Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09-2022
Als de 16core ryzen 9 uit komt wil ik een pc bouwen met een custom loop
Alleen aangezien dit mijn eerste custom loop is wil ik ‘t wel goed doen, daarom vraag ik om advies
En dingen die meer evaren custom loop builders zouden doen.

Ik weet niet zeker of ik ga overclocken maar, ik doe ‘t in eerste instantie voor de stilte, middagje prutsen en looks

Pc:
Ryzen 9 3950x (nog niet tekoop)
Msi gaming x rtx 2080 ti (https://m.alternate.nl/MS...aart/html/product/1477005)
Coolermaster H500 mesh (https://azerty.nl/product...tercase-h500-midtower-atx)
Aorus nvme gen4 2tb (https://m.alternate.nl/AO...-SSD/html/product/1561346)
Aorus x570 elite (https://azerty.nl/product...orus-elite-moederbord-atx)
Seasonic focus plus 850w (https://azerty.nl/product...g--intern--atx12v--eps12v)
Team group xcalibur phantom, 16gb (2x8) 3600mhz (https://azerty.nl/product...aming-black-geheugen-ddr4)

Water cooling:
Ek-xres 140 revo d5 (https://m.alternate.nl/EK...ling/html/product/1394017)
Ek-velocity am4 (https://m.alternate.nl/EK...utm_source=GoogleShopping)
Ek-fc trio rtx 2080 ti (kijk ik nog even naar vanwege gpu die der niet op past)
Ek-coolstream xe 360 (https://m.alternate.nl/EK...utm_source=GoogleShopping)
Ek-coolstream xe 240 (https://m.alternate.nl/EK...utm_source=GoogleShopping)

Wat ik van plan ben is de radiator pump combo —> 360 radiator (intake) —> cpu —> 240 radiator (uit) —> gpu —> resevoir pump combo

En ik wil positive air flow creeren doormiddel van rpm verschil.

Wat ik nog zoek:
Fittings
Soft tubing
En high static fans (met rgb :p)

Mijn vragen:
Overige kan je ‘t water verversen in de loop met kraanwater?,
Zou ‘t kunnen dat de intake radiator warmte van de cou in de case blaast en dit tot thermal problemen kan zorgen?
En is deze kast wel gezicht voor wat ik er mee van plan ben?
En als laatste is deze ek waterblock wel geschikt voor de rtx 2080 ti van gigabyte

Alvast bedankt, ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Patjeduhde op 20-08-2019 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Hi, ik zal je wat tips geven. Eerste loop bouwen is altijd leuk, maar je loopt ook tegen veel dingen aan.
Eerst je vragen:
Overige kan je ‘t water verversen in de loop met kraanwater?
Nee, nee en nog eens nee. Wat je hooguit mag doen, is de loop schoonspoelen met kraanwater voor het installeren. Gebruik (het liefst) altijd gedestilleerd/gedemineraliseerd water! Het liefst nog met chemische bestanddelen tegen micro-organismen en corrosie. Mocht je het uitspoelen met kraanwater, spoel daarna de hele loop met demi-water.
Zou ‘t kunnen dat de intake radiator warmte van de cou in de case blaast en dit tot thermal problemen kan zorgen?
Nee, je kast temperatuur wordt mogelijk ietsjes hoger, maar dit ga je amper merken.
En is deze kast wel gezicht voor wat ik er mee van plan ben?
(Bijna) iedere kast is wel geschikt voor watercooling, maar je moet in kleinere kasten efficient omgaan met de beschikbare ruimte. Het past soms net niet, maar dan pak je een dremel en bewerk je je kast :).
Die H500 is ruim genoeg (full-tower = altijd plaats zat)
En als laatste is deze ek waterblock wel geschikt voor de rtx 2080 ti van gigabyte
Nee, staat ook duidelijk in de omschrijving: deze is voor MSI Gaming Trio, niet voor Gigabyte. Je moet goed lezen wat je wilt bestellen. Scheelt je een hoop tijd als je computer uit elkaar ligt en je moet er dan achter komen dat het niet past.

Als je aan watercooling begint, is het makkelijk om te weten:
  • Pomp nooit droog laten draaien, dus altijd voorzien van vloeistof.
  • Pomp werkt het beste als het reservoir boven de pomp zit (gravitaire flow naar de ingang van de pomp).
  • De volgorde van de oplijning maakt niks uit en maakt het koelvermogen niet efficienter. De onderdelen zoals de pomp, radiator, koelblokken, fittings en ventilatoren bepalen het koelvermogen. Dit klinkt gek, maar de pomp regelt de flow snelheid, hierin 'moet' je een optimum vinden voor jou loop. De radiator heeft een zo groot mogelijk oppervlakte nodig voor efficiente koeling (meer koelvinnen = betere koeling). Fittings, bochten etc veroorzaken wrijving en hierbij komt ook warmte vrij. (een keer getest en ik kwam makkelijk 3 graden boven de start temperatuur). Ventilatoren zorgen natuurlijk voor de warmteafvoer van de radiator.
  • Je reservoir is wat aan de kleine kant. Het kan wel werken maar je gaat het jezelf moeilijk maken tijdens het vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Gezien de wat ongelukkige aannames die je hier en daar in je startpost maakt lijkt het me verstandig als je iemand vindt die je eventjes helpt met het opzetten en bouwen van deze custom loop.

We kunnen nu niet zien of je op de achtergrond nog zaken van plan bent die een dikke no-no zijn (kraanwater in je loop is er een van). Wist je bijvoorbeeld ook dat je absoluut geen aluminium en koper door elkaar mag gebruiken in je loop?

Tevens, een middagje prutsen is het understatement van de eeuw. Als alles goed gaat kan je het in 1 of 2 volle dagen gedaan hebben maar ga er maar vanuit dat het langer duurt omdat je er achter gaat komen dat je onderdelen mist of anders wil hebben. Mijn huidige custom loop heeft 2 weken werk gekost om perfect te krijgen.

Ik mis ook of je voor hardtubing of voor softtubing wil gaan. Daarin zit ook een flink verschil in manuren qua werk, planning en complexiteit.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Patjeduhde schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:51:

Wat ik nog zoek:
Fittings
Soft tubing
En high static fans (met rgb :p)
@Blaat ;) Ik neem aan dat hij dan voor softtubing gaat, dat is opzich een goed startpunt.

@Patjeduhde Maar wat blaat zegt over de 'understatement van de eeuw' is meer dan waar. Zeker als je het o.a. voor de looks wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faldarod
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 14:40
Ik heb laatst ook voor de eerste keer een custom waterloop pc gemaakt.
https://nl.hardware.info/...1/first-custom-loop-build

Tip: Kijk vooral veel filmpjes op youtube. Daarin leggen ze veel uit wat je wel en niet kunt doen.Zoals bij JayzTwoCents. Die geven de do's and dont's goed aan.

Mocht je voor hard-tubing gaan dan is het vooral handig om wat extra te bestellen, zodat je wat extra tubing hebt om eventuele dingen over te kunnen doen.

Het enige waar ik helaas ingestonken ben is dat er voor rgb en a-rgb een andere connector nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yorick90 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

@Blaat ;) Ik neem aan dat hij dan voor softtubing gaat, dat is opzich een goed startpunt.

@Patjeduhde Maar wat blaat zegt over de 'understatement van de eeuw' is meer dan waar. Zeker als je het o.a. voor de looks wilt doen.
8)7 overheen gelezen. :P

Als looks belangrijk zijn is het te overwegen om voor hard tubing te gaan. Die zijn tevens ook wat minder kieskeurig op het gebied van vloeistof.

Met softtubing kan je last krijgen met plasticizer leeching etc terwijl je voor PETG bijvoorbeeld enkel Glycol hoeft te mijden.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Sorry hoor, maar ben je echt een beginner hardtubing aan het aanraden? 8)7 Omdat het niet zo moeilijk is met de koelvloeistof? Ehh wat?

Nou, de koelvloeistof word makkelijker, maar het bouwen word even 10x moeilijker. Je hebt ook vrij specifiek gereedschap nodig.
Terwijl je in je andere reactie weer ontzettend aan het overdrijven bent over hoe moeilijk het wel niet is. (met softtubing) 2 dagen om een systeem met waterkoeling in elkaar te zetten?

Als je gewoon pc's kan bouwen, heb je het met softtubing echt wel in een middagje gedaan. Hardtubing duurt misschien 2 dagen.
Maar zoals al gezegd, hij wou met softtubing beginnen, en dat zou ik een beginner ook absoluut aanraden.

@Patjeduhde Kan je misschien van alles de links neerzetten? Maakt het wat makkelijker om mee te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Yorick90 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:44:

(Bijna) iedere kast is wel geschikt voor watercooling, maar je moet in kleinere kasten efficient omgaan met de beschikbare ruimte. Het past soms net niet, maar dan pak je een dremel en bewerk je je kast :).
Die H500 is ruim genoeg (full-tower = altijd plaats zat)
Met de genoemde rad's wordt de spoeling wel wat dunner, die zijn met fans 85mm dik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

WEBGAMING schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:16:
Sorry hoor, maar ben je echt een beginner hardtubing aan het aanraden? 8)7 Omdat het niet zo moeilijk is met de koelvloeistof? Ehh wat?

Nou, de koelvloeistof word makkelijker, maar het bouwen word even 10x moeilijker. Je hebt ook vrij specifiek gereedschap nodig.
Terwijl je in je andere reactie weer ontzettend aan het overdrijven bent over hoe moeilijk het wel niet is. (met softtubing) 2 dagen om een systeem met waterkoeling in elkaar te zetten?

Als je gewoon pc's kan bouwen, heb je het met softtubing echt wel in een middagje gedaan. Hardtubing duurt misschien 2 dagen.
Maar zoals al gezegd, hij wou met softtubing beginnen, en dat zou ik een beginner ook absoluut aanraden.

@Patjeduhde Kan je misschien van alles de links neerzetten? Maakt het wat makkelijker om mee te kijken.
Lekker alles uit zn verband rukken joh. Wie heeft er in jouw schoen gescheten vanochtend? :p

Het enige wat ik aangeef is dat hij hoe veel werk het is niet moet onderschatten en dat als looks echt belangrijk voor je zijn hardtubing er vaak netter uit ziet. Er zijn zat mensen die daar ook mee begonnen zijn. Zeker als je iemand hebt die je helpt kom je daar echt wel uit. Het is tenslotte geen rocket science.

Ik vind het vreemd dat jij zegt binnen een middagje klaar te zijn met soft tubing. Doe jij geen lek testen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
[b]Yorick90 in "CustomLoop"Yorick90 schreef op maandag 19 augustus 2019

(ik probeer ff hoe die quotes werken dus als t der gek uit ziet weet je waarom)

[...]

Nee, nee en nog eens nee. Wat je hooguit mag doen, is de loop schoonspoelen met kraanwater voor het installeren. Gebruik (het liefst) altijd gedestilleerd/gedemineraliseerd water! Het liefst nog met chemische bestanddelen tegen micro-organismen en corrosie. Mocht je het uitspoelen met kraanwater, spoel daarna de hele loop met demi-water.

Dat is een duidelijk andwoord

[...]

Nee, je kast temperatuur wordt mogelijk ietsjes hoger, maar dit ga je amper merken.

Oke, fijn.

[...]

(full-tower = altijd plaats zat)

Maar niet elke heeft radiator support of plekken om de resevoir aan te hangen.

[...]

Nee, staat ook duidelijk in de omschrijving: deze is voor MSI Gaming Trio, niet voor Gigabyte. Je moet goed lezen wat je wilt bestellen. Scheelt je een hoop tijd als je computer uit elkaar ligt en je moet er dan achter komen dat het niet past.

Oke dat was een kwestie van lezen aan mijn kant
  • Pomp nooit droog laten draaien, dus altijd voorzien van vloeistof.
  • dat is met elke pomp zo
  • Pomp werkt het beste als het reservoir boven de pomp zit (gravitaire flow naar de ingang van de pomp).
  • klinkt logisch vanwege zwaartekracht
  • De volgorde van de oplijning maakt niks uit en maakt het koelvermogen niet efficienter.
  • Tenzij je radiator - radiator - cpu - gpu doet :)
  • Je reservoir is wat aan de kleine kant. Het kan wel werken maar je gaat het jezelf moeilijk maken tijdens het vullen
Dan neem ik n grotere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
Blaat schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:00:

Wist je bijvoorbeeld ook dat je absoluut geen aluminium en koper door elkaar mag gebruiken in je loop?

Dat wist ik niet, daar moet ik dan ook rekening mee houden.

Ik mis ook of je voor hardtubing of voor softtubing wil gaan. Daarin zit ook een flink verschil in manuren qua werk, planning en complexiteit.

In de orginele post had ik soft tubing gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
Faldarod schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:11:

Tip: Kijk vooral veel filmpjes op youtube. Daarin leggen ze veel uit wat je wel en niet kunt doen.Zoals bij JayzTwoCents. Die geven de do's and dont's goed aan.

[/quote

Ik kijk jayztwocents sws all veel en nog een paar anderen zoals ltt en bitwit

quote][b]Faldarod schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:11:[/b

Het enige waar ik helaas ingestonken ben is dat er voor rgb en a-rgb een andere connector nodig is.
Daar ben ik bekend mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
WEBGAMING schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:16:

Ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
Blaat schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:50:
[...]

Ik vind het vreemd dat jij zegt binnen een middagje klaar te zijn met soft tubing. Doe jij geen lek testen ofzo?
Hé, wat een goed idee eerst lek testen voordat je alles bij t dure hardware doet en kortsluiting krijgt.
Zelf niet eens aangedacht XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Patjeduhde schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:12:
[...]

Hé, wat een goed idee eerst lek testen voordat je alles bij t dure hardware doet en kortsluiting krijgt.
Zelf niet eens aangedacht XD
Met soft tubing kan je inderdaad je loop maken, uit de kast halen, lektesten en weer terug plaatsen maar echt handig werken is dat niet. Met hardtubing is dat logischerwijs eigenlijk geen optie (hoewel niet op jou van toepassing, ter informatie).

Wat de meesten doen is de boel in bouwen, overal keukenrol tussen proppen en de pomp laten draaien middels een externe voeding. In het begin even elke paar minuten een check of er niks druppelt, daarna na een uurtje en als er dan nog niks opduikt de pomp een hele nacht laten doorpruttelen. Als er dan geen vocht in het keukenpapier zit kan je er vrij zeker van zijn dat de boel niet lekt.

Edit: Overigens nog een vraag, in je start post noem je 3600MT/s RAM maar je linkt naar 3200MT/s RAM bij Azerty. Is dat een foutje?

[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 20-08-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faldarod
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 14:40
Blaat schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:22:
[...]

Wat de meesten doen is de boel in bouwen, overal keukenrol tussen proppen en de pomp laten draaien middels een externe voeding. In het begin even elke paar minuten een check of er niks druppelt, daarna na een uurtje en als er dan nog niks opduikt de pomp een hele nacht laten doorpruttelen. Als er dan geen vocht in het keukenpapier zit kan je er vrij zeker van zijn dat de boel niet lekt.
Ik heb ook de keukenrol methode gebruikt. Was maar goed ook, want bij mij bleek toch een lekje te zitten. Deze kwam wel pas te voorschijn wanneer de pomp uitgezet werd.

Wat ook vaak gedaan wordt is je componenten niet aansluiten op je voeding en dan pas als je lektest geslaagd is pas alles aansluiten. Vooral in een kleine kast lijkt me dit helaas niet handig, omdat je er slecht bij kan.

Mocht je nog een 2e voeding hebben liggen (van je oude pc) dan kun je deze ook gebruiken om alleen je pomp van stroom te voorzien. Dan kun je de andere componenten gewoon netjes aansluiten aan de ingebouwde voeding en de externe voeding gebruiken voor te testen. Voordeel is dat je dan alleen je pomp nog aan je ingebouwde voeding moet aansluiten na je lek test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
Blaat schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:22:
[...]
Edit: Overigens nog een vraag, in je start post noem je 3600MT/s RAM maar je linkt naar 3200MT/s RAM bij Azerty. Is dat een foutje?
Dat is mijn fout :), heb t verbeterd
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.