Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:32
Ik heb een klein issue met mijn OpenWRT router.
Als deze een reset heeft gehad zijn de verschillende apparaten niet meer te vinden via hun DNS naam; wel via het directe IP adres.

Volgens mij duurt het tot na de IP renewal dat de namen weer bekend zijn.
Klopt dit?
Kan ik hier iets aan doen? Ik heb al geprobeerd de belangrijkste servernamen direct als hostname op te nemen. Dat werkt maar ik moet dan alle namen die ik in de DHCP server heb geconfigureerd nog een keer opnemen - dat is dubbele administratie.

Beste antwoord (via Tarquin op 19-08-2019 20:55)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
Dat je lokale apparaten op naam kunt vinden is een eigenschap van dnsmasq, de server die op je router draait. Dat werkt inderdaad pas als de apparaten een DHCP-renew hebben uitgevoerd. Je zou eventueel de lease kunnen verkorten. Een meer permanente oplossing is om in de configuratie de leasefile ergens anders te zetten waar hij bewaard blijft bij een reboot.

[ Voor 22% gewijzigd door hcQd op 19-08-2019 14:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Tarquin schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:43:
Ik heb een klein issue met mijn OpenWRT router.
Als deze een reset heeft gehad zijn de verschillende apparaten niet meer te vinden via hun DNS naam; wel via het directe IP adres.
Heb je het hier over apparaten in je lokale netwerk? Of op het internet? In het eerste geval bedoel je waarschijnlijk dat ze niet meer bereikbaar zijn via hun NetBIOS name. DNS wordt alleen gebruikt voor internet verkeer (in de overgrote meerderheid van de gevallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Cpt.Morgan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

Heb je het hier over apparaten in je lokale netwerk? Of op het internet? In het eerste geval bedoel je waarschijnlijk dat ze niet meer bereikbaar zijn via hun NetBIOS name. DNS wordt alleen gebruikt voor internet verkeer (in de overgrote meerderheid van de gevallen).
NetBIOS name resolution is verdwenen door het afschaffen van SMBv1
Tarquin schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:43:
...
Volgens mij duurt het tot na de IP renewal dat de namen weer bekend zijn.
Klopt dit?
Kan ik hier iets aan doen? Ik heb al geprobeerd de belangrijkste servernamen direct als hostname op te nemen. Dat werkt maar ik moet dan alle namen die ik in de DHCP server heb geconfigureerd nog een keer opnemen - dat is dubbele administratie.
Ja dat klopt. Die dubbele administratie doet de router automatisch voor je; gewoon afwachten en niet dagelijks je router resetten ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
Dat je lokale apparaten op naam kunt vinden is een eigenschap van dnsmasq, de server die op je router draait. Dat werkt inderdaad pas als de apparaten een DHCP-renew hebben uitgevoerd. Je zou eventueel de lease kunnen verkorten. Een meer permanente oplossing is om in de configuratie de leasefile ergens anders te zetten waar hij bewaard blijft bij een reboot.

[ Voor 22% gewijzigd door hcQd op 19-08-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Thanks.
Het gaat idd niet om netbios maar om DNS, en om apparaten op het lokale netwerk die ik dus zelf een naam heb gegeven.

Dus een apparaat heet bv 'kodi'. Als hij zich aanmeldt vraagt hij om een IP adres. Dat krijgt hij en de router houdt bij dat 'kodi' adres 192.168.1.111 heeft gekregen.
Als ik daarna 'ping kodi.lan' doe, pingt hij naar 192.168.1.111.

Als ik de router reset weet deze niet meer dat kodi bij 192.168.1.111 hoorde.

Ok, dus niet dagelijks resetten en de leasetime verkorten, en dan komt het vanzelf weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Bedoel je met reset het wissen van de instellingen, de firmware, een warm reboot of een cold reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

In DD-WRT kan je ook een boot script maken die doormiddel van
code:
1
echo ip-nummer fqdnnaam naam >> /etc/hosts

je etc hosts aanvult met de juiste namen na iedere reboot. Ik weet niet of dat met OpenWRT ook kan.

Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
#!/bin/sh /etc/rc.common
echo 192.168.0.1 router.mijnlokale.lan router >> /etc/hosts
echo 192.168.0.2 nas.mijnlokale.lan nas >> /etc/hosts
echo 192.168.0.3 xbox.mijnlokale.lan xbox >> /etc/hosts

https://openwrt.org/docs/techref/initscripts

[ Voor 37% gewijzigd door Wim-Bart op 19-08-2019 16:25 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16
Ik heb er even op zitten googlen en ik denk dat het komt omdat de dhcp leases geflushed worden na een reboot. Dat komt omdat het dhcp.lease bestond op tmpfs staat. Je kunt proberen de locatie aan te passen en kijken of het werkt. Ik denk dat dit bestand ook voor de dns entries gebruikt wordt.

https://forum.archive.openwrt.org/viewtopic.php?id=35944

edit:
Het bestand naar een permantente locatie zou het inderdaad moeten oplossen
https://nelsonslog.wordpr...t-persistent-dns-entries/

je moet de leasefile entry dus wijzigen in de config
https://openwrt.org/docs/guide-user/base-system/dhcp

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 19-08-2019 20:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
johnkeates schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:12:
Bedoel je met reset het wissen van de instellingen, de firmware, een warm reboot of een cold reboot?
Gewone warme reset. Instellingen blijven behouden maar de DNS server weet zijn leningen niet meer.
Pagina: 1