Modem uit: wat blijft er “actief”?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MERopie
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06-2020
Bij een internetabonnement, heb je met zo’n grijs dsl kabeltje vanuit de muur de modem in, en dan via de modem wifi / bekabeld internet.

Als deze modem nu uit is (vanwege een kapotte adapter of welke reden dan ook):

Ik begrijp dat de wifi / bekabelde verbinding van je apparaten met internet wordt verbroken, maar dingen zoals een DMZ host, is deze ook niet meer actief?

Ik hoop dat deze vraag niet al te dom is (en als het wel te dom is, dan hoop ik in ieder geval iemand aan het lachen te hebben gemaakt).

Bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door MERopie op 18-08-2019 23:49 . Reden: Specfieker ]

Beste antwoord (via MERopie op 19-08-2019 10:10)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
MERopie schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:08:
[...]

Kan je me hier meer over vertellen?
Is dmz host actief ook als de modem uit is?
'dmz host' is niet iets dat vast gedefinieerd is. Fish bedoelt volgens mij dat de machine ('host') die het DMZ ip adres heeft, aan kan blijven als het modem uit is. Maar dat betekent - uiteraard - niet dat die ook vanaf het Internet toegankelijk is als het modem uit is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Deze zijn dan inderdaad niet meer actief.

Vanwaar deze vraag? :)

[ Voor 24% gewijzigd door Falcon op 18-08-2019 20:21 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er is geen verbinding actief.

Zodra er weer een verbinding krijgt is het afhankelijk van je provider (en tijd) of je oude ip adres krijgt of een andere.

je dmz host (vaak bedoelt je isp een default intern ip adres als er geen poort mapping heengaat). die blijft actief want die hen je niet uitgezet, het is afhankelijk ven jou netwerk of je die dan nog kan intern kan benaderen. extern weet je al, dat kan niet

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MERopie
Fish schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:27:
...
je dmz host (vaak bedoelt je isp een default intern ip adres als er geen poort mapping heengaat). die blijft actief want die hen je niet uitgezet, het is afhankelijk ven jou netwerk of je die dan nog kan intern kan benaderen. extern weet je al, dat kan niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Nee. Maar wat is nu de bedoeling van het topic en je vragen. Waarom wil je dit weten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
MERopie schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:08:
[...]

'dmz host' is niet iets dat vast gedefinieerd is. Fish bedoelt volgens mij dat de machine ('host') die het DMZ ip adres heeft, aan kan blijven als het modem uit is. Maar dat betekent - uiteraard - niet dat die ook vanaf het Internet toegankelijk is als het modem uit is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
Is niet meer actief, ben je langer dan 48uur offline dan is de kans aanwezig "jouw" ip address kwijt te raken, krijg je een nieuwe modem is er ook een kans dat je een nieuw ip address krijgt, licht net aan de provider hoe ze het netwerk hebben ingericht.

DMZ host zit in je modem dus zit die zonder stroom wordt daar niks meer mee gedaan...
Komt de stroom terug wordt het weer opgepakt, je internet ip staat daar los van.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 18-08-2019 23:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:30

D4NG3R

kiwi

:)

mr_evil08 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:13:
Is niet meer actief, ben je langer dan 48uur offline dan is de kans aanwezig "jouw" ip address kwijt te raken, krijg je een nieuwe modem is er ook een kans dat je een nieuw ip address krijgt, licht net aan de provider hoe ze het netwerk hebben ingericht.
Het verschilt sterk per provider, in sommige gevallen ben je je IP al kwijt na 10 minuutjes - bij anderen veranderd deze na dagen nog niet.

@MERopie
Als je modem uit is is er geen DMZ mogelijk vanaf het internet als dat is waar je bang voor bent.

Maar is er een reden waarom je het modem (schijnbaar?) (vaak?) uit wil zetten? Netwerkapparatuur is zo ongeveer het toppunt van zuinigheid wanneer deze niet actief gebruikt word.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 18-08-2019 23:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
Niet meer nodig.

[ Voor 92% gewijzigd door mr_evil08 op 18-08-2019 23:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MERopie
Vraag was vanwege kapotte adapter vd modem zono, waardoor deze eventjes uit is geweest.
ik was daardoor nieuwsgierig, wat er gebeuren als onze modem niet verbonden was.

Bedankt voor jullie helderen antwoorden!

[ Voor 14% gewijzigd door MERopie op 18-08-2019 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

StevenK schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:12:
[...]

Justem
mr_evil08 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:13:
Is niet meer actief, ben je langer dan 48uur offline dan is de kans aanwezig "jouw" ip address kwijt te raken,
korter ook hoor
...
DMZ host zit in je modem dus zit die zonder stroom wordt daar niks meer mee gedaan...
Komt de stroom terug wordt het weer opgepakt, je internet ip staat daar los van.
Nee dat is een instelling. de host is niet het modem zelf

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De term 'dmz host' is wat ambigu. Volgens mij wordt hier bedoeld dat de gebruiker een ip in het lokale netwerk instelt, waarnaartoe al het inkomend verkeer voor het publieke ip wordt doorgestuurd (tenminste dat deel, dat niet expliciet anders gerouteerd wordt)

Dus als je publieke ip 51.51.51.51 is (Ik verzin maar wat), dat je het naar 192.168.1.50 stuurt, waar je bijvoorbeeld een streaming server hebt draaien.

Als thuisgebruiker zou ik eigenlijk niet adviseren om een 'dmz' host te gebruiken. Gewoon individuele poorten forwarden als je die nodig hebt voor zaken en de rest lekker dicht laten, maar goed.

Wat er dan gebeurt als het modem uitvalt? Het IP-adres is niet bereikbaar, en daardoor vervalt de verwijzing. De dmz-host merkt daar niet zo veel van, behalve dan dat hij geen inkomende verbindingen meer heeft. Omdat er als het goed is nog steeds NAT-translatie plaats vind, heeft de DMZ-server geen weet van zijn eigen 'publieke' ip-adres.

Zodra de modem weer verbinding/stroom krijgt, zal de verwijzing weer werken en inkomende verbindingen worden doorgezet.
Pagina: 1