan die niet de hele woning van goede WiFi bedienen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
3 accespoints is voor een gemiddeld rijtjeshuis dikke overkill.

Ik woon in een rijtjeshuis en heb twee stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) in gebruik:
- Eéntje in de woonkamer
- De andere hangt in het trapgat naar zolder, thv de vloer van de zolder
Op die manier pakt hij de 1e verdieping én de zolder mee

Heb de zendsterkte van het AP op zolder al iets lager moeten zetten, anders pikte ik hem soms in de woonkamer op (in de Ubiquiti software kan je zien tussen welke AP's een apparaat roamed).

Als ik de Ubiquiti en TP-Link naast elkaar zet dan is de TP-Link iets sneller:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/462454;1241491/
Denk dat het geen verkeerde keuze is. Misschien twee stuks bestellen, eerst eentje monteren en kijken hoe dat werkt? Als je dan al optimaal bereik hebt kun je de tweede weer terugsturen. Vind hem zelf niet zo mooi, maar dat is persoonlijk.

De WR1043N zou ik buiten beschouwing laten qua wifi. Het ding doet geen 5Ghz en is daarmee zwaar antiek.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2019 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25
ThinkPadd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:07:
3 accespoints is voor een rijtjeshuis dikke overkill.

Ik woon in een rijtjeshuis en heb twee stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) in gebruik:
- Eéntje in de woonkamer
- De andere hangt in het trapgat naar zolder, thv de vloer van de zolder
Op die manier pakt hij de 1e verdieping én de zolder mee

Als ik de Ubiquiti en TP-Link naast elkaar zet dan is de TP-Link iets sneller:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/462454;1241491/
Denk dat het geen verkeerde keuze is. Misschien twee stuks bestellen, eerst eentje monteren en kijken hoe dat werkt? Als je dan al optimaal bereik hebt kun je de tweede weer terugsturen.
Of je bestelt gewoon eerst 1 exemplaar ;)
Valt het tegen dan bestel je een tweede. Zit je ook niet met retourkosten mocht je er twee bestellen en er 1 terug moeten sturen.

Wij hebben ook een doorsnee rijtjeshuis (150m2 over drie woonlagen) met betonnen vloeren en heb met 1 accesspoint (Ubiquity long range) prima bereik door het hele huis. En ik heb het ding nog niet eens strategisch opgehangen, dat moet nog. Ligt nu plat op de tafel in de woonkamer :P

Het meest budgetvriendelijke voor TS is natuurlijk het gewoon te doen met wat hij al heeft en dat op een betere manier te plaatsen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Glenfiddich schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:13:
[...]
Of je bestelt gewoon eerst 1 exemplaar ;)
Valt het tegen dan bestel je een tweede. Zit je ook niet met retourkosten mocht je er twee bestellen en er 1 terug moeten sturen.
[...]
offtopic:
De meeste webshops die de EAP225 verkopen bieden gratis verzending aan zie ik inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@ThinkPad Niet iedere situatie is gelijk. Hier een woonhuis met 3 woonlagen. Betonnen vloeren, met 2 AP-AC-Lites ging het stukken beter dan met 1 wifiroutertje in de meterkast.

Met 3 AP's (iedere woonlaag een redelijk centraal opgehangen) gaat het perfekt.
Alle AP's nu op laag vermogen ingesteld, clients roamen netjes zodra je een trap op- of afloopt.

Misschien had ik me 75 euro kunnen besparen door 1 AP weg te laten, maar deze oplossing werkt gewoon grandioos. Vriendjes van de kinderen zijn verbaast dat ze boven in huis gewoon lekker kunnen "internetten". Thuis werkt dat nooit :P

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
marklinfan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:02:
Als ik nou in het trappenhuis 1 EAP225 ophang, die dan op de 1e etage hangt, kan die niet de hele woning van goede WiFi bedienen dan?
Durf vooral te experimenteren in kleine stapjes. Zoals je nu al merkt is er een verschil tussen de TP-link boven of beneden.

We kunnen vanaf het forum van alles roepen, maar uiteindelijk kan jij alleen testen (tenzij er meerdere Tweakers in je huis wonen natuurlijk :))

Algemeen: centraler is beter dan decentraal, open is beter dan gesloten, aan is beter dan uit. Wel opletten dat je niet teveel access point vlak bij elkaar plaatst. Bij het testen alleen even de TP-link gebruiken.

Maak een onderscheid tussen bereik en dekking:
- bereik is de afstand waarover je contact maakt
- dekking is de frequentie waarin je dat doet

T.o.v. elkaar:
2.4 GHz: groter bereik, lagere snelheden, grootste kans op problemen zoals interferentie
5 GHz: kleiner bereik, hogere snelheden, minste kans op problemen zoals interferentie

Persoonlijk zou ik anno 2019 streven naar een dekkend 5GHz netwerk en 2.4 GHz voor apparaten die geen 5GHz kunnen. Maar daar staan wellicht hogere kosten tegenover, en van jouw budget weten we alleen dat het vriendelijk moet blijven. Op zich met vriendelijkheid niks mis.

Meet het bereik eventueel op een draadloos device. Het gaat om RSSI in dBm. Dichter bij 0 is beter. -70dBm is een gangbare ondergrens van een redelijk signaal.

edit: toevoeging algemene opmerking

[ Voor 9% gewijzigd door Palo Alto op 20-08-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Nou, het experimenteren met de huidige spulletjes heeft weinig verbetering gebracht.

Heb inmiddels 2x EAP245 besteld en een 8 poorts gigabit switch, en hoop met die 2 EAP's een mooi vlot netwerk in huis te krijgen. Eentje ergens in de woonkamer en de ander inderdaad op de voorzolder of ergens in het trapgast tussen 1e en 2e verdieping. We gaan het binnenkort eens uitproberen :-)

Allemaal bedankt voor het meedenken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Je had nog kunnen proberen om de ziggo modem naar de woonkamer te verhuizen (aannemend dat je een tv hebt en er al coax ligt). Vervolgens router op zolder als ap.

Wifi vanuit de meterkast vind ik het meest irritante wat er is, het is meestal de plek waar ik totaal niet met mijn laptop zit. Zorg met je 2 AP's dat ze zo centraal mogelijk in het gebied zitten waar jij wifi wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Die coax zit idd wel in de meterkast en zou ik dan moeten verlengen...
maar ook met nu de oude TP-Link wel in de woonkamer als wifi signaal is het eigenlijk nog niet veel beter. Dus we gaan maar eens die EAP's proberen :-)
Pagina: 1