Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

C: schijf vol, maar met wat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik kreeg een melding dat mijn C: schijf vol is. Nu heb ik al een schijfopruiming gedaan en oude bestanden verwijderd maar nu is hij nog te vol. Toen keek ik bij settings waarmee hij vol zit en zag dat meer dan 100gb gebruikt werd voor apps en games. Echter als ik dit openklik om dingen te verwijderen, staat er nog geen 20 gb aan apps en games op.

Weet iemand hoe het kan dat hij alsnog 100gb aangeeft of ergens vind?

Specs:
Windows 10
Lenovo ideapad 15isk

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-08-2019 10:16)

• Taakbalk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 14:44

Taakbalk

weergeven

Als aanvulling op hierboven: Laat ook CCleaner eens een scan doen.

Computing bit by bit

Alle reacties

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

treesize portable gebruiken

Tja vanalles

Verwijderd

Om dan maar even wat uitgebreider te antwoorden zodat je ook weet wat dit is, wel zo makkelijk

Treesize maakt inzichtelijk waar/wat/hoegroot is opgeslagen.

Daarmee kan je dus makkelijk opzoeken waar al die ruimte heen gaat.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Heb je bij schijfopruiming ook systeem bestanden opgeruimd? De meeste ruimte gaat namelijk zitten in major updates van windows (dan bewaart hij de oude installatie in c:\windows.old, en dat kost gemakkelijk 10 Gb) en andere windowsupdates.

Acties:
  • Beste antwoord

• Taakbalk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 14:44

Taakbalk

weergeven

Computing bit by bit

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 21:57
gwystyl schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:14:
Heb je bij schijfopruiming ook systeem bestanden opgeruimd? De meeste ruimte gaat namelijk zitten in major updates van windows (dan bewaart hij de oude installatie in c:\windows.old, en dat kost gemakkelijk 10 Gb) en andere windowsupdates.
In zijn post staat dat ie dat al had gedaan. ;)

Maar ik denk dat je inderdaad het beste TreeSize Free/Portable kan gebruiken.
Hiermee zie je idd snel wat de meeste ruimte in beslag neemt.|
Mocht je niet zeker zijn over hoe en wat, post dan een screenshot van het resultaat.

Grote kans is dat het de map C:\Windows\WinSXS is.
DEZE MAP NIET HANDMATIG VERWIJDEREN!!!

Deze map kan je opschonen met schijfopruiming wat je zelf al gedaan had.

Wat betreft de apps/games map. Welke locatie heb je het over? Want de Apps/Games map kan van alles zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Wylana op 20-08-2019 08:44 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wylana schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:42:
[...]

In zijn post staat dat ie dat al had gedaan. ;)
In zijn post staat alleen dat hij schijfopruiming heeft gedaan, niet of dat de beperkte of die met systeembestanden was. Juist die uitgebreide haalt veel meer weg omdat dan de windowsupdates meegepakt worden. De beperkte die eerst geopend wordt, haalt vooral temp en download folders leeg.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 12:18
Windirstat
Treesize

ik zou deze 2 proberen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• bakkertje5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-11-2023
kijk ook eens naar C:\Windows\assembly\NativeImage_vx.x.xxxxxx
deze kun je gewoon verwijderen en kunnen ook oplopen tot in de 30/40 GB per stuk

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
gwystyl schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:14:
@TS, hier heldere instructies voor hoe je bovenstaande kunt doen. Opruimen van oude windows installs kan inderdaad -veel- ruimte opleveren: https://www.howtogeek.com...rd-disk-space-on-windows/

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:51
Vergeet ook niet de prullenbak leeg te maken.
Downloads folder kan ook oplopen als je er meerdere installers nog hebt staan.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 12:50

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Even in verkenner sorteren op size. Dan kan je zo zien waar de grootste bestanden staan. Het zou kunnen dat je iets geinstalleerd hebt wat niet koosjer is, en je schijf volzet met een groot data bestand. (soort malware) Je schijf loopt dan langzaam vol.

You are NIJL-ed!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

TTLCrazy

Listen to Frankie

Taakbalk schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:14:
Gebruik aub geen ccleaner, dit maakt vaak meer stuk dan het oplost...

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
bakkertje5 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:31:
kijk ook eens naar C:\Windows\assembly\NativeImage_vx.x.xxxxxx
deze kun je gewoon verwijderen en kunnen ook oplopen tot in de 30/40 GB per stuk
uhm...
C:\WIndows\Assembly folder is the Global Assembly Cache (GAC) used by .NET Run time.

Generally, it is advisable to use the .NET command gacutil ( https://docs.microsoft.co...ools/gacutil-exe-gac-tool) to manage the contents of this folder.

However, if you think, it has any empty folder, you can delete that. If you delete any non-empty folder, it might create the problem to run .NET based program on your machine.

Please note, you will need administrator rights to delete any content in this folder. (even if its an empty folder)
Wellicht gebruikt hij dus .NET applicaties en dan werkt dat dus niet meer. Wat meer uitleg van jouw delete procedure had wel gemogen :/
TTLCrazy schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:41:
[...]

Wat is dit voor wijsheid dan? Sowieso werkt de standaard instelling perfect en gaat niets kapot. Als je alles aanvinkt kan het zijn dat je (veel) persoonlijke instellingen kwijt bent. Maar ik gebruik het programma al 10+ jaar, en nog nooit is er een machine stuk gegaan hierdoor. :?

[ Voor 20% gewijzigd door low_n_slow op 20-08-2019 12:00 ]

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 13:38
Spit C:\Users\Username\AppData eens door.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Vroeger eens gehad dat windows steeds een log file maakte, en aan een map toevoegde, en de files waren zeer groot.
Google hier op, want waar die stonden weet ik niet meer.

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:14

Anno

Griefmaker#2862

Zoals hierboven al gezegd is download TreeSize portable en kijk in welke folder de meeste data zit. Als je niet weet of je de folder zomaar kunt opschonen post hier dan welke folder of Google de naam van de folder. Dan kom je er vast wel uit.

Ik heb ooit een keer hetzelfde gehad en toen bleek dat een NVIDIA programma clips maakte als er Fortnite werd gespeeld. NVIDA highlights volgens mij.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

TTLCrazy

Listen to Frankie

@low_n_slow Lees het internet er maar eens op na. Persoonlijk heb ik er geen last van gehad, maar het schijnt dat de registry cleaner nogal eens dingen kan verzieken. Ik zou er zelf nooit op vertrouwen om een programma als dat mijn registry te laten schoonmaken.

meer voer:
Link Link Link

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

TTLCrazy schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:44:
@low_n_slow Lees het internet er maar eens op na. Persoonlijk heb ik er geen last van gehad, maar het schijnt dat de registry cleaner nogal eens dingen kan verzieken. Ik zou er zelf nooit op vertrouwen om een programma als dat mijn registry te laten schoonmaken.

meer voer:
Link Link Link
Default settings kan ccleaner weinig kwaad, ‘aar inderdaad, als je wat extra gaat aanvinken of in extra opties zit te klooien is CCleaner desastreus

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:19
Kijk eens in C:\Windows\Temp en sorteer op Bestandstype. Hoogst waarschijnlijk is je de folder volgelopen met .cab bestanden vaneen gecrashte Windows Update.
Dit is bij ons op kantoor al meerdere malen voorgekomen.

Die .cab bestanden zijn ongeveer 146 MB per stuk. Ook alle loze bestandjes er bij kan je allemaal weggooien.

[ Voor 20% gewijzigd door HMaster_II op 20-08-2019 13:26 . Reden: aanvulling ]

The S in IOT stands for security.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Volgens tweakers zit er in jouw Lenovo ideapad 15isk een 1 TB schijf.
Als je dan de melding krijgt dat de schijf vol is en je weet niet waarmee, is dat raar.
Ik neem aan dat je met bovenstaande tips verder bent gekomen, want ergens doe je iets verkeerd.

Wellicht staan op de 1 TB partities en is bv. de C:-partitie te klein gekozen?
Geef eens wat meer info over de harddisk en de partities die daarop staan, bv. met een plaatje van Schijfbeheer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:01:
Beste allemaal,

Weet iemand hoe het kan dat hij alsnog 100gb aangeeft of ergens vind?
Misschien verborgen bestanden die je dan niet ziet.

Maar met i.e. WinDirStat krijg je een prima overzicht van wat er allemaal ruimte in beslag neemt. Je kan dan zelf vanuit dat programma meteen deleten. Voorzichtigheid is uiteraard geboden...

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/8/20/bc1b8bc8a1ffea5065deb7523b9aafa4-full.jpg

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 10:07
Niemand?

Windows.old ;)?

Verwijderd

Wat bedoel je met niemand?. Windows.old is al ter sprake gekomen

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:13
low_n_slow schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:52:
Wat is dit voor wijsheid dan? Sowieso werkt de standaard instelling perfect en gaat niets kapot. Als je alles aanvinkt kan het zijn dat je (veel) persoonlijke instellingen kwijt bent. Maar ik gebruik het programma al 10+ jaar, en nog nooit is er een machine stuk gegaan hierdoor. :?
Tja, de ervaringen met Piriform zijn nogal wisselend. En in het verleden hebben ze wel eens foutjes gemaakt met hun persistente CCleaner..

Zucht...

Verwijderd

Ik heb ooit gehad dat windows kennelijk een back-up-dump maakte van mijn werkgeheugen. Aangezien ik net mijn werkgeheugen had uitgebreid van 16 naar 24, betekende dat ook dat Windows 24 (of zelfs 48?) gig vrijhield als back-up voor het geheugen.

Iets in deze richting:

https://www.sevenforums.c...ing-hard-drive-space.html

Het zou iets met je hibernation-settings te maken kunnen hebben. Dat kun je zien via TreeSize. Als dat het geval is kun je hibernation zo uitzetten:

1. Start --> All Programs --> Accessories
2. Right click CMD.exe and click "run as admin"
3. type: powercfg -H off
4. Press Enter
5. Exit and restart your computer

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 18:45 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Artifax schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:55:
Spit C:\Users\Username\AppData eens door.
Dan ben je wel even bezig met de 4256 mappen in mijn appdata. Gebruik dan gewoon treesize. Handmatig door appdata heen gaan schiet echt niet op.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19

Nibbz

Postmaster General

corset schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:00:
Windirstat
Treesize
Sequoia view
ik zou deze 2 3 proberen
:)

[ Voor 6% gewijzigd door Nibbz op 20-08-2019 18:35 ]

13:37

• gatuso123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-04-2024
Ik heb zelf af en toe dat de C schijf langzaam automatisch vol loopt.

Bij mij komt dit door de Windows Search, waarbij de .edb bestand steeds groter werd (50 - 100 gb). WinDirStat geeft dit weer als een onbekend bestand.

Wellicht is dit het probleem. Ik zet dit meestal uit, (na bepaalde updates wordt dit helaas vanzelf weer ingeschakeld)

Bij mij helpt het door dat bestand te verwijderen, 1) eerst windows search uitschakelen en 2) daarna de naam van het .edb bestand wijzigen. Windows maakt zelf een nieuw .edb bestand aan (van +/- 30mb) en verwijderd het te grote bestand. :)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:00
TTLCrazy schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:41:
[...]

Dan gebruikt u het verkeerd. Gebruik al jaren CCleaner op verschillende pc's, nog nooit ergens last van gehad. heerlijk programma wat zijn werk uitstekend doet.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost! Met CCleaner een scan gedaan en vond hele grote bestanden terug die weg konden.

Bedankt voor het helpen allemaal!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

CCleaner werkt hier ook altijd uitstekend en zonder problemen.

De meeste problemen ontstaan doordat mensen meer zaken gaan aanvinken dan wat er default aangevinkt staat.
Pagina: 1