jacksonnoone schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:45:
Mijn vraag
...
Zijn er hier mensen die zijn begonnen als telecom monteur en zijn hoger opgeklommen in de ICT?
Ik vraag dit omdat ik ben begonnen als telecom monteur en graag wil doorgroeien naar bijvoorbeeld een systeembeheerder of netwerkbeheerder
Telecom monteur is in dit geval het installeren van netwerkapparatuur en digicorders bij mensen thuis. Ook doe ik diagnose stellen bij eventuele storingen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb al google geraadpleegd maar het mocht helaas niet baten

Zelf ben ik opgegroeid rond computers en netwerken, en hoger onderwijs ging mij te traag, was te praktisch en/of ging over onderwerpen (filosofie, business intelligence) die mij geen bal uitmaakten.
Met een flinke zak huis-ervaring in de rugzak en een halve Prof Bach. opleiding en een halve academische er de brui aan gegeven en naar werk gezocht, met hetzelfde idee: we groeien wel door.
Op m'n 21ste begonnen voor Belgacom (nu proximus) via een contractor, die ook IT projecten deed. Na een tijdje (eigenlijk half jaar al) hadden ze iemand nodig voor Deskside Support bij een pharmareus als backup, en werd ik daar 1/4de ongeveer van de tijd ingeschakeld.
Daarna voor een grote self-service kiosk/atm klant bij dezelfde contractor gezet, geen telecomgezeur meer.
Daar mezelf buitengewerkt (team van 3, werk voor 1 nadat ik mezelf daar had nuttig gemaakt qua processen en tools. Niet slim geweest

) .
Dan door omstandigheden 'teruggevallen' naar een eerste-lijn IT helpdesk rolletje voor een andere contractor, ditmaal voor een van de big four. Daar ook weer uitgekeken naar opportuniteiten en dan bij diezelfde andere contractor naar second line/desk side voor een grote tabaksproducent doorgestroomd.
Bij die contractor ook nog wat andere deskside projectjes gedaan, tot ik genoeg had van de Belgische belastingsdienst en de vakantiegeld regeling enz - biezen gepakt en vertrokken naar het buitenland.
Even op een Nederlandstalige eerste-lijn gewerkt voor een multifunctional-fabrikant, mezelf volop het cloudgebeuren gestort en AWS Solutions Architect certificaat gehaald, wat met de rode loper onthaalt werd tijdens mijn interview voor mijn huidige werkgever.
In die 7 jaar sinds ik tekende als telecom 'technieker' heb ik ook nooit stilgezeten en steeds blijven bijleren via m'n homelab en servers die ik beheer, alsook in 2016/2017 flink met AWS liggen stoeien om dan in mei 2017 eindelijk mijn gading gevonden te hebben. Om dan in december van datzelfde jaar promotie te krijgen (maar eerlijk, misschien had ik in mei te laag gemikt).
In 7 jaar salaris verdrievoudigd, gemiddeld 1/3de minder afgeven aan belastingen en sociale zekerheid, en een bedrijf waar ik mezelf de komende 10-15 jaar zeker nog zie doorgroeien. Gat - boter, dat soort spreekwoorden.
Moraal van het verhaal: Als je gemotiveerd bent, kan alles. Hard genoeg werken en uiteraard komt er wat geluk bij kijken, maar je moet er soms ook wat voor over hebben. Had ik bijvoorbeeld in Belgie gebleven, had ik dit soort rol waarschijnlijk nooit gehad.
Ga met je leidinggevende eens aan tafel zitten, als er andere projecten zijn die meer in je richting liggen? Eens vragen naar opleidingsmogelijkheden als een opleiding vereist is, eventueel. Een beetje bedrijf dat ook wat om zijn mensen geeft ziet dat soort motivatie maar al te graag komen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Tokkes op 19-08-2019 20:24
]