Ultrawide beeldscherm op Intel HD620 - graphics zijn 'meh'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Betere omschrijving kon ik zo even niet verzinnen :P.

De laptop is een Latitude 7480 met een Intel HD 620, vanuit een Core i7-7600.
Driverversie van de graphics chip is 26.20.100.6888 (ietsje onder de 'latest' die eindigt op .7000).
Updaten gaat helaas niet, dit word allemaal centraal gestuurd voor deze laptop.

De kaart werkt prima, maar ik heb dus sinds kort een Ultrawide 29" Display aangesloten, met een resolutie van 2560x1080. Die werd direct juist herkend en ik kan dus ook gewoon op die resolutie werken.

Maarrrrrr ik vind dat er over de tekst nogal een 'regenboog' effect ligt, en zeker de wat fijnere (non-bold) lettertypes zoals de lijst met email in Outlook is toch stukken minder van kwaliteit dan eerst het geval was (op mijn 24" Full HD scherm).

Kan ik daar buiten driverversie nog wat aan tweaken/tunen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik vind dat sowieso een probleem met de iGPU's van Intel dat ze wat wolliger zijn, maar heb je de monitor standalone draaien? dus alleen de monitor, en niet monitor + laptopscherm, en als hij wél op monitor+laptop staat dat hij niet op "duplicate" staat, want dan gebruikt hij de settings van het laptopscherm (=1920*1080)
en draait hij dan wel op de juiste resolutie? dus 2560*1080 en 100% scaling? als hij op 125% scaling staat (wat hij standaard doet bij 2560) kan het er heel snel wollig uit gaan zien, en als je 1920*1080 draait per ongeluk al helemaal.

Je kan bij display settings ook nog even gaan naar "advanced scaling settings" en het schuifje "let windows attempt to fix apps so they're not blurry" aanzetten.

Verder kan je nog even naar Display Settings > adv. display settings > display properties for monitor "2" (waarschijnlijk) > color management > advanced gaan, en daar "Calibrate Display" doen. (Kan je meteen kijken of je kleurdiepte wel minstens 6-bit/RGB is en hij niet per ongeluk op 256 kleuren oid staat)

@remycuber Hij draait 2560*1080, en dat kan HDMI prima op 60Hz en afhankelijk van de HDMI versie zelfs nog veel meer 1.4+ krijgt hem ook nog op 100+, 2.0 zelfs op 144Hz+
Wikipedia: HDMI

[ Voor 38% gewijzigd door zion op 19-08-2019 11:54 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remycuber
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-01 13:17
Het ligt waarschijnlijk aan het type kabel welke je gebruikt. Mijn Intel HD 620 stuurt een LG 38 inch ultra wide probleemloos aan via USB C (4096x2304@60Hz)

Via een HDMI kabel krijg je maximaal 4096x2304@24Hz

Via een DP kabel kun je ook de maximale 60Hz weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik gebruik HDMI, had ik moeten vermelden idd (monitor ondersteunt niks anders).

Ik heb wat in de settings zitten kloten maar niks kunnen vinden bij de Intel settings.
Bij de monitor echter... zijn 'kleur' profielen. Geen idee wat het allemaal betekent, maar ik ben van een 'photo' naar een 'fps' profiel gegaan en het is gelijk stukken verbeterd!

Alles draait native 2560x1080 met 100% scaling :Y daar hoefde ik niks aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Doe even met clear type frutten in windows. Grote kans dat je het dan weg krijgt.

Wat je ook kan doen is even kijken naar welk kleurformaat er uitgevoerd wordt naar je monitor. Als dit niet YCbCr 4:4:4 of RGB (full) is, is dat je probleem. Chroma subsampling zorgt namelijk voor het regenboogeffect waar jij het over hebt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.