Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Hallo,

Ik had al even gezocht maar kon het antwoord op onderstaande vraag niet vinden.

Wil graag de Fritz 5490 in meshmode zetten met de1750e accespoints dus via utp aangesloten en dus niet als repeater.

Het is mij niet duidelijk of dit kan, wel als repeater dus van draadloos naardraadloos maar of het via utp kan?

Wie kan mij dit vertellen?

Browny

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Of er in de software van die apparaten een aparte instelling voor is, weet ik niet, maar als je ze allebei bedraad met UTP aansluit, en de instellingen goed zet, zul je kunnen roamen tussen de twee WiFi netwerken (wat je waarschijnlijk met "meshmode" bedoeld, mesh betekent eigenlijk juist dat er een WiFi backhaul gebruikt wordt in plaats van UTP).

Om te zorgen dat je devices goed roamen, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen alle AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima. Ook tussen de Fritz 5490 en 1750e accespoint kan dit prima werken, mits de instellingen zo staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ja, dat kan. Gek genoeg raadt AVM het niet aan (maar juist het omgekeerde). Ze zien zelf de 1750E echt als een wireless bridge, maar het kan wel.

Instructies:
https://nl.avm.de/service...t-de-FRITZ-Box-verbinden/

Voor een 3490 die ik ook als Mesh Repeater heb ingezet heb ik hem eerst draadloos gekoppeld en pas toen omgezet naar bedrade repeater. (kun je vinden op de mesh-pagina onder het menu draadloze instellingen)

Omdat ik nogal eigenwijs ben wat betreft mijn netwerk instellingen was het nog een hoop pielen. Als je de instellingen zoveel mogelijk aan AVM overlaat (dus standaard DHCP, DNS etc.) dan gaat het wel soepeler.

@Cpt.Morgan
De 'mesh' instelling zorgt er juist voor dat je dat allemaal niet hoeft te doen. De 'repeater' (verkeerd woord, maar dat is de term die AVM gebruikt) neem instellingen over van de Mesh Master.

[addendum]
AVM gebruikt helaas non-standaard termen.
Een 'echte' repeater is een dom apparaat, dat een wifi-signaal oppakt en herhaalt, zonder iets toe te voegen.

Wat hier op tweakers vaak 'mesh' of 'roaming netwerk' noemen is eigenlijk een ESSID (Extended Service Set ID). Iedere node heeft dezelfde instellingen.

[ Voor 29% gewijzigd door Keypunchie op 20-08-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13

lier

MikroTik nerd

Mesh is niets anders dan communicatie tussen de accespoints via een wireless backhaul. Niets meer, niets minder.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ik benader de term 'mesh' iets meer academisch: het is een netwerktopologie waarin alle nodes een gelijke rol vervullen en waar non-hierarchisch de topologie zichzelf definieert.

Wat dat betreft maakt het medium (of het protocol) van de backhaul niks uit. Of je nou TCP/IP over een kabeltje doet, of een obscuur protocol over laserstralen naar satellietverbindingen, het gaat erom dat je netwerk-topologie 'ad hoc' is.

In de praktijk zie je overigens dat veel dat als 'mesh' verkocht wordt hartstikke hierarchisch is en de topologie vaststaat (Netgear ORBI, bvb) en dat is ook prima, zolang het maar werkt.

Voor de eindgebruiker is het namelijk vooral zo min mogelijk configuratie waar ze op zitten te wachten. Dat ze dan 1 specifieke master-node in het modem moeten prikken, maakt hun verder niet uit.

En zo kom je dus op 'mesh' als marketingterm uit:
Draadloze netwerkapparatuur met meerdere modules, dat je makkelijk kan uitbreiden zonder al te veel verstand van netwerken te hebben. (Laat staan dat je hoeft te weten wat een topologie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:40:
Ik benader de term 'mesh' iets meer academisch: het is een netwerktopologie waarin alle nodes een gelijke rol vervullen en waar non-hierarchisch de topologie zichzelf definieert.
(...)
In de praktijk zie je overigens dat veel dat als 'mesh' verkocht wordt hartstikke hierarchisch is en de topologie vaststaat (Netgear ORBI, bvb) en dat is ook prima, zolang het maar werkt.
En dat komt dan weer omdat het woord “Mesh WiFi” zonder duidelijke standaardisatie wordt verkocht. Zodra er persoonlijk voornaamwoorden verschijnen in een definitie is het overigens opletten geblazen :)

Het blijft voor fabrikanten blijkbaar aantrekkelijk om allerlei proprietary systemen te gebruiken. Ik denk in de hoop dat hun systeem wereldwijd onder licentie zal gaan worden gebruikt. Maar dat denken ze allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pblom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2024
Ja, het kan. Ik heb het afgelopen weekend nog gedaan met een 1750E en een FB 3490. Eerst met de WPS-knop op je FB de WLAN laten knipperen, daarna de WPS-knop op de 1750E kort indrukken, et voila.
Log je daarna in op je FB dan zie je bij Home Network > Mesh je 1750E met gigabit aan je FB gekoppeld zitten (met mesh-icoon).

(ik kan zo snel even geen screenshot bijvoegen, want zit op m'n werk en kan niet bij m'n FB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Nu online
Goedenavond,

Fijn om te zien dat ik in super korte tijd zoveel reacties krijg zeg.

Pblom ; heb jij hem dan wel op de utp kabel zitten? Dus sluit je de kabel aan nadat je draadloos gekoppeld hebt?

Cpt.morgen: ik ga het zeker even uitproberen maar wordt lastig als ik 2 stuks1750e heb omdat ik ip-adres niet hetzelfde kan maken

Keypunchi; ik gadelink bekijken en ga dit als eerste proberen kans van slagen lijkt mij groot toch?

Ik ga er mee aan de slag en laat weten of het gelukt is en via welke methode.

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:12
brownyster schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:12:
Goedenavond,

Pblom ; heb jij hem dan wel op de utp kabel zitten? Dus sluit je de kabel aan nadat je draadloos gekoppeld hebt?

Cpt.morgen: ik ga het zeker even uitproberen maar wordt lastig als ik 2 stuks1750e heb omdat ik ip-adres niet hetzelfde kan maken

Keypunchi; ik gadelink bekijken en ga dit als eerste proberen kans van slagen lijkt mij groot toch?

Thanx
Waarom zou je het IP-adres hetzelfde willen hebben? Dat heeft niks met Mesh of wat dan ook te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pblom
brownyster schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:12:
Goedenavond,

[...]

Thanx
Klopt. Ik heb de 1750E met een utp-kabel (20m) aan de 3490 hangen. En ja, gewoon de boel aangesloten en op de knopjes gedrukt. :*)

Ermee aan de slag is inderdaad de snelste manier om erachter te komen of jij de mesh voorelkaar krijgt op de manier die je voor ogen hebt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Nu online
update:

na de procedure van keypunchie gevolgd te hebben eerst de eerste repeater/ac gelukt. (was even wat sukkelen omdat wps klop gedeactiveerd was maar de lampjes op de fritzbox gingen wel knipperen ..

Nu ben ik met de 2e begonnen maar nu lukt dat niet, zelfde procedure gevolgd maar op e.o.a. manier lukt het niet.

Daarnaast gaat de fritzbox 5490 echt heel langzaam draaien in de menu's .. veel wachten voordat er wat gebeurt. Had zelfs de indruk dat als ik de mesh repeater die gekoppeld was er uit trok het menu weer iets sneller maakte.

conclusie tot nu toe:

1 repeater werkt (vooralsnog) goed, sluit ik de 2e aan dan krijg ik hem nog niet in meshmode en krijg de indruk dat er een conflict is.

update 2:

ik kon zelfs niet meer inloggen op de fritzbox 5490, internet was ook een drama pagina's wilden pas met veel vertraging openen.

Even een reboot van de 5490 gedaan, alle repeater afgekoppeld, nr 2 als ac opnieuw geplaatst (niet als mesh, nu de mesh versie (2) aangesloten en even afwachten wat hij nu gaat doen.

Ga nu de 2e repeater voor de 4e keer resetten en nog een poging doen.

update 3:

de mesh repeater geeft een conflict zodra ik deze koppel gaat ook mijn internet heel er traag worden (heb een 1.000 mb verbinding / glasvezel).

Ik ga de mesrepeater resetten en deze even 'normaal" instellen en dan een andere keer alles stap voor stop doen en dan bekijken wanneer het conflict precies op gaat treden.

dacht even het is zo gepiept maar helaas moet er nog nog even meer tijd in steken.

laatste update voor vandaag:

alles repeaters gereset , standaard in gesteld en alles draait en lijkt vooralsnog stabiel.
morgen kijken of het dan nog stabiel is en dan ga ik er weer 1 is de mesh mode zetten.

prettige avond.

Browny

[ Voor 40% gewijzigd door brownyster op 21-08-2019 21:57 ]

• brownyster
  • Nu online
Goedenavond,

Ik heb nog een (korte) poging ondernomen maar het is nog niet gelukt.

Dit weekend maar even tijd voor maken om alles werkend te krijgen.

Wat mij ook opviel is dat "Schedule" niet werkt omdat de "tijd" niet goed zou staan.

Dit kan ik ook niet instellen maar dat moet door de repeater 1 x contact met internet te laten maken.

geen idee hoe ik dit voor elkaar zou krijgen, hij hangt in het netwerk en die staat toch in verbinding met internet? of heb ik het nu mis?

Hoor graag.

Browny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pblom
Jammer dat het nog niet is gelukt. Dat bij het aansluiten van de 2e repeater alles heel erg traag wordt doet mij vermoeden dat deze draadloos contact maakt met je netwerk, dus niet via de netwerkkabel. Om dit vermoeden te bevestigen (of uit te sluiten) zou je, ook al gaat het misschien heel langzaam, kunnen inloggen op je Fritz!Box en bij Home Network > Mesh Networking > Mesh Overview, het plaatje wat daar staat even moeten bekijken. Dat ziet er uit als zoiets:

Fritz!Box Mesh Overview

Waar je vervolgens op moet letten is dat de groene streep naar je repeater(s) niet onderbroken is. Een stippellijn betekent namelijk draadloze-verbinding. Een niet-onderbroken lijn betekent aangesloten met netwerkkabel.

Mocht mijn vermoeden kloppen, dat de 2e repeater draadloos zit aangesloten, probeer dan om in te loggen op die 2e repeater en deze handmatig op bekabelde aansluiting te zetten (LAN Bridge). Die instelling vind je in het menu van de repeater onder Access to Home Network.

Fritz!Wlan Repeater Overview

[ Voor 7% gewijzigd door pblom op 23-08-2019 07:59 . Reden: Plaatje met Overview van Repeater in LAN Bridge mode toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Nu online
hoi pblom,

ik heb de procedure geheel herhaald zonder de andere aan te passen (wel even afgekoppeld) en vanaf moment dat alles gedaan is en hij weer in het netwerk hangt .. hangt mijn volledige netwerk. Kan zelfs vanaf mijn gewone pc met utp aansluiting het internet niet meer op. Haal ik hem er af werkt alles weer.

Ik heb de Ac/repeaters weer gewoon ingesteld en alles werkt weer goed maar niet via de mesh instelling.

Wat een ding zeg pfff (en een veel te warme dag).

Ik laat het voorlopig even zo ben nog wel benieuwd hoe ik de datum/tijd goed krijg ingesteld dan kan ik nacht's de wifi uit laten gaan maar dat kan alleen als de tijd goed staat.

volgens de handleiding moet ik de repeater contact laten maken met internet .. maar hoe ? staat er niet bij .. hij hangt toch gewoon in het netwerk?

ps pblom dank voor je uitvoerige hulp.!!

Ger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colaboy123
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Interessant...

Ik heb exacte hetzelfde probleem als bovenstaand....

Ik draaide al een paar weken met de 1750e in Mesh mode maar dan als wireless repeater... Dat functioneerde redelijk.

Vandaag een kabel getrokken naar de 1750e en overgaan op Mesh via LAN (als access point dus)....

Direct werden de interfaces minder reponsief en klapte mijn wireless verbindingen naar minder dan 5mb. (onwerkbaar).

SOMS, is het dan even wel weer 100mbit om een moment later weer mega traag te zijn.

Diverse keren gereset, opnieuw in Mesh mode geplaatst etc.

Ik denk dat hier een software / firmware probleem aan de orde is.

Van pure ellende nu maar weer terug naar wireless repeater.....

Groeten,
Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Nu online
Hi Ramon,

Wel raar je? Bij mij heeft er 1 gewerkt alleen netwerk werd spontaan heeel erg traag. Zet ik hem na reset als normale ac in werkt alles super.

Grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04-2024

sHELL

VR "connoisseur"

Ik heb eerder dit soort problemen gehad, voor de duidelijkheid en overzicht voor toekomstige lezers van dit topic.

Als je een fritz box mesh devices bekabeld aansluit en je krijgt klachten dat de fritz box slecht of niet bereikbaar is (en/of internet valt weg) dan stoort het mesh device met zijn dhcp over de lan. (zijn dan dus twee DHCP servers actief op je netwerk. Ik ging er van uit dat al het DHCP verkeer over het mesh netwerk ging, maar dat is dus bij AVM dus niet het geval)

Dit is op te lossen door de bekabelde mesh devices in lan bridge mode te zetten. (de mesh instellingen blijven bewaard)

https://en.avm.de/service...how/3329_Mesh-with-FRITZ/

https://en.avm.de/service...e-FRITZ-Box-home-network/

[ Voor 6% gewijzigd door sHELL op 07-10-2019 09:07 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Nu online
Dank voor je update.sHell,

Ik heb de zaak even opgeslagen en zal het even bekijken op een lekkere koude zondagmiddag.

Volgens mij had ik hem inderdaad in de bridge staan (de 1750e) en de fritzbox zelf niets aan gewijzigd (5490)

Vreemde is wel dat ik volgens mij de eerste keer alles wel werkend had en nadat ik een reset had gedaan op de 1750e opnieuw in gesteld (mijninziens exact zelfde als eerste keer) werd daarna het netwerk traag, ook de 2e met zelfde probleem (heb 2 x 1750e draaien).

Het wordt even puzelen ..

thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colaboy123
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
sHELL schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:02:
Dit is op te lossen door de bekabelde mesh devices in lan bridge mode te zetten. (de mesh instellingen blijven bewaard)
Super bedankt voor je antwoord, maar ik weet zeker dat ik hem gewoon in Lan Bridge mode had staan hoor...

Echt zo irritant dat ik nu een LAN kabel naast de repeater heb liggen, maar gewoon niet kan aansluiten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Laatst online: 21-05 21:13
Ik heb dezelfde apparatuur (de XS4ALL Fritz!Box, 7490) en 2x een 1750E.
Beide 1750E's zitten nu via een UTP kabel verbonden, dus bride-mode actief.
Mesh nu niet actief.

Als ik de erg impliciete handleiding handleiding op avm.de bekijk lijkt het erop dat ik alleen even het knopje hoef in te drukken op de 1750E en daarna op de 7490.

De wat meer in detail handleiding voor bestaande situaties zou dan neerkomen op:
0. Controleer dat al je apparatuur up-to-date is en alle kabels zijn aangesloten en alles gewoon werkt :).
1. Log in op 7490 (http://fritz.box/), ga naar Home Networking > Mash Networking en controleer dat de 1750E een groene (niet gestippelde) lijn heeft naar de FritzBox en er LAN bijstaat.
2. ga naar Wireless > Mash repeater, controleer of deze staat in FRITZ!Box as the Mesh Master
3. Op 7490 (http://fritz.box/), ga ook naar Wireless > Security, tabblad WPS Quick Connection, controleer of deze staat in Push-Button method (WPS-PBC, Push Button Configuration).
3. Klik op de 1750E op de knop (laat de kabel richting de 7490 dus erin zitten).
4. Klik op de 7490 vervolgens de fysieke knop (dus niet op START WPS op Wireless > Security, tabblad WPS Quick Connection).

Mijn verwachting zou zijn dat de WiFi instellingen (SSID) van zowel netwerk als gastennetwerk daarna worden overgenomen en dat LAN verbinding gebruikt blijft worden.

Om te voorkomen dat de 1750E echter ineens over WiFi gaat connecten en zich uit bride-mode haalt en er dus ineens meerdere DHCP servers actief zijn ben ik even benieuwd of dat wel het goede stappenplan is?

AVM geeft aan "factory reset doen" (fabrieksinstelling laden) en daarna kan deze handleiding gebruikt kan worden:
https://nl.avm.de/service...eater-niet-weergegeven#zd

[ Voor 12% gewijzigd door willyb op 07-01-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe0mot
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-02 02:56
Eindelijk de oplossing gevonden:
- wifi wifi koppelen gaat prima, mesh wifi inschakelen via de wps knoppen gaat prima.
- maar daarna de utp steker er in en het hele netwerk en router lopen vast door de IP loop die ontstaat.
- zelfs de TV ontvanger crasht!

- rtfm, oftewel beter lezen:
  1. Geen UTP steker gebruiken!! Maar eerst:
  2. Klik op "Access to Home Network" in de gebruikersinterface van de FRITZ!Repeater.
  3. Klik in het menu "Access to Home Network" op de knop "Change type of connection".
  4. Schakel de optie "LAN bridge" in en klik op "Next".
  5. Selecteer de IP-instellingen die de FRITZ!Repeater moet gebruiken en klik op "Next".
  6. Behoud de weergegeven draadloze instellingen voor de FRITZ!Repeater en klik op "Next".
  7. Klik op "Finish" om de instellingen op te slaan.
  8. Daarna kan de UTP steker er pas in.

[ Voor 9% gewijzigd door pe0mot op 19-04-2020 14:29 ]

Fiber 1Gb symmetric, Odido, 12mini, i7, M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Nu online
hoi Peomot,

Ik ga het ook even proberen zoals je het hebt omschreven.
Zou leuk vinden als ik het zo aan de gang kreeg.

wordt vervolgd.

browny
Pagina: 1