Thuisnetwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeelst
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-11-2021
Goedeavond allemaal!

Ik ga in november verhuizen naar mijn nieuwbouwhuis, hier heb ik diverse netwerkaansluitingen gemaakt. Nu zou ik graag wat advies willen, de volgende materialen heb ik al en wil ik graag toepassen:

- Ziggo Modem in bridge modus
- Router Asus RT-AC66U
- 4x TP Link EAP 115
- NAS Synology DS218+
- 5x IP Camera
- 1x NVR
- 3x Sonos One
- 2x Sonos Amp
- 1x Sonos Beam
- 1x Sonos Subwoofer

Verder nog 2 laptops, 3 iPhone's, en 2 ipads

Nu is de vraag als volgt, ik zou graag een netwerk opzetten waarbij er 2 wifi netwerken zijn prive en gast. Nu is dit niet moeilijk te maken maar nu komt het.

Als ik mensen toegang geef tot het gastnetwerk, wil ik niet dat ze mijn Sonos, Chrome Cast of Apple TV kunnen bedienen.

Verder zou ik 2 managed switches willen gebruiken:
1x 48 of 2x 24 ports in de patchkast
1x 8 ports bij de TV

Hebben jullie tips voor een goede switch? Ik wil het liefst dat alles met elkaar kan praten, en een goed wifi netwerk vindt ik erg belangrijk.

Hebben jullie een idee hoe ik dit kan opzetten?? Of zijn is er specifieke appratuur die ik dan moet hebben??

Ik hoor graag van jullie.

[ Voor 6% gewijzigd door mikeelst op 18-08-2019 18:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eigenlijk kan je eens kijken of je met deze producten wat moois kan maken. Aangezien het allemaal via 1 "management" interface gaat kan je veel simpeler je wensen invullen.

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:43
Tja als je 1 mooie setup wilt zou ik ook voor unifi gaan. Kost wat maar dan ben je wel in 1x helemaal klaar en kan je doen wat je wilt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)€ 276,49€ 552,98
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 97,55€ 97,55
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,-€ 156,-
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 105,22€ 105,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,75

De controller software kan je op je synology gaan draaien. Als je daar dan de guest portal op aanzet heb je voor je gasten netwerk een mooie portal waarmee ze kunnen inloggen.

De unifi Usg i.c.m de switches gebruik je voor het scheiden van de netwerken doormidden van vlans en zo maak een volledig gescheiden netwerk voor jezelf en eventuele gasten.

Als alternatief kan je ook nog de non poe switches pakken en de ap’s met de poe adapters aansluiten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 24-poorts€ 185,05€ 185,05
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 48-poorts€ 372,56€ 372,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,61

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:17
Om dit voor elkaar te krijgen heb je spul nodig wat vlans praat :)

De accesspoints: lijkt het wel op
De asus router: betwijfel het, wellicht via openwrt? Zou je ff moeten uitzoeken
Qua switch zou je dus een vlan aware switch moeten kopen. Netgear heb ik wel goede ervaringen mee. Omdat je accesspoints poe kunnen zou ik ook een poe switch

Dan werkt het zoals je vroeg in de ts maar.... de accesspoints die je noemt zijn 2.4 only. Dat zou ik nooit meer aanraden en zou die dus vervangen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 17:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Moeten de gast apparaten ergens anders bij kunnen dan het internet?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeelst
Hallo allemaal,

De gasten moeten inderdaad alleen op internet kunnen.

Verder wil ik zelf wel (dmv Mac filtering bijvoorbeeld) op de sonos kunnen.

Hoe werkt dit?? En heeft iemand toevallig een voorbeeld van vlans.

Ik ben redelijk thuis met netwerken, maar dit gaat iets boven m'n pet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeelst
Verder wil ik momenteel m'n tp link acces points gebruiken, wil ik uiteindelijk vervangen voor een nieuwere versie of eventueel unifi

Wat zijn jullie ervaringen met tp link??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kun je niet gewoon meerdere ssids aanmaken en bij 1 daarvan gewoon client isolation of block lan access aanzetten?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mikeelst schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:01:
Verder wil ik zelf wel (dmv Mac filtering bijvoorbeeld) op de sonos kunnen.
Je kan op de Sonos gaan staan, je kan erop liggen, je kan erop zitten. Eigenlijk kan het allemaal, maar je kan niet met MAC filtering op de Sonos. Tenminste niet als ik inschat wat je bedoelt.

Maar zonder te schatten: wat bedoel hier precies? Je wilt een eigen LAN en een gast LAN. Wil je de Sonos in het gast LAN, zonder dat de gasten erbij kunnen?
Hoe werkt dit?? En heeft iemand toevallig een voorbeeld van vlans.
Ik ben redelijk thuis met netwerken, maar dit gaat iets boven m'n pet
Als je een paar regels door was gescrolled binnen het Netwerken forum was je deze tegen gekomen.
https://gathering.tweaker...ist_messages/1938740/last

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2019 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47
Die Asus router ondersteund out-of-the-box guest netwerk (voor wifi), dus als je gasten aan wifi voldoende hebben ben je al klaar!
Zie ook de Asus RC-ac66u simulator
Standaard is al ingesteld dat het guest netwerk geen toegang heeft tot het intranet.

Probeer dat gewoon eens uit. Als het wifi signaal niet sterk genoeg is kan je altijd nog andere apparatuur aanschaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door Allard op 18-08-2019 22:21 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Offtopic: ik snap ik echt niet waarom ook hier nu weer Ubiquiti apparatuur wordt aangeraden.... Er staat duidelijk in de topicstart dat er al 4 TP-Link APs en een Asus router zijn die de TS graag wil gebruiken....

Anyway, ontopic: in de instellingen van je EAP-115 kun je gewoon een Guest network aanmaken. Die zullen dan gescheiden zijn van je eigen SSID. Als je de Sonoc, Chromecast en Apple TV verbindt met je eigen SSID, zullen je gasten daar dus niet bij kunnen, zoals je vraagt ("wil ik niet dat ze mijn Sonos, Chrome Cast of Apple TV ").

Zie handleiding: https://static.tp-link.co...%20Access%20Points_UG.pdf

"Guest Network With this option enabled, guest network will block clients from reaching any private IP subnet"

EDIT: zie nu pas dat @Allard hierboven al min of meer hetzelfde schreef... goedemorgen :), maar dat geldt dus niet alleen voor de router, ook voor de APs

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 19-08-2019 10:47 ]

Pagina: 1