Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mark_adie
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-09 19:45
Beste Tweakers,

In mijn huidige woning ben ik niet tevreden over het functioneren van mijn Wi-Fi. Dit wil ik graag aanpakken maar zou graag jullie hulp willen.

Huidige set-up
Om mijn situatie even te verduidelijken, heb ik een professioneel getekende plattegrond toegevoegd:

Het betrefte en appartement uit 2012, en bestaat voor het grootste gedeelte uit zeer dikke betonnen muren.

Op het moment heb ik een Ziggo Connectbox IN de meterkast staan (moest van de gratis monteur) en heb ik een Ziggo Wifibooster in de woonkamer bij de TV + apparatuur staan. Deze Wifibooster is verbonden met een UTP kabel.

In de studeerkamer is een werkplek, hier staat een desktop pc, en wordt vaak op een laptop gewerkt. Ook staat hier een netwerk printer. Het bereik is hier goed via de Ziggo Connectbox.

In de woonkamer is het bereik ook prima, dit via de Wifibooster. Vanuit de Wifibooster loopt er een UTP kabel naar een Switch, waar alle apparatuur op bevestigd is (TV, PS4, Sonos Beam, Mediabox Next). Ook dit werkt prima.
(Offtopic, maakt de volgorde van aansluiten uit met een switch? Router -> Wifibooster -> Switch, of is het beter om Router -> Switch -> Wifibooster te gebruiken??)

De instellingen
Zowel de Connectbox als de Wifibooster zenden twee netwerken uit (totaal dus 4): Meterkast_2.4, Meterkast_5, Woonkamer_2.4, en Woonkamer_5 (verwijzend naar de frequentie). De netwerken zijn zo ingesteld dat ze niet op hetzelfde kanaal uitzenden.

Het probleem
Ik heb niet in het hele huis bereik. In de slaapkamer kan ik vaak niet normaal met een telefoon op Wi-Fi, aangezien geen van de twee netwerken hier een fijne dekking heeft. Ook valt het Wi-Fi in zijn geheel vaak weg, terwijl het bedrade netwerk behouden blijft. Ook is het in de huidige set-up erg vervelend dat er een gescheiden netwerk is. Zo kun je niet heen en weer lopen van de studeerkamer naar de woonkamer zonder je verbinding te verliezen.

Vooral de Macbook van mijn vriendin heeft het erg lastig met het netwerk. Deze switcht vaak tijdens het werken van netwerk, hetgeen weer tot een hinderlijke onderbreking lijdt.

Wat zou ik willen?
Het liefste zou ik één stabiel, dekkend netwerk willen, in het hele huis, welke naadloos overschakelt als je heen-en-weer loopt, zonder onderbreking.

Wat denk ik zelf dat een oplossing is?
Ik heb het een en ander uitgezocht en mij leek de TP-link Deco M9 een leuke oplosssing, Ik zou dan 3 modules nemen en deze in de studeerkamer, slaapkamer en de woonkamer plaatsen. Vooral het naadloze overstappen en één enkel netwerk lijken mij ideaal. Dit klinkt als de ideale makkelijke oplossing.

Nou viel het me op dat deze setjes hier als dure marketing neergezet worden, wat weer voor twijfel bij mij zorgt. Een vaak genoemd product zijn dan bijvoorbeeld de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR (of Lite). Dit zou ook een oplossing zijn, maar dan heb ik nog enkele vragen:
  • Ik moet naar elk punt een kabel trekken. Zou ik met de huidige woonkamer-plek en één extra kabel in de studeerkamer een dekkend netwerk krijgen? Of zou ik ook een kabel naar de slaapkamer moeten trekken?
  • Werken deze UniFi setjes ook naadloos met elkaar? Dat wil zeggen, kan ik heen en weer lopen in mijn huis zonder een onderbreking van mijn verbinding? Ik kan wel termen als "Fast Roaming" vinden, maar dit is dan weer niet "Seamless". Ik kom om in de termen..
Al-met-al? Wat denken jullie dat het beste is in de geschetste situatie?

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:22
Antwoorden:
  • geen idee
  • ja, naadloos als je ze goed instelt
In jouw situatie, begin met twee Lite's en breid uit daar waar nodig. Altijd lastig om een voorspelling te maken.
Overigens is de hoek van een huis zo'n beetje de beroerdste plek om accesspoints te plaatsen. Je wil 1) ze centraal hebben en 2) voor beste performance "line of sight" hebben

lier wijzigde deze reactie 18-08-2019 18:47 (29%)

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Bart2005
  • Laatst online: 20:07
Het vooroordeel dat WiFi niet werkt in een "betonnen" huis klopt niet. Ik heb een Ziggo router in de meterkast en die gaat op de 3e verdieping ook als een speer. Hier ook alles zwaar beton, dikke verdiepingsvloeren en dikke muren. Geen enkel probleem. Het is m.i. een probleem van de perceptie die men er mee heeft.

En als je een echt probleem hebt met beton dat gewoon bedraad. Dat werkt sowieso veel beter en altijd.

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
mark_adie schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:13:
(Offtopic, maakt de volgorde van aansluiten uit met een switch? Router -> Wifibooster -> Switch, of is het beter om Router -> Switch -> Wifibooster te gebruiken??)
Voor een unmanaged switch maakt dat niet uit. Heb je een managed switch met bijvoorbeeld verschillende switchpoort gebonden VLANs weer wel.
De instellingen
Zowel de Connectbox als de Wifibooster zenden twee netwerken uit (totaal dus 4): Meterkast_2.4, Meterkast_5, Woonkamer_2.4, en Woonkamer_5 (verwijzend naar de frequentie). De netwerken zijn zo ingesteld dat ze niet op hetzelfde kanaal uitzenden.
Meestal is automatisch beter, voor 5GZ zeker. Op 2.4GHz zijn kanaal 1, 6 en 11 zijn niet overlappend. De rest is half overlappend, dat wil je liever niet.
Het probleem
Ik heb niet in het hele huis bereik. In de slaapkamer kan ik vaak niet normaal met een telefoon op Wi-Fi, aangezien geen van de twee netwerken hier een fijne dekking heeft.
Er is een verschil tussen bereik en dekking:
- bereik: de afstand waarover je verbinding kan maken
- dekking: de frequentie waarop je dat doet

Het bereik kan je meten met diverse Apps en software. Ik zie verderop het woord Macbook, daarop kun je meten (zie link hieronder). Wellicht heb je ook een iPhone? Daarop kan je meten met de Airport Utility app (zie link hieronder).

Je meet de RSSI in dBm. Dichter bij 0 dBm is beter, richt op een minimum van -70 dBm. Het is enkel een indicatie, want je hebt vrij dure (professionele) apparatuur nodig om een compleet beeld te krijgen. Een meting us apparaat afhankelijk ivm antennebouw en afmetingen.

Ideaal is een dekking 5GHz door je hele huis met een bereik van minimaal -70 dBm.
Ook valt het Wi-Fi in zijn geheel vaak weg,
Het SSID wordt niet meer ontvangen?
terwijl het bedrade netwerk behouden blijft. Ook is het in de huidige set-up erg vervelend dat er een gescheiden netwerk is.
Vooral de Macbook van mijn vriendin heeft het erg lastig met het netwerk. Deze switcht vaak tijdens het werken van netwerk, hetgeen weer tot een hinderlijke onderbreking lijdt.
Hoewel Apple er niet veel over publiceert is wel wat documentatie online over roaming.
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068 (iOS)
https://support.apple.com/nl-nl/HT206207 (macOS)

Daarin wordt ook de meting via de Airport Utility uitgelegd.
Ik heb het een en ander uitgezocht en mij leek de TP-link Deco M9 een leuke oplosssing, Ik zou dan 3 modules nemen en deze in de studeerkamer, slaapkamer en de woonkamer plaatsen. Vooral het naadloze overstappen en één enkel netwerk lijken mij ideaal. Dit klinkt als de ideale makkelijke oplossing.
Zo klinkt het wel, maar dat wisselt van gebruiker tot gebruiker.
Nou viel het me op dat deze setjes hier als dure marketing neergezet worden, wat weer voor twijfel bij mij zorgt.
Duur zijn ze zeker. In essentie is mesh een niet-gestandaardiseerde, producent afhankelijke vorm van WDS. Fabrikanten voegen soms intelligentie toe om de beleving beter te maken. Helaas is dat vaak niet inzichtelijk. Werkt het niet, dan is het lastig om uit te zoeken waarom niet. Omdat er geen standaard onder ligt is het lastig om te voorspellen hoe je beleving is. Hoewel je waarschijnlijk met bekende merken meer kans maakt, dan onbekende.

Er zijn twee uitersten:

- Elke mesh “node” bedraad aansluiten (vergelijkbaar met access points) - Meestal het beste wat je uit mesh kan halen.
- Een mesh kan je op 1 plek aansluiten en de rest draaloos met elkaar laten communiceren - Meestal het slechtste wat je uit mesh kan halen.
Een vaak genoemd product zijn dan bijvoorbeeld de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR (of Lite). Dit zou ook een oplossing zijn, maar dan heb ik nog enkele vragen:
De ervaringen wisselen nogal op dit forum. Voordeel van een middenklasser als Unifi is dat je er veel aan kan tweaken :) Hoewel dit het tweakers forum is, wil niet iedereen dat. En soms werkt het ook gewoon niet.
Ik moet naar elk punt een kabel trekken.
Bij voorkeur wel. De Unifi heeft ook een wireless uplink mogelijkheid. Maar dat is evenals draadloos mesh geen ideale verbinding.
Zou ik met de huidige woonkamer-plek en één extra kabel in de studeerkamer een dekkend netwerk krijgen? Of zou ik ook een kabel naar de slaapkamer moeten trekken?[/li]
Dat is vanaf het forum haast niet te zeggen. Ik zou eerst eens beginnen met meten.
• Werken deze UniFi setjes ook naadloos met elkaar? Dat wil zeggen, kan ik heen en weer lopen in mijn huis zonder een onderbreking van mijn verbinding? Ik kan wel termen als "Fast Roaming" vinden, maar dit is dan weer niet "Seamless". Ik kom om in de termen..
[/list]
Daar wen je aan :) Het helpt alleen niet als fabrikanten “mesh” in de ring gooien. Zou beter zijn als ze WDS via IEEE gaan standaardiseren.
Al-met-al? Wat denken jullie dat het beste is in de geschetste situatie?
Eerst eens meten, eventueel je apparatuur verplaatsen. Kan je iets melden over de WiFi booster? Wat is het? Iets van Ziggo?

En dit uitzoeken:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201542

• Bart2005
  • Laatst online: 20:07
Wat men vaak ook niet begrijpt is dat het om 2-richtings-verkeer gaat. De apparaten moeten elkaar zowel horen als naar elkaar praten. Met die boosters enzo bereik je dat de apparaten met booster naar elkaar schreeuwen maar elkaar niet kunnen horen omdat het apparaat zonder de booster te zacht praat.

• mark_adie
Bart2005 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:53:
Het vooroordeel dat WiFi niet werkt in een "betonnen" huis klopt niet. Ik heb een Ziggo router in de meterkast en die gaat op de 3e verdieping ook als een speer. Hier ook alles zwaar beton, dikke verdiepingsvloeren en dikke muren. Geen enkel probleem. Het is m.i. een probleem van de perceptie die men er mee heeft.

En als je een echt probleem hebt met beton dat gewoon bedraad. Dat werkt sowieso veel beter en altijd.
Tja, geen streepjes wifi en geen verbinding kan ik helaas moeilijk als perceptie wegzetten. Een kabel ben ik met je eens, maar werkt niet met een mobiele telefoon. Ook niet met een laptop welke vaak op verschillende plekken gebruikt wordt (bank, tafel, bureau, bed, etc.)

@Palo Alto
Meestal is automatisch beter, voor 5GZ zeker. Op 2.4GHz zijn kanaal 1, 6 en 11 zijn niet overlappend. De rest is half overlappend, dat wil je liever niet.
Thanks, dit wist ik nog niet. (Het auto voor 5GHz..)
Er zijn twee uitersten:
- Elke mesh “node” bedraad aansluiten (vergelijkbaar met access points) - Meestal het beste wat je uit mesh kan halen.
Stel ik zou die Deco M9 setjes bedraad aansluiten (alle 3 punten), wat zou dan het voordeel of nadeel zijn t.o.v. een access point?
Je meet de RSSI in dBm. Dichter bij 0 dBm is beter, richt op een minimum van -70 dBm. Het is enkel een indicatie, want je hebt vrij dure (professionele) apparatuur nodig om een compleet beeld te krijgen. Een meting us apparaat afhankelijk ivm antennebouw en afmetingen.
Mijn vriendin is op het moment aan het werk en heeft haar spullen mee. Zij heeft een iPhone en een Macbook, maar daar heb ik dus nu geen toegang tot. Ikzelf heb dit gemeten met mijn Galaxy S9, met de "Wifi Analyzer" app. De resultaten:
Meterkast_2.4 Meterkast_5.0 Woonkamer_2.4 Woonkamer_5.0
Woonkamer / Bij de TV -64 -98 <-40 -56
Woonkamer / Keuken Geen Geen -58 -84 (?!)
Kleedkamer -56 -86 -62 Geen
Gang kleedkamer -60 -82 -64 -78
Slaapkamer -56 -86 -62 Geen
Studiekamer -46 -62 -72 -92 / Geen
Gang studiekamer -44 -60 -78 Geen

Het valt me verder op dat de enige 5.0 GHz netwerken die ik zie, mijn eigen netwerken zijn. De 2.4 GHz band is wat drukker, daar meet ik continue 7 tot 10 andere netwerken (inclusief mijn eigen 2). Deze netwerken zitten vrijwel allemaal op kanaal 6. Mijn eigen netwerken zitten op 1 en 11.
Kan je iets melden over de WiFi booster? Wat is het? Iets van Ziggo?
Die Wifibooster is inderdaad van Ziggo zelf, dat ding kreeg is destijds gratis bij die installatiegarantie (PowerPromise) van Ziggo. (https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/)
Volgens onderstaande link is het een aangepaste en eigen versie van een TP-Link Archer C7. De link geeft ook wat details en specificaties.
https://pcmweb.nl/artikel...ink-archer-c7-vermomming/

mark_adie wijzigde deze reactie 18-08-2019 21:04 (18%)

• mark_adie
lier schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:45:
Antwoorden:
  • geen idee
  • ja, naadloos als je ze goed instelt
In jouw situatie, begin met twee Lite's en breid uit daar waar nodig. Altijd lastig om een voorspelling te maken.
Overigens is de hoek van een huis zo'n beetje de beroerdste plek om accesspoints te plaatsen. Je wil 1) ze centraal hebben en 2) voor beste performance "line of sight" hebben
Bedankt voor de reactie. Heb je een bron van, of kun je vertellen waarom, ze een "line of sight" moeten hebben? Het centraal gelegen snap ik gezien het bereik (de meterkast is dus een ongelukkige plek), maar je tweede punt kan ik niet begrijpen.

• SmithNL
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:55
Elke verdieping z'n eigen accesspoint/wifibooster en alleen op 5ghz laten uitzenden? Ik heb hier 2.4 uitgezet, waardeloze snelheid ivm alle andere netwerken van de buren etc. Meeste/alle apparaten kunnen inmiddels wel 5ghz toch?

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air

• Babel10
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:49
Bij mij op zolder had ik ook geen Wifi bereik (5ghz vond hij niet en 2.4ghz was heeel traag). Ik heb enigszins verstand van Wifi maar veel minder dan de meesten hier. Ik heb Deco M5 een 2-set gekocht en het is echt een verademing. Ik heb zowel 2.4 en 5ghz netwerk ‘aan’ staan en je ziet in de Deco app precies welk apparaat waarmee (netwerk en welke node) verbonden is. Snelheid in een rijtjeshuis met betonnen vloeren is echt snel voor mijn gevoel. Beneden 255, slaapkamer 180 (staat ook 1 node) en op zolder 80-90. Op zolder staat er géén, wilde ik eerst wel doen maar met 2 is het al prima.

Waarom probeer je het niet gewoon? Terugsturen kan altijd.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 01:23
@mark_adie & @ de rest (Die er meer verstand van hebben dan de TS maar dit niet eerst ff adviseren!

Voor je mooie overschakelen moet je zorgen dat beide netwerknamen (SSID) hetzelfde zijn in de meterkast en in de woonkamer, dit kan je wel uitgesplitst houden op netwerk (2,4 en 5 GHz), maar geen mk en wk SSID meer.
Tevens zorg je dat je WW bij beide exact hetzelfde is, dus zowel de text als ook de instellingen van versleuteling.
Verder let je dus op de kanalen maar die heb je al op 1 en 11 staan zeg je (en voor 5ghz op auto). Je kunt evt de zendsterkte nog iets verlagen.

Probeer dit eerst eens, kost je nog geen cent. En anders kan je evt ook altijd nog een 2e wifibooster bestellen bij Ziggo. Kan je die evt in je studeerkamer plaatsten.

• Palo Alto
  • Niet online
mark_adie schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:58:
Stel ik zou die Deco M9 setjes bedraad aansluiten (alle 3 punten), wat zou dan het voordeel of nadeel zijn t.o.v. een access point?
Signaaltechnisch niets. Het zijn access point met een eigen ingebouwde controller, waar je niets aan kan veranderen.

Maar wil je de bv. de signaalsterkte aanpassen of vrijwel alles waarmee je een WLAN netwerk kan optimaliseren, dan hebben de “mesh” systemen eigenlijk geen mogelijkheden.

Het is bedoelt als plug-n-play systeem: werkt wel of werkt niet. Persoonlijk houd ik niet van dat soort black boxes, maar sommige mensen vinden het heel fijn. Het zou best kunnen dat je Unifi AP’s ophangt en ze vloekend weggooit, maar heel tevreden bent met een mesh systeem.
Mijn vriendin is op het moment aan het werk en heeft haar spullen mee. Zij heeft een iPhone en een Macbook, maar daar heb ik dus nu geen toegang tot. Ikzelf heb dit gemeten met mijn Galaxy S9, met de "Wifi Analyzer" app.
Het is ook maar een indicatie. Maar een stuk bruikbaarder dan “streepjes”. Het kan nog wel nuttig zijn om te herhalen met andere devices, zodat je weet of er grote verschillen zijn. De antenne in een Macbook is een stuk groter dan een iPhone bijvoorbeeld.
De resultaten:(KNIP)
Kan handig zijn om die even te plotten in de kaart.

Ik zag 123 niet de badkamer en de WC (vaak wel een plek waar je WiFi wilt :))
Het valt me verder op dat de enige 5.0 GHz netwerken die ik zie, mijn eigen netwerken zijn. De 2.4 GHz band is wat drukker, daar meet ik continue 7 tot 10 andere netwerken (inclusief mijn eigen 2). Deze netwerken zitten vrijwel allemaal op kanaal 6. Mijn eigen netwerken zitten op 1 en 11.
Zoals je gemerkt hebt (of al wist) reikt 5 GHz minder ver dan 2.4 GHz. En dat is een van de redenen waarom 2.4 GHz zo populair is. Mensen hebben het gevoel dat ze een “lekker” signaal hebben aan het aantal “streepjes” te zien, en ondertussen is hun WiFi beleving om te janken.

Snelheid, stabiliteit, rust en ruime kanaalkeuze zitten in 5 GHz, dus daar wil je naar toe.
[...]
Die Wifibooster is inderdaad van Ziggo zelf, dat ding kreeg is destijds gratis bij die installatiegarantie (PowerPromise) van Ziggo. (https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/)
Volgens onderstaande link is het een aangepaste en eigen versie van een TP-Link Archer C7. De link geeft ook wat details en specificaties.
https://pcmweb.nl/artikel...ink-archer-c7-vermomming/
Ik zou ook niet gelijk iets gaan kopen. Ik ging er overigens vanuit dat je SSID etc. gelijk hebt staan, maar aannames zijn altijd tricky.

Probeer eerst eens te schuiven met de C7 (WifiBooster). Zet WiFi op de Connectbox even uit.

Wat is de ruimte ten zuiden van de WC? Een bezemkast? Kan je daar de C7 tijdelijk hoog ophangen? Aan de buitenzijde van “de bezemkast” (BK) is t.a.v. de woonkamer het meest prettige. Maar esthetisch wellicht minder mooi.
____
|WC|
|___|
|BK |
|___|
C7

Kabel is handig als je de functionaliteit van de verbinding wil testen, maar enkel voor meten RSSI uiteraard niet noodzakelijk

Mocht je liever AP’s kopen, dan zou ik er eerst 1 aanschaffen en kijken hoe die zich gedraagd. Er zijn veel merken, in dit forum vallen de Ubiquity APs bijzonder vaak. Er loopt zelfs een apart topic over.

Unifi heeft diverse smaken, maar grofweg 3 veel genoemde
- AP-AC-Lite (waarschijnlijk meest geschikt)
- AP-AC-LR (long range, althans in theorie, niet door vermogen maar door antennebouw)
- AP-AC-Pro (meestal in thuissituatie niet zo kosteneffectief, 3x3 MIMO 5GHz)

Ze worden gevoed via PoE, maar je krijgt er een PoE injector bij als je ze per stuk koopt (even checken). De bulkverpakkingen hebben hebben geen PoE injectors meegeleverd, Je installeert ze via de gratis Controller software of de “Cloudkey” (€) van Ubiquity.

Daarna kun je weer gaan testen of het AP beter presteert dan de C7. En als je merkt hoe het signaal zich gedraagd weet je hoeveel je er moet kopen.

Speelt geld geen rol: ruimtes tellen, kabels trekken, APs kopen, 5GHz aan. En eventueel 2.4 voor IoT.
Annuk schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:56:
Probeer dit eerst eens, kost je nog geen cent. En anders kan je evt ook altijd nog een 2e wifibooster bestellen bij Ziggo. Kan je die evt in je studeerkamer plaatsten.
Dat SSID verhaal is natuurlijk prima, maar doet niets aan de tamelijk beroerde 5GHz situatie in de westvleugel van de villa. Volgens mij zitten daar de disconnects. Met de bestaande C7 kan je op voor koop mooi testen wat het resultaat is van een 2e.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Persoonlijk zou ik er niet direct geld aan uitgeven, maar alleen die Wifi-booster verplaatsen. Een stuk dichter naar de deur toe zou waarschijnlijk al heel veel helpen. Daarnaast is het voor het probleemloos overschakelen ook van belang, dat beide accesspoints hetzelfde SSID en wachtwoord hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:22
mark_adie schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:02:
Bedankt voor de reactie. Heb je een bron van, of kun je vertellen waarom, ze een "line of sight" moeten hebben? Het centraal gelegen snap ik gezien het bereik (de meterkast is dus een ongelukkige plek), maar je tweede punt kan ik niet begrijpen.
Elke vorm van demping gaat ten koste van de performance. Dus als er een muur of plafond tussen het device en het accesspoint zit, zal deze waarschijnlijk niet de maximale performance bereiken.

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:46
Mocht je huis een COAX netwerk hebben naar boven, zou je ook met de onderstaande adapter kunnen zorgen voor een extra accesspoint boven:

https://www.kabeldirect.n...pter-set-van-2-stuks.html

"You never come second by putting other people first"

• mark_adie
Ik zie meerdere reacties over verdiepingen in het huis. Even ter verduidelijking; het betreft een appartement met één verdieping. :)
Annuk schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:56:
Voor je mooie overschakelen moet je zorgen dat beide netwerknamen (SSID) hetzelfde zijn in de meterkast en in de woonkamer, dit kan je wel uitgesplitst houden op netwerk (2,4 en 5 GHz), maar geen mk en wk SSID meer.
Tevens zorg je dat je WW bij beide exact hetzelfde is, dus zowel de text als ook de instellingen van versleuteling.
Ik zie mensen adviseren om zowel de Connectbox (router) als de Wifibooster (accesspoint) dezelfde SSID te geven.
Ik dacht dat mijn huidige setup niet naadloos kan schakelen tussen beide netwerken? Is het dan verstandig om dezelfde netwerken te hebben? Daarnaast adviseert Ziggo zelf om verschillende netwerken (meerdere SSIDs) te creëren.

@Palo Alto
Het is bedoelt als plug-n-play systeem: werkt wel of werkt niet. Persoonlijk houd ik niet van dat soort black boxes, maar sommige mensen vinden het heel fijn. Het zou best kunnen dat je Unifi AP’s ophangt en ze vloekend weggooit, maar heel tevreden bent met een mesh systeem.
Ok. Het liefste zou ik niets aanpassen, zolang het goed werkt. Als het niet werkt, zou ik wel graag wat willen tweaken tot het wel werkt 8)7
Het is ook maar een indicatie. Maar een stuk bruikbaarder dan “streepjes”. Het kan nog wel nuttig zijn om te herhalen met andere devices, zodat je weet of er grote verschillen zijn. De antenne in een Macbook is een stuk groter dan een iPhone bijvoorbeeld.
Ik zag 123 niet de badkamer en de WC (vaak wel een plek waar je WiFi wilt :))
Ga het vanavond of morgen en herhalen met de Macbook. Badkamer en WC heb ik inderdaad niet gemeten, maar zijn positioneel gezien naast de meterkast geen probleem.
Probeer eerst eens te schuiven met de C7 (WifiBooster). Zet WiFi op de Connectbox even uit.
Is de WiFi op de Connectbox niet goed? Waarom uit? Interferentie van signalen?
Wat is de ruimte ten zuiden van de WC? Een bezemkast? Kan je daar de C7 tijdelijk hoog ophangen? Aan de buitenzijde van “de bezemkast” (BK) is t.a.v. de woonkamer het meest prettige. Maar esthetisch wellicht minder mooi.
Deze ruimte is inderdaad een Bezem/vooraad/wasmachine/droger/CV-ketel/stofzuiger hok.
Ik snap je punt met de plaatsing van de C7 volledig, maar dit is een absolute no-go voor mijn vriendin. "Die lelijke kastjes" mogen niet in het zicht. Dan liever drie extra modules kopen en aansluiten uit het zicht, dan eentje in het zicht..
Ze worden gevoed via PoE, maar je krijgt er een PoE injector bij als je ze per stuk koopt (even checken). De bulkverpakkingen hebben hebben geen PoE injectors meegeleverd, Je installeert ze via de gratis Controller software of de “Cloudkey” (€) van Ubiquity.
Kan iemand bevestigen of deze ook zonder PoE kunnen? Iets in mij zegt dat dat beter/stabieler is, geen idee waarom..
Dat SSID verhaal is natuurlijk prima, maar doet niets aan de tamelijk beroerde 5GHz situatie in de westvleugel van de villa. Volgens mij zitten daar de disconnects. Met de bestaande C7 kan je op voor koop mooi testen wat het resultaat is van een 2e.
Enig idee waarom het 5GHz signaal in de keuken zo beroerd is? Dat is letterlijk 3 meter van het AP? Is dat iets wat dan aan de AP kan liggen? Instellingen?

Hoe ik er op dit moment tegenaan kijk:
Ik ga proberen wat te schuiven met de AP, maar het probleem blijft bestaan dat de Connectbox (Router) zich op een ongunstige plek in de meterkast bevind. Dit zal altijd ongunstig zijn.

Opties:
- Kabel trekken naar de studeerkamer en indien mogelijk slaapkamer
- Ziggo Connectbox niet gebruiken voor WiFi
- Eén goede AP plaatsen in de studeerkamer, alle hardware in de studeerkamer verbinden met een kabel.
- De huidige C7 vervangen door eenzelfde AP, deze dichter naar de deur verplaatsen.
- Afwachten of het bereik dan goed is in de slaapkamer -> Zo niet, derde AP?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19-09 13:40
mark_adie schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:50:
Ik dacht dat mijn huidige setup niet naadloos kan schakelen tussen beide netwerken? Is het dan verstandig om dezelfde netwerken te hebben? Daarnaast adviseert Ziggo zelf om verschillende netwerken (meerdere SSIDs) te creëren.
Dit moet echt wel naadloos kunnen werken. Om te zorgen dat je devices goed roamen, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen alle AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima. Ook tussen de Wifibooster en Connectbox apparatuur kan dit prima werken, mits de instellingen zo staan.
Opties:
- Eén goede AP plaatsen in de studeerkamer, alle hardware in de studeerkamer verbinden met een kabel.
- De huidige C7 vervangen door eenzelfde AP, deze dichter naar de deur verplaatsen.
- Een kabel trekken naar de studeerkamer, en daar bij de PC een (extra of ipv de meterkast) AP aansluiten zal je waarschijnlijk ook prima signaal geven in de slaapkamer. Dit zou echt mijn eerste actie zijn. Je hebt dan gelijk de mogelijkheid om eventueel uit te breiden naar een extra AP.
- Er is geen enkele reden waarom je de ConnectBox niet voor WiFi zou kunnen gebruiken, dat ding doet dat prima op zowel 2.4 als 5 GHz.
- Alle instellingen op de APs en de ConnectBox goed zetten zodat je kunt roamen (zie opmerking hierboven).

Cpt.Morgan wijzigde deze reactie 19-08-2019 10:36 (32%)

• mark_adie
Cpt.Morgan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

Dit moet echt wel naadloos kunnen werken. Om te zorgen dat je devices goed roamen, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen alle AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima. Ook tussen de Wifibooster en Connectbox apparatuur kan dit prima werken, mits de instellingen zo staan.

[...]

- Een kabel trekken naar de studeerkamer, en daar bij de PC een (extra of ipv de meterkast) AP aansluiten zal je waarschijnlijk ook prima signaal geven in de slaapkamer. Dit zou echt mijn eerste actie zijn. Je hebt dan gelijk de mogelijkheid om eventueel uit te breiden naar een extra AP.
- Er is geen enkele reden waarom je de ConnectBox niet voor WiFi zou kunnen gebruiken, dat ding doet dat prima op zowel 2.4 als 5 GHz.
- Alle instellingen op de APs en de ConnectBox goed zetten zodat je kunt roamen (zie opmerking hierboven).
Ga ik proberen!

• Palo Alto
  • Niet online
Ik zie mensen adviseren om zowel de Connectbox (router) als de Wifibooster (accesspoint) dezelfde SSID te geven.
Ik ging er dus vanuit dat je dat al zo had staan, maar inderdaad zie advies van @Cpt.Morgan

Durf vooral te experimenteren in kleine stapjes. Wel goed bijhouden wat je wijzigt, zodat je weer terugkan naar de uitgangssituatie.

(mental note @Palo Alto: minder aannemen, meer vragen)
Ok. Het liefste zou ik niets aanpassen, zolang het goed werkt. Als het niet werkt, zou ik wel graag wat willen tweaken tot het wel werkt 8)7
Aan een goed roaming netwerk hou je altijd onderhoud. De intensiteit neemt meestal wel af als e.e.a. eenmaal stabiel draait.

WiFi is erg veranderlijk en (deels) afhankelijk van je omgeving. Daarom zijn vaste kanalen ook niet de eerste keuze wat mij betreft. In theorie kan je gelijk hebben door handmatig het perfecte kanaal te kiezen, maar dan ben je continu aan het checken of je goed zit.

Volgens de mesh fabrikanten wordt dat aanpassingswerk uit je handen genomen, en daardoor werkt het ook zo goed... of niet.
Ga het vanavond of morgen en herhalen met de Macbook. Badkamer en WC heb ik inderdaad niet gemeten, maar zijn positioneel gezien naast de meterkast geen probleem.
Of het echt nodig is, weet ik ook niet. Het is aan jou hoeveel werk je er allemaal ik wilt steken uiteraard.

Daar staatvtegenover dat je het niet weet als je het niet meet. En over het punt van aannames heb ik mezelf net een bericht gestuurd...
Is de WiFi op de Connectbox niet goed? Waarom uit? Interferentie van signalen?
Het gaat er in een testopstelling om, om het aantal variabelen te reduceren zodat je oorzaak-gevolg beter kan testen. Je kan dus meten met en zonder de Connectbox.

Wederom durf te experimenteren. Dat kost tijd, maar levert kennis op. Ook hier geldt: het is aan jou hoeveel tijd je er in wilt steken.
maar dit is een absolute no-go voor mijn vriendin. "Die lelijke kastjes" mogen niet in het zicht. Dan liever drie extra modules kopen en aansluiten uit het zicht, dan eentje in het zicht..
Echt? En het zijn zulke mooie plastic zwarte kastjes met prachtige antennes! :)

Wellicht in de bezemkast, in de buurt van het plafond, tegen de gangmuur aan? Voor een test wel wat lastig monteren denk ik.
Kan iemand bevestigen of deze ook zonder PoE kunnen? Iets in mij zegt dat dat beter/stabieler is, geen idee waarom..
Ik ga mezelf niet bevestigen, maar de AP’s die ik noemde worden dus gevoed met PoE. Ik weet ook niet waarom het beter zou zijn zonder PoE, want dan staan ze uit :)

Check even de Ubiquity website, ze hebben nog veel meer varianten. Maar “the real-deal” AP is dus een bedrade, bij voorkeur in het midden van een kamer, aan het plafond. Werkt je AP toevallig ook weggestopt aan een muur, in de hoek achter het gordijn? Mooi meegenomen.
Enig idee waarom het 5GHz signaal in de keuken zo beroerd is? Dat is letterlijk 3 meter van het AP? Is dat iets wat dan aan de AP kan liggen? Instellingen?
Ik zie geen keuken op de “professioneel getekende plattegrond”. Was dit 1 meting?
Is de meest stabiele oplossing. Maar waarschijnlijk ook de lastigste. Eerst maar eens die SSIDs proberen.
Die geeft nu juist een mooi 5GHz signaal in de studeerkamer.
Alles wat bekabeld kan, is altijd stabieler/sneller. Persoonlijk vind ik het prettig om tenminste 1 bedraad toegangspunt te hebben. O.a. voor WiFi troubleshooting.
Ja, dat is een step up approach. Het is een vorm van risicospreiding. In het ergste geval koop je een access point te veel. Ik weet niet of je alle mesh systemen stap voor stap kan uitbreiden, zou wel logisch zijn.

• Snorlexxx
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:09
Niet het meest technische onderbouwde antwoord: ja het werkt!

Ik had hetzelfde probleem in een nieuwe betonnen woning uit 2014. Heb nu thuis een 3 pack van de Deco M5 staan en geen enkel probleem meer met de wifi. Heb meerdere apparaten verbonden, Sonos systeem draaien, wasmachine op 2e verdieping die zelfs wifi heeft. Als tip zou ik ze bij Coolblue bestellen, als het toch niks is kun je het gewoon retourneren. Ik heb ook eerst betere routers etc geprobeerd. Het Deco systeem is niet heel uitgebreid met instellen, maar als je gewoon wilt dat je overal goed werkende wifi hebt: PERFECT!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True