Hi allemaal,
Na erg lang niet actief te zijn geweest op GoT, ben ik nu even ten einde raad met een issue waar ik tegen aan loop op mijn laptop.
Sinds ca 1 jaar heb ik een HP Zbook 15u G4, en ik loop tegen vreemde dingen aan. Als je het mij vraagt is er iets mis met de drivers of de BIOS, maar ik hoop dat jullie nog tips hebben.
Ik kampte al maanden met het probleem dat ik Windows 10 1803 niet geüpdatet kreeg naar 1903, en daarom heb ik een paar weken geleden besloten maar helemaal opnieuw te installeren.
Daar begonnen gelijk de problemen mee. De installer van Windows 10 1903 vond geen schijven om Windows 10 op te installeren, maar als je in het bekende menu "ging browsen voor missende drivers", kon ik doodleuk in door de direcetory structuur van de oude/huidige installatie browsen. Geen driver issue dus.
Na lang Googlen bleek er een bekende bug in de firmware van de BIOS te zitten (die toen ook al voorzien van de laatste update): Als je een 2e SSD/HDD in de laptop hebt zitten, dan vind de Windows installer helemaal geen schijven. Bleek te kloppen. Laptop open, 2e SSD er uit, booten met de installer, bam, gelijk werken.
Enfin, eindelijk Windows 10 1903 er op staan, 2e schijf er weer in, ging allemaal goed. Ik loop nu echter tegen 2 zaken aan, die volgens mij met elkaar te maken hebben.
De vraag is alleen, hoe krijg ik dit opgelost, en is er misschien ergens een duidelijke log van Windows Update die helder laat zien wat er nu precies mis gaat?
Hoop dat jullie nog tips hebben!
Na erg lang niet actief te zijn geweest op GoT, ben ik nu even ten einde raad met een issue waar ik tegen aan loop op mijn laptop.
Sinds ca 1 jaar heb ik een HP Zbook 15u G4, en ik loop tegen vreemde dingen aan. Als je het mij vraagt is er iets mis met de drivers of de BIOS, maar ik hoop dat jullie nog tips hebben.
Ik kampte al maanden met het probleem dat ik Windows 10 1803 niet geüpdatet kreeg naar 1903, en daarom heb ik een paar weken geleden besloten maar helemaal opnieuw te installeren.
Daar begonnen gelijk de problemen mee. De installer van Windows 10 1903 vond geen schijven om Windows 10 op te installeren, maar als je in het bekende menu "ging browsen voor missende drivers", kon ik doodleuk in door de direcetory structuur van de oude/huidige installatie browsen. Geen driver issue dus.
Na lang Googlen bleek er een bekende bug in de firmware van de BIOS te zitten (die toen ook al voorzien van de laatste update): Als je een 2e SSD/HDD in de laptop hebt zitten, dan vind de Windows installer helemaal geen schijven. Bleek te kloppen. Laptop open, 2e SSD er uit, booten met de installer, bam, gelijk werken.
Enfin, eindelijk Windows 10 1903 er op staan, 2e schijf er weer in, ging allemaal goed. Ik loop nu echter tegen 2 zaken aan, die volgens mij met elkaar te maken hebben.
- Ik kan alsnog geen grote updates installeren. De cumulative update van juli, en onderhand ook van augustus, krijg ik er niet op. Errorcode 0x800f0922. Ook los downloaden van de Windows Update Catalog en dan installeren werkt niet. Dit probleem had ik dus ook voor de herinstallatie van Windows 10. Na installatie van de update wil de PC herstarten, na herstart zie je "installatie van update" met een percentage, en niet voor de 100% zie je de melding "kon niet voltooien, wijzigingen worden ongedaan gemaakt".
- Ik kan alleen maar NTFS partities lezen via de USB poorten en SD card reader. Stop ik een FAT32 USB stick of SD card in de laptop, dan ziet Windows disk manager het als een RAW partitie, en alles behalve opnieuw formatteren naar NTFS mislukt. Deze sticks/SD-cards werken prima op iedere andere PC, ook met Windows 10. Ik vond dit: https://h30434.www3.hp.co...-but-NTFS-OK/td-p/5085367, maar helaas geen oplossing.
- Ook 3rd party tool kunnen helemaal niets met niet-NTFS partities. Ik gebruik HP ThinUpdate regelmatig om een USB klaar te maken met daarop een image voor een HP Thin Client, maar ook deze failt direct na het formatteren van de USB stick.
- Uiteraard Windows 10 helemaal opnieuw installeren
- BIOS updaten
- Legacy boot / secure boot - aan / uit / combinatie hier van
- De bekende DISM repair commando's
- SFC /scannow
- De drivers van de HP website
- De drivers van Microsoft Update
- De drivers vanuit HP support assistant
- Een cumulatieve update downloaden van de Update Catalog, en op die manier installeren
- Foutcode 0x800f0922 heeft te maken met dat een van de hidden Windows partities vol zou zitten. Deze uitgebreid naar 2gb. Je kunt de EFI partitie normaal ook mounten als drive met "mountvol P: /S", maar op mijn laptop zegt windows weer dat het een RAW partitie is.
- Bitlocker uitschakelen
- Resetten van Windows update client
- (her)installeren van .NET framework
De vraag is alleen, hoe krijg ik dit opgelost, en is er misschien ergens een duidelijke log van Windows Update die helder laat zien wat er nu precies mis gaat?
Hoop dat jullie nog tips hebben!
hand·te·ke·ning (de ~ (v.))