Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• jacksonnoone
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 21-09 14:14
Mijn vraag
...

Zijn er hier mensen die zijn begonnen als telecom monteur en zijn hoger opgeklommen in de ICT?
Ik vraag dit omdat ik ben begonnen als telecom monteur en graag wil doorgroeien naar bijvoorbeeld een systeembeheerder of netwerkbeheerder

Telecom monteur is in dit geval het installeren van netwerkapparatuur en digicorders bij mensen thuis. Ook doe ik diagnose stellen bij eventuele storingen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik heb al google geraadpleegd maar het mocht helaas niet baten :|

jacksonnoone wijzigde deze reactie 18-08-2019 23:52 (15%)

Alle reacties

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:18
Telecom monteur kan van alles betekenen. Wat betekent dit dat jij concreet doet van dag tot dag, en welke verantwoordelijkheden horen daarbij?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• jacksonnoone
Ik heb het aangepast.
Freeaqingme schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:48:
Telecom monteur kan van alles betekenen. Wat betekent dit dat jij concreet doet van dag tot dag, en welke verantwoordelijkheden horen daarbij?

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 15:48
Heb je al met de personeelsafdeling van je eigen werkgever gesproken: waarin je aangeeft dat je jezelf graag verder wilt ontwikkelen als netwerkbeheerder of systeembeheerder en of de organisatie daar mogelijkheden of hulp bij kan bieden?

• jacksonnoone
Nee ik wou eerst even hier pijlen of mensen daar al ervaring mee hebben voordat ik dit aangeef bij mijn werkgever.
CyberMania schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:56:
Heb je al met de personeelsafdeling van je eigen werkgever gesproken: waarin je aangeeft dat je jezelf graag verder wilt ontwikkelen als netwerkbeheerder of systeembeheerder en of de organisatie daar mogelijkheden of hulp bij kan bieden?

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:51

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Welkom op Tweakers, @jacksonnoone. We verwachten hier dat je eigen inzet hebt. Je zult dus eerst bijv. bij je eigen werkgever moeten vragen. Ook zul je wat meer informatie moeten geven over bijv. jezelf: leeftijd, opleiding, regio etc.

Ardana wijzigde deze reactie 19-08-2019 07:19 (21%)

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Als je de richting op wil van netwerkbeheerder kan je certificaten gaan halen (Cisco CCNA bijvoorbeeld) en daarmee kan je vast wel een baan vinden bij diverse bedrijven op een NOC (Network Operations Center) bijvoorbeeld. Voor troubleshooting kan jouw praktijk ervaring goed van pas komen denk ik.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10:30
Ik weet er een paar die via klantenservice (2e lijn) uiteindelijk de software ontwikkeling zijn ingerold.
Zit wel een jaar of 20 tussen.

frickY wijzigde deze reactie 19-08-2019 08:14 (14%)

• Luuk013
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 16:54
Met deeltijd studeren kan het sowieso.

Ik ben in een andere sector doorgegroeid door het behalen van MBO4 en HBO in deeltijd vanaf Monteur naar Chef werkplaats en uiteindelijk werk ik nu als Engineer.

Het valt af en toe niet mee en het is kiezen tussen leren en naar het café, maar wat is die paar jaar op een heel mensen leven en daarnaast verdien je gewoon je geld en krijg je vaak je scholing en schooldagen betaald waardoor je geen schuld opbouwt. Ga je naar een andere werkgever dan nemen ze vaak de schuld over en anders is het een investering in je zelf.

Het moet wel mogelijk zijn bij je werkgever, maar in deze tijd is veel mogelijk.

• leto001
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-09 16:51
Tuurlijk kan dat. Je kan ook morgen een eigen zaak beginnen, een restaurant openen, muziekkant worden of een berg beklimmen. Als jij graag die kant op wil dan zou ik me oriënteren op wat je precies wil gaan doen. Hogerop in de ICT in nogal een breed begrip. Wil je developer worden, netwerk architect, product manager, enz. Afhankelijk daarvan kun je bepalen welke stappen je moet zetten.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21-09 08:31
Als je de motivatie hebt, dan is de eerste stap genomen.
Het zal niet "vanzelf" gaan.

Dus... school je bij, en rond een paar opleidingen af, en laat je werkgever weten waar je ambities liggen.
Durf ook na het afronden van een opleiding eens elders solliciteren, en kijk dan maar eens wat je binnen kan halen als andere job.

• DaBeast.net
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-08 09:31
Ikzelf ben begonnen als Belgacom (nu Proximus, één van de twee grote providers van België) technieker. Daar deed ik installaties en storingen van ADSL en VDSL2+ lijnen (+IPTV). Doormiddel van kleine projecten bij de subcontractor waar ik destijds voor werkte heb ik me kunnen bewijzen op vlak van IT en zo door kunnen groeien naar een vaste baan in IT. Best dat je dat zelf ook aangeeft bij je huidige werkgever dat je die richting uit wil - hopelijk houden ze dan rekening met jou.

Ondertussen zijn we 8 jaar verder en heb ik door middel van veel geluk en op het juiste moment te wisselen van job, een leidinggevende functie te pakken - en dat zonder diploma's of certificaten.

Met een beetje wil en wat geluk kan je zeker op die manier een baan in IT landen. Indien je in België woont, kan je via http://www.cevora.be gratis opleidingen volgen, waardoor dit sterker staat op je CV.

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20-09 13:47
Ik ben bij Ziggo begonnen na mijn schooltijd.
Eerst heb ik engineering gedaan voor huisaansluitingen, coax aan laten leggen.
Na 2.5 jaar wilde ik toch wel weer meer met techniek te maken hebben dus ben ik intern eens gaan praten.
Zo ben ik uiteindelijk bij Field Service terecht gekomen in het transmissie team.

Het is geen IT als in systeembeheerder, maar ik had wel met o.a. Cisco en Juniper te maken, hierdoor alsnog raakvlakken met IT.
Heb hier een leuke tijd gehad, echter is hier door reorganisaties destijds verandering in gekomen.
Mocht dit niet gebeurd zijn had ik er waarschijnlijk nog gewerkt.

Weet niet bij welk bedrijf je werkt, maar anders zou dat mogelijk nog een optie zijn.
Ervaring in het netwerk heb je al en de collega's ken je waarschijnlijk ook.

• jacksonnoone
Dankjewel. Ik wou graag hier eerst even pijlen of mensen daar al ervaring mee hebben voordat ik het aangeeef bij mijn werkgever.
Ardana schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 07:18:
[mbr]Welkom op Tweakers, @jacksonnoone. We verwachten hier dat je eigen inzet hebt. Je zult dus eerst bijv. bij je eigen werkgever moeten vragen. Ook zul je wat meer informatie moeten geven over bijv. jezelf: leeftijd, opleiding, regio etc. [/]

• jacksonnoone
Ja daar zat ik ook aan te denken. maar weet niet of je met certificaten alleen veel verder komt?
Satch schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 07:23:
Als je de richting op wil van netwerkbeheerder kan je certificaten gaan halen (Cisco CCNA bijvoorbeeld) en daarmee kan je vast wel een baan vinden bij diverse bedrijven op een NOC (Network Operations Center) bijvoorbeeld. Voor troubleshooting kan jouw praktijk ervaring goed van pas komen denk ik.

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:56
@jacksonnoone Heb je al een idee bij wat voor bedrijf je aan de slag wilt. Ik heb gewerkt diverse net niet hele kleine IT bedrijfjes (10-40 man) die dan een systeembeheerder in dienst had.

De belangrijkste kwalificatie daar was vaak toch nog de handige jongen factor. Het nadeel van zo'n positie is dat je ook veel van de werkzaamheden krijgt die niemand anders wilt (tafels sjouwen, koffiezet apparaat schoonmaken word verdeeld tussen de handige jongen en de handige dame op HR, etc). Eigenlijk alles wat nodig is om de programmeurs aan het werk te houden.

Verder moet je hiervoor iets van MBO3/4 nivo laten zien en bij voorkeur een certificaat waaruit blijkt dat je de domain controller niet kapot maakt (ookal word het moeilijke werk daarop weer uitbesteed)

Voor hecht het 'leuke' systeembeheer/netwerkbeheer zul je toch naar de grote partijen en echt de juiste certificaten moeten kijken
jacksonnoone schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:00:
Ja daar zat ik ook aan te denken. maar weet niet of je met certificaten alleen veel verder komt?
[...]
Certificaat + x jaar ervaring is wat veel mensen gebruiken als toets om jou uit te nodigen voor het 1e gesprek. Daarna kan je in het gesprek aangeven dat jij hun helpt, dat je snel dingen oppakt enz.
Het is vaak ook framing. Omschrijf je je werk als 5 jaar netwerk problemen diagnotiseren of bij mensen thuis komen en er achter te komen dat hun stekker er niet in zat.

peltco wijzigde deze reactie 19-08-2019 13:05 (25%)

• jacksonnoone
Wat zijn je taken als engineer?
Luuk013 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:49:
Met deeltijd studeren kan het sowieso.

Ik ben in een andere sector doorgegroeid door het behalen van MBO4 en HBO in deeltijd vanaf Monteur naar Chef werkplaats en uiteindelijk werk ik nu als Engineer.

Het valt af en toe niet mee en het is kiezen tussen leren en naar het café, maar wat is die paar jaar op een heel mensen leven en daarnaast verdien je gewoon je geld en krijg je vaak je scholing en schooldagen betaald waardoor je geen schuld opbouwt. Ga je naar een andere werkgever dan nemen ze vaak de schuld over en anders is het een investering in je zelf.

Het moet wel mogelijk zijn bij je werkgever, maar in deze tijd is veel mogelijk.

• jacksonnoone
Ja dat had ik al aangegeven. Systeembeheer lijkt me wel leuk. Netwerken aan de praat krijgen
leto001 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:03:
Tuurlijk kan dat. Je kan ook morgen een eigen zaak beginnen, een restaurant openen, muziekkant worden of een berg beklimmen. Als jij graag die kant op wil dan zou ik me oriënteren op wat je precies wil gaan doen. Hogerop in de ICT in nogal een breed begrip. Wil je developer worden, netwerk architect, product manager, enz. Afhankelijk daarvan kun je bepalen welke stappen je moet zetten.

• jacksonnoone
Niets gaat ''vanzelf'' :P Een deeltijd opleiding is wel een optie. maar als ik met certificaten en werkervaring even ver kom heeft het niet veel zin.
Tommie12 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:17:
Als je de motivatie hebt, dan is de eerste stap genomen.
Het zal niet "vanzelf" gaan.

Dus... school je bij, en rond een paar opleidingen af, en laat je werkgever weten waar je ambities liggen.
Durf ook na het afronden van een opleiding eens elders solliciteren, en kijk dan maar eens wat je binnen kan halen als andere job.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
jacksonnoone schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:04:
Ja dat had ik al aangegeven. Systeembeheer lijkt me wel leuk. Netwerken aan de praat krijgen
[...]
Afhankelijk van de omgeving heeft een systeembeheerder weinig te maken met het netwerk. Daar zijn immers netwerkbeheerders voor :P

Maar om op de inhoud te gaan, ik ben 20 jaar terug op de helpdesk begonnen (Aldi computers, Planet internet) en heb daarna gewoon een opleiding gedaan MBO systeembeheerder. Na die te hebben afgerond kon ik doorstromen naar systeembeheerder. Dus op zich kan 't prima, als je inzet toont en de moeite neemt de juiste opleiding te volgen of de juiste certificaten te halen.

Punt van opmerking daarbij is wel dat er nog steeds heel veel papieren tijgers rondlopen. Die hebben hun Microsoft certificaat gehaald met braindumps online e.d. Een beetje werkgever prikt daar meteen doorheen, waardoor je daar niet veel aan hebt.

Water verspillen is een tik op je billen!

• ScoTech
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 20-09 16:46
Ik zelf was Elektrotechnisch installatiemonteur en daarna een lange periode field engineer geweest, waarbij ik het voorwerk deed voor de 'PLC' engineers. Platweg gezegd de kasten plaatsen en vervolgens kabels trekken. Ik heb toen een sprint opleiding gevonden op MBO niveau 4 niveau (MBO - Systeem en netwerkbeheer) met deze opleiding op zak en ervaring als elektro monteur had ik binnen no-time een job. Ik wilde namelijk de IT in.

Mijn advies kijk naar zo'n variant opleiding, en haal anders een aantal basis certi's binnen het MS veld en een ITIL certi.

Inmiddels ben ik Systeem -en netwerkbeheerder binnen een mooi MKB. Mijn werkgever hecht wel meer waarde aan ervaring en aantoonbaar 'praktijk' ervaring dan aan certificaten, dus voordat je een keuze maakt raadpleeg zoals meerdere aangeven eerst je werkgever. Ik zelf zit nu ook halverwege mijn HBO-Informatica opleiding. Dit laatste voegt niks toe. Wat ik je mee wil geven stel jezelf de vraag wat wil ik? En los van wat je werkgever wil ben je vrij in die keuze, dus bijscholen na werktijd en vanuit je huidige job om je heen kijken is altijd een optie. En met een certi of diploma heb je een grote kans.

ScoTech wijzigde deze reactie 19-08-2019 13:18 (2%)
Reden: taal

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
@jacksonnoone combineer ajb meerdere opeenvolgende reacties in een enkele reactie. Je kunt meerdere berichten quoten tegelijk.

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:34
Doe je alleen binnenwerk ? Dus puur tv decoders en computers aan het netwerk hangen ? Of ga je ook het veld in om kabel storingen buitenhuis op te sporen ?

Zelf al ruim 5 jaar telecom monteur begonnen met tv kastjes en computers instaleren aan het netwerk.

Intern doorgeleerd voor veld werk dus storingen buitenhuis. En vrij rap intern doorgeleerd voor complex storingen.

Daarnaast 4 jaar geleden tussendoor doorgegroeid naar kleinzakelijk voip tot ca 6 toestellen. Toen 2 jaar geleden er ruimte kwam voor extra mensen op de MKB afdeling met broadsoft voip deze opleiding direct gevolgd en een half jaar later direct de vervolg cursus gedaan.

Hiernaast diverse interne trainingen gehad zowel in vrije tijd (reanimatie cursus) als in de baas zijn tijd (cisco/ip/wifi/vakspecifiek/klantcommunicatie/agressie. Enz) en maak elk jaar mijn budget op aan wifi / netwerk / iot en diverse andere vakgerichte trainingen (njaa iot was meer privé interesse maar ook dat mag gewoon).

En op dit moment loopt er een inschrijving voor icnd1 en direct daarna in 2020 icnd2 (budget 2019 helaas op).

Dus je kan redelijk doorgroeien binnen de telecom sector als je maar wilt en aangeeft dit te willen. (niet bij elke provider)

Ik ben van dag in dag uit tv kastjes en simpele metweerkdingen instaleren naar mkb gegroeid met projecten waarbij soms 30 VoIP toestellen met cisco routers en diverse netwerk apparatuur geconfigureerd moeten worden.

Op dit moment ook al bezig met verder kijken dus of naar grootzakelijke of richting netwerkbeheer binnen of buiten mijn huidige werkgever.

Jan-man wijzigde deze reactie 19-08-2019 17:22 (5%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Luuk013
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 16:54
jacksonnoone schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:01:
Wat zijn je taken als engineer?
[...]
Ik ben Proces Engineer in een grote fabriek en ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd in deeltijd. Je kunt er voor kiezen om bijv. associate degree te gaan doen, dit is een 2 jarige HBO opleiding en daarna kan je altijd nog kiezen om nog eens door te gaan met je bachelor voor de laatste 2 jaar. Je kan als je nog geen MBO4 hebt ook de 21+test doen om op het HBO te gaan. of natuurlijk gewoon lekker je MBO4 halen.

Mijn baan bestaat uit het verbeteren van processen bij een grote fabrikant, daarbij moet je denken aan output, kwaliteit, verhogen of kosten verlagen door het aanpassen van het proces of werkwijze of machine. het geeft mij persoonlijk een kick om processen te verbeteren die ze al 10 jaar op dezelfde manier doen en waarbij het zogenaamd niet mogelijk was om daar meer uit te halen. daar zit ook een deel coaching bij en veel overleggen aangezien procesverbeteren vaak cultuurveranderingen of inversteringen met zich meebrengt. het leuke is de impact van je verbeteringen zijn vaak goed merkbaar en daar krijg je dan ook positieve reacties op.

maar ook inkoop, quality engineer etc. is allemaal mogelijk met eem TB diploma.

• Tokkes
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17-09 19:27
jacksonnoone schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:45:
Mijn vraag
...

Zijn er hier mensen die zijn begonnen als telecom monteur en zijn hoger opgeklommen in de ICT?
Ik vraag dit omdat ik ben begonnen als telecom monteur en graag wil doorgroeien naar bijvoorbeeld een systeembeheerder of netwerkbeheerder

Telecom monteur is in dit geval het installeren van netwerkapparatuur en digicorders bij mensen thuis. Ook doe ik diagnose stellen bij eventuele storingen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik heb al google geraadpleegd maar het mocht helaas niet baten :|
Zelf ben ik opgegroeid rond computers en netwerken, en hoger onderwijs ging mij te traag, was te praktisch en/of ging over onderwerpen (filosofie, business intelligence) die mij geen bal uitmaakten.

Met een flinke zak huis-ervaring in de rugzak en een halve Prof Bach. opleiding en een halve academische er de brui aan gegeven en naar werk gezocht, met hetzelfde idee: we groeien wel door.

Op m'n 21ste begonnen voor Belgacom (nu proximus) via een contractor, die ook IT projecten deed. Na een tijdje (eigenlijk half jaar al) hadden ze iemand nodig voor Deskside Support bij een pharmareus als backup, en werd ik daar 1/4de ongeveer van de tijd ingeschakeld.

Daarna voor een grote self-service kiosk/atm klant bij dezelfde contractor gezet, geen telecomgezeur meer.
Daar mezelf buitengewerkt (team van 3, werk voor 1 nadat ik mezelf daar had nuttig gemaakt qua processen en tools. Niet slim geweest ;) ) .

Dan door omstandigheden 'teruggevallen' naar een eerste-lijn IT helpdesk rolletje voor een andere contractor, ditmaal voor een van de big four. Daar ook weer uitgekeken naar opportuniteiten en dan bij diezelfde andere contractor naar second line/desk side voor een grote tabaksproducent doorgestroomd.

Bij die contractor ook nog wat andere deskside projectjes gedaan, tot ik genoeg had van de Belgische belastingsdienst en de vakantiegeld regeling enz - biezen gepakt en vertrokken naar het buitenland.

Even op een Nederlandstalige eerste-lijn gewerkt voor een multifunctional-fabrikant, mezelf volop het cloudgebeuren gestort en AWS Solutions Architect certificaat gehaald, wat met de rode loper onthaalt werd tijdens mijn interview voor mijn huidige werkgever.

In die 7 jaar sinds ik tekende als telecom 'technieker' heb ik ook nooit stilgezeten en steeds blijven bijleren via m'n homelab en servers die ik beheer, alsook in 2016/2017 flink met AWS liggen stoeien om dan in mei 2017 eindelijk mijn gading gevonden te hebben. Om dan in december van datzelfde jaar promotie te krijgen (maar eerlijk, misschien had ik in mei te laag gemikt).

In 7 jaar salaris verdrievoudigd, gemiddeld 1/3de minder afgeven aan belastingen en sociale zekerheid, en een bedrijf waar ik mezelf de komende 10-15 jaar zeker nog zie doorgroeien. Gat - boter, dat soort spreekwoorden.

Moraal van het verhaal: Als je gemotiveerd bent, kan alles. Hard genoeg werken en uiteraard komt er wat geluk bij kijken, maar je moet er soms ook wat voor over hebben. Had ik bijvoorbeeld in Belgie gebleven, had ik dit soort rol waarschijnlijk nooit gehad.

Ga met je leidinggevende eens aan tafel zitten, als er andere projecten zijn die meer in je richting liggen? Eens vragen naar opleidingsmogelijkheden als een opleiding vereist is, eventueel. Een beetje bedrijf dat ook wat om zijn mensen geeft ziet dat soort motivatie maar al te graag komen.

Tokkes wijzigde deze reactie 19-08-2019 20:24 (4%)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Grand prix

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True