Linksys EA6900 wil mijn externe schijf niet tonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Eerst even de configuratie schetsen.

Internet komt binnen via de Telenet router die de DHCP doet.
Daarachter staan een paar toestellen direct aangesloten (bedraad), maar ook 2 routers ingesteld als access point (brugmodus).
De eerste is een Time Capsule waaraan ook een schijf hangt, en die is perfect zichtbaar voor alle computers in het netwerk.
De tweede is een Linksys EA6900. Als ik die in brugmodus laat staan, dan kan ik de schijf zelfs niet zien, en kan ik ook niet configureren via de smart wifi van Linksys.

Zet ik die in brugmodus, dan kunnen enkel de toestellen die daarop verbonden zijn de schijf zien, en uiteraard zien ze dan ook geen toestellen die via de Time Capsule verbonden zijn.

Kan dit anders?

Zijn er APs of routers die daar minder kieskeurig in zijn?
Ik moet binnenkort de Time Capsule vervangen, en dan zou ik dat toch in orde willen hebben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:57:
Eerst even de configuratie schetsen.
Zo?

Telenet
|
1. Router (merk?) —- 2. AP (TimeCapsule) —- schijf 1
| |
| 3. AP (Linksys) —- schijf 2
|
4. Client bedraad
Als ik die in brugmodus laat staan, dan kan ik de schijf zelfs niet zien, en kan ik ook niet configureren via de smart wifi van Linksys.
Dus je ziet schijf 2 niet als de Linksys in brugmodus staat? Vanaf client 4?
Zet ik die in brugmodus, dan kunnen enkel de toestellen die daarop verbonden zijn de schijf zien
Dit snap ik niet. Hieroven schrijf je dat je de schijven niet ziet. Bedoel je routermodus?
en uiteraard zien ze dan ook geen toestellen die via de Time Capsule verbonden zijn.
Waarom vind je dit zo vanzelfsprekend? Je hebt toch 1 subnet? Daarin zou alles transparant moeten zijn.
Zijn er APs of routers die daar minder kieskeurig in zijn?
Mij niet duidelijk wat je zo “kieskeurig” vindt.
Ik moet binnenkort de Time Capsule vervangen, en dan zou ik dat toch in orde willen hebben.
Wat wil je in orde hebben?

Wil je 1 netwerk met een NAS? Heb je een budget?

Let op het verschil tussen router, switch en acces point:
- router: verbindt netwerken
- switch verbindt netwerkkabels
- access point: draadloze “switch”

Die functies kunnen in één apparaat zijn gebundeld, maar dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Ik heb mijn antwoorden telkens achter -> gezet
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:23:
[...]

Zo?

Telenet
|
1. Router (merk?) —- 2. AP (TimeCapsule) —- schijf 1
| |
| 3. AP (Linksys) —- schijf 2
|
4. Client bedraad

[...]

Dus je ziet schijf 2 niet als de Linksys in brugmodus staat? Vanaf client 4?
-> Als de Linksys in brusgmodus staat, dan kan geen enkel device de schijf zien, ik kan zelfs niet aan de complete configuratie van de router.

[...]

Dit snap ik niet. Hieroven schrijf je dat je de schijven niet ziet. Bedoel je routermodus?

-> typo: inderdaad, in routemodus

[...]

Waarom vind je dit zo vanzelfsprekend? Je hebt toch 1 subnet? Daarin zou alles transparant moeten zijn.

-> de schijf van de Time Capsule is inderdaad in het hele subnet te zien, maar niet van de Linksys (in welke modus dan ook)
[...]

Mij niet duidelijk wat je zo “kieskeurig” vindt.

[...]

Wat wil je in orde hebben?

-> Als de Time Capsule begeeft wil ik daar liefst een andere router (in brugmodus) die 1 of 2 schijven beschikbaar kan stellen voor het hele netwerk.

Wil je 1 netwerk met een NAS? Heb je een budget?

-> ik wil eigenlijk geen NAS, maar 2 netwerkschijven die overal te zien zijn. Ik gebruik daarvoor een 1TB schijf en een 4TB schijf waarop backups gemaakt worden. (2.5 inch schijven die via USB power hebben.
Een NAS moet je weer ergens gaan weg steken en staat lawaai te maken.

Let op het verschil tussen router, switch en acces point:
- router: verbindt netwerken
- switch verbindt netwerkkabels
- access point: draadloze “switch”

Die functies kunnen in één apparaat zijn gebundeld, maar dat hoeft niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:32:
Ik heb mijn antwoorden telkens achter -> gezet

[...]
Dit leest niet ideaal. Je hebt nu een quote in een quote.

Nog twee openstaande vragen:
- klopt het schema?
- wat is het merk router (nr. 1)

Het meest praktisch is om één router in je thuisnetwerk te hebben. Niet meer. Die router voorziet alle apparaten van een IP-adres middels het DHCP protocol. Meer DHCP servers in je netwerk werkt slecht.

Die DHCP server deelt adressen uit in de vorm van 192.168.x.x. Daaroverheen komt een netwerk”masker” om het IP-adres te verdelen in een “netwerk” deel en een “host” deel. Vrijwel alle thuissituaties gebruiken het masker 255.255.255.0.

Dus:
IP-adres 192.168.1.1
Met masker 255.255.255.0

Lees je als: 192.168.1.1 (dikgedrukt netwerkdeel), waarbij het laatste dikgedrukte nummer 192.168.1.1 de host is.

Zou het kunnen dat de Linksys (hoewel in brugmodus) de disk share een ander netwerkadres geeft? Staat daar nog een DHCP server aan bijvoorbeeld? Als de Linksys een ander netwerkadres gebruikt (192.168.10.x bijvoorbeeld), dan gaat het benaderen van de schijf waarschijnlijk mis.

Hieronder staat een volledige uitleg over het aansluiten van een disk in de Linksys:
https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=142291

Zoek de tekst “You should now see your USB storage device listed in the table as shown in the screenshot below.” Daaronder staat een plaatje met de tekst “Shared disk IP address 192.168.1.1”.

Wat is het Shared disk IP address in jouw Linksys? En is het netwerk-gedeelte gelijk aan de adressen die worden uitgedeeld door de DHCP server in router 1?