Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDMI: beeld toevoer uitschakelen, geluid toevoer toelaten

Pagina: 1
Acties:

• J4cks0n
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-02 09:53
Beste tweakers,

Ik weet niet zo goed of ik in het juiste rubriek zit. Ik zou het namelijk ook onder Geluid en Hi-Fi of Hardware kwijt kunnen. Als het verplaatst moet worden, dan is dat natuurlijk prima!

Componenten:
LG 55UF800V 4k
Onkyo TX-NR609 met 5.0 Jamo s506
HTPC met Asrock ITX-N3700, 16GB ram, Windows 10 Pro x64, Kodi voor films/series

Het Asrock boardje van de HTPC heeft meerdere beeld uitgangen. Op het moment benut ik de HDMI en de DisplayPort. De HDMI gaat direct naar de tv voor 4K weergave. De DP gaat naar een DP->HDMI adapter naar de Onkyo AV-receiver. Ik kan helaas geen 4K beeld krijgen wanneer ik het beeld via de receiver laat gaan. Anders zou mijn probleem direct opgelost zijn.

Op de manier hoe ik het nu aangesloten, heb ik 4K beeld en de audio gaat netjes voor de receiver waardoor alle audiosporen goed weergegeven worden (ook DTS HD Master en Dolby TrueHD).

Windows 10 ziet twee beeldschermen: De TV en de receiver. TV als primair scherm. Geluid naar receiver.

Mijn probleem is als volgt: elke keer als ik mijn TV omschakel naar de HTPC, is mijn full screen Kodi verplaatst naar het 2e scherm. Ik zie Kodi dus niet meer. Ik moet dan Kodi afsluiten en opnieuw starten. Erg ongemakkelijk.

Wanneer ik het 2e scherm uitschakel, wordt de gehele HDMI toevoer afgesloten, zowel video als audio. Het beeld gaat dan goed, ook Kodi blijft netjes staan. Maar het geluid wordt niet meer naar de receiver verzonden.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een manier hoe ik het beeld van het 2e scherm uit kan schakelen, en toch de geluid toevoer kan behouden.

Heeft iemand een oplossing voor me? Of misschien zie ik iets over het hoofd waardoor het ook mogelijk is.

Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele reacties!!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Waarom pak je niet zoiets:
https://www.bol.com/nl/p/...-audio-extractor-met-arc/

HDMI erin, HDMI eruit en naar de TV, Toslink naar je receiver.

• J4cks0n
Edmin schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:51:
Waarom pak je niet zoiets:
https://www.bol.com/nl/p/...-audio-extractor-met-arc/

HDMI erin, HDMI eruit en naar de TV, Toslink naar je receiver.
Dank voor je reactie.

Het Asrock boardje heeft ook een spdif optical audio uitgang. Dit ook al geprobeerd in het verleden. HDMI kan ten opzichte van spdif optical een veel hogere audio bandbreedte aan. Wanneer ik het aansluit via spdif optical, dan ben ik mn DTS HD master en Dolby TrueHD audio sporen kwijt.
Natuurlijk kun je dan zeggen minimaal verschil, maar ik wil het graag benutten.

Met deze audio extractor bereik ik, denk ik, hetzelfde.

• J4cks0n
Bump

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:06

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Kan je de schermen niet dupliceren (via Windows toets-P bijvoorbeeld) ?
Pagina: 1