Inrichten netwerk appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-09 20:20
De situatie is als volgt:
Woonachtig in een appartement met woonkamer op de eerste verdieping en een pc kamer op de tweede verdieping. In de meterkast op de begane grond (gemeenschappelijke ruimte) komt de glasvezelkabel binnen in een Genexis router.

Vanuit deze router gaan er twee netwerkkabels naar boven waarvan er 1 uitkomt bij een UTP wandcontactdoos in mijn woonkamer. Ik heb het vermoeden dat de andere kabel in een ander appartement uitkomt omdat ik, voor het lostrekken van deze kabel uit de router, een onbekende desktop tussen de DHCP clients zag staan. Nu heb ik in de pc kamer ook een wandcontactdoos maar als ik mijn pc hier op aansluit wordt er geen verbinding gemaakt. Ik weet dus niet zeker of de kabel uit de router die omhoog gaat ook naar de pc kamer gaat. Naast de bekabelde verbinding wordt er ook een WiFi signaal uitgezonden door de router. Dit signaal is onstabiel op de eerste verdieping en niet zichtbaar op de tweede verdieping.

De gewenste situatie is een goed WiFi signaal op de eerste en tweede verdieping en indien mogelijk een bekabelde verbinding naar de pc kamer op de tweede verdieping. In de woonkamer worden een tv, console en diverse laptops en gsm’s aangesloten via WiFi. TV en console via kabel zou leuk zijn maar dit is geen vereiste.

Na zelf te hebben rondgekeken heb ik volgens mij de volgende opties:

Optie 1: Een router aansluiten op de enige UTP aansluiting in de woonkamer en deze instellen als accesspoint. Dit wordt dan een router met een aantal UTP slots en een sterk WiFi signaal. Hier kunnen de vaste apparaten in de woonkamer (tv en console) worden aangesloten via de kabel en de overige apparatuur (eerste verdieping en tweede verdieping) via WiFi.
Voor de desktop op de tweede verdieping zou ik kunnen proberen een kabel te trekken naar het UTP kastje maar ik heb geen idee waar deze uitkomt. Anders een WiFi kaartje in de desktop.

Optie 2: iets van Ubiquiti UniFi aansluiten op het UTP kastje in de woonkamer. Een AP AC of een InWall. Alle apparaten in huis (eerste en tweede verdieping) aansluiten via WiFi op dit acces point. Eventueel net als bij optie 1 een kabel proberen te trekken naar de tweede verdieping zodat de desktop via kabel kan verbinden.

Ik ben benieuwd of er betere/andere oplossingen zijn buiten de bovenstaande opties.

[ Voor 4% gewijzigd door Wasgij op 19-08-2019 13:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Wasgij schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:23:
De situatie is als volgt:
Vanuit deze router gaan er twee netwerkkabels naar boven waarvan er 1 uitkomt bij een UTP kastje aan de wand in mijn woonkamer. Ik heb het vermoeden dat de andere kabel in een ander appartement uitkomt omdat ik, voor het lostrekken van deze kabel uit de router, een onbekende desktop tussen de DHCP clients zag staan. Nu heb ik in de pc kamer ook een UTP kastje aan de wand maar als ik mijn pc hier op aansluit wordt er geen verbinding gemaakt.
Gaat die tweede kabel niet gewoon naar die wandcontactdoos (ik neem aan dat je dat bedoeld met UTP kastje) op je "PC kamer". Heb je getest of je op die wandcontactdoos wel een verbinding kunt krijgen als je die kabel wel gewoon aansluit op je router? Een kabel die naar een ander appartement loopt zou wel vreemd zijn....

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 19-08-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
Cpt.Morgan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:44:
[...]

Gaat die tweede kabel niet gewoon naar die wandcontactdoos (ik neem aan dat je dat bedoeld met UTP kastje) op je "PC kamer". Heb je getest of je op die wandcontactdoos wel een verbinding kunt krijgen als je die kabel wel gewoon aansluit op je router? Een kabel die naar een ander appartement loopt zou wel vreemd zijn....
Klopt, deze komt uit op de wandcontactdoos in de pc kamer. Deze is getest met kabel in de router maar geen verbinding. Omdat er wel een desktop verbonden was met het netwerk vermoed ik dat de kabel naar een ander appartement gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Wasgij schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:09:
[...]
Klopt, deze komt uit op de wandcontactdoos in de pc kamer. Deze is getest met kabel in de router maar geen verbinding. Omdat er wel een desktop verbonden was met het netwerk vermoed ik dat de kabel naar een ander appartement gaat.
Het spijt me, maar ik snap echt niet wat je nu schrijft. Gaat de kabel nu naar de wandcontactdoos of niet? Je schrijft zowel "deze komt uit op de wandcontactdoos in de pc kamer" als "vermoed ik dat de kabel naar een ander appartement gaat"...

Maar, als die WCD en kabel niet werken, lijkt me dat wat je op moet lossen. Een goede kabel van de WCD op de PC kamer naar je router. Dan kun je daar een access point of switch en access point aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 19-08-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
Cpt.Morgan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Het spijt me, maar ik snap echt niet wat je nu schrijft. Gaat de kabel nu naar de wandcontactdoos of niet? Je schrijft zowel "deze komt uit op de wandcontactdoos in de pc kamer" als "vermoed ik dat de kabel naar een ander appartement gaat"...

Maar, als die WCD en kabel niet werken, lijkt me dat wat je op moet lossen. Een goede kabel van de WCD op de PC kamer naar je router. Dan kun je daar een access point of switch en access point aansluiten.
Dat heb ik inderdaad niet duidelijk verwoord. Ik probeer het nog een keer.

Er gaat vanuit de router een kabel omhoog en er komt in de pc kamer in de wandcontactdoos een kabel binnen. Heb het wandcontactdoos er af geschroefd om dit te controleren.

Wat ik niet zeker weet is of dat de kabel die vanuit de router naar boven gaat ook de kabel is die in de pc kamer in het wandcontactdoos binnenkomt. Als ik op dit doosje een systeem aansluit krijg ik geen verbinding.

Het vermoeden dat de kabel uit de router naar een ander appartement gaat ontstaat doordat ik in het netwerk een onbekende desktop zie.

Edit: beginpost ook aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Ik zou me niet te druk maken over andere appartementen, maar je gewoon richten op het oplossen van jouw probleem. Stap 1 is nu te bepalen of de kabel die omhoog gaat uit de meterkast, dezelfde kabel is als die naar beneden gaat op je PC kamer. Je geeft aan dat er geen verbinding is als je iets aansluit op je WCD, maar dat kan ook een kapotte kabel of slecht aangesloten WCD zijn.

Dus, kijk eerst of het dezelfde kabel is. Ziet het er uit alsof het dezelfde kabel is, wat gebeurd er als je aan 1 kant aan de kabel trekt (kabels door buizen kun je vaak gewoon er door heen trekken, etc.).

Is het dezelfde kabel, dan zou ik alles (stekkers en/of WCD) even opnieuw aansluiten om te testen of de kabel werkt (met kabeltester, of eventueel gewoon door apparatuur aan te sluiten). Werkt de kabel niet, dan kun je de kabel vervangen.

Is het niet dezelfde kabel, dan moet je uitzoeken waar de kabel uit je WCD op je PC kamer dan naar toe loopt en kijken of je daar iets mee kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:37:
Ik zou me niet te druk maken over andere appartementen, maar je gewoon richten op het oplossen van jouw probleem.
Mmm... ik lees dingen als “PC op UTP aangesloten” en “gezamenlijk WiFi” en “onbekende buren”.

Het oplossen van het tweede probleem is belangrijk, maar het eerste lijkt wel een groter probleem te zijn.

Bij gebrek aan een schema hierbij. @Wasgij Is deze huidige situatie correct?

ISP
|
1. Genexis (BG) —— 2. Mysterieus appartement
| ^
| ^
| 4. WiFi Genexis
|
WCD woonkamer (1e verdieping)
|
3. Jouw netwerk
- - - -
?
|
WCD 2e verdieping

Als dit klopt, dan kunnen alle hosts op 2 (het mysterieuze andere appartement) op z’n minst bij het verkeer tussen 1 en 3.

Alle onbekende MAC adressen die jij ziet, zien jouw in potentie ook.
Een router aansluiten op de enige UTP aansluiting in de woonkamer en deze instellen als accesspoint.
Is dus uit veiligheidsperspectief een no no :N Het AP wordt daarmee een client van de DHCP scope van de Genexis.

Op z’n minst heb je een NAT/firewall router op 3 staan, maar dan blijft het verkeer tussen 1 en 3 zichtbaar, tenzij je dat beveiligd.

Als je alleen een AP zou aansluiten is er ook een risico op malware etc. dat vanuit 2 naar 3 komt. Heb je een PC of andere zaken aangesloten op de UTP en bovenstaande schema klopt, dan zou ik die PC en andere apparatuur nu als gecompromiteerd beschouwen ;w

Hetzelfde geldt uiteraard voor het Genexis WiFi netwerk.

Wat de consequenties daarvan zijn laat ik aan jou, maar ik zou ze niet meer vertrouwen. Gebruik bij voorkeur voor dit soort testen een “burner” apparaat of iets anders wat je weer kunt factory defaulten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:45:
[...]
Mmm... ik lees dingen als “PC op UTP aangesloten” en “gezamenlijk WiFi” en “onbekende buren”.
Ik zie niets staan over een gezamelijk WiFi? Maar ik had er wel even overheen gelezen dat de meterkast met het modem een gemeenschappelijk ruimte is....

Als dat modem inderdaad twee (of meer?) appartementen bediend, dan is het inderdaad zaak om die netwerken te scheiden. Wat overigens, zoals @Verwijderd ook suggereert kan door er een router of firewall tussen te plaatsen en geen gebruik te maken van het WiFi netwerk van de Genesis.

Misschien goed als de TS wat opheldering geeft over de exacte situatie van het modem, de internetverbinding en wie er verantwoordelijk voor is (en betaald)...

[ Voor 15% gewijzigd door Cpt.Morgan op 19-08-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
Ik zie dat mijn verhaal niet al te duidelijk is, excuses hiervoor. Later op de dag zal ik proberen een schema te tekenen maar wegens tijdgebrek eerst een poging tot omschrijven.

De meterkast staat in een gemeenschappelijke ruimte waar ook meterkasten staan van de andere appartementen. Elk appartement heeft hierin een eigen Genexis bakje te hangen met een eigen aansluiting naar de ISP.

Er is geen sprake van het bewust delen van netwerk/WiFi etc. Elk appartement heeft een eigen aansluiting en netwerk. Vanuit de meterkasten zijn kabels getrokken naar de bijbehorende appartementen en deze hangen aan de wandcontactdozen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wasgij op 19-08-2019 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Wasgij schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:28:
Elk appartement heeft hierin een eigen Genexis bakje te hangen met een eigen aansluiting naar de ISP.
Dat lijkt me ook een juiste situatie. In dat geval geval, zorgen dat de kabel naar boven juist werkt en goed is aangesloten. Dan kun je daar een AP op aansluiten, en zal jouw netwerk gewoon gescheiden zijn van de rest.

Mochten er kabels van je buren bij jou in de meterkast uitkomen, dan zou ik dat door de verhuurder (er vanuit gaande dat dit verhuur is) laten oplossen. Ook het niet functioneren van de WCD kun je door je verhuurder wellicht laten oplossen.

Mochten het koopwoningen zijn, en er kloppen kabels niet, dan zul je met de buren in gesprek moeten.

[ Voor 76% gewijzigd door Cpt.Morgan op 19-08-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
Cpt.Morgan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

Dat lijkt me ook een juiste situatie. In dat geval geval, zorgen dat de kabel naar boven juist werkt en goed is aangesloten. Dan kun je daar een AP op aansluiten, en zal jouw netwerk gewoon gescheiden zijn van de rest.

Mochten er kabels van je buren bij jou in de meterkast uitkomen, dan zou ik dat door de verhuurder (er vanuit gaande dat dit verhuur is) laten oplossen. Ook het niet functioneren van de WCD kun je door je verhuurder wellicht laten oplossen.

Mochten het koopwoningen zijn, en er kloppen kabels niet, dan zul je met de buren in gesprek moeten.
Het betreft koop dus dan zal ik bij de buren aankloppen. Ik zal eens kijken of de kabel van mijn tweede verdieping in mijn meterkast terecht komt, wellicht dat ik er een nieuwe doorheen kan trekken. Bedankt voor de reacties zover.

De utp kabel vanuit mijn meterkast gaat zo stroef dat ik bang ben dat ik iets kapot trek als ik meer kracht zet, hetzelfde geldt voor de kabel in het WCD op de tweede verdieping. Ik kan hierdoor niet vaststellen dat dit dezelfde kabel betreft.

Stel dat ik het onderzoek m.b.t. deze kabel staak en dan kijk naar het werkende WCD in de woonkamer op de eerste verdieping. Welke van onderstaande opties zou voor het beste WiFi signaal zorgen in huis (eerste en tweede verdieping).

- Een router met WiFi instellen als AC.
- Een UniFi AP-AC-LITE (of PRO?).
- Een UniFi InWall..

Voor alle drie opties geldt dat ze op de eerste verdieping geplaatst worden en via de WCD verbonden zijn met de router in de meterkast op de BG.

[ Voor 29% gewijzigd door Wasgij op 19-08-2019 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wasgij schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:21:
Welke van onderstaande opties zou voor het beste WiFi signaal zorgen in huis (eerste en tweede verdieping).

- Een router met WiFi instellen als AC.
- Een UniFi AP-AC-LITE (of PRO?).
- Een UniFi InWall..
WiFi
Als je zeker weet dat er een NAT router zit voor de aansluiting in de woonkamer, heb je in ieder geen behoefte aan meer routers. Ik kan me voorstellen dat je een redelijke kans hebt met één AP aan het plafond. Maar zeker weten doe ik dat ook niet natuurlijk. Bestaat je plafond uit veel metaal, dan komt er misschien niks tot weinig door.

Al je opties hebben hun voor- en nadelen. WiFi is WiFi, dBm is dBm, metaal is metaal. De Unifi AP’s zijn in ieder geval geen magische schotels die je hele woonwijk voorzien van een signaal. Sommige generieke WLAN “routers” als access point “presteren” voor een gebruiker “beter” dan een Unifi AP. De vraag is waaraan je de beleving afmeet.

Let in ieder geval op het verschil tussen bereik en dekking:
- bereik: de afstand waarover je verbiding maakt
- dekking: de frequentie waarin je verbinding maakt

2.4 GHz reikt ver, maar heeft doorgaans een slechte beleving (o.a. veel kans op interferentie). 5GHz heeft een veel betere beleving (o.a. minder kans op interferentie), maar reikt minder ver.

Meet je bereik in RSSI in dBm. Dichter bij 0 is beter. Richt op -70 dBm als ondergrens.

Persoonlijk vind ik het prettig om iets te kunnen aanpassen aan een AP als het niet werkt zoals ik verwacht. “Black-boxes” met een plug-n-play functie zijn snel geinstalleerd, maar je hebt weinig tot geen opties om aanpassingen te doen. Verder denk ik dat je anno 2019 moet streven naar 5GHz, maar daar staan soms kosten tegenover.

De Unifi Pro is 9 van de 10x overkill in een thuissituatie. Het verschil met de Lite is m.n. 3x3 MIMO op 5GHz. en de prijs uiteraard. Hier staat de datasheet van de Ubiquity Unifi AP’s:
https://dl.ui.com//datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf (PDF)

Onbekende kabel
NB: zolang je niet weet waar die kabel vandaan kwam en wie de eigenaar is van het “mysterieuze” MAC adres, heb je nog steeds van doen met een mogelijk gecompromiteerd netwerk. Ook als iedereen een eigen Genexis heeft.

Als die kabel verkeerd is getrokken hebben je buren mogelijk al jaren zitten internetten via jouw aansluiting, en niemand die dat 123 merkt. Het risico is met name malware dat via die kabel in jouw netwerk kan zijn gekomen. Staat het MAC adres nog in je router/DHCP server? Dan kun je online zoeken naar de fabrikant van het adres. Soms helpt dat bij het vaststellen om welk apparaat het gaat, soms heb je er niks aan.
Pagina: 1