Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 17:05

Goverman

not loaded

Topicstarter
Ha allen,

Ik ben met vakantie geweest en heb daar mijn nieuwe Samsung S10E veel gebruikt. Er komen veel mooie foto's uit, maar bij een aantal foto's krijg ik een witte rand om onderwerpen heen. Zie dit voorbeeld:

lensfout

Hoe heet deze afwijking (het is niet paars/groen, dus ik zat niet gelijk aan chromatische abberatie te denken)? En welke stappen kan in nemen om deze te verbeteren (ik gebruik de nieuwste editie van paint shop pro).

Alvast bedankt! :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Beste antwoord (via Goverman op 20-08-2019 11:19)

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 13:23
Dit is geen lensfout, maar iets in de postprocessing van de afbeelding.

Er is hier duidelijk een hoogdoorlaatfilter of 'sharpening' filter toegepast. Het effect is ook te zien aan de horizon, daar zie je ook van die lichte randen omheen. Je ziet trouwens ook het omgekeerde: donkere randen op de rotsen.

Ik denk dat dit gedaan is om het dynamisch bereik te vergroten: je kunt zien dat de donkere delen best wat ruis hebben. Zonder dat filter zouden die vermoedelijk helemaal zwart zijn.

Ik weet niet of je dit zomaar ongedaan kunt maken. Maar als dat al kan, reken erop dat je foto's wat aan scherpte en dynamisch bereik zullen verliezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 21:03
Dit soort van effecten kun je ook krijgen als er te hard aan bepaalde schuifjes wordt getrokken. Denk dan aan schuifjes voor bijvoorbeeld hooglichten en schaduwen. Geen idee of dat te verhelpen is, even aangenomen dat met je telefoon geen RAW kan schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik zou zeggen dat het een soort halo-effect is. Misschien dat je met deze zoekterm wat kan vinden.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 13:23
Dit is geen lensfout, maar iets in de postprocessing van de afbeelding.

Er is hier duidelijk een hoogdoorlaatfilter of 'sharpening' filter toegepast. Het effect is ook te zien aan de horizon, daar zie je ook van die lichte randen omheen. Je ziet trouwens ook het omgekeerde: donkere randen op de rotsen.

Ik denk dat dit gedaan is om het dynamisch bereik te vergroten: je kunt zien dat de donkere delen best wat ruis hebben. Zonder dat filter zouden die vermoedelijk helemaal zwart zijn.

Ik weet niet of je dit zomaar ongedaan kunt maken. Maar als dat al kan, reken erop dat je foto's wat aan scherpte en dynamisch bereik zullen verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:59
Dit lijkt overmatig gebruik van een unsharp mask. Die verhoogd ter hoogte van scherpe beeldovergangen lokaal het contrast. Hetzelfde effect heb je in de golven, en eigenlijk op alle randen en features van je afbeelding. Waarschijnlijk heeft je telefoon hard zn best gedaan om de sensor-ruis eruit te filteren, maar toch een mooi 'scherp' plaatje te maken. Ergo, allerlei gekke artefacten, het lijkt meer een olieverfschilderij dan een foto.

Wat je zou kunnen proberen is handmatig een soort omgekeerd edge-sharpening te maken. Ook met een mediaanfilter zou je dit eruit moeten kunnen krijgen, gaat wel ernstig ten koste van de resolutie. Aan de andere kant, de werkelijke resolutie van deze afbeelding is een stuk lager dan het aantal pixels.

Hier mee omgaan is een kwestie van je camera leren kennen. Situaties met extreem hoog contrast (Zonnige dag aan zee vs de schaduw van een vuurtoren), weinig licht en digitaal inzoomen helpen meestal niet voor de beeldkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Als het geen RAW is heb je doorgaans behoorlijk pech. Ik zie op die "foto" al een aantal plekken waar een "simpel filter" ook behoorlijk de mist in zal gaan. Ik zou het lekker handmatig doen, of de volgende keer een andere camera gebruiken als je zo ver in wilt zoomen. Het ziet eruit alsof het gevingerverfd is dus dan zou ik dat halo-effect lekker laten zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 15:35

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Heb je de HDR-functie op je telefoon toevallig ingeschakeld gehad? Wellicht dat die ook wat te strak staat ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Zo, dat waren een hoop antwoorden! Dank jullie wel allemaal. Ik maak er het volgende uit op:
- dit is een effect van de gebruikte camera app (de stock app van de S10e, in standaard settings).
- ik kan er wat aan doen, maar of de plaatjes er veel mooier van worden?

Deze foto's maakte ik tijdens een geocache wandeling (zie deze post). Ik kon mijn RX10 (die uiteindelijk mooiere foto's maakt, wat ook te zien is in het Albelli-fotoboek) daarbij niet goed meenemen (en had dus alleen de mobiel bij de hand).

Om een en ander toch even in perspectief te plaatsen, dit is de niet-nabewerkte foto (zo van de telefoon gehaald) waar ik de crop uit had gehaald:
kust

Eigenlijk valt het dus wel mee (als in: de camera en de camera app zijn heel okay m.i.), maar als je er vervolgens een 20x40 cm. foto van maakt (foto gespreid over twee pagina's in een boek van 20x20 cm), ja, dan zie je het wel.

Conclusie is denk ik dat ik voor dit soort mooie landschappen een volgende keer zoveel mogelijk onbewerkte foto's moet schieten, die ik naderhand zelf kan bewerken. Dat leidt tot de vraag: welke camera-apps gebruiken jullie? Ik heb nog open camera op mijn mobiel staan, ik denk dat ik die maar vaker ga gebruiken.

En nu de vraag wie het beste antwoord gaf? Ohw... lastig hoor :)

[ Voor 21% gewijzigd door Goverman op 20-08-2019 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit is precies wat Samsung standaard doet met zn foto's. Het ziet er scherp uit, tot je inzoomt en gaat zoeken naar details. Dat was om m'n s7 edge al zo, en met m'n s10+ niet anders.

Fotografie op m'n mobiel doe ik meestal met lightroom mobile. Ik heb een abonnement van adobe waardoor ik in RAW kan fotograferen en bewerken. Dan heb je zelf volledige controle over de nabewerking.

Ik kan me voorstellen dat je niet op zoek bent naar zo'n abonnement. Wat je dus ook kan doen is fotograferen in de pro stand van je camera app en dan in de instellingen RAW opslaan aanzetten. Dan kan je vervolgens een app uit de Playstore halen die je RAW laat bewerken :) Snapseed is een van de betere gratis apps waarmee je dat kan doen.

Veel foto plezier :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dit is gewoon een van de nadelen aan kleine sensoren en dito lenzen. Ondanks het hoge aantal megapixels hou je nouwelijks iets aan scherpte over als je op 100% gaat kijken, bovendien met een hoop ruis (wat weggefiltert wordt). Wil je echt fotos maken zoals dit met de intentie om af te drukken op dergelijke formaten zou ik echt aanraden een camera daar voor te kopen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Dat kan met RAW fotograferen nog best meevallen. Hier een voorbeeldje van m'n Galaxy S10+:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EKfoNOEGpA3Xez4ze3W0SG17/thumb.jpg

Natuurlijk, het is geen full frame kwaliteit. Maar wel echt een stuk beter dan wat de camera app ervan maakt.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
FeareX schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 00:00:
Dat kan met RAW fotograferen nog best meevallen. Hier een voorbeeldje van m'n Galaxy S10+:

[Afbeelding]

Natuurlijk, het is geen full frame kwaliteit. Maar wel echt een stuk beter dan wat de camera app ervan maakt.
Oh wow, dat is wel een verschil. Ik wist niet eens dat er een RAW-modus op de S10 zat... :o :$ Dat ga ik de komende keren dus ook gebruiken. Is het ook mogelijk om in RAW en JPEG tegelijk op te slaan? Wat me trouwens nog opviel was dat de meeste 3rd party apps niet goed omgaan met de groothoeklens op de S10E. Ook in de PRO-modus van de stock app werkt de groothoek camera niet :/
Ventieldopje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:20:
Dit is gewoon een van de nadelen aan kleine sensoren en dito lenzen. Ondanks het hoge aantal megapixels hou je nouwelijks iets aan scherpte over als je op 100% gaat kijken, bovendien met een hoop ruis (wat weggefiltert wordt). Wil je echt fotos maken zoals dit met de intentie om af te drukken op dergelijke formaten zou ik echt aanraden een camera daar voor te kopen ;)
Ik ken het voordeel van echte camera's met grotere sensoren en lenzen. Daarom gaat de Sony RX10 ook standaard mee op tripjes :). Het verschil in afdrukken groter dan 10x15 is ook echt wel te zien: de RX10 is scherper en minder korrelig.

Maar goed, bij een wandeling met GoverGezin is het meezeulen van een Sony RX10 niet altijd even handig, zeker niet bij een D5/T5-cache over een nauw bergpaadje met flinke rotsen liet ik dat voor wat het is en was het GPS+phone+flesje water mee (en ik moest mijn koppie er ook even bijhouden natuurlijk). Dat de foto's minder goed zijn dan een RX10 neem ik zondermeer voor lief.

Als er nog een workaround achteraf is of - nog beter - vooraf dan is dat natuurlijk wel handig. En precies dat heb ik toch maar weer opgestoken van dit topic:)

Pagina: 1