Vreemde bootproblemen nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:55
Ik heb recentelijk voor mijn vriendin een nieuwe pc samengesteld met de volgende componenten:

Gigabyte B450M SH2 moederbord
AMD Ryzen 5 2600
Intel 660p ssd
MSI Radeon RX 570 4G videokaart
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000MHz
Western Digital Red WD40EFRX 4TB harde schijf

Initieel leek alles perfect te werken, maar nu blijkt dat ie tijdens het booten serieuze problemen heeft. Als ik nu op de aanknop druk gaan er geen ledjes branden, zie ik de case ventilator een half rondje draaien en valt alles weer stil. Totaal dood dus.

Dat deed ie een paar dagen geleden ook, toen even van het stroom gehaald en toen deed ie het weer prima.

Vervolgens kreeg ik last dat ie tijdens het booten de ssd niet herkend. Computer gaat dan wel gewoon aan, hij ziet ede harde schijf wel in het bios, maar de ssd is gewoon nergens te bekennen. Gisteren de pc opengeschroefd om te kijken of de ssd misschien los zat oid, leek niet het geval te zijn, en na het weer aansluiten ging dde boel zonder problemen aan.

Nu net de pc weer geprobeerd aan te zetten, en eerst werd de ssd niet herkend. Na een aantal keren opnieuw opstarten ben ik nu weer op het punt beland dat het indrukken van de aanknop niks meer doet. Zelf de powerled gaat niet aan.

Ik vrees dat er iets kapot is, maar wat? SSD? Voeding? Moederbord? Geheugen? Heb hier helaas geen 2e pc, dus ook lastig om dingen te testen en uit te sluiten...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Als een van de componenten kapot zou zijn dan laat het moederbord dat vaak merken door middel van piepjes.

In dit geval doet hij het niet, dus zou ik het eerder bij de voeding zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Misschien niet evident als je geen tweede pc hebt, maar je mobo heeft toch de laatste updates? Dacht onlangs hier ergens gelezen te hebben dat een van de Ryzen-bordjes update nodig had (vind de reactie niet terug, dus kan absoluut de bal mis slaan wat dit bord betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Hielko Zet je gehele systeem eens in wenslijst, dus ook je voeding en ssd. en is alles nieuw aangeschaft of ook gebruikt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:32:
@Hielko Zet je gehele systeem eens in wenslijst, dus ook je voeding en ssd. en is alles nieuw aangeschaft of ook gebruikt ?
Alles is nieuw aangeschaft, dit is het systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenGigabyte B450M S2H (rev. 1.0)€ 61,04€ 61,04
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 134,90€ 134,90
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 111,78€ 111,78
1BehuizingenThermaltake Versa H15 Closed€ 36,99€ 36,99
2MonitorenPhilips 276E8VJSB Zwart€ 229,-€ 458,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 84,29€ 84,29
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 41,90€ 41,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.157,35

Ik heb net de Intel 660p SSD verwijderd, en de computer ging gewoon weer aan. Paar keer met powerknop stroom eraf en erop, en bleef keurig booten. Nu de SSD weer terug gezet, en ook dat werkte nu.... maar ben bang dat als ik straks de pc uitzet en hem morgen weer aan wil doen dat het hele liedje weer opnieuw start.

Maar ben soort van geneigd om te denken dat het aan de ssd ligt, maar het feit dat stroom eraf moest om ssd eruit te halen kan natuurlijk ook net zijn wat een potentieel moederbord of voedingsprobleem tijdelijk fixt? Het is iig heel raar dat ie soms compleet niet wil boten en zelf de powerled niet aan gaan, en nu tik ik dit vanaf deze pc en draait alles 100%. Ga iig nog even proberen of ik het bios van het moederbord kan updaten naar de nieuwste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kan net zo goed de powerknop zijn. alles doet het wel uit de kast, dus op de doos van je moederbord getest ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Nope, alles is gewoon in de kast gebleven. Denk niet dat het de powerknop is, zou sowieso niet verklaren waarom de ssd soms niet gevonden wordt in het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je de drivers up-to-date ? oa 660p https://downloadcenter.in...409/Intel-SSD-660p-Series
Alle stekkers goed en strak aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben314
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 15:09
Misschien ver gezocht maar statische electriciteit? Hangt de computer aan de stopcontact met aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
ik zou die ssd ook verdenken als ik het zo lees..

paar keer testen nog
als het probleem zich nog eens voordoet en direct weer oplost wanneer je de ssd ontkoppelt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Update; denk dat het de combo van het bios en de ssd was. Sinds ik het BIOS naar de laatste versie heb geupdate zijn alle vage bootproblemen verdwenen. En er stond in de change log van het bios ook ergens een regeltje "improved compatibility with m2 ssd's", blijkbaar zat daar wel een kern van waarheid in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Update: problemen zijn er toch nog steeds. Vandaag wilde de pc weer niet boten, en ook met de ssd-drive uit de pc bleven de problemen bestaan, totdat het spontaan weer verdwenen was...

Maar de symptomen:

1. pc boot, geeft beeld en vind ssd drive niet.
2. herstart: geen beeld, maar pc gaat wel aan en de ventilatoren gaan draaien
3. herstart: geen beeld, fans spinnen voor halve seconden oid en alles blijft dood (ook power led)

* Stroom 10 seconden of langer van de voeding (ook na verwijderen ssd-drive)*

1. pc boot, geeft beeld en komt in bios
2. herstart, geen beeld, fans gaan aan maar die van de videokaart blijven uit en maken een wat raar geluid
3. herstart, -> zelfde als 2
4. herstart -> zelfde als 2
5. op gegeven moment bij een herstart blijven alle fans uit, behalve 1 seconde spin-up bij aanzetten

* stroom 10 seconden of langer van de voeding (herstart het hele verhaal met eerst wel beeld en in bios).
* stroom 1 seconde van de voeding, blijft hanging in het herstarten zonder beeld en zonder fans

Dus, wat denken jullie op basis van deze symptomen?

Omdat ik nergens foutmeldingen krijg, beepjes uit het bios of wat dan ook lijkt het me potentieel gewoon iets met de voeding? Maar vreemde is wel een beetje dat als de pc eenmaal geboot is in windows er 0,0 problemen zijn en hij ook stabiel is, ook onder belasting.

Andere boosdoener, het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou het eerst met een andere voeding proberen. Alle symptomen wijzen voor mij die kant op.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Hielko
Nog een laatste update: problemen zijn opgelost!

Had eerst inderdaad een andere voeding geprobeerd, maar dat bleek niet uit te maken. De uiteindelijke boosdoener: de displayportkabel van 1 van de schermen. Had hier zelf totaal niet aan gedacht dat dit kon, maar kwam aan de praat met iemand in de lokale pc-zaak en die bleek dat vaker gezien te hebben bij displayport en USB-kabels. Die maakt waarschijnlijk intern kortsluiting oid, waardoor de videokaart over de zeik gaat en vervolgens er wazige bootproblemen ontstaan. En de pc startte natuurlijk elke keer prima op nadat ik iets met de hardware had gedaan omdat ik initieel altijd 1 scherm aansloot om te kijken of het werkte..
Pagina: 1