Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
Hoi,

Ik heb een lease auto via mijn werkgever. Ik rij meer dan 500km prive.
Ik betaal bijtelling over de cataloguswaarde (22%) en een eigen bijdrage en 40 EURO netto per maand omdat ik boven mijn lease vergoeding zit.

Nou wil mijn werkgever nog een netto bedrag is rekening brengen omdat ik prive gebruik maak van de auto.
Voor mijn gevoel is dat dubbel omdat ik ook al aan de belasting betaal.

Mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:01
Ja, alleen is het natuurlijk vreemd als ze hier 'plotseling' mee komen? Staat er iets over in het leasecontract wat je (wellicht) hebt getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Nee staat er niet in.

Ik heb ook gelezen dat de eigen bijdrage van de bruto bijtelling afgetrokken mag worden.
https://www.mkblease.nl/berijders/eigen-bijdrage-leaseauto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alle 3 de zaken staan los van elkaar:
Bijtelling is voor de belastingdienst dit vanwege privé rijden.
Eigen bijdrage niet courante auto, 40 euro, eigen keuze om een auto te rijden buiten het budget.
Eigen bijdrage privé gebruik auto

Je werkgever kan dit doen ja, gewoon in gesprek gaan, personeelsgids doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Houd er rekening mee dat eigen bijdrage voor privé gebruik van de bijtelling afgetrokken MOET worden. Ik schrijf moet, want sommige werkgevers zijn van andere mening, maar anders wordt je dus dubbel belast. De vergoeding voor het bedrag boven eigen leasebudget kan in theorie ook van de bijtelling afgetrokken worden wanneer wetgever het als privebijdrage klassificeert.

Stel je betaald bruto 300 bijtelling. Je werkgever vraagt 300 netto eigen bijdrage. Dan wordt je bijtelling 0. Hierdoor wordt dus ook je belastbare inkomen 300 per maand lager. Met als gevolg dat het voor salaris administratie een drama wordt omdat bepaalde zaken herberekend moeten worden.

Overigens is eigen bijdrage vrij ongebruikelijk, mits werknemers door privé gebruik extra km op lease afspraken belasten. Voorbeeld, contract is op basis van 40K per jaar. 30K zakelijk, 10K privé. Dat is ongeveer de standaard. Nu rij je 30K zakelijk en 30K privé, dat is ongeveer een kostenpost voor de werkgever van 20K x 0,5-1 euro per jaar extra.

[ Voor 46% gewijzigd door Wim-Bart op 17-08-2019 17:15 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Wim-Bart schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:07:
Houd er rekening mee dat eigen bijdrage voor privé gebruik van de bijtelling afgetrokken MOET worden. Ik schrijf moet, want sommige werkgevers zijn van andere mening, maar anders wordt je dus dubbel belast. De vergoeding voor het bedrag boven eigen leasebudget kan in theorie ook van de bijtelling afgetrokken worden wanneer wetgever het als privebijdrage klassificeert.
Helaas staat het eigen bijdrage bedrag alleen als NETTO vermeld op mijn salarisstrook.
Maar het is zeker iets wat ik kan navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Eigen bijdrage is een looninhouding en die zijn altijd netto.

Maar: je belastbaar inkomen daalt ook (lagere bijtelling), waardoor de post “loonheffing” wat lager uitvalt.

Onder de streep daalt je netto-inkomen met pakweg de helft van de eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:07:
Overigens is eigen bijdrage vrij ongebruikelijk, mits werknemers door privé gebruik extra km op lease afspraken belasten. Voorbeeld, contract is op basis van 40K per jaar. 30K zakelijk, 10K privé. Dat is ongeveer de standaard. Nu rij je 30K zakelijk en 30K privé, dat is ongeveer een kostenpost voor de werkgever van 20K x 0,5-1 euro per jaar extra.
Een eigen bijdrage prive gebruik is (bij mijn weten) helemaal niet zo ongebruikelijk.
Huidige werkgever hier heeft het een jaar of twee ook ingevoerd.
Vorige werkgever had het ook.

Vreemde bij ons is, dat het prive gebruik gekoppeld is aan de leasecategorie waar je in zit. Hoe hoger je zit, hoe hoger de eigen bijdrage prive gebruik. Persoonlijk vind ik dat raar, alsof een starter minder prive rijdt dan een senior medewerker.

En om het bij ons helemaal af te maken, wordt er bij deeltijdwerken (per dagdeel) ook nog een extra bijdrage ingehouden.
Als dit de enige eigen bijdrage, dan zou ik 'm nog vatten omdat als je niet werkt, je mogelijk meer prive rijdt. Maar om dit bovenop de rest te doen, tja dat vind ik too much

Maar ach, heb er helemaal geen last van. Rijd alleen nog maar zakelijk met een gesloten km rittenregistratie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

BastaRhymez schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:06:
[...]
Vreemde bij ons is, dat het prive gebruik gekoppeld is aan de leasecategorie waar je in zit. Hoe hoger je zit, hoe hoger de eigen bijdrage prive gebruik. Persoonlijk vind ik dat raar, alsof een starter minder prive rijdt dan een senior medewerker.
Denk je niet dat een polo per kilometer goedkoper is dan een passat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Een eigen bijdrage prive gebruik is (bij mijn weten) helemaal niet zo ongebruikelijk.

En om het bij ons helemaal af te maken, wordt er bij deeltijdwerken (per dagdeel) ook nog een extra bijdrage ingehouden.
Als dit de enige eigen bijdrage, dan zou ik 'm nog vatten omdat als je niet werkt, je mogelijk meer prive rijdt. Maar om dit bovenop de rest te doen, tja dat vind ik too much

Maar ach, heb er helemaal geen last van. Rijd alleen nog maar zakelijk met een gesloten km rittenregistratie
Maar dan neem ik aan dat je, omdat je alleen zakelijk rijd je ook een prive auto rijd en dat je ook een kleine 350-500 netto meer verdient dan iemand in gelijke functie met lease auto die wel prive mag rijden.

Overigens vraag ik me af of je wel wil werken voor een werkgever die zulke regelingen heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Wim-Bart op 18-08-2019 19:49 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Stel dat je een contract hebt voor 40 uur per week bij deze werkgever, nu laat jij hem weten dat je enkelzijdig hebt besloten dat je voor het overeengekomen salaris nog maar 36 uur per week komt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Vaak zie je een eigen bijdrage voor privégebruik van ongeveer 10% van het leasebedrag (denk aan Atos).

Dat komt niet geheel toevallig in de buurt van 2.7% cataloguswaarde per jaar. Inderdaad, de BTW correctie privégebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Yucon Natuurlijk begrijp ik dat een Polo goedkoper is dan een Passat.
Maar als je het "prive verbruik" in rekening wilt brengen, kijk dan naar het aantal kilometers dat iemand prive maakt.
Een starter rijdt misschien nog wel wekelijks met zijn schatje ergens heen (weekendje weg, uitjes, etc) terwijl de senior medewerker op zijn vrije dag geniet van het weer, in de tuin gaat tuinieren of wat dan ook.

Beide medewerkers betalen al een deel, vanwege het verschil in cataloguswaarde, waardoor het prive gebruik van het een niet altijd hoger belast hoeft te worden dan de ander. En ja, natuurlijk begrijp ik dat een bedrijf niet per werknemer gaat bijhouden hoeveel privé er door welke medewerker wordt gereden. Maar door simpelweg te stellen: "je hebt een duurdere auto, dus je moet automatisch meer betalen" dat vind ik ietwat kort door de bocht. Hoe het wel zou moeten, geen idee.

@Wim-Bart Ja, wij hebben ook nog een prive auto voor de deur staan. En of ik 300 - 500 euro netto meer verdien, jazeker. Ik betaal namelijk geen 22% bijtelling over mijn auto van 33,5k (komt overeen met 356 euro netto bijtelling). Zou ik daar nog het prive gebruik bij optellen, dan zou deze auto mij bijna 400 euro netto per maand kosten.
Ik werk full time, dus hoef niet de part time bijdrage te betalen. Anders zou ik inderdaad al richting de 450 euro per maand gaan, als ik 4 dagen zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 15:47
Er wordt nu veel gesproken over wat gebruikelijk is. Voor TS gaat het nu niet zozeer om wat in het algemeen gebruikelijk is (hoewel dat wel handig is om te weten), maar om of zijn baas dat zo maar mag en kan.
Ik denk dat belangrijk is wat jij over de lease-auto met je werkgever bent overeengekomen. Wat staat in de overeenkomst tussen wn en wg over privé-gebruik? Als er al een bepaling in staat, dan kan je werkgever die niet zomaar ineens aanpassen. Als er nog niks in staat eigenlijk ook niet. En wat staat er in de map met (secundaire) arbeidsvoorwaarden?

Ik ben gewend dat er in staat dat er een maximum aantal privé-kilometers gereden mogen worden en dat bij twijfel berijder een onderbouwing van de gereden km moet overleggen. Aangezien de klanten meestal reiskosten betalen per km, houd je impliciet je zakelijke km toch al bij. Dus totaal -/- zakelijk = privé.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BastaRhymez schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:43:
Maar als je het "prive verbruik" in rekening wilt brengen, kijk dan naar het aantal kilometers dat iemand prive maakt.
Het gaat niet om het gebruik in kilometers maar om de extra kosten voor de werkgever in euro's.

Die kosten bestaan uit:
1. verrekening van meer/minder kilometers met de leasemaatschappij
2. brandstofkosten over de privekilometers
3. BTW-correctie privegebruik

Als je dat optelt, gaat het bij een C-segment diesel om het verschil van bv 20.000 km/jaar en 35.000 km/jaar (pakweg 100-150 euro kale lease) + brandstof (760- 90 euro) + BTW correctie (70-90 euro). De doorbelasting "eigen bijdrage privegebruik" is meestal slechts een deel van dat bedrag.

Overigens lopen alledrie de kostenposten op met de maat van de auto.
Pagina: 1