Krakende trappen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
In huis hebben wij 2 trappen.

1 gesloten draaitrap naar de 1e verdieping.
1 open draaitrap naar zolder.

Beide trappen zijn door het zomerweer heel erg aan het kraken.
Op internet wat rond gezocht en kwam voor de gesloten trap een tip tegen om een lat verticaal in het midden aan de achterzijde te monteren.
Dit op de onderste 2 geprobeerd en het kraken is wel minder maar nog steeds aanwezig.
Dus dit idee is niet de oplossing die ik zoek.

Heeft er iemand tips om van het kraken af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Houten trappen? Je kan e.e.a. misschien verstevigen om het kraken te minimaliseren, maar ik denk dat het bij houten trappen nagenoeg nooit echt kraakvrij wordt... Hout werkt o.i.v. temperatuur, vochtigheid en belasting. Als je die werking tegenhoudt is de kans groot dat je hout gaat splijten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Een goed geïnstalleerde houten trap kraakt niet. Een goede timmerman kan een houten trap van onder opspannen en het kraken zo goed als wegnemen.

Wij hebben zelf een gesloten houten trap van 100 jaar oud in onze woning en deze kraakt nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 23:24
Het kraken komt door het vervormen van de treden, door het doorbuigen wordt de trede wat korter en gaat hij dus trekken in de bevestiging aan de muurkant. Verstevigen verminderd het doorbuiegn en dus het korter worden dus kraakt het minder. Je kan ook zorgen dat de trede vrij kan bewegen in de plank langs de muur. Ikzelf heb met een multitool een gleuf gemaakt tussen de onderkant van de trede en daar waar deze de plank in gaat. In deze gleuf kale stukjes koperdraad gelegd, de trede rust dan dus nu op dat stukje koperdraad en niet meer direct op hout. Hierdoor ‘rolt’ het stukje koperdraad mee bij het vervormen van de trede en is het geluid weg. Naadjes afkitten en aflakken, zie je er niks meer va.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:22
Ik lees even mee, hier met dit weer ook wat last van.

Voor een Quick fix, even wat wd40 in de naden spuiten hielp hier. Maar een permanente oplossing is dat niet te noemen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Soms kan de trede gaan werken/krimpen en kraken doordat er ruimte zit in de gefreesde ruimte van de wang/spil van de trap. Als je hier een paar wiggetjes of een golfkram aan de onderzijde van de treden (aan de muur en spil kant dus) tussen kan krijgen sluit je de trede weer op is het kraken weg/minder

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Soms helpt het ook om een (zwaar) persoon even op een trede te laten staan terwijl de andere persoon het stootbord met een paar extra schroeven vastzet in de trede. Zo zet je het een en ander ook weer strak in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Het zijn inderdaad houten trappen.
Het huis is al zo'n 40 jaar oud dus de trappen ook.
Vrouwlief wil de trappen ook graag bekleden met Cando overzet treden, maar ik wil eerst zorgen dat de trap zelf kraakvrij is.

Zo te zien dus meerdere ideeën.

- Opspannen door timmerman
- Koperdraad tegen wrijving.
- Spie/Wig onder traptrede's
-Trede omlaag drukken en vast schroeven.

Om ze nu 1 voor 1 uit te proberen vind ik ook zo wat, en het liefst probeer ik het zelf.
Timmerman kan ook wel, maar ben bang dat het ook een aardig prijskaartje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Oude truck is om wat kaarsvet in de spleten te duwen. Verder niet al te druk om maken want wat je ook doet, het is hout en geen plastiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Laat even weten welke optie je kiest en hoe dat geholpen heeft, ik heb hier ook n paar treden die kraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Krakende planken (niet per sé van een trap) worden soms ook veroorzaakt door het schuren van de plank langs spijkers. Bij een vloer die kraakt kan het door de spijkers komen. Als dat de oorzaak is, moet je de spijkers verwijderen en/of de bevestiging anders maken. Bijvoorbeeld schuin spijkeren of schroeven.

Ergo, komt het kraken door een plank-plank verbinding of door het contact tussen spijker/plank? Elk vraagt namelijk een andere oplossing.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
De soort van het hout maakt ook erg uit. Een hardhouten trap kraakt al vele malen minder dan een vurenhouten trapje. Maar kraakvrij is erg moeilijk hoor bij een houten trap. Helemaal open trappen zonder stootborden hou je altijd beweging in de treden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Onze trap in ons nieuwbouwhuis kraakt ook sinds een maand of 2.. (maart dit jaar opgeleverd). Wil dat dan zeggen dat die trap niet goed is gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Hout gaat op een gegeven moment werken. Dat kan bij nieuwbouw zijn, maar ook door slijtage dat er wat ruimte er in is gekomen.
Bij een gesloten trap kan je de opstaande planken verder aanschroeven. Mochten er nog kieren zijn, dan kan je wat schilderskit gebruiken dat ook als een flexibele pakking kan dienen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Hsb-3 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:06:
Onze trap in ons nieuwbouwhuis kraakt ook sinds een maand of 2.. (maart dit jaar opgeleverd). Wil dat dan zeggen dat die trap niet goed is gemaakt?
Geen idee hier ook nieuw Bouw jaartje nu .trap kraak hier niet 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:58

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Anoniem: 279475 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:55:
[...]

Geen idee hier ook nieuw Bouw jaartje nu .trap kraak hier niet 🤓
Ook nieuwbouw hier, 3 jaartjes nu. Beide trappen kraken sinds dag 1.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:08
Wij hadden een krakende (gesloten) trap. 2 maanden geleden licht opgeschuurd en opnieuw geverft en nu is-ie fluisterstil :) (...voor zolang ..?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

MeShell schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:08:
Het kraken komt door het vervormen van de treden, door het doorbuigen wordt de trede wat korter en gaat hij dus trekken in de bevestiging aan de muurkant. Verstevigen verminderd het doorbuiegn en dus het korter worden dus kraakt het minder. Je kan ook zorgen dat de trede vrij kan bewegen in de plank langs de muur. Ikzelf heb met een multitool een gleuf gemaakt tussen de onderkant van de trede en daar waar deze de plank in gaat. In deze gleuf kale stukjes koperdraad gelegd, de trede rust dan dus nu op dat stukje koperdraad en niet meer direct op hout. Hierdoor ‘rolt’ het stukje koperdraad mee bij het vervormen van de trede en is het geluid weg. Naadjes afkitten en aflakken, zie je er niks meer va.
Dit begrijp ik niet, hoe moet ik mij dat voorstellen? Die gleuf die je hebt gemaakt zorgt er dus eigenlijk voor dat de plank los ligt? En die ruimte vul je dan op met over de breedte koperdraad wat je er tussen steekt? Is dat een enkele kloperdraad of meerdere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:01
Ik heb in mn nieuwbouwhuis de trappen laten schilderen en de schilder heeft alles afgekit. Sindsdien kraakt t niet meer.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 18:31
Onze nieuwbouwtrap kraakte ook na een paar maanden. Alle kieren vorig jaar gekit en hij is fluisterstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk eens naar de waarschijnlijk grote naden in die prefab trappen in nieuwbouw. Die van ons (eind 2004) kraakt ook vanaf dag 1. Goedkoop is duurkoop.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:33
Eusebius schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:48:
Krakende planken (niet per sé van een trap) worden soms ook veroorzaakt door het schuren van de plank langs spijkers. Bij een vloer die kraakt kan het door de spijkers komen. Als dat de oorzaak is, moet je de spijkers verwijderen en/of de bevestiging anders maken. Bijvoorbeeld schuin spijkeren of schroeven.

Ergo, komt het kraken door een plank-plank verbinding of door het contact tussen spijker/plank? Elk vraagt namelijk een andere oplossing.
Hier zijn ook de spijkers exact het probleem. Vraag is alleen hoe je netjes die spijkers verwijderd? Op een paar treden is het subtiel gelukt en waren schroeven de oplossing.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

VidaR-9 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:35:
Ik heb in mn nieuwbouwhuis de trappen laten schilderen en de schilder heeft alles afgekit. Sindsdien kraakt t niet meer.
Dit had ik ook in mijn oude huis ja. Schilderen en goed kitten deed wonderen!

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik kan de stootborden ook nog extra schroeven geven, maar zo ik het zie zit het stootbord bovenin los in de trap.

Hoe worden traptredes eigenlijk vastgezet in de trap?
Zitten die alleen aan de buitenzijde geschroefd en dan in de paal gelijmd?
Het is namelijk niet dat de traptredes heen en weer kunnen schuiven, dus zitten wel ergens vastgeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Crxtreem schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:05:
Ik kan de stootborden ook nog extra schroeven geven, maar zo ik het zie zit het stootbord bovenin los in de trap.

Hoe worden traptredes eigenlijk vastgezet in de trap?
Zitten die alleen aan de buitenzijde geschroefd en dan in de paal gelijmd?
Het is namelijk niet dat de traptredes heen en weer kunnen schuiven, dus zitten wel ergens vastgeschroefd.
Bij ons in trap.zie ik überhaupt.geen schroeven. Ik denk dat alles.verlijmt is hier

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 23:24
WeaZuL schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:35:
[...]

Dit begrijp ik niet, hoe moet ik mij dat voorstellen? Die gleuf die je hebt gemaakt zorgt er dus eigenlijk voor dat de plank los ligt? En die ruimte vul je dan op met over de breedte koperdraad wat je er tussen steekt? Is dat een enkele kloperdraad of meerdere?
1 stukje koperdraad onder de trede gedrukt zodat de trede hier 'overheen rolt'. Dan is het gekraak weg inderdaad. Het gekraak is het bewegen van hout op hout.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

• WeaZuL

WeaZuL

MeShell schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:28:
[...]

1 stukje koperdraad onder de trede gedrukt zodat de trede hier 'overheen rolt'. Dan is het gekraak weg inderdaad. Het gekraak is het bewegen van hout op hout.
ok klinkt goed, ik ga het proberen, kijken of het wil werken.

Pagina: 1