Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden 5+ jaar oude game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jordiz15
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-10 11:53
Hey allemaal,

Ik zit al een tijdje te overwegen mijn oude systeempje te upgraden. Toen Rust bij adviseerde om meer dan 10gb (nu 8gb) aan geheugen te hebben besloot ik maar een complete upgrade te doen. Hoewel mijn computertje niet slecht is, is er behalve de videokaart niks vernieuwd in de afgelopen 5+ jaar en de performance wordt wel echt minder.

Mijn huidige systeem (excl. hdd/sdd):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI P67A-GD65 (B3)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenClub 3D Radeon R9 290 royalAce€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenXFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik heb wat in de pricewatch rondgekeken en heb het volgende samengesteld:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenAsus Prime X370-Pro€ 106,05€ 106,05
1VideokaartenClub 3D Radeon R9 290 royalAce€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 94,-€ 94,-
1VoedingenXFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 113,73€ 113,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,28

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het huis, tuin en keuken gebruik wil ik (als ik tijd heb :-() kunnen gamen op 1080p, high+ settings en minimaal 60 fps

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat ligt een beetje aan wat ik moet upgraden. De max ligt rond de 500eu. Als 100eu extra VEEL meer performance oplevert is dat het overwegen waard uiteraard.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik las in het Geschikte Onderdelen thread dat het upgraden van mijn processor niet bijster veel oplevert voor wat ik zou betalen (al is die info misschien outdated). Mijn videokaart voldoet op zich ook nog, maar heeft wat issues met tearing en crashes op z'n tijd. Als er centen overblijven wil ik aan een nieuwe videokaart denken. Hdd + sdd zijn prima, al wil ik de hdd vervangen door een sdd om laadtijden te verminderen (geen prioriteit, liever goede videokaart).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben verre van een expert, maar heb meer werkgeheugen nodig. Als dit DDR4 wordt heb ik ook een nieuw moederbord nodig. Als ik dan toch bezig ben wil ik mijn 5+ jaar oude processor ook maar eens vervangen. Nieuwe videokaart kan ik lastig inschatten. Op het moment lopen spellen als Rust, Insurgency 2, PUBG en Ghost Recon Wildlands niet heel soepel op hogere settings. Ik weet echter niet of dit komt door het lage werkgeheugen, de verouderde processor of m'n videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen specifieke eisen behalve dat m'n systeem een beetje future proof wordt. Heb liever niet dat de max. van aansluitingen, geheugen etc. bereikt is zodra ik hem geupgrade heb. Ook zou het wel fijn zijn als ie een beetje stil en zuinig is. Hoef verder geen flitsende RGB lichtjes en het zou een plus zijn als CF/SLI eventueel mogelijk is in de toekomst.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik weet niet welke onderdelen vervangen moeten worden om echt performance verbeteringen te zien. Ik heb voor een nieuwe moederbord gekozen omdat mijn huidige niet overweg kon met DDR4, maar weet niet of DDR4 daadwerkelijk zoveel beter is. Met het oog op de toekomst leek het me echter wel handig om hiervoor te kiezen.

Graag krijg ik advies om mijn huidige systeem te verbeteren. Ik heb een aantal componenten verzameld die goede reviews kregen met een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar weet niet waar ik het beste in kan investeren voor de grootste performance boost. Kan ik bijvoorbeeld beter in een krachtigere processor investeren (bijv. AMD Ryzen 5 3600)? Of is het toch beter om voor meer geheugen te gaan of mijn huidige videokaart up te graden? Zo ja, wat raden jullie dan aan? Eventuele verkoop van oude onderdelen verhoogt het budget uiteraard.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
SSD die je nu hebt uitgezocht kost 200 euro. Neem deze: pricewatch: Intel 660p 1TB

Moederbord: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4

Je kunt overwegen een tweedehands 2600 te kopen, ik zie dat ze voor 90 worden aangeboden, je zou er misschien eentje voor 80-90 op de kop moeten kunnen tikken.

Scheelt je alles bijelkaar toch weer wat tientjes.

Verkoop je je oude systeem? Zo ja dan zou je de opbrengst daarvan en van wat er nog overblijft kunnen steken in een nieuwe videokaart. Denk aan een GTX1660(ti) of een RX580 8Gb. Kost je 220 tot 300 euro.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• jordiz15
Bedankt voor je reactie John Rambo.

Ik had niet gezien dat de SSD niet leverbaar was voor die prijs, goed dat je het zegt. Ik verkoop inderdaad m'n oude onderdelen, alles wat daar uitkomt gaat richting een videokaart dan.
John Rambo schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:02:

Je kunt overwegen een tweedehands 2600 te kopen, ik zie dat ze voor 90 worden aangeboden, je zou er misschien eentje voor 80-90 op de kop moeten kunnen tikken.
Zit er qua performance veel verschil tussen de 2600 en de 3600? Ik zie dat de 3600 op veel vlakken wat sneller is, maar het scheelt niet heel veel. Het prijs verschil is enkele tientjes en als de 3600 echt een stuk beter/sneller is, is dat het me wel waard. Ik wil graag op z'n minst 5 jaar doen met de processor, is het met oog hierop interessant om voor de 3600 te gaan of zou je zeggen dat het verschil minimaal is?

Tweede hands heb ik niet de beste ervaringen mee, voor die paar tientjes heb ik liever iets vers uit de fabriek.

Hoe zit het met mijn huidige cooler trouwens? Kan die nog mee of heeft een nieuwe processor ook een nieuwe/krachtigere cooler nodig?

• dm-dutchman
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:59
jordiz15 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:52:
Hoe zit het met mijn huidige cooler trouwens? Kan die nog mee of heeft een nieuwe processor ook een nieuwe/krachtigere cooler nodig?
Als je een nieuwe Ryzen 2600 of 3600 koopt krijg je er een Wraith cooler bij. Die cooler is voldoende voor normaal gebruik. Je zou eventueel tweedehands een Wraith RGB cooler kunnen kopen. Die heeft een iets dikker heatsink en beter fan. Die worden ongebruikt aangeboden op de V&A voor rond de 20 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door dm-dutchman op 20-08-2019 13:58 ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Bij voorkeur zou ik aanraden om een B450 moederbord aan te schaffen, zodat je nu of in de toekomst een Ryzen 3000 serie CPU kan plaatsen.

Als het bij voorbaat de bedoeling is dat dit systeem 5+ jaar meegaat zou ik eerder kiezen voor de snellere Ryzen 3600 - de IPC is tot 15% sneller en daar heb je doorgaans meer profijt van.

De CPU heeft een boxed CPU koeler die kan je gewoon gebruiken, vindt je dat deze achteraf teveel kabaal maakt dan kan je deze altijd nog vervangen door een aftermarket CPU koeler.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jordiz15 Is je voeding/psu ook al 8j oud ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jordiz15
Sorry voor de late reactie mensen, zit midden in een verbouwing, alles schiet er bij in.

@dm-dutchman Ik heb toentertijd een cooler erbij gehaald omdat m'n vorige processor oververhit raakte, maar als zo'n stock cooler voldoende is kan ik net zo goed daar voor gaan.

@Vidra Ik wil inderdaad even een paar jaar vooruit zonder te upgraden. Het prijsverschil tussen een 2600 en een 3600 is niet zo heel groot, kan ik met oog op de toekomst wellicht beter voor de 3600 kiezen.

@Hackus De voeding is inderdaad rond de 8 jaar oud. Is het tijd voor een nieuwe?

Bedankt voor de tips allemaal!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

jordiz15 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:01:
Sorry voor de late reactie mensen, zit midden in een verbouwing, alles schiet er bij in.

@dm-dutchman Ik heb toentertijd een cooler erbij gehaald omdat m'n vorige processor oververhit raakte, maar als zo'n stock cooler voldoende is kan ik net zo goed daar voor gaan.

@Vidra Ik wil inderdaad even een paar jaar vooruit zonder te upgraden. Het prijsverschil tussen een 2600 en een 3600 is niet zo heel groot, kan ik met oog op de toekomst wellicht beter voor de 3600 kiezen.

@Hackus De voeding is inderdaad rond de 8 jaar oud. Is het tijd voor een nieuwe?

Ik zou ook kiezen voor de Ryzen 3600. De voeding zou ik ook vervangen denk eens aan een Corsair RM(x) 550w (die zijn er niet met een lagere wattage) of een BitFenix Formula Gold 450w (niet modulair) of een BitFenix Whisper 450 (modulair).

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-11 21:59
Ik denk inderdaad niet dat je fps veel zal stijgen zonder nieuwe GPU. In een paar CPU demanding situaties wel maar voor het overgrote deel van de tijd kan die 2500K de R9 290 echt wel voor blijven.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat youri hierboven zegt, als je 60fps op 1080p high wilt halen is de cpu niet je enige aandachtspunt.
Als je die 2500K een leuke overclock geeft (je hebt al een Scythe Mugen) en een andere videokaart haalt bereik je daar in games meer mee dan wanneer je enkel de cpu vervangt en die R290 blijft gebruiken.

🖥️ | 🚗

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:36

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je zou zoiets kunnen doen:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 95,99€ 95,99
1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 91,50€ 91,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 91,05€ 91,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,44

Het moederbord moet wel een BIOS op worden gezet die de Ryzen 3000 serie kan hebben, wellicht dat de webshop dat kan doen.

En de vraag is of de RX580 het waard is om te upgraden vanaf een R9 290. Ja hij is (iets) sneller en verbruikt een stuk minder vermogen, maar buiten dat is de toename in GPU kracht niet zo heel groot.

[ Voor 3% gewijzigd door TTLCrazy op 22-08-2019 13:11 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jordiz15 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:01:

Ik zou zoiets kiezen nu, en later een andere GPU als je wat meer te besteden hebt.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 85,05€ 85,05
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 67,51€ 67,51
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 107,99€ 107,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,45

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik had bijna exact dezelfde setup als jij hebt, alleen met 32GB geheugen en XFX 550W voeding. De 2500K liep 4ghz. Ik heb een upgrade gedaan naar een Ryzen 3700X, 32GB geheugen en een X570 moederbord.

Ik speel voornamelijk Battlefield 5. Terwijl Battlefield 5 op 4K op low op mijn oude PC draaide, haal ik nu medium op 4K op de R290. Voelt ook veel soepeler aan. Misschien is Battlefield 5 niet het meest representatieve voorbeeld.

Lijkt me dus prima om juist wel de upgrade te doen. De GPU kan je later upgraden. Vraag me af of de voeding vervangen moet worden, ik draai nog de oude voeding en geen problemen. De voltages zijn prima binnen specs.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Battlefield 5 heeft eigenlijk een hexacore processor nodig om optimaal te draaien, terwijl een 2500K een quadcore is. Geloof graag dat een Ryzen dan een groot verschil maakt, maar Battlefield is inderdaad niet heel reprentatief voor andere spellen.

🖥️ | 🚗

• jordiz15
Bedankt voor alle reacties mensen! :-D

Ik wacht nog een maandje of 2/3 en doe dan een complete upgrade, met zowel een nieuwe gpu als een processor, dan kan ik weer een tijdje vooruit. Ik ken mezelf en als ik voor het een of het ander kies om dan later te upgraden doe ik dat toch niet/veeeel later.

Nogmaals bedankt en excuus voor de late reactie steeds.

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-11 16:32
Scythe Mugen rev2 past toch niet op een AM4 Socket?
Pagina: 1