Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Harde schijf vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de best wel oude HP desktop van mijn vader net op tijd van de sloop gered. Omdat er geen land meer mee te bezeilen was. Er stond nog windows 7 op en de hdd was maar voor 30% gevuld maar liep toch vrijwel constant tegen 100% schijfgebruik aan.Omdat ik voor mij toch niets aan te verliezen valt heb ik de volledige schijf 3 x gewist en met G-parted weer geformateerd. Omdat Windows mij geen windows 7 wilde verstrekken omdat de produktcode was uitgegeven door HP en HP mij die service ook niet wilde verlenen heb ik er maar windows 10 opgezet. En ja hoor dat machientje draait weer perfect zeker nadat ik het RAM met een 2e 4GB kaartje had uitgerust. zelfs een dualboot met Linux Mint is geen probleem. Alleen de Harde schijf heeft wel zijn beste tijd gehad en maakt veel kabaal. Het gaat om een 3,5`inche Seagate ST3750528A S 7200.12 van 750 gb SATA III. Nu heb ik ik al wel genoeg soortgelijke schijven gezien en mijn keus is eigenlijk gevallen op de Seagate HDD 3.5" 1TB ST1000DM010 BarraCuda. Het enige verschil is dat deze 64MB cache geheugen heeft en de oude 32. Gaat dat problemen geven? Mijn 2e plan is om er een kleine SDD ( Kingston UV500 240GB SSD) voor te zetten om daar windows en de beveiligings software op te draaien en verder alle andere software-pakketten en opslag op de HDD te zetten en daar misschien ook nog een partitie te reserveren voor Linux. Ik ben erg benieuwd of dat wat ik wil kan en past. Ik moet er nog wel even bijseggen dat er nog een BIOS in zit en geen EUFI. Wel heb ik nog 2 SATA poorten over en een extra stekker aan de voedingskabel.
Ik hoor graag de reacties.
Jos

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Verwijderd Wel eens van alinea's gehoord?

@DarkSide U got me;)

Edit: spelling

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 19-08-2019 17:49 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
SSD voor OS is de beste optie. Bestanden kunnen dan op een HDD al wordt daar steeds vaker ook een ssd voor gebruikt omdat de prijzen van ssd's historisch laag zijn. En houdt het vooral goedkoop in zo'n oude pc want de maximale snelheid van een ssd ga je waarschijnlijk toch niet halen vanwege de beperkte bandbreedt van de satacontroller in die oude bakjes. pricewatch: Crucial BX500 240GB

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Extra HD moet wel lukken.
Kans dat je nieuwe HDD voorzien is van een sneller SATA protocol dan dat het moederbord aankan.
Maar dat is niet erg.

De cache maakt niet uit.
Je SSD gewoon op SATA moet ook wel goed gaan met W10.
Greatsword schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:24:
@Verwijderd Wel eens van aliena's gehoord?
@Greatsword nee wat zijn aliena's :P

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben me er van bewust dat het geen snelheid monster zal worden en dat hoeft bij deze ook niet. Ik ben alleen dat gekraak (klinkt als een ouderwets inbelmodem) zat. Ik heb voor het doel waar ik hem voor wil gebruiken, dualboot en virtalisatie, die schijfruimte wel nodig en een 1TB SSD is e wat te gek voor dit ding uit 2010. Ik ben al heel verbaasd hoe hij verder nog presteert.

@Darkside Ik wist niet dat je alinea´s kon horen!!!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
De reden dat de CPU dicht trok naar 100% is waarschijnlijk het oude OS geweest en niet de harddisk.

Even rekenen:
- op de oude harddisk stond 30% van 750 Gb = 225 GB
- een nieuwe SSD van 250 GB is dus al héél ruim voldoende om je OS te draaien met applicaties en al.
- en dan zet je de oude harddisk erbij als data-schijf.

Je kunt heel eenvoudig de huidige W10 op de harddisk clonen naar de SSD, m.b.v. de clonesoftware op de website van de SSD-fabrikant, bv. www.crucial.com/clone
Kwartiertje, klaar.

Voorbeeld: een goede 500 GB SSD kost je nog geen 70 Euro: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB
De vraag is of je dan nog de harddisk nodig hebt en zo nee, dan doe je die in een extern USB-doosje voor backup-doeleinden ...

[ Voor 8% gewijzigd door Renault op 20-08-2019 17:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Renault

Hoi, bedankt voor je reaktie. Ik vind de prijs- prestatie van de door jou aangewezen sdd opzich heel interessant.hij is denk ik alleen niet groot genoeg voor wat ik wil anders had ik deze direkt aan geschaft. Voor wat ik tot nog toe gevonden heb kan ik met dat bedrag ook een 240GB sdd kopen en een 1 TB hdd. Het was trouwens niet het CPU die problemen gaf die komt zelden boven de 80% belasting uit. Het probleen was het echijf gebruik en dan met name veroorzaakt door Sysmain en Tiworker.exe

Zoals ik eerder al meldde is snelheid voor deze pc niet het belangrijkste alleen is zo´n sdd als primaire schijf met windows wel prettig om wat vlotter aan het werk te kunnen. ik ben er via SPECCY trouwens achter gekomen dat mijn moederbord een SATA II aansluiting heeft. Er is alleen 1 ding wat mij nog niet helemaal duidelijk is, en dat is of ik ook gewoon software pakketten van de 2e hdd kan draaien. Ik heb er nu bv ook office365 opstaan maar dat samen met W10 Pro en dan nog de beveiligingssoftware (BitDefender Totaal) dan is die 240 gb inderdaad te klein. Mijn idee is het dus om alleen W10 en BitDefender op die sdd te zetten al alle andere soft ware op de extra HDD. Is dat mogelijk of moet ik op die hdd weer een eigen beveiligings pakket installeren en werkt Office nog wel vanaf die 2e schijf. Zo niet dan is de sdd die jij aanwijst zeker het overwegen waard.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
De opmerking van mij over "het oude OS" was bedoeld als "alles wat er op stond": te hoog regulier CPU kan worden veroorzaakt door een verkeerd (werkende) driver of door applicaties die de harddisk teveel claimen. En dat laatste was in jouw situatie blijkbaar inderdaad het geval. Het overgaan van HDD naar SSD is dan een valide en efficiënt geval van symptoombestrijding.

Ja, je kan applicaties gewoon vanaf de harddisk draaien als je bij installatie die locatie aanwijst als installatielocatie. MAAR:
Het is m.i. verkeerde zuinigheid om bij de huidige prijzen een snelle SSD aan te schaffen voor je OS en dan een harddisk met (relatief gezien) slome toegangstijden het opstarten en werken in applicaties op de PC weer enorm te vertragen. Dan is een SSD voor het OS alsnog een desinvestering.
Ik kan je dus alleen maar aanraden om op de SSD zowel Windows als al je programma's te zetten. Voor die habbekrats-méérprijs op dit moment is dan het niet nemen van de 500 GB versie verkeerde zuinigheid. Dan kan je nog beter een goedkopere serie SSD kopen van 500 GB. Qua snelheid zal je daarvan niet veel merken.
je zal nog aan mij denken als je alle applicaties op de SSD installeert: méér snelheid haal je niet gemakkelijk uit je PC.

Denk je er wel aan dat je zorgt dat je in de BIOS AHCI aanzet? Normqal gesproken doe je dat vóór installatie van Windows.
Dat scheelt bij een redelijk recente BIOS enórm in de snelheid, omdat je SSD dan niet "serieel" zoals een PATA-harddisk (want maar één lees/schrijf actie tegelijk), maar over 64 kanalen tegelijkertijd wordt aangesproken.
Als je AHCI aanzet op een bestaande Windows (dat kan en dat gaat vrij gemakkelijk), vind je op internet wat je in de registry moet omzetten om opnieuw te kunnen opstarten met AHCI. De harddisk functioneert gewoon met en zonder AHCI.
Met benchmark AS-SSD kan je in één oogopslag zien of AHCI aan staat of niet.

Verwijderd

Topicstarter
@Renault Hoi, nog bedankt voor je berichtje, beetje laat maat een paar daagjes weg geweest. Ik denk dat jouw laatste bericht wel eens waardevol zou kunnen zijn want ik heb eerst uit een hobby laptop ddie ik nog heb staan, de SDD eruit gehaald en die in de pc gezet, Nieuw sate kabeltje erbij en geprobeerd. Ik heb die SDD aangesloten op de poort van waar eerst de HDD zat en de HDD op een nog vrije poort. Geen enkel probleem en de pc startte meteen op vanaf de nieuw SDD en het liep super lekker, vlot opstarten en zo.

Toen begonnen op een partitie op de hdd, die ik daarvoor vrij had gemaakt, alle persoonlijke bestanden op te zetten, ook zonder problemen. Tot ik ook daadwerkelijk enkele PDF bestanden naar Word wilde gaan converteren. Ik heb een leuke collectie interessante e-books in pdf bestand maar die zijn door de beperkte hoeveelheid tekest op 1 pagina heel bewerkelijk om te lezen, je bent meer bezig met scrollen dan lezen dus zet ik ze eerst om naar Word en dan maar ik alls wat beknopter en zet ik ze terug naar PDF.
Maar toen begon het gedonder, iets op de HDD zetten en er afhalen is geen probleen maar er ook daarwerkelijk iets mee gaan doen is een drama. Het gaat vreselijk traag. 4 PDF documenten in een handeling omzetten naar Word kost zeker een minuut of 5 met een processor gebruik van tegen de 100 %.

Dus me toen maar eens wat verdiept in jouw verhaal, ik had nooit eerder van dit onderwerp gehoord over AHCI en kon me ook niet herinneren dit ooit in de bios tegen te zijn gekomen.
Ik heb dus de pc in veilige modus op laten starten om in mijn bios dit aan te passen.
Voor ik dit gedaan heb heb ik eerst dat programmaatje AS-SSD laten draaien en kwam het hele woord AHCI daar nergens in tegen.
Toen eerst nog een aantal registerwaarden aan gepast.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStorV Start op 0 (0=AHCI)
stond die al op 0. kwam ook dit tegen( @iastorve.inf%*0600DeviceDesc%;Intell RAID contoller win 7)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStorAV\StartOverride dword op 0
-Geen iastorve AV aanwezig, wel iasrtorve AVC maar DWORD start al op 0
-daar stond de de Intellcipset% op SATA RAID contoller win 7

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\storahci\StartOverride dword op 0 gezet, stond op.

Dus toen op nieuw op gestart in veile modus en toe bios benaderd maar in dat hele bios vam mij komt het woord AHCI niet voor. Of zit het ergen op een plek waar ik niet bij kan of mag?
Het enige dat er in de buurt kwam was dat ik de satacontroller kon vinden met als enige optie deze aan of uit te schakelen. verder heb ik vrijwel elke Bioswarrde waar ik iets aan zou kunnen veranderen aan geklikt om te kijken of ik iets tegen zou komen maar uiteindelijk heb ik alles maar gewoon laten staan zoals het stond want ik kan het gewoon niet vinden.
Gevolg, px start daarna in veilige modus op en vraagt een wachtwoord en accepteerd mijn wachtwoord niet meer. Ik kom dus niet in en ook niet meer uit de veilige modus) opstart. Dus maar met G-parted de sdd gewist en opnieuw geinstalleerd. Op zich niet erg want ik heb een goede image van wat er eerst op stond.

Of mijn bios is zou oud dat dit niet kan of ik doe iets niet goed maar het komt verder wel overeen met jouw verhaal dat ik aan die 2e hdd op deze manier niets heb. Ja, puur voor opslag maar zoveel heb ik niet om op te slaan. Ik wilde die 2e schijf juist gaan gebruiken om vanaf daar een dualboot te gaan doen en om daar vituele harde schijven in te gaan richten. Ik geloof dus inderdaad dat beter een paar tientjes extra uit kan geven voor een grotere SDD maar dan nog is deze eigenlijk nog wat aan de kleine kant voor wat ik had willen doen. Ik blijf dus hopen om die 2e harde schijf er toch bij te kunnen gebruiken.
Gr Jos

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-11 18:34
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:59:

Dus toen op nieuw op gestart in veile modus en toe bios benaderd maar in dat hele bios vam mij komt het woord AHCI niet voor. Of zit het ergen op een plek waar ik niet bij kan of mag?
Meestal staat het er zo in:
PCH Sata Control Mode: of
Configure Sata as: of
Sata Controller
- Sata Controler Mode:

Er zijn echter zat HP systemen die je de optie niet geven. Het is echter ook niet zo'n drama voor je oude beestje.

edit: Je kan via het register natuurlijk ook uitvinden of AHCI al aan staat, dan is dat probleem er al niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Xfade op 27-08-2019 16:07 ]

Pagina: 1