Ik heb een woning gekocht welke gebouwd is in 1980 en in de originele bouw zeer matig geisoleerd is. Aangezien de woning van binnen gestript wordt is het gelijk een mooi moment om isolerende maatregelen mee te nemen.
Het gaat om een vrijstaande woning met lage goot. Op de eerste verdieping slaap je dus onder het schuine dak. Er staat een half vrijstaande garage met zolder welke zijn eigen puntdak heeft.
De huidige staat qua isolatie is als volgt:
O, en schiet gerust op de andere voorgenomen maatregelen.
Het gaat om een vrijstaande woning met lage goot. Op de eerste verdieping slaap je dus onder het schuine dak. Er staat een half vrijstaande garage met zolder welke zijn eigen puntdak heeft.
De huidige staat qua isolatie is als volgt:
- Het dak bestaat uit geperste spaanplaat met daarop +/- 3cm pur.
- De muren heeft de vorige bewoner vol laten spuiten met pur. Ik schat dat de spouw zo'n 5cm breed is.
- De vloer is een systeemvloer en is niet geisoleerd.
- De begane grond is voorzien van dubbele beglazing, de verdieping is enkel glas.
- Aanleg vloerverwarming, voorbereid op LTV i.v.m. een toekomstige hybride warmtepomp
- Op de verdieping radiatoren welke geschikt zijn voor LTV
- Vloerisolatie 9cm PUR, Rd 3,50
- Zonnepanelen, 16x300Wp
- Dubbele beglazing HR++ op de 1e verdieping
- Dakisolatie: Aangezien we plafonds strippen kunnen we deze van binnenuit vol laten spuiten met Icynene Rd 3,50. Dit is dampopen en de fabrikant wil een garantie afgeven dat dit geen negatieve gevolgen heeft voor de dakconstructie i.v.m. het reeds aanwezig zijn van PUR aan de buitenzijde. N.a.v. van de topics hier over dakisolatie maakte ik me hier namelijk zorgen over.
- De dakisolatie: Aangezien over een paar jaar de pannen zullen vervangen zou ik dan ook kunnen kiezen voor reovatieplaten. Echter, dit is een behoorlijke investering. De goten, windveren, dakkapel, loodslabben en dergelijke zullen aangepast moeten worden. Ik zou dan wel een hogere Rd waarde kunnen nemen, de vraag is of dit zinvol is aangezien je zoveel aanpassingen moet doen in de rest van het huis om deze lijn door te trekken. Daarbij komt dat we nu in een 2 onder een kap wonen met een vergelijkbaar dak en eigenlijk boven bijna niet stoken.
- Ventilatie: Met de maatregelen die ik wil nemen twijfel ik of ik niet direct mechanische ventilatie aan moet brengen. De vraag is dan wel hoe, aangezien het plafond op de begane grond direct de onderkant is van de systeemvloer van de 1e verdieping
O, en schiet gerust op de andere voorgenomen maatregelen.
No coffee, no nothing!