Interessant en zeker een discussie waardig. Toch vraag ik mij af of een rechter hier lang over moet nadenken.
Wat is "in dienst" precies? Juridisch vindt men het een element van een arbeidsovereenkomst. De belastingdienst kent enkel "in loondienst".
Volgens mij gaat het hier dan ook om een "opdracht".
"Het gaat hier als regel om een opdracht uit te voeren en waarbij partijen de intentie hebben dat de Belastingdienst de overeenkomst niet als een arbeidsovereenkomst bestempelt"
Het gaat hierbij dus om een zakelijke opdracht van een bedrijf aan iemand die zelf ondernemer is in de "creatieve" industrie.
In die industrie zijn de rechten op je werk tevens onderdeel van je inkomen.
Er worden vaak afspraken gemaakt en vastgelegd dat de rechten van de content voor de opdrachtgever zijn.
Dat gebeurt dan wel vooraf, niet achteraf.
Wanneer er niets over is afgesproken, is toch gewoon de wet van toepassing en de hoofdregel luidt: "Auteursrechten komen toe aan de maker."
De betaling van de opdrachtgever aan de ZZP'er is een vergoeding voor de door ZZP'er aan opdrachtgever verrichte werkzaamheden, maar is geen aanschafprijs. De rechten dienen overgedragen te worden bij akte.
Gewoon een toevoeging aan de standaard overeenkomst die ZZPers tegenwoordig toch dienen af te sluiten met hun opdrachtgevers. Dat is in dit geval niet gebeurd, dus is de hoofdregel gewoon van toepassing.
Ik kan er niet bij dat een MKB bedrijf dat in deze industrie werkzaam is, hier niet over nagedacht heeft.
Bij het verstrekken van de opdracht had de opdrachtgever toch gewoon zwart op wit kunnen laten zetten dat opdrachtnemer de rechten overdraagt aan de opdrachtgever?
Op dat moment is het allemaal duidelijk en kan de ZZP'er kiezen, doe ik het wel of doe ik het niet of wil ik in dat geval een andere prijs afspreken?
Is in dit geval de MKB'er nalatig of de ZZP'er? Ik denk de eerste.
Voor de ZZP'er is het opgeven van de rechten namelijk nadelig wanneer daar verder niets tegenover staat.
Dat hoeft dan toch niet vanuit jezelf te komen terwijl je zonder akte van overdracht gewoon je rechten houdt.