Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 5 3600 + 5700 build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oeshiem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-12-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik gebruik dit systeem voornamelijk om te gamen, ik wil een goed systeem voor huidige en toekomstige games zoals de nieuwe Modern Warfare.
Ik ben van plan om een 144hz 1080p monitor te halen, de ryzen 5 3600 + 5700 combo lijkt me perfect hiervoor, omdat ik het belangrijk vind om hoge fps' te halen, 1440p is dus niet nodig.

Daarnaast zal ik dit systeem dual-booten met ubuntu, dit heb ik nodig voor mijn studie om te programmeren. Maar dat zal geen probleem moeten zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik heb niet echt een streef prijs, ik vind het belangrijk dat ik de beste prijs-kwaliteit verhouding krijg.
Ik vind het bijvoorbeeld overbodig om 60 euro extra te betalen voor de XT versie van de 5700 als dit maar 10 extra fps oplevert.

Daarnaast wil ik vooral besparen op bijvoorbeeld de moederbord en behuizing.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb een paar jaar geleden een game pc gebouwd ( I5 6400 + gtx 1060) toen de 10- series net uit was. Had deze destijds helemaal verkocht, dus begin nu met niks.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- 16gb ddr4
- de intel 660p opslag lijkt mij perfect, uit ervaring weet ik dat ik niet meer dan 1TB nodig zal hebben.
- Omdat ik niet van plan ben om later twee videokaarten of extra RAM modules te halen lijkt een mATX moederbord prima voor mij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik denk dat AMD de beste prijs-kwaliteit op dit moment heeft voor de CPU en GPU's, uiteraard sta ik open voor andere merken. Ik ben aan het wachten op de aftermarket gpu's van de 5700, de goedkoopste aftermarket gpu heeft mijn voorkeur (normaliter Gigabyte?).

Wat betreft de moederbord, geheugen, etc. Heb ik totaal geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

- Ik wil graag een PSU dat wel een beetje efficient is, ik heb nu een 80+ gold gekozen. Als er goedkopere alternatieven zijn graag laten weten.
- goeie prijs-kwaliteit verhouding, zoveel mogelijk fps voor zo weinig mogelijk geld

Ga je overklokken?

Ik ben wellicht van plan om de geheugen te overclocken, omdat ik dit nog nooit heb gedaan vraag ik me af of dat dit moeilijk is?

Wat verwacht je van ons?

Ik wil graag zo veel mogelijk bang-for-buck, daarnaast graag controleren of sommige componenten wel compatibel zijn met elkaar. Ik weet bijvoorbeeld niet of de moederbord limieten heeft voor de RAM snelheid. Graag zo veel mogelijk suggesties voor componenten.

Overige vragen:

- ik heb veel gekeken naar de beste RAM snelheid dat past bij de ryzen 5 3600, ik vind het nogal onduidelijk allemaal. Latency van de modules zijn blijkbaar ook belangrijk, bij mijn vorige build keek ik alleen naar de snelheid.

- Ik heb gehoord dat de b450 moederborden nogal problemen gaven met de nieuwe CPU, omdat er nog BIOS updates zouden moeten komen om dit op te lossen.
Maakt het uit of ik de goedkoopste b450m moederbord koop, of is het aan te raden om een duurdere te halen zoals de MSI B450M Mortar (100+ euro)
Ik zie bijvoorbeeld de
Gigabyte B450M S2H - 1.0 - moederbord - micro ATX - Socket AM4 - AMD B450 - Socket AM4""
voor rond de 50 euro.

Definitief:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,50€ 204,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 MECH OC€ 379,-€ 379,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 94,-€ 94,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,20

Gekozen voor de 3200mhz cl16 RAM, ik zal deze proberen te tweaken naar cl14. Wat betreft de GPU zal ik nog afwachten tot alle aftermarket gpu's uit zijn.
Bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Oeshiem op 18-08-2019 15:24)

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Prima build waar weinig op aan te merken valt. De bios moet van b450 borden moet inderdaad vaak geüpdate worden voordat je ze met ryzen 3 kunt gebruiken. De https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX is één van de weinige borden dat direct uit de doos werkt.

Verder:
- geheugen is prima. AMD raad sneller aan maar in de praktijk scheelt het heel weinig.
- ik zou moederbord en case zelfde formaat houden (bv micro-atx bord in micro-atx case) in een behuizing met zijraam (die focus g is er ook in mATX formaat).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Prima build waar weinig op aan te merken valt. De bios moet van b450 borden moet inderdaad vaak geüpdate worden voordat je ze met ryzen 3 kunt gebruiken. De https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX is één van de weinige borden dat direct uit de doos werkt.

Verder:
- geheugen is prima. AMD raad sneller aan maar in de praktijk scheelt het heel weinig.
- ik zou moederbord en case zelfde formaat houden (bv micro-atx bord in micro-atx case) in een behuizing met zijraam (die focus g is er ook in mATX formaat).

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Weet wel dat er nog geen reviews zijn verschenen van de Mech dus we weten nog niet of het een goede koeler is.

• Oeshiem
DanDGT schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:51:

Verder:
ik zie dat 3600mhz ram modules niet veel duurder zijn, bijvoorbeeld deze:
https://www.informatique....x-16gb-2x8gb-3600mhz.html
kan ik krijgen voor maar 9 euro meer. Is dit aan te raden?
AMD raad een 3600mhz cl16 aan als beste price-performance ratio, echter is die kit 3600mhz cl19.

Is dit bijvoorbeeld makkelijk omlaag te tweaken?

case heb ik aangepast, bedankt!
Tim2010 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:20:
Weet wel dat er nog geen reviews zijn verschenen van de Mech dus we weten nog niet of het een goede koeler is.
Klopt ik heb dit voor nu als voorbeeld in gezet, ik wacht nog tot alle aftermarket gpu's uit zijn zodat ik reviews en prijzen kan vergeleken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oeshiem schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:34:
[...]

Klopt ik heb dit voor nu als voorbeeld in gezet, ik wacht nog tot alle aftermarket gpu's uit zijn zodat ik reviews en prijzen kan vergeleken.
Dat zal nog aantal weken duren. ik zou de rest van je set alvast kopen. sowieso is de verwachting dat de prijs van RAM weer gaat stijgen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Oeshiem
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:41:
[...]

Dat zal nog aantal weken duren. ik zou de rest van je set alvast kopen. sowieso is de verwachting dat de prijs van RAM weer gaat stijgen.
In principe heb ik mijn lijstje bijna helemaal af, waar ik alleen erg over twijfel nog op dit moment is de moederbord en de ram, zodra dit af is begin ik met inkopen.

de asrock b450m pro4 kost rond de 75,-, op internet zie ik de gigabyte b450m s2h voor 20 euro goedkoper.
Raad je me aan om alsnog de asrock te halen?

Daarnaast vraag ik me af of een 3200mhz cl16 beter is dan de 3600mhz cl19 ram (maar 9 euro goedkoper).
is het mogelijk om de 3600mhz te tweaken naar cl16 bijvoorbeeld? dan zou het toch een stuk beter performance zijn voor 9 euro.

thanks!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

3200 is genoeg, maar als je 3600 wilt is dat goed. kijk wel; ff of je MB dat toestaat(3600) b450m s2h is prima

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:48
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:07:
3200 is genoeg, maar als je 3600 wilt is dat goed. kijk wel; ff of je MB dat toestaat(3600) b450m s2h is prima
Correct me if i'm wrong, maar de meeste 3200 modules zijn prima te OC naar 3600. Zie b.v.:

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

grote_oever schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:40:
[...]

Correct me if i'm wrong, maar de meeste 3200 modules zijn prima te OC naar 3600. Zie b.v.:

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
Ja, 3466. maar wat wil je daarmee zeggen ?

TS kiest 3200RJ cl16 en vraagt of G.Skill Sniper X 16GB(2x8GB) 3600Mhz beter/nodig zijn

Dat zei ik dus :P

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:48
@Hackus Meer een aanvulling. Zou persoonlijk niet voor 3600 gaan, maar voor een 3200.

• Oeshiem
grote_oever schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:45:
@Hackus Meer een aanvulling. Zou persoonlijk niet voor 3600 gaan, maar voor een 3200.
Amd geeft zelf aan dat 3600mhz cl16 het best erbij zou passen.
Ik kon dus kiezen voor 3600mhz cl19 vs 3200mhz cl16, ik vraag me dan alleen af welke beter zou zijn.

Ik zal waarschijnlijk een 3200mhz cl16 kit halen en dit proberen te tweaken naar cl14 en misschien hoger frequentie.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oeshiem schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:20:
[...]

Amd geeft zelf aan dat 3600mhz cl16 het best erbij zou passen.
Ik kon dus kiezen voor 3600mhz cl19 vs 3200mhz cl16, ik vraag me dan alleen af welke beter zou zijn.

Ik zal waarschijnlijk een 3200mhz cl16 kit halen en dit proberen te tweaken naar cl14 en misschien hoger frequentie.
pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK

Dit ram, en als je zoveel geld wilt betalen voor amper prestatiewinst....

• Oeshiem
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:44:
[...]

pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK

Dit ram, en als je zoveel geld wilt betalen voor amper prestatiewinst....
Nee precies, lijkt me zonde.
Ik blijf bij de 3200mhz cl16, thanks voor het meedenken.

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Ik heb zelf een Amd 3600 en die bijgeleverde cpu koeler is te luid naar mijn mening.
Zelfs mijn partner die 5 meter verderop zit stoorde zich aan het geluid.
Beter om 5 tientjes uit te geven aan een scythe mugen 5 PCGH.
Nu is de pc bijna helemaal stil.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dekilo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 06:42:
Ik heb zelf een Amd 3600 en die bijgeleverde cpu koeler is te luid naar mijn mening.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Is stiller en koelt prima voor weinig geld

• Oeshiem
Thanks voor de tip, in principe kan ik dit later nog erop gooien inderdaad als ik er last van heb.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Wat ben je posts aan het verzamelen?? Echt in elk topic over een 3600 copy paste je hetzelfde bericht.. ik heb zelf ook de 3600 en hoor mijn koeler helemaal niet.. (ja soms als de cpu zijn best moet doen.....)

Denk dat het dan eerder in je airflow van je kast zit dan de koeler zelf.

• Oeshiem
Knee-Buckler schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:38:
[...]

Wat ben je posts aan het verzamelen?? Echt in elk topic over een 3600 copy paste je hetzelfde bericht.. ik heb zelf ook de 3600 en hoor mijn koeler helemaal niet.. (ja soms als de cpu zijn best moet doen.....)

Denk dat het dan eerder in je airflow van je kast zit dan de koeler zelf.
Dit hoor ik ook van de meesten, dat als je niet gaat overclocken de standaard koeler voldoende zou zijn.
In principe geen probleem allemaal, als ik er last van krijg kan ik er een halen.
Pagina: 1