Oriënteren voor nieuwe auto: maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1243720

Topicstarter
Hi allen,

Ik ben Mitch, ben 22 jaren jong en rijd in een mooie BMW 328I uit 2012, 150k op de teller.

Gelukkig nog geen problemen of iets gehad en mochten die wel komen: als nog thuiswonende + een goedbetaalde baan zal het geen probleem zijn dat te bekostigen.

Komen we wel gelijk bij de reden waarom ik hier een account aan heb gemaakt en dit topic heb geopend: ik wil binnen nu en een jaar uitvliegen en een huis kopen. En ik ben bang/ weet zeker dat de auto die ik nu heb niet in mijn 'nieuwe' budget zal passen als ik op mezelf woon, zeker niet als er iets kapot gaat wat knaken kost. Ik heb dan immers andere prioriteiten dan een auto. Zelf het onderhoud doen zit er helaas niet heb, ik heb totaal geen verstand van auto's.

Ik ben dus een beetje aan het rondkijken voor een 'nieuwe' occasion waar ik een paar jaar mee verder kan en waarvan de maandelijkse kosten en het onderhoud betaalbaar zijn. Ik weet niet waarom, maar wil het liefst een Duitser. Ik weet dat Koreaanse en Japanse auto's over het algemeen betrouwbaarder en goedkoper zijn, maar dat vind ik minder aantrekkelijke modellen. Ik zoek op bouwjaar tussen 2013 en 2016, vermogen vanaf 100 pk met een max km-stand van 75.000 in de prijscategorie 10.000 - 16.000 euro. De enige opties die ik een must-have vind zijn een boordcomputer, parkeersensoren, cruise control en airco.

Wat ik nu voor interessante auto's tegen ben gekomen:
- BMW 1-serie
Ik ben toch een beetje BMW-fan :) . Mooi design (vooral met M-pakket!) en rijdt heerlijk. Wel wat kaal uitgerust binnen mijn zoekcriteria, maar goed: vind ik geen probleem als het mijn must-have opties heeft.

- Volkswagen Golf
Ziet er ook gewoon prima uit. Minder bekend mee maar lees veel over problemen met de TSI motoren. Moet ik dat dan wel willen? Wat meer opties dan een 1-serie in dezelfde prijsklasse.

- Volkswagen Polo
Lijkt me erg klein. Kan er ook weinig over zeggen en gaat eerlijk gezegd ook mijn voorkeur niet naar uit.

- Mercedes A-klasse
Erg strakke auto, echter van binnen een beetje saai. Ik hoor en lees wel dat Mercedes kwalitatief goede betrouwbare motoren maakt.

Ik wil graag jullie hulp... Wat zijn jullie ervaringen met bovengenoemde auto's (ervaringen/adviezen voor andere auto's ook welkom! :) )? Ook op het gebied van betrouwbaarheid en kosten? Ik heb eerder geschreven dat ik een auto wil die niet bizar veel in onderhoud kost. Dat wil niet zeggen dat ik er niet in wil investeren, maar om de haverklap bij een garage staan zit ik niet op te wachten en kan ik tegen die tijd ook niet meer bekostigen...

Ik hoor graag van jullie, alvast super bedankt!

Groet, Mitch :w

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58

Croga

The Unreasonable Man

Als je belangrijkste overweging zit in de onverwachte kosten dan moet je zeker níet voor een Europese auto gaan.....

De meest betrouwbare merken komen allemaal uit het verre oosten.
De minst betrouwbare merken komen allemaal uit Europa.
De meest kostbare merken komen allemaal uit Europa.
Volkswagen (of eigenlijk: VAG groep) komt op dit moment als één van de minst betrouwbare merken uit de tests van de consumentenbond. Als merk zijn ze zelfs minder betrouwbaar dan de klassieke Renault.
Mercedes en BMW komen op dit mometn als meest dure merken, wat onderhoud betreft, uit de tests.

Ofwel: Als je vooral op zoek bent naar iets wat minder onderhoud of minder onderhoudskosten oplevert, kijk dan naar Toyota, Suzuki of Honda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Croga Als je kijkt naar de totale 'afzet' van 't VAG concern en dat gaat vergelijken met al 't andere wat je opnoemt dan snap je waarschijnlijk ook waar die getallen vandaan komen.

@Anoniem: 1243720 In een VW Golf kan onmogelijk een TFSi motorblok liggen.... Even beter je huiswerk gaan doen dus :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lekker met je huidige auto blijven rijden. je weet wat je nu hebt en niet wat je straks 'krijgt'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58

Croga

The Unreasonable Man

wimmel_1 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:30:
@Croga Als je kijkt naar de totale 'afzet' van 't VAG concern en dat gaat vergelijken met al 't andere wat je opnoemt dan snap je waarschijnlijk ook waar die getallen vandaan komen.
Uiteraard zijn alle statistieken afgezet tegen verkoop aantallen. Dus nee, zo werkt het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter

@Anoniem: 1243720 In een VW Golf kan onmogelijk een TFSi motorblok liggen.... Even beter je huiswerk gaan doen dus :)
Oeps, TSI was het... foutje bedankt! Niks van gelogen dat ik er geen verstand van heb :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 08:49
Hackus schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:34:
Lekker met je huidige auto blijven rijden. je weet wat je nu hebt en niet wat je straks 'krijgt'
Een 328i is een dikke bak voor op je 22ste, ik zou hem lekker houden.
Verkopen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Croga schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Uiteraard zijn alle statistieken afgezet tegen verkoop aantallen. Dus nee, zo werkt het niet.
Helaas werkt 't ook weer niet helemaal zoals jij dat suggereert. Ga op de EU wegen maar eens kijken hoeveel 'Aziatisch' spul er nog rond rijdt waarbij de éérste tenaamstelling van die voertuigen een jaar of 10 geleden lag. Zet dat af tegen de aantallen Europese auto's en vergelijk dan nog maar eens een keer.

Bijna al 't 'ex-lease' materiaal uit de aziatische landen wordt bij 'einde contract' direct geëxporteerd naar andere werelddelen waarbij 't Europees gefabriceerde spul wél hier blijft en daarbij dus automatisch met een zwaardere stempel op de tweedehands markt gaat drukken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:55
Vergeet niet in de berekening mee te nemen dat de autowissel ook geld kost, puur voor de ruil. Geen idee wat je huidige auto heeft gekost en nu op moet brengen maar het zal een handelsprijs zijn. alleen daar schrijf je al een X bedrag op af.

Als de auto goed past/bevalt, en je per se niet weg wil van VAG begrijp ik niet waarom je nu je 7 jaar oude auto in wil ruilen voor een 6-3 jaar oude auto waar eenzelfde kosten aan (kunnen) komen of zelfs al in verborgen zitten.

Ik zou geld opsparen en dat voor eventuele reparaties achter de hand houden. Mochten er ineens gigantische kosten aankomen dan kan je altijd op dat moment nog inruilen.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Je hebt een auto waar je tot nu geen problemen (en dus geen gekke kosten neem ik aan) mee hebt en je wilt deze inruilen voor iets anders omdat je bang bent dat deze auto misschien geld gaat kosten?
En je bent ook nog eens tevreden met deze auto?

Gewoon mee blijven rijden dus en je huidige maandlasten van deze auto meerekenen in je budget om uit huis te gaan.

Oke dat was het rationele gedeelte:

Nu voor het emotionele / YOLO advies:

een zes cilinder BMW kopen. BMW M135i ofzo. Nu kan het nog! straks mag het niet meer of je geen geld meer over vanwege vrouw/kinderen weet ik het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Weet je zeker dat je een auto wilt kopen tussen de 10.000 en 16.000 euro? Dat geld kan je waarschijnlijk veel beter in een leuker huis investeren, in de huidige woningmarkt heb je echt al het geld nodig dat je bij elkaar kan krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:45
Je wilt binnen een jaar een huis kopen en toch koop je een nieuwe auto van 16k? Ik zal eerder het geld bewaren en een jaartje nog ermee rijden. Is nog steeds een hele dikke bak. Dat geld kan je beter dan gebruiken voor aankoop van je nieuwe woning. De regels voor hypotheken en aankoop van een woning veranderen soms snel en soms ten nadele van de koper. Kan je beter een buffer achter de hand houden. In de randstad worden huizen overboden.

Ga je voor YOLO verhaal;

Heb veel ervaring met Mercedes A klasse (A180). Is leuke auto maar erg klein. Onderhoudscontract, voor een vaste bedrag per jaar. Geen gekkigheid.

Volkswagen Golf; heb zelf een VW5 gehad. Overgenomen van mijn pa (had nieuw gekocht). Ellende bak, met zeer veel problemen (5k aan reparaties). Alles bij elkaar opgeteld had mijn vader daarvoor een C klasse kunnen kopen.

Volkswagen Polo; te klein voor mijn smaak, maar wel leuk om mee te rijden. Veel aanbod en lichte auto. Maar naar mijn mening veel minder auto dan wat ik nu rij.

Ik denk dat je met deze auto's qua comfort en rijgedrag niet veel op vooruit gaat. Wel worden misschien je maandlasten lager door bel/verz. Maar als je een maandagmorgen auto daarvoor terug krijgt wordt dat zo teniet gedaan.

Nogmaals, 328i is een dikke bak.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Je noemt de Golf en Polo. Ik vind dat redelijk saai. Als je dan iets saais zoekt, dan is er veel betrouwbaarder te vinden.

Nog afgezien van het imago dat aan Volkswagen kleeft ten aanzien van sjoemelen etcetera, begrijp ik niet dat dit merk bij veel mensen als eerste oppopt, maar goed.

Volgens mij is het: saai maar betrouwbaar of iets dat je rijdt omdat je het leuk vindt, maar niet uitblinkt in betrouwbaarheid. Dan zit je bij Duitse merken goed.

Hoewel, kijk eens wat verder. Er zijn genoeg andere mooie, speciale auto’s die niet uit Duitsland komen en nog goed en betrouwbaarder zijn ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53
Ik mis in je filters wel vooral: wat wil je nou precies? :P

Hoeveel kilometer ga je rijden? Diesel, benzine, hybride? Automaat of schakelbak?
Is de BMW te duur omdat 'ie teveel zuipt? Of is 'ie onpraktisch in de stad en wil je wat kleiners?

Wat voor model zoek je? Ik zie een lijstje met C-segment hatchbacks (en een B-segment Polo, die je te klein vind). Hoeveel kinderen en Ikea-meubelen ga je verhuizen? Of zoek je een grotere auto vanwege comfort?

Hoe dan ook vind ik je budget best behoorlijk voor iemand die een huis wil kopen, trouwens. Je kan best voor minder geld leuk en betrouwbaar rijden.
Anoniem: 1243720 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:19:
Ik zoek op bouwjaar tussen 2013 en 2016, vermogen vanaf 100 pk met een max km-stand van 75.000 in de prijscategorie 10.000 - 16.000 euro. De enige opties die ik een must-have vind zijn een boordcomputer, parkeersensoren, cruise control en airco.
Want: gooi alle filters in Autotrack (oid) en je krijgt toch genoeg resultaten? :)
Kies een set veelvoorkomende modellen, en zoek op sites als Autoblog en ANWB naar occasion-aankoopvideo's. Daaruit kan je prima plus- en minpunten van verschillende modellen concluderen, en ook iets over algemene betrouwbaarheid vinden.

Staar je zeker niet blind op merken. Ieder merk heeft betrouwbare en minder betrouwbare auto's gemaakt. Dit hangt meer af van modellen en bouwjaren, dan van het merk. Een merk is heel snel 'beschadigd' omdat de oom van de buurman een [merk] had en daar problemen mee had.
Voorbeeldje. Welke indruk heb je van Renault auto's, en de betrouwbaarheid van motoren in een Renault? De motor uit die Mercedes A-klasse die je noemt, zit ook in Renault auto's.

Uiteindelijk valt of staat de specifieke betrouwbaarheid toch meer bij het onderhoud en de geschiedenis van de auto. En als je geen gezeik wil: haal een auto bij een betrouwbare garage in de buurt en neem een garantiepakket.
Je zal heus niet de eerste zijn die voor die betrouwbare [merk A] heeft gekozen en toch forse rekeningen bij de garage krijgt. En ondanks alle slechte verhalen rondom [merk B] is het heus niet zo dat álle eigenaars genaaid zijn.

Auto's met lage maandlasten zijn normaliter de A-segmenters. Laag gewicht, goedkope banden, motoren met de grootte van een pak melk, distributieketting, goedkope onderdelen... Denk aan een Aygo of Up!, zeker met de kop eraf behoorlijk lage maandlasten, en misschien zelfs met garantie te krijgen :+ Maar ik geloof dat je dat niet zoekt. Waar ligt de grens tussen kosten en comfort?

Van je lijstje:
  • BMW's zijn hoe dan ook duur :+ ook de 1-serie. Wel leuk, inderdaad.
  • Golfjes... beetje saai toch? En de motoren zijn niet probleemloos. Ook best duur omdat het een gewild model is. Ik zou wat leukers uitzoeken.
  • Polo, zeker de nieuwe (al zal die te duur zijn) is imho helemaal niet klein. Maar ik heb de indruk dat je wat groters zoekt?
  • Mercedes A-klasse, mooie auto's, red je dat met jouw budget voor een leuk model? Ook Mercedes is geen goedkoop merk.
Ik zou je in ieder geval adviseren om veel proefritten te maken. Je komt nu uit een dikke BMW met voldoende motorvermogen. Dan is de overstap naar een kleinere auto met 100pk misschien niet zo fijn :P

Er zijn echt veel te veel modellen om zomaar wat op te noemen met je huidige filters. Maar als ik een beetje een profiel mag opbouwen: een sterker gemotoriseerde Ford Focus of Opel Astra is misschien wel wat voor je.
Goedkoop rijden doe je in een hybride Toyota Yaris of groter Auris, of luxer een Lexus CT200H.
Ik zie ook heel veel Hyundai i30's en Kia ProCeed's terugkomen als je wat exotischer aandurft, die auto's hebben vaak nog garantie, driedeurs zien er ook best leuk uit als je het mij vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 18-08-2019 01:24 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Croga schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Toch wel....

Ik maak 1000 vanille koekjes en 2 chocoladekoekjes. Statistisch gezien is de kans groter dat er bij de vanille koekjes paar kapotte tussen zitten omdat er meer van gemaakt worden.

Hoe meer iets gemaakt/verkocht wordt, hoe groter de kans dat er iets stuk gaat... statistiekjes zijn leuk vooral als je Maar factoren mee rekening houdt....klopt,voor geen meter.

Statistisch gezien zijn koreanen/japanners de grootste roestbakken die er bestaan...

@op gewoon wagen kiezen die je leuk vindt, en waarvan je vindt dat die lekker rijd. Niet te veel laten leiden door wat je op het internet leest. Gewoon zien dat op moment van aankoop alles in orde is en keurig onderhouden is. Als je niet veel van wagens kent, kan het handig zijn om iets meer te betalen en de wagen in garage te kopen zodat je nog garantie krijgt.

Of je nu met onbetrouwbare golf rijdt, veel te dure bmw, roestige retetrage honda, of een afgetrapte renault. Jouw noden en wensen, jouw wagen. Als je anderen al voor jou de keuze moet laten maken, zou ik gewoon blijven rijden met wat je hebt...

[ Voor 31% gewijzigd door SadisticPanda op 18-08-2019 08:26 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:27

Yucon

*broem*

Wat was precies je drijfveer om die auto die je nu hebt te kopen? Bestaat die nog steeds?

Ik heb zelf rond die leeftijd een tijdje een dure auto gehad. Na een tijdje was ik daar gewoon klaar mee en heb ik een ouwe kadett diesel gekocht. Daar heb ik geen spijt van gehad. Ik denk dat je mee moet nemen of je het plezier van die bmw z'n geld nog steeds waard vindt wat dat bepaald ook hoe gelukkig je met z'n vervanger zult zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Yucon op 18-08-2019 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
Hackus schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:34:
Helemaal eens! Hou die 10-16k in je zak. 5k onvoorzien voor de auto en de rest voor je uitzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Eens met diversen hierboven. Lekker blijven sturen in die nog relatief jonge BMW (waar je naar eigen zeggen fan van bent). Zet een paar mille opzij voor onverwachte kosten aan de wagen en steek de rest in je huis. Je weet wat je nu hebt, en dat moet je bij een andere 2e hands maar afwachten. Best kans dat je spijt krijgt van de onvermijdelijke downgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:27

Yucon

*broem*

ybos schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:29:
[...]

Helemaal eens! Hou die 10-16k in je zak. 5k onvoorzien voor de auto en de rest voor je uitzet :)
Die 10-16k staat momenteel al grotendeels op z'n oprit vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22
Persoonlijk snap ik het advies om het geld in het huis te steken ipv in de auto niet zo goed.
Je kunt wel heel je spaargeld daaraan opmaken en een net iets jonger/groter/luxer huis kopen, maar dan gaat de auto kapot en dan? Is je budget geen 16k, maar 2k, daar wordt je ook niet vrolijk van, zeker wanneer je alleen woont. Dat budget groeit dan niet zo snel meer.

Als je er al voor kiest om door te rijden, zou ik het huidige budget eerder opzij zetten voor een toekomstige auto, dan het maar volledig in de woning te pompen. Er zijn genoeg huizen op de markt en het zal best een paar keer mislukken, omdat je bod te laag ligt.

Wat de auto betreft, denk ik dat je wel consessies moet doen. Tenzij je vaak grote afstanden moet overbruggen, zou een goede b-klasse ook prima moeten zijn. Ik heb zelf weinig ervaring en verstand van auto's, maar kan je wel een Mazda 2 (DJ 2014 model) aanraden. Het is een 5-deurs hatchback, verkrijgbaar met een 1.5l en 2.0l motor, goed voor respectievelijk 90 en 115pk. Qua brandstofverbruik zit ik gemiddeld op zo'n 4.8l/100km voor de 1.5l. De auto voelt luxe aan en rijdt als een c-klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:20
@Anoniem: 1243720 super goed dat je over je toekomstige budget nadenkt voordat het werkelijkheid is, dat zouden meer mensen moeten doen!

@adviezen hierboven, het lijkt me evident dat huidige auto verkocht wordt als er een andere gekocht wordt, er blijft dus geen budget over door huidige auto te blijven rijden.

Hoogstens zou je kunnen bedenken om voor een nog lager budget te kiezen.

@Anoniem: 1243720 ik kan je alleen maar adviseren naar Total Cost of Ownership (TCO) te kijken, dus:
  • Afschrijving
  • Rentederving (toekomstige hypotheekrente)
  • Onderhoud
  • Wegenbelasting
  • Verzekering
  • Brandstof
Dit is de enige manier om financieel de juiste overweging te maken. Hogere onderhoudskosten kunnen theoretisch bijvoorbeeld goed gemaakt worden door een lagere afschrijving.

Afhankelijk van je situatie weegt de ene component ook zwaarder dan de andere (veel kilometers -> verbruik bijvoorbeeld). Op jonge leeftijd is de verzekering ook weer duurder en dat weegt extra zwaar als er ook nog een toeslag vanwege PK's is.

Zodoende is voor een zinvol advies het eigenlijk noodzakelijk om in ieder geval een idee te hebben van het kilometrage.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 18-08-2019 09:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

- Volkswagen Golf
Ziet er ook gewoon prima uit. Minder bekend mee maar lees veel over problemen met de TSI motoren. Moet ik dat dan wel willen? Wat meer opties dan een 1-serie in dezelfde prijsklasse.
Huidige TSI motoren kennen geen problemen, en de problemen die er waren zijn grotendeels opgelost.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 20:57
Zoek gewoon een betrouwbare garage in de buurt, geen dealer. Als de auto nu goed is krijg je hooguit kosten voor reguliere slijtage. Ik heb ook BMW gereden. Weinig gedoe mee gehad, alleen niet te betalen als je de dealer onderhoud laat doen. Vond altijd wel dat de interieurkwaliteit snel terug liep in mijn stoffen beklede 328 uit 2002. Daarna een 330d Touring geëerden met leer dat was beter.

Ik zou ook gewoon een paar duizend voor onvoorzien aanhouden en lekker blijven rijden. Je hebt nu een auto die je leuk vindt en waarvan je de historie kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Lekker die 328i blijven rijden.

Inruilen en iets nieuws kopen kost je duizenden euro's.

Als je huidige auto goed is zonder gebreken kan je beter die duizenden euro's steken in een paar jaar fatsoenlijk onderhoud.

Als je een 328i inruilt voor een Golf dan ga je zo ontzettend balen, met een Golf zit je echt in een andere categorie dan een 3-serie, laat staan iets leuks zoals een 328i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uitvliegen en een huis kopen zegt ie. Prima, help je hopen dat dat kan.
Als dat de reden is van je vraag moet je dus ook al een beetje een idee hebben van hoeveel vaste lasten je gaat hebben voor diverse zaken (huis, hypotheek, verzekeringen, elektra, gas, internet, TV, etc). Dan weet je ook wat je evt aan lasten kwijt kunt of wilt zijn voor een auto, en wat je nog kunt gebruiken voor eten en kleding en onverwachtte zaken.
Ik hoef echt geen inzicht in je hele financiele situatie, maar pas als je weet wat je evt kunt uitgeven weet je ook wat je echte opties zijn.
En iets zegt me dat je op je 22e nog niet zo'n heel hoog inkomen hebt, geen grote hypotheek kunt hebben en dus al helemaal niks over gaat houden voor een auto.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
The Eagle schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:57:
Dan weet je ook wat je evt aan lasten kwijt kunt of wilt zijn voor een auto, en wat je nog kunt gebruiken voor eten en kleding en onverwachtte zaken.
Da's toch precies waar TS nu mee bezig is?

Begint dus met berekenen van de TCO van huidige auto daarna berekenen inschatten van TCO acceptabele alternatieven.

Als het gaat om aanschaf bij een dealer/garage/handelaar en inruil van huidige auto moet je er inderdaad rekening mee houden dat dit verlies oplevert. Afhankelijk van het verschil geeft dit dus een terugverdientijd die in overweging genomen kan worden.

Gezien de beperkte informatie over het gebruik heb ik nog geen moeite gedaan voor de huidige TCO. Kijkend naar huidige auto moet het mijn inziens echt wel mogelijk zijn €100-€300 per maand te besparen afhankelijk van exacte eisen/wensen.

Ik begrijp dus alle suggesties om vooral huidige auto door te rijden niet. Het kan zomaar zijn dat in vergelijking met alternatieven:
  • Verbruik 2x zo hoog is
  • Verzekering 2x zo duur
  • Wegenbelasting sowieso hoger
  • Afschrijving misschien wel hetzelfde
  • Onderhoud waarschijnlijk duurder
Verder nu geen idee van realistische restwaarde huidige auto dus moeilijk echt iets van te zeggen. Opties open houden en gewoon de goede vergelijking/overweging maken lijkt me sowieso zinvol.

@Anoniem: 1243720
Hier rekensheetje dat ik eens gemaakt heb voor deze vergelijking, kijk maar of het je wellicht helpt.

(Weet niet zeker of ik wegenbelasting geupdate heb voor 2019, brandstofprijs en afschrijving sowieso naar eigen inzicht.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 18-08-2019 12:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klopt, maar iets zegt me dat TS nu alleen naar de auto kijkt terwijl ie niet in de smiezen heeft wat ie al kwijt gaat zijn aan de primaire dingen, dus wat ie feitelijk aan financiele ruimte heeft.
Dan kun je een auto wel door gaan zitten rekenen, maar ben je eigenlijk nutteloos werk aan het doen. Je weet dan namelijk niet wat je max is. En die max kan voor TS denk ik best wel eens heel erg tegenvallen.
Ik zou zelf een Toyota Starlet van 20 jaar oud doorreken als ik hem was. En dat meen ik serieus.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen voor de reacties! Erg fijn dat jullie meedenken, dat helpt zeker in het maken van de juiste keuze.

@The Eagle Los van het feit of het financieel mogelijk is om mijn huidige auto te blijven rijden, is het wel de eerste (en ik denk de makkelijkste...) kostenpost waar ik naar kijk om op te bezuinigen als dat nodig is. En als dan blijkt dat een Starlet de beste keuze is, prima dan.

Ik heb inderdaad al enig idee hoe het financiële plaatje eruit gaat zien. Zijn natuurlijk wel schattingen. Sommige kosten zullen te hoog ingeschat zijn, sommige te laag en sommige zal ik zelfs vergeten zijn.

De begroting heb ik gebaseerd op een hypotheek van 155k voor de aankoop van een appartement. De vaste lasten die ik nu al heb zijn daar ook in meegenomen ( = €300). Ik rijd tussen de 500km en 1000km per maand. Over het algemeen ben ik nu €75 per maand kwijt aan tanken. Ik kom dan op het volgende:

Hypotheek bruto - 550
VVE (nnb) - 150
GWL - 150
Verzekeringen - 30
Boodschappen - 250
Internet en tv - 60
Gemeentelijke belastingen - 50
Vaste lasten nu - 300
Gemiddelde kosten benzine - 75

Totale lasten zijn dan bijna €1650. Mijn nettoloon is iets meer dan €2200. Ik hou dan +/- €550 per maand over. €300 hiervan reserveer ik voor kleding/vrije tijd. Dat ben ik er nu ook ongeveer aan kwijt. De rest gaat naar een 'spaarpotje' (die begint natuurlijk niet op 0) voor onvoorziene kosten waaronder het onderhoud van de auto. Dat ik dan geen bergen spaar ben ik me van bewust. Dat hoort nou eenmaal bij op jezelf gaan lijkt me, vooral als alleenstaande en net aan het begin van m'n carrière.

Of €250 maandelijks opzij zetten krap is voor onvoorziene kosten? Weet ik niet, dat zal blijken. Als het toch niet haalbaar is kan de auto er zoals eerder is aangegeven altijd nog uit. Ik zal in ieder geval goed na moeten denken wat ik wil en wat ik kan. Dank ook @assje voor dat excelletje. Erg handig!

Dat op jezelf gaan wonen is in ieder geval een dure grap :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:17
Die vaste lasten zijn de vaste lasten voor je huidige auto? Inclusief afschrijving, autoverzekering en onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Even op de vraag uit je TS: ik heb een polo uit 2019 en ik krijg van mijn ouders te horen dat ze dachten dat het een Golf was. Het verschil tussen Polo / Golf (en ik denk Ibiza / Leon) is op zich dermate klein dat je uit financiele overwegingen het goedkopere model kan overwegen.

Verder zou ik zeggen met 2200 netto en net een huis kopen zou ik voor de zekerheid even voor een goedkoop barrel gaan voor een jaartje ofzo, even de kat uit de boom kijken. Bij mij kriebelde het ook enorm om een dikke bak te gaan leasen, maar ik heb ook heel burgerlijk saai verstandig een model gepast dat ruim in het budget paste (voor mijn nieuwe auto). Die dikke BMW komt er nog wel een keer.

Bovendien, als je nu al op 22 een dikke BMW hebt wordt elke auto hierna een stap terug :+

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 18-08-2019 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik ken het gevoel. Had op mijn 19e ook een Impreza en na een jaar of 4 ook weggedaan zodat ik maandelijks meer over hield om te sparen en later voor de hypotheek.
Je kan de auto op voorhand weg doen zodat je meer kan sparen en een beter beeld hebt van de financiën. Je kan het ook een paar maanden aanzien wanneer je op jezelf zit en dan alsnog besluiten dat je meer geld wil overhouden per maand.

Als je wat met auto's hebt komt dat vanzelf wel weer. Ik ben nu ook weer aan het sparen voor waarschijnlijk een huidig model Civic Type-R. (Kan ook een Focus RS, A45 AMG, M235i of heel wat anders worden :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

Anoniem: 1243720 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:30:
Dank allen voor de reacties! Erg fijn dat jullie meedenken, dat helpt zeker in het maken van de juiste keuze.

@The Eagle Los van het feit of het financieel mogelijk is om mijn huidige auto te blijven rijden, is het wel de eerste (en ik denk de makkelijkste...) kostenpost waar ik naar kijk om op te bezuinigen als dat nodig is. En als dan blijkt dat een Starlet de beste keuze is, prima dan.

Ik heb inderdaad al enig idee hoe het financiële plaatje eruit gaat zien. Zijn natuurlijk wel schattingen. Sommige kosten zullen te hoog ingeschat zijn, sommige te laag en sommige zal ik zelfs vergeten zijn.

De begroting heb ik gebaseerd op een hypotheek van 155k voor de aankoop van een appartement. De vaste lasten die ik nu al heb zijn daar ook in meegenomen ( = €300). Ik rijd tussen de 500km en 1000km per maand. Over het algemeen ben ik nu €75 per maand kwijt aan tanken. Ik kom dan op het volgende:

Hypotheek bruto - 550
VVE (nnb) - 150
GWL - 150
Verzekeringen - 30
Boodschappen - 250
Internet en tv - 60
Vaste lasten nu - 300

Totale lasten zijn dan bijna €1650. Mijn nettoloon is iets meer dan €2200. Ik hou dan +/- €550 per maand over. €300 hiervan reserveer ik voor kleding/vrije tijd. Dat ben ik er nu ook ongeveer aan kwijt. De rest gaat naar een 'spaarpotje' (die begint natuurlijk niet op 0) voor onvoorziene kosten waaronder het onderhoud van de auto. Dat ik dan geen bergen spaar ben ik me van bewust. Dat hoort nou eenmaal bij op jezelf gaan lijkt me, vooral als alleenstaande en net aan het begin van m'n carrière.

Of €250 maandelijks opzij zetten krap is voor onvoorziene kosten? Weet ik niet, dat zal blijken. Als het toch niet haalbaar is kan de auto er zoals eerder is aangegeven altijd nog uit. Ik zal in ieder geval goed na moeten denken wat ik wil en wat ik kan. Dank ook @assje voor dat excelletje. Erg handig!

Als je een eigen woning hebt mag je zelf ook voor het onderhoud zorgen. Maandelijks moet je toch wel 0.1% van de woningwaarde opzij zetten voor onderhoud en vervanging. Zet dus ook even 150 euro in je rijtje voor reservering voor onderhoud van je woning.

Afschrijving voor een auto moet je niet vergeten mee te nemen. Ondanks dat dit meer een fictieve kostenpost is (niemand schrijft immers dat bedrag daadwerkelijk van jouw rekening af aan het eind van de maand) is het wel iets om rekening mee te houden. Anders kun je over een aantal jaren niet een andere auto kopen. Nu weet ik niet exact wat je auto aan afschrijving doet, maar 200 euro per maand zal optimistisch zijn.
Onderhoud van je auto gaat trouwens uit de pot van 300 euro per maand hoop ik?

Met deze twee posten meegenomen heb je dus een tekort van 50 euro per maand. Je moet dus je uitgaven verminderen of meer inkomen genereren. Een goedkopere auto gaan rijden lijkt mij dan heel erg verstandig. Je hoeft uiteraard niet voor het goedkoopste van het goedkoopste te gaan; maar als je op afschrijving, onderhoud, belasting, brandstof en verzekering 100 euro per maand kan besparen geeft je dat wel de noodzakelijke financiele ruimte..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Je hebt nu een betrouwbare auto en die wil je inruilen waarom? Die andere auto's zijn nou niet bepaald mooi zonder AMG-, R-Line- of M-pakket en dan vliegen de prijzen al snel omhoog. Wil je bovendien een auto uit 2015 niet all-risk verzekeren? Dat zijn de kosten niet, maar gaat je opnieuw enkele tientjes per maand schelen.

[ Voor 28% gewijzigd door NotSoSteady op 18-08-2019 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1243720 Bij verkoop nu verlies je veel geld, en inruil schiet je weinig mee op. Dan moet je echt gaan bijbetalen(wat ook geld kost) besparen door nu verlies en meer geld uit te geven aan weer 2e hands auto. om wat te besparen over een latere/langere periode. keren eerst eens uit wat je denkt te krijgen voor je 328i nu en wat je dan hebt om uit te geven. je moet dit sowieso weten bij verkoop inruil. en vergeet niet wat ik al zei; je weet wat je nu hebt, en niet wat je straks krijgt/koopt. oa hier kun je de waardebepaling doen. en kun je het vergelijken met wat andere particulieren vragen op sites als Autoscout, autotrack etc. of wat een bedrijf vraagt ter indicatie. (als zou dat vaak hoger liggen dan de waarde)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 18:09

Hypotheek bruto - 550
VVE (nnb) - 150
GWL - 150
Verzekeringen - 30
Boodschappen - 250
Internet en tv - 60
Vaste lasten nu - 300
Vergeet je niet je zorgverzekering? 30 euro lijkt mij meer een bedrag voor je inboedel/opstal/aansprakelijkheid verzekering

500 a 1000km rijden met een 328 voor 75 euro benzine lijkt mij ook erg krap. Mijn Seat Leon 1.2TSI rijd ongeveer 1:15, ongeveer circa 80 euro voor 750KM.

Je hebt nu trouwens geen budget voor bijvoorbeeld kleding, avondje stappen of een uitje met vriend(in)(en).

En meer on topic, ik denk dat er twee opties zijn:
1: 328 dumpen en een tijdje in een goedkoop bakkie rijden
2: Blijven rijden in de 328

Omwisselen voor een recente C segmenter gaat je niet bijzonder veel winst opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Kijk eens in mijn rekensheetje hierboven, Audi A4 quattro van mijn maatje vs Fiat Bravo van mij.

€454 vs €747 per maand (iets meer km).

Bij verkoop viel mijn afschrijving mee en die van hem ontzettend tegen. In totaal kwam het verschil op meer dan €400/maand achteraf.

Ik durft niet te zeggen of die 328 vergelijkbaar is maar ben toch wel overtuigd dat het verschil met een recente Polo significant gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:00
Tenzij je heel veel gaat rijden (Lees 40k per jaar of meer) is inruilen altijd duurder. Als je 5k bij betaald bij inruil hou je dus een boel geld over om eventueel meer benzine verbruik te compenseren. Om te winnen in wegenbelasting moet je een fikse stap terug doen in gewicht en kwaliteit auto.

Gewoon door rijden en genieten van een lekkere auto. Dagelijks rijden kost je misschien netto 50-100€ meer in de maand maar heb je een heerlijke auto.

Zo niet? Succes met een auris hybride ... brrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tja ik koop/verkoop altijd zelf en dan zijn de transactiekosten bijna nihil. Uiteraard niet voor iedereen wenselijk/mogelijk maar zo zwaar zou ik ook niet tillen aan een wisseling.

Gemiddeld genomen kan je er wel vanuit gaan dat via een garage er minimaal €1.000 Tussen zit (zij moeten ook leven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Lynx schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:41:
Tenzij je heel veel gaat rijden (Lees 40k per jaar of meer) is inruilen altijd duurder. Als je 5k bij betaald bij inruil hou je dus een boel geld over om eventueel meer benzine verbruik te compenseren. Om te winnen in wegenbelasting moet je een fikse stap terug doen in gewicht en kwaliteit auto.
Nu heb ik eerst eens gekeken op marktplaats wat zo'n 328 waard is, dat gaat toch ook om €15-€20k?

Mocht je het willen kan je dus zomaar €5k direct overhouden en daarbovenop €300/maand waarschijnlijk. Ja dan rijdt je wel een Polo oid en dat is een keuze.

Voor de goede orde, €300 per maand kan voor een alleenstaande die op zichzelf gaat wonen zomaar het volledig vrij te besteden budget per maand zijn.

De weerstand tegen iets anders of een klasse minder gaan rijden is mijn inziens irrationeel. "Inruilen is altijd duurder" lijkt me dus een vreemde stelling. Alleen verzekering en wegenbelasting scheelt waarschijnlijk al meer dan €100/maand, brandstof zijn er nog €50 (dan afschrijving/onderhoud nog).

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 18-08-2019 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
De begroting heb ik gebaseerd op een hypotheek van 155k voor de aankoop van een appartement.
Ben wel benieuwd in welke regio je het red met een dergelijk budget ;)

Wat betreft je begroting:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik gebruik mijn auto (ook een Fiat Bravo @assje :D) voor ongeveer evenveel kilometers, misschien ietsje meer. Die kost me zo'n 40 euro aan verzekering en 48 euro aan wegenbelasting. Daar gaat ook zo'n 75 euro aan benzine per maand in.
Maar het meer dan waard! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Richh schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:00:
Ik gebruik mijn auto (ook een Fiat Bravo @assje :D)
Ik ben inmiddels 3 auto's verder :p (in 2 jaar tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
assje schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:17:
[...]

Ik ben inmiddels 3 auto's verder :p (in 2 jaar tijd)
Moet ik me ongerust maken? -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Richh schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:17:
[...]

Moet ik me ongerust maken? -O-
Nee hoor prima auto aan gehad! Eén keer een grote beurt van bijna €1700 maar verder wel oké (grote beurt, 2 banden, draagarm, schijven en blokken bij de dealer)

Maar daarna elektrisch gaan rijden; Nissan Leaf, na 4 maanden een andere Leaf (iets nieuwer type) en toen een Ioniq (geïmporteerd van particulier in Duitsland).

Zoals gezegd, als je zelf koopt/
verkoopt is overstappen niet zo'n issue, dat kost niets (marktplaats €25 en paar weken dubbele verzekering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:18
Slasher schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:07:
[...]

Huidige TSI motoren kennen geen problemen, en de problemen die er waren zijn grotendeels opgelost.
Helemaal mee eens... de 1.2TSI (105PK) in de Golf 7 een van de fijnste blokken tot nu toe.
Weinig omkosten en de lasten zijn ook laag en zeer zuinige auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Slasher schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:07:
[...]
Ze schijnen nog steeds olie te zuipen als ik diverse artikelen op het internet mag geloven.

Ik zit soms ook naar VAG te kijken, omdat die voor mijn lengte (1m89) vaak auto's maken waar ik beter in zit dan de Aziatische merken. Ik kan het stuur verder naar mij toe trekken en de stoelen zitten vaak prettiger.

Van wat ik begreep, geven de TSI motoren met distributiekettingen de meeste problemen en moesten bij veel auto's de ketting en / of kettingspanners vervangen worden.

Bij de nieuwere VAG auto's op het MQB platform zit weer een distributieriem en schijnt daarmee het probleem opgelost te zijn. Ware het niet dat VAG vrij grote onderhoudsintervallen aanhoudt en het verstandig kan zijn om de riem eerder te vervangen.

Daarnaast lees ik dus dat ze olie zuipen en dat het verstandig is om regelmatig het oliepeil te controleren.

En dat deel baart me dan toch ook weer zorgen.

Ik ben namelijk iemand die een auto tweedehands koopt. Dus stel ik koop nu een Golf met bouwjaar 2015 en 60.000 km op te teller en ik wil daar minimaal 5 jaar in rijden. Bij 15.000 km per jaar ga je dan uit van 75.000 km, tel daar de oorspronkelijke 60.000 bij op en de auto moet probleemloos naar de 135.000 km kunnen rijden.

Hoe realistisch is dat met een VAG auto / TSI motor?

PS
Ik ben momenteel Toyota rijder... ik zie mijn auto ook als een soort "appliance". Het ding brengt mij van A naar B en mag vooral geen gezeik geven. Mijn lichaamslengte is eigenlijk het enige waardoor ik soms toch naar VAG kijk... want niet lekker zitten in een auto is ook niet leuk en bij VAG is de zitpositie en verstelbaarheid vaak wel op orde.
Ik ben Mitch, ben 22 jaren jong en rijd in een mooie BMW 328I uit 2012, 150k op de teller.

Gelukkig nog geen problemen of iets gehad.
Hoi Mitch, ik zou lekker doorrijden in de BMW. De maandlasten zullen bij een Golf ook niet veel lager zijn, toch? 3 tientjes per maand ofzo? Het is dus de vraag wat je ermee opschiet door de auto om te ruilen.

Ik zou dat alleen doen als ik echt naar een kleinere auto zou gaan in jouw situatie (Polo, Clio, Fiesta). Anders niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 19-08-2019 12:42 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Volkswagens en Audi's gaan realistisch gezien een leaseperiode mee. Daarna worden het langzamerhand eindeloze geldputten.

Alsmede vanwege bovenstaande reden is doorrijden met je huidige auto een risico, maar wel het beste. Je weet immers wat je in huis hebt met je auto.

Wil je persé een andere auto? Een kleinere Aziaat is dan de beste optie.
Moet het een auto zijn uit de lijst van de openingspost? Dan een 1-serie. 1 series zijn niet ál te gecompliceerde auto's.

Ontwijk wel moderne automaatbakken. Deze automatische versnellingsbakken kosten een fortuin om te repareren / reviseren / vervangen en gaan niet lang mee.

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:26

TSI en TFSI zijn nagenoeg identiek en hebben dezelfde problemen. Het is dat VAG weer de sjaak is omdat er gewoon veel van rondrijden. Problemen met de distributieketting van modellen tussen 2003-2013 komt dus bij de TSI, TFSI en FSI voor. De laatste heeft er minder last van vanwege de afwezigheid van de turbo.
Een aantal blokcodes van de 1.8 TFSI hebben weer last van te dune olieschraapveren die verstopt raken door vervuiling en hierdoor meer olie gaan verbruiken. Ook een reparatie van 2k+ euro.

Ik rij al 4 jaar in een Golf 6 1.4 TSI en heb de hele distributieketting circus net na aankoop meegemaakt en is inderdaad geen leuke reparatie. Buiten deze kwaal is het een prima auto en heeft voor de rest geen problemen bezorgd.
De nieuwe T(F)SI's hebben geen problemen hiermee.

De problemen met de kettingen komt tevens voor bij meerdere merken met een downsized turbo blok.
Bijv de BMW 520i met een turbo en de 520d met een twinturbo hebben ook last van kettingen die te snel uitgerekt worden.
Naast de kettingproblemen hebben die downsized blokjes met directe inspuiting ook last van verkoolde inlaten.
Maar goed, dit krijg je dus met autotjes die 1 op 15-20 lopen met 150+ pk en 250+nm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Lethalis schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:36:
[...]

Ze schijnen nog steeds olie te zuipen als ik diverse artikelen op het internet mag geloven.
Echt klinkklare onzin. Ik ben al jaren berijder van TSI motoren ivm met VAG en nooit een druppel zelf hoeven bijvullen. In mijn opinie verbruiken ze geen druppel.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02
Tsurany schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:45:
Weet je zeker dat je een auto wilt kopen tussen de 10.000 en 16.000 euro? Dat geld kan je waarschijnlijk veel beter in een leuker huis investeren, in de huidige woningmarkt heb je echt al het geld nodig dat je bij elkaar kan krijgen.
Een huis kopen is op dit moment echt het laatste wat ik iemand zou adviseren om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Slasher schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:05:
[...]

Echt klinkklare onzin. Ik ben al jaren berijder van TSI motoren ivm met VAG en nooit een druppel zelf hoeven bijvullen. In mijn opinie verbruiken ze geen druppel.
Mijn Seat Leon (ook VAG) had ongeveer 1 liter olie tussen de beurten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:26
Abom schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:12:
[...]

Een huis kopen is op dit moment echt het laatste wat ik iemand zou adviseren om te doen.
Het is nooit het juiste moment om een huis te kopen. 5 jaar terug was het ook niet aan te raden want je gaat toch geen 5% rente betalen. En achteraf gezien is het meteen een goede investering geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 20:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

*knip*

Dat is overigens compleet onjuist, maar goed. Over huiswerk maken gesproken..
Wikipedia: Volkswagen Golf

Nu zou ik deze (eerste) generatie TFSI (TSI) alleen kopen als hij minder dan 150K km heeft gelopen en geen zichtbare blauwe walm uit de uitlaat laat komen bij accelereren. Verder doe je aan een 1.4 TSI met DSG uit de Golf 6 generatie niet zo'n goede zet qua betrouwbaarheid, maar is die (EA888 gen 3) uit de Golf 7 wél helemaal prima.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingegno
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-06 22:45
BMW X7 kopen en erin gaan wonen. Twee vliegen, één klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Abom schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:12:
[...]

Goed onderbouwd ook 8)7

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abom
Aangezien het off-topic is, wilde ik niet verder uitweiden, alleen even aanstippen dat het, ihmo, geen goed advies is. Maar gezien de absurd hoge huizenprijzen en gezien de economische voorspellingen, zou ik op dit moment geen huis kopen.
Even wachten hoe de economie zich ontwikkeld en dan afhankelijk van de ontwikkelingen een tijdje huren en later kopen. Pro-tip van iemand die in 2008 een huis heeft gekocht :)

[ Voor 18% gewijzigd door Abom op 19-08-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
com2,1ghz schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Het is nooit het juiste moment om een huis te kopen. 5 jaar terug was het ook niet aan te raden want je gaat toch geen 5% rente betalen. En achteraf gezien is het meteen een goede investering geweest.
Uiteindelijk zal je waarschijnlijk het beste af zijn als je je huis koopt als de rente zo hoog mogelijk staat.

De prijzen op de woningmarkt worden door schaarste bijna direct gedreven door betaalbaarheid en dus rente. Het best ben je dus af als je kocht bij een hoge rentestand (lage prijs) en niet lang vastzetten. Het slechts ben je af als je koopt bij een lage rentestand (hoge prijs) en nadien de rente stijgt.

Als ik een keuze zou hebben zou een woning kopen nu ook niet mijn eerste keus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:05
Met een lage rentestand en lang vastzetten zie ik het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:18
Lethalis schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:36:
[...]

Bij de nieuwere VAG auto's op het MQB platform zit weer een distributieriem en schijnt daarmee het probleem opgelost te zijn. Ware het niet dat VAG vrij grote onderhoudsintervallen aanhoudt en het verstandig kan zijn om de riem eerder te vervangen.

Daarnaast lees ik dus dat ze olie zuipen en dat het verstandig is om regelmatig het oliepeil te controleren.

En dat deel baart me dan toch ook weer zorgen.

Ik ben namelijk iemand die een auto tweedehands koopt. Dus stel ik koop nu een Golf met bouwjaar 2015 en 60.000 km op te teller en ik wil daar minimaal 5 jaar in rijden. Bij 15.000 km per jaar ga je dan uit van 75.000 km, tel daar de oorspronkelijke 60.000 bij op en de auto moet probleemloos naar de 135.000 km kunnen rijden.

Hoe realistisch is dat met een VAG auto / TSI motor?
De nieuwe VAG's hebben allemaal niet zo veel problemen die jij zo omschrijft ja de Golf 6 was gewoon een ellende auto 2009-2012. Ketting vooral de 1.4 TSI maar de overige vallen heus mee het is niet dat een VAG uitelkaar valt bij 135k hoor.

Ik ben namelijk een zelf type persoon heb een Golf 7 gekocht met 80k op de teller en met het oog gewoon heel die auto op te rijden de omkosten vallen reuze mee elke auto heeft een beurt nodig.

Wegenbelasting is 40 euro.
Verzekering mij geval dan 100 Euro per maand risico groep.

En indien je zuinig rijd haal je ook wel 700KM op 1 tank. Over het Olie probleem ook geen bijzonderheden het is niet als een auto over de 100.000KM opeens alle onderdelen er af van vliegen.

Daarbij moet je ook gewoon geluk hebben elke auto kan afgetrapt zijn. en die theekransjes verhalen ja mij buurman had ooit een Toyota en motorblok stuk en 4000 euro reparatie's maar doet nooit een beurt of iets dergelijks dat is gewoon pech, of een keer de auto fatsoenlijk verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nooberke schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:51:
[...]

Vergeet je niet je zorgverzekering? 30 euro lijkt mij meer een bedrag voor je inboedel/opstal/aansprakelijkheid verzekering

500 a 1000km rijden met een 328 voor 75 euro benzine lijkt mij ook erg krap. Mijn Seat Leon 1.2TSI rijd ongeveer 1:15, ongeveer circa 80 euro voor 750KM.

Je hebt nu trouwens geen budget voor bijvoorbeeld kleding, avondje stappen of een uitje met vriend(in)(en).
M'n 328 rijd nu ongeveer 1:14, valt reuze mee wat 'ie lust. Ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe veel zin je in een sportief ritje hebt :)

Kosten voor de zorgverzekering zitten meegerekend in de huidige vaste lasten.
Budget voor overige dingen zoals kleding heb ik nu op €300 geschat. Gewoon zoals het in m'n huidige situatie ook ongeveer is.

Enige verschil is dat ik nu niet op geld hoef te letten. Kan in principe doen wat ik wil. Zal sowieso wennen zijn als ik eenmaal uit huis ben. Geloof wel dat dat goed komt.

Voor wat betreft of het wel verstandig is een huis te kopen ivm economische ontwikkelingen etc: eens dat ik daar goed over na moet denken. Huren is inderdaad ook nog een optie. Uit huis gaan is gelukkig geen must, maar op een gegeven moment ben je er wel aan toe...

Weer een beetje terug on-topic :p, zoals ik het nu lees en de adviezen hier en daar eruit pluk (en kosten meepak waar ik totaal geen rekening mee hield!) ga ik als 't moment daar is toch wat burgerlijker rijden. @Anoniem: 1240358 eens, is al gauw een stappie terug als je uit een 328 moet komen. Maarja, dan heb je anderzijds met een beetje geluk wel een leuk eigen stekkie! Wie weet duurt het ook nog veel langer dan gepland voordat ik daadwerkelijk uit huis ben, van de BMW genieten voor zolang het kan :).

Wel goed om te lezen dat het bij auto's zoals Golfjes meevalt met problemen. Ik had daar een heel ander beeld bij. Want ik blijf het een mooie auto vinden. Maar goed, speelt ook mee dat ik echt een leek met auto's ben. En de negatieve verhalen over auto's blijven op de een of andere manier makkelijker hangen dan de positieve...

Top dat er in ieder geval zo met me meegedacht wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
Hier ook 200K gereden met een 1.4 TSI. Ongeveer 0,5 liter olie per 30.000 km.
Slasher schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:05:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:18
Anoniem: 1243720 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:33:
[...]

M'n 328 rijd nu ongeveer 1:14, valt reuze mee wat 'ie lust. Ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe veel zin je in een sportief ritje hebt :)

Kosten voor de zorgverzekering zitten meegerekend in de huidige vaste lasten.
Budget voor overige dingen zoals kleding heb ik nu op €300 geschat. Gewoon zoals het in m'n huidige situatie ook ongeveer is.

Enige verschil is dat ik nu niet op geld hoef te letten. Kan in principe doen wat ik wil. Zal sowieso wennen zijn als ik eenmaal uit huis ben. Geloof wel dat dat goed komt.

Voor wat betreft of het wel verstandig is een huis te kopen ivm economische ontwikkelingen etc: eens dat ik daar goed over na moet denken. Huren is inderdaad ook nog een optie. Uit huis gaan is gelukkig geen must, maar op een gegeven moment ben je er wel aan toe...

Weer een beetje terug on-topic :p, zoals ik het nu lees en de adviezen hier en daar eruit pluk (en kosten meepak waar ik totaal geen rekening mee hield!) ga ik als 't moment daar is toch wat burgerlijker rijden. @Anoniem: 1240358 eens, is al gauw een stappie terug als je uit een 328 moet komen. Maarja, dan heb je anderzijds met een beetje geluk wel een leuk eigen stekkie! Wie weet duurt het ook nog veel langer dan gepland voordat ik daadwerkelijk uit huis ben, van de BMW genieten voor zolang het kan :).

Wel goed om te lezen dat het bij auto's zoals Golfjes meevalt met problemen. Ik had daar een heel ander beeld bij. Want ik blijf het een mooie auto vinden. Maar goed, speelt ook mee dat ik echt een leek met auto's ben. En de negatieve verhalen over auto's blijven op de een of andere manier makkelijker hangen dan de positieve...

Top dat er in ieder geval zo met me meegedacht wordt.
Het is altijd gevaarlijk om "zo lang je thuis woont" te soepeltjes met geld om te gaan.
Simpele quote: sparen doe je aan het begin van de maand, en niet met wat er over blijft. Anders kan die nieuwe broek, dat game of die nieuwe GSM altijd wel.

Halsoverkop je auto nu vervangen gaat je niet ineens veel doen besparen. Wel opletten en op het juiste moment beslissen om die weg te doen als (of liever net voor) de grote kosten er aan komen.

En als je dan het huis uit gaat, waarom ga je dan niet wonen op een plaats waar je geen auto nodig hebt.
Als je enkel af en toe in het weekend een auto moet hebben kan je een deelauto gebruiken, maar je spaart in elk geval een hoop kosten uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:00
Nog een gedachte, ga zuiniger rijden met je BMW. Je kunt een truttebakkie met <100pk nemen om te bezuinigen of gewoon 110 op de snelweg in je huidige auto.

Als je toch rigoureus wil doen ga dan consequent als een pensionado rijden en bespaar zo 25% op je brandstof. Daar kan een inruil nooit tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:53
Rationele aanpak autokeuze:

1. kies je klasse.
Omdat je nu serieuze vaste lasten gaat krijgen, moet de auto in een normaal budget passen. Natuurlijk zijn dat subjectieve zaken, maar er zal altijd iets van een consensus zijn wat mensen als “passend” ervaren. Gokje, een catalogusprijs tot driekwart bruto jaarinkomen zullen de meesten niet als “boven je stand” ervaren. Denk aan een Golf bij een bruto jaarsalaris van 40k.

2. Kies de leeftijd van de auto. Het is een trade-off tussen afschrijving aan de ene kant en onderhoudskosten plus een iets hogere brandstofrekening aan de andere kant. Het kan verstandig zijn om een auto van 3-5 jaar oud te kopen en nog eens 3-5 jaar te rijden. Relatief moderne auto, zonder al teveel verwachte ellende qua onderhoud, maar wel >50% goedkoper dan nieuw en dus veel minder afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:41
ik heb het gevoel dat je hele sommetje van die maandlasten niet klopt en je een paar zaken gewoon niet meeneemt Zo heb ik even op autoweek uitgerekend wat je bmw per maand kost, zo ongeveer 550. euro per maand bij je gereden aantal kilometers en leeftijd van de auto, Dat getal zie ik nergens terug in je sommetje, alleen 75 euro brandstof.

mis nog andere kosten: 30 euro verzekering ga je niet redden, want er komt nog een hele dikke overlijdensrisicoverzekering bij, dan nog opstalverzekering

onderhoud aan het pand mist, verf is duur!

zorg trouwens, je bent nu 22, maar niet onkwetsbaar natuurlijk, eigen risico 385 euro heb je die ingecalculeerd? Bovendien wordt niet alles vergoed, heleboel medicijnen niet. Is de tandarts meegenomen?

zie alleen 60 euro kosten aan internet en tv. Heb jij geen telefoon? Al deze dingen hebben ook een apparaat nodig en die gaan een keertje stuk. Geldt voor alles in huis dat een keertje stuk gaat, Maar een nieuwe pc/mobiel of tv hakt erin.

als laatste, een kleintje, de waterschappen sturen ook elk jaar een rekening

ik denk dat het verstandig is als je echt wil uitvliegen aan de zeer veilige kant moet zitten met autokosten. De kans op schulden wordt te groot. Verkoop je bmw op een autosite als particulier en neem een kleine zuinige ervoor terug, een up! bijvoorbeeld en ga dan voor je droomhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1050445

Ik ga nog liever in een bananendoos wonen dan een Up! rijden, mobiele treurnis op wielen, is mijn mening.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SadisticPanda schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:19:
[...]

Toch wel....

Ik maak 1000 vanille koekjes en 2 chocoladekoekjes. Statistisch gezien is de kans groter dat er bij de vanille koekjes paar kapotte tussen zitten omdat er meer van gemaakt worden.

Hoe meer iets gemaakt/verkocht wordt, hoe groter de kans dat er iets stuk gaat... statistiekjes zijn leuk vooral als je Maar factoren mee rekening houdt....klopt,voor geen meter.

Statistisch gezien zijn koreanen/japanners de grootste roestbakken die er bestaan...
Beetje offtopic maar dit mag niet ongecorrigeerd op internet blijven staan. :+ Stel dat vanillekoekjes en chocoladekoekjes beiden een 1% kans hebben om kapot te zijn. Dan zul je in je sample van 1000 vanillekoekjes waarschijnlijk 10 kapotte koekjes hebben, terwijl je in je sample van 2 chocoladekoekjes 0.02 kapotte koekjes hebt. Dat kan natuurlijk niet, dus waarschijnlijk heb je er nul. Toch is de kans dat chocoladekoekjes kapot zijn precies hetzelfde als die voor vanillekoekjes, ongeacht de samplegrootte.

Voor auto's kun je dit concept gebruiken door het aantal kapotte auto's te delen door het aantal rijdende auto's. Stel dat er 10 kapotte Toyota's op 1000 rijdendezijn (1% dus), en 5000 kapotte Volkswagens op 100 000 rijdende (5%). Dan is de kans dat een Toyota kapot gaat heel waarschijnlijk kleiner dan de kans dat een Volkswagen kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Nog even een tip over inruil/verkoop. Als je zelf niet handig ben met handel/verkoop kan je overwegen gebruik te maken van de diensten van een automakelaar, vaste kosten rond de €500 en alles wordt voor je geregeld. Zonder twijfel scheelt dit je zo €1.000 vergeleken met inruilen. Zeker als paar weken zonder auto tijdens wissel geen probleem vormt is dit een zeer valide optie (alternatief is tijdelijk twee auto's maar daar moet je het geld wel even voor hebben).
Anoniem: 1050445 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:51:
Ik ga nog liever in een bananendoos wonen dan een Up! rijden, mobiele treurnis op wielen, is mijn mening.. :)
Tja ieder zn ding, het gaat hier om 1.000 kilometer per maand. Dat is bijvoorbeeld ongeveer 16 uur per maand in de auto. Eerdere schatting van €575 all-in per maand voor de huidige BMW 328 lijkt me reëel en geeft dus €36/uur dat je in de auto zit.

Die bananendoos waar je in gaat wonen breng je waarschijnlijk heel wat meer tijd door...

Als de keuze is tussen een Up! en nog geld voor sociaal leven/vakantie of een BMW 328 dan is de keuze voor mij simpel.

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 19-08-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

wimjongil schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:07:
[...]

Beetje offtopic maar dit mag niet ongecorrigeerd op internet blijven staan. :+ Stel dat vanillekoekjes en chocoladekoekjes beiden een 1% kans hebben om kapot te zijn. Dan zul je in je sample van 1000 vanillekoekjes waarschijnlijk 10 kapotte koekjes hebben, terwijl je in je sample van 2 chocoladekoekjes 0.02 kapotte koekjes hebt. Dat kan natuurlijk niet, dus waarschijnlijk heb je er nul. Toch is de kans dat chocoladekoekjes kapot zijn precies hetzelfde als die voor vanillekoekjes, ongeacht de samplegrootte.

Voor auto's kun je dit concept gebruiken door het aantal kapotte auto's te delen door het aantal rijdende auto's. Stel dat er 10 kapotte Toyota's op 1000 rijdendezijn (1% dus), en 5000 kapotte Volkswagens op 100 000 rijdende (5%). Dan is de kans dat een Toyota kapot gaat heel waarschijnlijk kleiner dan de kans dat een Volkswagen kapot gaat.
Nope, je slaagt kans berekening en statistiek dooreen.

Hoe groter de samplegrootte hoe groter the de KANS dat er rotte appeltussen zit.
10 kapotte wagens op 1000 of 5000 op 100.000 is statistiek. De kans dat jij met slechte rijd...neem ik toch liever de keuze uit de 95000 goede vws dan de 990 toyotas ook.

Nietemin kansberekening en statistieken zijn niet bepaald exacte wiskunde :p dus ja :+

Ontopic. Rij die 328 gewoon op en koop pas nieuwe wagen als je echt wagen tegen komt die je echt wil...

Als je moet vragen naar welke wagen je moet kopen, dan wil je niet echt nieuwe wagen. Tis niet opdat je het geld hebt, dat je moet nieuwe wagen kopen. Gewoon doen als je iets leuks tegen komt

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SadisticPanda schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:37:
[...]

Nope, je slaagt kans berekening en statistiek dooreen.

Hoe groter de samplegrootte hoe groter the de KANS dat er rotte appeltussen zit.
10 kapotte wagens op 1000 of 5000 op 100.000 is statistiek. De kans dat jij met slechte rijd...neem ik toch liever de keuze uit de 95000 goede vws dan de 990 toyotas ook.

Nietemin kansberekening en statistieken zijn niet bepaald exacte wiskunde :p dus ja :+
Ja, het zou natuurlijk mooi zijn als jij van tevoren zou weten dat jouw Volkswagen bij de 95 000 goede zit... Punt is dat je dat niet weet en je dus je kansberekening op statistieken moet baseren. Dan gaat ieder rationeel mens liever voor een 1% kans op een foute auto dan voor een 5% kans daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:11
@Anoniem: 1243720

Als je een BMW328i rijdt op je 22e, dan heb je of keihard keihard gewerkt met bijbaantjes de laatste 5 jaar.
Of je had bitcoin oid gekocht 5 jaar geleden
Of je hebt een rijke ouder van wie je die auto heb gekregen

Bij de laatste zou ik dan gewoon niet te veel zorgen maken, want als mijn pa voor mij 328i had gekocht toen ik 22 was, dan is geld zeker niet mijn (of mijn familie) nummer 1 probleem.
Maar tuurlijk snap ik dat je uit eindelijk wil laten zien dat je op je eigen benen kan, dus dat is hartstikke goed.

Over de auto en totale kosten, je BMW is dus de +/- 16k wat je nu noemt als budget voor auto?
Nou dan is het zo dat voor startersfunctie zou ik sws op A tot B segment zitten.
Ook omdat je zo weinig rijdt.
A segment: Peugeot 108/Citroen C1/ Kia Picanto/ VW Up e.d.
B Segment: VW Polo/ Ford Fiesta/ Peugeot 208/ Toyota Yaris e.d.
Je bent dan minder kwijt aan belasting, verzekering, en ook onderhoud (globaal gezien), en wrs ook afschrijving.

Ik zie niet helemaal hoeveel je nu kwijt bent aan belasting, verzekering, en onderhoudpotje v de bmw?
Of is het nog op naam van je ouders?
Als het nog niet op jouw naam is, dan zou ik zeker goed denken over verzekering.
Met 0 schadevrije jaren en boven 200pk wordt dat sws lastig en duur.

Ik vind zelf Fiesta leuk ogen, dus ik ga die gebruiken voor mijn vergelijking. Fiesta vs 328i
Even snel opgezocht op autoscout:
https://www.autoscout24.n...53-e250040ab51c?cldtidx=4
vs
https://www.autoscout24.n...d5-0ae7a42e442c?cldtidx=1

Ford vs BMW
- Belasting: 35 vs 67 (mrb)
- Verzekering (WA + Casco): 84 vs 164 (independer)
- Onderhoud: 68 vs 108 (anwb autokosten - onderhoud richtprijs)
Totaal zonder afschrijving 187 vs 339
Dus 150 eur goedkoper per maand

Je kan ook kiezen voor WA ipv Wa+casco, mss win je daar paar tientjes. Maar afschrijving is dus wrs paar tientjes meer bij de bmw. Benzine scheelt mss ook nog paar tientjes.
Maar in ieder geval moet je kijken naar een verschil van ca 150-200 eur per maand.
Ca 2400 eur per jaar.

Dus.. Als ik jou was.. Zou ik voor... De BMW gaan. :D :D :D
(En bij overmacht bij papa aankloppen)

Life is too short to drive boring cars

Pagina: 1