Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
Als ik de CPU in verschillende testprogramma's stres dan gaat hij na ongeveer 10 seconden
op 4000 MHZ werken en dat gaat door totdat de test klaar is.

Is dit normaal ? Of word hij te heet en klokt hij dan terug ?
Temps komen die 10 seconden op 100% belasting niet boven de 78 graden
op 4000mhz ongeveer op 50 graden.
Moet hij niet als hij 50 graden is weer wat harder gaan draaien ?

Systeem specs :

Asus Prime Z390-A met bios versie 1105
Intel Core i9 9900K processor
Noctua NH-D15 koeler
MSI 2070 super

1 intake fan 140 mm
4 out take fans 3x 120 mm 1x 140 mm

Heb na onderzoek gelezen dat moederbord fabrikanten de Core I9 stiekem overklokken in de bios
om zo een betere score te genereren ten opzichte van andere fabrikanten.

Dit gaat door middel van de optie MCE in de bios.
Hier is een rel over geweest omdat de CPU buiten de Intels specs draait.
Nu weet ik niet of mce disabled is in the bios by default ?
Ik kan ook deze MCE optie niet vinden.

Iemand enig idee wat er aan de hand is ?

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:55
Ja hoor :)

Klokfrequentie: 3,6GHz
Maximale turboklokfrequentie: 5GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
TECHcrime schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 06:44:
Ja hoor :)

Klokfrequentie: 3,6GHz
Maximale turboklokfrequentie: 5GHz
Oke dankje :)

Heb trouwens dat MCE gevonden in de bios .
Uitgezet en dan gaat hij op 3800mhz draaien tijden cine bench.

Tijdens 3dmark draait hij op 4800mhz stabiel
Dus ik neem aan dat hij tijdens gamen wel gewoon boost naar misschien wel 5000mhz :)

Maar goed ik hoef me dus geen zorgen te maken begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Hij zal alleen 5GHz halen bij belasting van 1 core, 4GHz is meer in lijn met all core turbo en AVX.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:38
Wanneer je cpu cooler het een beetje aan kan, kun je hem zelf altijd nog wat hoger clocken, 5ghz op alle cores is bij veel mensen gelukt (genoeg topics over te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Heb MCE disabled en svid behavior op intel fail safe dit geeft een wat hogere vcore maar das dus de intel spec.

Heb svid behavior op best case scenario gezet dit geeft een lagere temp en vcore maar dan hangt windows.

Nu gaat de vcore in core temp van heel laag naar heel hoog soms wel 1.4 best wel eng hoog.

Met svid behavior op auto dan bepaald asus de vcore en is er niet veel verschil,
Na veel zoeken kom ik er niet veel verder mee en ik denk dat ik er maar mee moet leven dat de vcore soms wat hoger piekt ik baal der wel van.

Temps bij geen gebruik zijn op dit moment 30 op alle cores en dat is wel normaal.
De 9900K schijnt gewoon veel power te gebruiken en das binnen de intel specs ik kan der verder niet veel aan doen tenzij ik de vcore manual instel en uitvind wat voor mijn cpu de beste vcore is maar dat is iets wat ik niet echt durf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
NEE dit is niet normaal hij hoort op 4.7 ghz te lopen op alle cores!

Je koeling is voldoende mits goed gemonteerd dus hij moet gewoon naar de all core turbo van 4.7 ghz toe. die hele 3.6 ghz is niet relevant en dus ook 4ghz niet.
Tenzij er ergens een x7 offset voor AVX ingesteld staat (die ik dan heel snel uit zal zetten omdat hij gewoon niet nodig is) is er iets niet goed en onderpresteerd je cpu ontzettend.

en een vcore van 1.4 is veel te hoog en zorgt gegarandeerd voor thremal throttlen.

Ik heb een al core turbo van 4,7 ghz met een vcore van 1.21 en waarschijnlijk kan deze nog veel lager maar dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik nog met ram tunen bezig ben.
Het voltage debacle van deze cpu is nog erger dan een vega gpu...

Temps van 30c idle zijn ok mits je kamertemperatuur boven de 27 graden is anders is aook daar iets niet goed.
Wat is je idle voltage ? dit is standaard iets van 0.665. - 0.685v

momenteel draai ik idle op 26-28 graden met 25,6 graden kamertemp en 0.662v op 800 mhz

Edit: wat het geval kan zijn is dat je de 95 watt tdp forceerd en dan kan hij terug gaan clocken.
Dit zou je in je bios dus aan kunnen passen.
Misschien dat asus dit standaard zo instelt.
Mijn msi bord doet dit niet en geeft gewoon de volle power en prestaties.

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 17-08-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
computerjunky schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:35:
NEE dit is niet normaal hij hoort op 4.7 ghz te lopen op alle cores!

Je koeling is voldoende mits goed gemonteerd dus hij moet gewoon naar de all core turbo van 4.7 ghz toe. die hele 3.6 ghz is niet relevant en dus ook 4ghz niet.
Tenzij er ergens een x7 offset voor AVX ingesteld staat (die ik dan heel snel uit zal zetten omdat hij gewoon niet nodig is) is er iets niet goed en onderpresteerd je cpu ontzettend.

en een vcore van 1.4 is veel te hoog en zorgt gegarandeerd voor thremal throttlen.

Ik heb een al core turbo van 4,7 ghz met een vcore van 1.21 en waarschijnlijk kan deze nog veel lager maar dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik nog met ram tunen bezig ben.
Het voltage debacle van deze cpu is nog erger dan een vega gpu...

Temps van 30c idle zijn ok mits je kamertemperatuur boven de 27 graden is anders is aook daar iets niet goed.
Wat is je idle voltage ? dit is standaard iets van 0.665. - 0.685v

momenteel draai ik idle op 26-28 graden met 25,6 graden kamertemp en 0.662v op 800 mhz

Edit: wat het geval kan zijn is dat je de 95 watt tdp forceerd en dan kan hij terug gaan clocken.
Dit zou je in je bios dus aan kunnen passen.
Misschien dat asus dit standaard zo instelt.
Mijn msi bord doet dit niet en geeft gewoon de volle power en prestaties.
Hij gaat van 0.655 naar 1.025 naar 1.446 en weer naar beneden en weer omhoog op idle.
Ik heb dat MCE uitgezet dat zorgt voor mindere prestaties maar dat forceert inderdaad die 95 watt.
Ik draai op de instellingen die Linus adviseerde .
Misschien moet ik toch handmatig de voltage regelen maar dan zou het fijn zijn als je mij daar mee kan adviseren ben bang dat ik de boel sloop.

EDIT :
Oke heb MCE en SVID weer op auto gezet en nu gaat de voltage in het programma Core temp naar :

0.653 en max naar 1.331 idle geen piek meer over de 1.4
En hij zal nu weer harder boosten. Moet ik ff testen.
Dit ziet er al beter uit

Oke in cinebench 20 zakt hij nog steets weg naar de 4000mhz

Denk dat ik toch moet kijken of ik de schroefjes van de CPU koeler hard genoeg heb aangedraaid
Ik wilde het ook niet forceren ik hanteerde de methode vast is vast.
Dit is veel werk en als het niet hoeft dan liever niet.

In cinebench 15 gaat het wel goed hij boost naar de 4700 of 4800
De vcore is 1.2 en de score is 2018 dit ziet er goed uit verder .
Nu zijn deze test ook geen real world omstandigheden je zal de pc nooit
naar dit niveau stressen met een game denk ik.
Wat scoor jij ?

CPU-Z stress test
4300mhz 100% load 56 graden
Dat moet goed zijn ?
Ik overclock niks dit is gewoon default

[ Voor 19% gewijzigd door mmxmmx op 18-08-2019 03:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
mmxmmx schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 02:36:
[...]

Hij gaat van 0.655 naar 1.025 naar 1.446 en weer naar beneden en weer omhoog op idle.
Ik heb dat MCE uitgezet dat zorgt voor mindere prestaties maar dat forceert inderdaad die 95 watt.
Ik draai op de instellingen die Linus adviseerde .
Misschien moet ik toch handmatig de voltage regelen maar dan zou het fijn zijn als je mij daar mee kan adviseren ben bang dat ik de boel sloop.

EDIT :
Oke heb MCE en SVID weer op auto gezet en nu gaat de voltage in het programma Core temp naar :

0.653 en max naar 1.331 idle geen piek meer over de 1.4
En hij zal nu weer harder boosten. Moet ik ff testen.
Dit ziet er al beter uit

Oke in cinebench 20 zakt hij nog steets weg naar de 4000mhz

Denk dat ik toch moet kijken of ik de schroefjes van de CPU koeler hard genoeg heb aangedraaid
Ik wilde het ook niet forceren ik hanteerde de methode vast is vast.
Dit is veel werk en als het niet hoeft dan liever niet.

In cinebench 15 gaat het wel goed hij boost naar de 4700 of 4800
De vcore is 1.2 en de score is 2018 dit ziet er goed uit verder .
Nu zijn deze test ook geen real world omstandigheden je zal de pc nooit
naar dit niveau stressen met een game denk ik.
Wat scoor jij ?

CPU-Z stress test
4300mhz 100% load 56 graden
Dat moet goed zijn ?
Ik overclock niks dit is gewoon default
Mce uitzetten zorgt niet voor die 95 watt tdp opzich daar is ook een losse instelling op het moederbord voor.

1.33v op max is niet geweldig maar enigszins acceptabel al draait je cpu dan makkelijk 5 graden warmer als noodzakelijk.
Maar voor all core 4.7ghz wat je dus mag verwachten is 1,25 a 1,27v meer als genoeg.

Gezien je in cb15 wel naar 4.7 ghz gaat vermoed ik dat er een stevige offset voor avx aan staat in de bios of dat er een harde wattage limiet ingesteld staat.

Zonder avx stress gebruikt de cpu namelijk rond de 90 a 100 watt waardoor hij dus wel naar de 4.7 ghz kan clocken maar met avx en fpu tests gaat hij naar pieken van 180 watt en met een mixed load rond de 145 a 155 watt.
Hij heeft dus simpelweg meer stroom nodig of mag van de bios sinpelweg niet harder werken met een avx load..

Ik denk dat je koeler wel goed zit al kan je natuurlijk even cb draaien en testen. hij word bij mij al snel 65-70 graden.

Ik weet de score van cb 15 niet uit mijn hoofd maar met 20 haal ik op all core 4,7 ongeveer 4960 standaard en 5170 met all cores op 5 Ghz en bijna op het kookpunt en daar is wel 1.325v voor nodig.

Ik zal even naar de pc lopen en testen en dit editen

Edit:
CB15 - 2070

En hij hangt voor tests nog aan de power meter en cb20 gebruikt zon 20 watt meer dus wederom kan een power limiet het probleem zijn.

En nee met games word de cpu echt niet zo heet. Vanmiddag youngblood gespeeld (vulkan titel dus wel lage cpu load) en hij werd maar 43 graden.
Met starcraft 2 in de 50.
Verder heb ik nog niet echt games getest omdat ik behoorlijk wat problemen met mijn ram stabiliteit had.
Ik ben ondertussen weken bezig en heb heel wat bijgeleerd en gezien dat er heel wat onzin op het internet staat en sat bios instellingen ver van perfect zijn.zo stond in mijn bios de VCCIO en VCCSA op een whopping 1.315v wat niet alleen voor hoge temps zorgde maar het hele systeem instabiel en traag maakte. Nu staat het handmatog op 1.15v een heel veel lagere setting dus met ram op 4000 mhz cl 16-16-16-32.
Ik heb voor mijn vcore een offset can 0.035v ingesteld maar moet nog testen of dit lager kan nu mijn ram eindelijk stabiel is.
Deze intel chip is zo veel complexer om in te stellen dan dat ze 7 jaar geleden waren...

[ Voor 21% gewijzigd door computerjunky op 24-08-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
computerjunky schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 03:48:
[...]

Mce uitzetten zorgt niet voor die 95 watt tdp opzich daar is ook een losse instelling op het moederbord voor.

1.33v op max is niet geweldig maar enigszins acceptabel al draait je cpu dan makkelijk t graden warmer als noodzakelijk.
Maar voor all core 4.7ghz wat je dus mag verwachten is 1,25 a 1,27v meer als genoeg.

Gezien je in cb15 wel naar 4.7 ghz gaat vermoed ik dat er een stevige offset voor avx aan staat in de bios of dat er een harde wattage limiet ingesteld staat.

Zonder avx stress gebruikt de cpu namelijk rond de 90 a 10p watt waardoor hij dus wel naar de 4.7 ghz lan clockenaar met avx en fps tests gaat hij naar pieken van 180 watt en met wen mixed load rond de 145 a 155 watt.
Hij heeft dus simpelweg meer stroom nodig of mag van de bios sinpelweg niet harder werken met een avx load..

Ik denk dat je koeler wel goed zit al kan je natuurlijk even cb draaien en testen. hij word bij mij al snel 65-70 graden.

Ik weet de score van cb 15 niet uit mijn hoofd maar met 20 haal ik op all core 4,7 ongeveer 4960 standaard en 5170 met all cores op 5 Ghz en bijna op het kookpunt en daar is wel 1.325v voor nodig.

Ik zal even naar de pc lopen en testen en dit editen

Edit:
CB15 - 2070

En hij hangt voor tests nog aan de power meter en cb20 gebruikt zon 20 watt meer dus wederom kan een power limiet het probleem zijn.
CB20 haal ik 4186 en dat is dus gewoon default instellingen.

Heb dit gevonden in een goede review :

Overclocking, while easy because of the unlocked multiplier, is slightly complicated by the 95 W TDP limit of the 9900K, which will automatically drop clocks when it senses too much power draw. For example, when set to 5 GHz all-core with some extra voltage, clocks will instantly drop to around 4 GHz as soon as you put a serious multi-core load on the CPU. To raise this limit, you'll have to adjust the power limit in BIOS or XTU—a first for Intel, but no problem as long as you are aware of it.

Linkje
https://www.techpowerup.c...tel-core-i9-9900k/20.html

[ Voor 3% gewijzigd door mmxmmx op 18-08-2019 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
mmxmmx schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 04:05:
[...]

CB20 haal ik 4186 en dat is dus gewoon default instellingen.

Heb dit gevonden in een goede review :

Overclocking, while easy because of the unlocked multiplier, is slightly complicated by the 95 W TDP limit of the 9900K, which will automatically drop clocks when it senses too much power draw. For example, when set to 5 GHz all-core with some extra voltage, clocks will instantly drop to around 4 GHz as soon as you put a serious multi-core load on the CPU. To raise this limit, you'll have to adjust the power limit in BIOS or XTU—a first for Intel, but no problem as long as you are aware of it.

Linkje
https://www.techpowerup.c...tel-core-i9-9900k/20.html
Ja het hangt er dus vanaf welk bord je heb of je dit wel of niet moet doen.
95 watt is dus de officiele spec maar voor de all core 4.7 ghz is het ongeveer 145-155 watt.

Bij mijn bord heet het
-long duration power limit.
-short duration power limit.
-cpu current limit.

De waardes zijn 255 watt voor de power limits en 256A voor de current limit. Deze settings staan op auto en dit zijn dus de waardes van het moederbord niet wat ik zelf heb ingesteld.
Dit zijn limieten niet wat de cpu daadwerkelijk zal gebruiken.

Kijk even of ze op auto staan of dat ze misschien op een vaste 95 watt staan.

Dit heb je te danken aan de hordes zeurende reviewers die het 'oneerlijk' vonden dat de cpu 145-155 watt gebruikte ondanks dat er een tdp van 95 watt aangegeven eerd. Niet dat het bij amd anders is want de 2700x met een tdp van 105 watt tikt ook met regelmaar de 135 watt aan. Tdp is niks waard tegenwoordig voor max prestatie.

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 18-08-2019 04:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
computerjunky schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 04:23:
[...]

Ja het hangt er dus vanaf welk bord je heb of je dit wel of niet moet doen.
95 watt is dus de officiele spec maar voor de all core 4.7 ghz is het ongeveer 145-155 watt.

Bij mijn bord heet het
-long duration power limit.
-short duration power limit.
-cpu current limit.

De waardes zijn 255 watt voor de power limits en 256A voor de current limit. Deze settings staan op auto en dit zijn dus de waardes van het moederbord niet wat ik zelf heb ingesteld.
Dit zijn limieten niet wat de cpu daadwerkelijk zal gebruiken.

Kijk even of ze op auto staan of dat ze misschien op een vaste 95 watt staan.
Heb net ff gekeken naar die AVX instellingen waar jij het over had en die staat op auto.
Ben in ieder geval blij dat die voltage niet meer piekt over de 1.4 volt.
Lijkt er op dat auto het beste is voor mij omdat ik niet wil overklokken.

Ben gerust gesteld ik heb het verder goed gedaan en die AVX ga ik me nu nog wat in verdiepen.
Dat is dus de reden dat CB20 naar 4000mhz gaat.

in CB15 en 3DMARK boost hij gewoon zo als het hoort ook de test van GPU-Z geeft een boost van
4700mhz aan en ergens onder de 60 graden.
De 2070 super blijft ook erg koel niks aan de hand dus.

Hele interessante materie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
mmxmmx schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 04:43:
[...]

Heb net ff gekeken naar die AVX instellingen waar jij het over had en die staat op auto.
Ben in ieder geval blij dat die voltage niet meer piekt over de 1.4 volt.
Lijkt er op dat auto het beste is voor mij omdat ik niet wil overklokken.

Ben gerust gesteld ik heb het verder goed gedaan en die AVX ga ik me nu nog wat in verdiepen.
Dat is dus de reden dat CB20 naar 4000mhz gaat.

in CB15 en 3DMARK boost hij gewoon zo als het hoort ook de test van GPU-Z geeft een boost van
4700mhz aan en ergens onder de 60 graden.
De 2070 super blijft ook erg koel niks aan de hand dus.

Hele interessante materie :)
Het hoeft niet de avx offset te zijn het kan ook gewoon de tdp limiet zijn.

Dit kan je vrij simpel testen door de avx offset even op 5x te zetten ipv 7x. Gaat dat goed dan krijgt hij geboeg power en kan je 3x proberen tot je bij 0x uit komt en hij dus ook met avx op 4.7 ghz uit komt. Als hij dat doet is het zeker weten niet de power limit.
Hou wel je vcore,vccio,vccsa en ram voltage in de gaten want ik heb mijn bios wat wacky dingen zien doen waarbij ik echt 5x achter mn oren moest krabben en nog niet begreep waarom hij in vredesnaam deed wat hij deed. Zo heeft hij een keer de 1,72v aangetikt doordat ik een min offset van 0.035v ingesteld had...

Ik mis mijn intel 3770k. Voltage instellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@computerjunky
Ik las dat je je geheugen aan het overklokken bent en dat je je vccio/vccsa beide op 1.15v hebt gezet. Je kunt ze beter rond de 1.2 ~ 1.2250V zetten want met te lage spanning kan je op een gegeven moment ook bsods krijgen. Geheugen stress programma's doen namelijk niet veel met de memory controller.
Ik draai zelf een 9900k @ 4.9Ghz met 2x8GB 3600C15 op 4100Mhz 16-17-17-36 2T. VCCIO staat op 1.23v en SA op 1.21V. Uncore/cache staat op 45x. Deze niet te hoog zetten want wordt snel instabiel en vraagt veel meer voltage.

Hier heb je een goede timing hulp ervan uitgaand dat je b-die hebt:
https://www.overclock.net...ead-784.html#post27784556

[ Voor 15% gewijzigd door bierschuit op 18-08-2019 11:26 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
bierschuit schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:16:
@computerjunky
Ik las dat je je geheugen aan het overklokken bent en dat je je vccio/vccsa beide op 1.15v hebt gezet. Je kunt ze beter rond de 1.2 ~ 1.2250V zetten want met te lage spanning kan je op een gegeven moment ook bsods krijgen. Geheugen stress programma's doen namelijk niet veel met de memory controller.
Ik draai zelf een 9900k @ 4.9Ghz met 2x8GB 3600C15 op 4100Mhz 16-17-17-36 2T. VCCIO staat op 1.23v en SA op 1.21V. Uncore/cache staat op 45x. Deze niet te hoog zetten want wordt snel instabiel en vraagt veel meer voltage.
Ik heb een setje g.skill 4266 cl19 die nu draait op 4000 mhz cl16 en ik ben meer als een week bezig geweest met uitvinden waarom mijn pc steeds bleef hangen.
Het verlagen van deze voltages loste dat na veel zoeken op. En daarnaast liep het systeem nog koeler ook.
Het draait nu al 4 dagen stabiel op deze setup en met hoger voltage bevriest de pc op een random moment.
Mijn bord/cpu weigert ook maar 1 mhz hoger dan 4000 te gaan qua ram.
Cache mp staat op auto waarbij hij hem op 43 zet. Met 44 was hij ook stabiel in eerdere tests maar dat gaf nul prestatie voordeel dus die heb ik tijdens tests terug gezet.
Ik ben momenteel bezig met de cpu voltages te verlagen dat lijkt alleen een drama.
Hij is stabiel met 1.195v in cb 20 en aida64 maar met manual voltage blijft hij daar permanent op draaien.
Ga ik voor dezelfde target met een offset dan crashed hij bij de eerste de beste load.
Geen idee waarom.
Ik heb geen interesse in een cpu overclock buiten de all core turbo op 4.7 ghz ik wil gewoon een zo zuinig en koel mogelijke setup vandaar mijn zoektocht naar lage voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
computerjunky schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:33:
[...]

Ik heb een setje g.skill 4266 cl19 die nu draait op 4000 mhz cl16 en ik ben meer als een week bezig geweest met uitvinden waarom mijn pc steeds bleef hangen.
Het verlagen van deze voltages loste dat na veel zoeken op. En daarnaast liep het systeem nog koeler ook.
Het draait nu al 4 dagen stabiel op deze setup en met hoger voltage bevriest de pc op een random moment.
Mijn bord/cpu weigert ook maar 1 mhz hoger dan 4000 te gaan qua ram.
Cache mp staat op auto waarbij hij hem op 43 zet. Met 44 was hij ook stabiel in eerdere tests maar dat gaf nul prestatie voordeel dus die heb ik tijdens tests terug gezet.
Ik ben momenteel bezig met de cpu voltages te verlagen dat lijkt alleen een drama.
Hij is stabiel met 1.195v in cb 20 en aida64 maar met manual voltage blijft hij daar permanent op draaien.
Ga ik voor dezelfde target met een offset dan crashed hij bij de eerste de beste load.
Geen idee waarom.
Ik heb geen interesse in een cpu overclock buiten de all core turbo op 4.7 ghz ik wil gewoon een zo zuinig en koel mogelijke setup vandaar mijn zoektocht naar lage voltages.
Ik wil de CPU voltage ook omlaag en heb daar een beetje hulp bij nodig het liefste met wat screenshots van de bios.
Ik wil niet overklokken ik wil gewoon dat de CPU lang mee gaat want hij is al snel genoeg :).

Ik ga maar eens het asus forum op.

Als je een linkje hebt dan hoor ik het graag.

Is dit normaal ? Ik draai hier de test van GPU-Z en kijk nu naar de CPU voltages

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y5NnBTD/CPU-TEMP.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door mmxmmx op 18-08-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
mmxmmx schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:34:
[...]

Ik wil de CPU voltage ook omlaag en heb daar een beetje hulp bij nodig het liefste met wat screenshots van de bios.
Ik wil niet overklokken ik wil gewoon dat de CPU lang mee gaat want hij is al snel genoeg :).

Ik ga maar eens het asus forum op.

Als je een linkje hebt dan hoor ik het graag.

Is dit normaal ? Ik draai hier de test van GPU-Z en kijk nu naar de CPU voltages

[Afbeelding]
op geen van deze applicaties staat de vcore er staat enkel de VID welke compleet niet relevant is.
VID is het voltage dat de cpu vraagt.
Vcore is het gene wat de cpu ook daadwerkelijk krijgt.
Als je in hwinfo een stuk naar beneden gaat kan je de vcore zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moederbord is niet echt geschikt voor 9900K te overklokken. verder zou ik je Vcore op 1.4v max instellen

plaats een duidelijke grotere foto dan dit aub

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y5NnBTD/CPU-TEMP.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:51:
Je moederbord is niet echt geschikt voor 9900K te overklokken. verder zou ik je Vcore op 1.4v max instellen

[Afbeelding]
Heb je het topic wel gelezen. Hij wil niet overclocken en dus is zijn bord prima.

de max 1,4 volt aanbeveling is dan ook onzin aangezien de 9900k al 5ghz all core rond de 1.33 volt doet.

De screenshot is duidelijk zat er staat alleen verkeerde info in. (vid ipv vcore)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

computerjunky schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:57:
[...]

Heb je het topic wel gelezen. Hij wil niet overclocken en dus is zijn bord prima.

de max 1,4 volt aanbeveling is dan ook onzin aangezien de 9900k al 5ghz all core rond de 1.33 volt doet.

De screenshot is duidelijk zat er staat alleen verkeerde info in. (vid ipv vcore)
5GHz all Core = OC

@mmxmmx welk Ram heb je en hoe snel draait het nu in de juiste bankjes ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:02:
[...]

5GHz all Core = OC

Hij wil dan ook helemaal geen 5ghz all core maar gewoon de standaard all core turbo voor zover ik begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

computerjunky schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:07:
[...]

Hij wil dan ook helemaal geen 5ghz all core maar gewoon de standaard all core turbo voor zover ik begrijp.
Waarom geef je dat aan dan ?

Turbo-boost is op 1-2 cores 5GHz niet op alle 8. in alle goede omstandigheden kun je 4.7GHz halen op alle 8 met zgn core-boost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:15:
[...]

Waarom geef je dat aan dan ?

Turbo-boost is op 1-2 cores 5GHz niet op alle 8. in alle goede omstandigheden kun je 4.7GHz halen op alle 8 met zgn core-boost.
Zucht ik geef alleen aan dat je voorgestelde max 1.4v nergens op slaat aangezien je met veel minder al naar de 5ghz kan. niet dat hij naar 5ghz wil overclocken.
Dat had je geweten als je de rest had gelezen.
Mijn punt was dan ook dat je 1.4 volt uit de lucht gegrepen was en nergens op gebaseerd en dus nutteloos advies waar niet om gevraagd was.

4.7ghz met zo laag mogelijk voltage is dan ook het doel omdat zo je pc zuiniger is en minder warm word.
Iets dat zijn moederbord lijkt tegen te werken in bepaalde omstandigheden door bios instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@computerjunky max stel je handmatig in als maximum. je kunt zelf 1.25v instellen, maar daar gaat het vaak met uitproberen overheen. zoals ik zeg kan ik niet de foto goed bekijken en ken ik de BIOS niet van dit moederbordje.

Ben dus benieuwd hoe hij alle instellingen heeft staan, dan kan ik ook de BIOS opties van die bordje lezen.
maar als jij de enige wilt zijn die advies hier in geeft is dat ook goed(4.5Ghz haal je al met 1.05V,L1) dus iets staat niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:41:
@computerjunky max stel je handmatig in als maximum. je kunt zelf 1.25v instellen, maar daar gaat het vaak met uitproberen overheen.

maar als jij de enige wilt zijn die advies hier in geeft is dat ook goed(4.5Ghz haal je al met 1.05V,L1) dus iets staat niet goed
Ik heb echt geen idee wat je hier bedoeld. Je stelt je vcore in doormidden van of een offset of een fixed vcore of een adaptieve.
Je stelt geen maximum in tenzij je een handmatige vcore instelt en dat is its wat je gewoon niet wil omdat je cpu dan zelfs idle op de max vcore die je heb ingesteld zal draaien.

-Offset is eigenlijk de enige wenselijke optie voor een niet overclock.

En iedereen mag helpen maar geef dan wel hulp waar om gevraagd word en niet een kreet in de wilde weg waar echt niemand wat aan heeft.

En voor 1,05v 4.5 ghz heb je echt een geweldige sample nodig.

En ja een screencap van alle settings kan handig zijn want er zijn met deze chip nogal wat instellingen die het 1 en ander kunnen beïnvloeden.

Zo kan een verkeerde llc ondanks dat je 1,18v instelt er toch nog 1,39v doorheen jassen.
En ook undervolt protection kan nog voltage toevoegen als het instabiel is volgens je moederbord zelfs als het wel stabiel is. En zo zijn er nog een aantal instellingen.

Maar dat zijn zaken die nog niet van toepassing waren omdat er nog belangrijke gegevens miste zoals de vcore.
Zonder de vcore onder een bepaalde load te weten (Cb r20 is daar een goede voor) zijn de overige settings nog niet relevant.

Anyway einde discussie tussen ons en het wachten is op feedback van de ts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dat een processor continu 1.25v krijgt betekent natuurlijk niet dat hij ook veel verbruikt tijdens idle. Als je zo denkt moet je een laptop nemen en geen desktop. Ook heb je met instap moederborden van de z390 niet echt goede VRM's die ook efficiënt zijn.
Je praat echt over hooguit een paar Watt extra verbruik op een op zich al energie verslindende processor.

Het beste is handmatig all core op 4.7Ghz zetten eventueel met een negatieve AVX offset en met een cache van 43x. Hierbij zoek je de laagst mogelijke voltage incl met load line calibration. Dan pas ga je je bezig houden met je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
bierschuit schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:19:
Dat een processor continu 1.25v krijgt betekent natuurlijk niet dat hij ook veel verbruikt tijdens idle. Als je zo denkt moet je een laptop nemen en geen desktop. Ook heb je met instap moederborden van de z390 niet echt goede VRM's die ook efficiënt zijn.
Je praat echt over hooguit een paar Watt extra verbruik op een op zich al energie verslindende processor.

Het beste is handmatig all core op 4.7Ghz zetten eventueel met een negatieve AVX offset en met een cache van 43x. Hierbij zoek je de laagst mogelijke voltage incl met load line calibration. Dan pas ga je je bezig houden met je geheugen.
Mijn wattmeter is het er niet mee eens net als coretemp die een fors hogere idle temp weer geeft bij een manual voltage.

Een pc moet gewoon zo min mogelijk gebruiken als hij idle is punt uit. Een laptop heeft hier geen snars mee te maken. Heel ander product.
Niks mis met op je energierekening en warmteproductie te letten.

En zo energie verslindend is de cpu nou ook weer niet.
Bij gemiddelde game load blijft hij gewoon op de tdp van 95 watt hangen.
Je moet heel specifieke non game load applicaties gebruiken met bijvoorbeeld avx om daar boven uit te komen.
Handmatig de mp op 47 zetten doet ook niets dat auto niet doet. 4.7 ghz all core is immers gewoon de target.
Wat het wel doet is 5ghz single en dual core en 4.8ghz quad core uitschakelen omdat je een lagere clock forceert. Ook niet wenselijk dus.

Llc zou ok lekker op auto laten staan (tenzij het echt niet anders kan) wat over het algemeen een redelijk flat lijn is wat geen rare vcore pieken veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:02:
[...]

5GHz all Core = OC

32gb corsair 3200mhz 4x 8gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
computerjunky schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 01:35:
[...]

Mijn wattmeter is het er niet mee eens net als coretemp die een fors hogere idle temp weer geeft bij een manual voltage.

Een pc moet gewoon zo min mogelijk gebruiken als hij idle is punt uit. Een laptop heeft hier geen snars mee te maken. Heel ander product.
Niks mis met op je energierekening en warmteproductie te letten.

En zo energie verslindend is de cpu nou ook weer niet.
Bij gemiddelde game load blijft hij gewoon op de tdp van 95 watt hangen.
Je moet heel specifieke non game load applicaties gebruiken met bijvoorbeeld avx om daar boven uit te komen.
Handmatig de mp op 47 zetten doet ook niets dat auto niet doet. 4.7 ghz all core is immers gewoon de target.
Wat het wel doet is 5ghz single en dual core en 4.8ghz quad core uitschakelen omdat je een lagere clock forceert. Ook niet wenselijk dus.

Llc zou ok lekker op auto laten staan (tenzij het echt niet anders kan) wat over het algemeen een redelijk flat lijn is wat geen rare vcore pieken veroorzaakt.
Ik heb 1 instelling veranderd in de bios en dat was de vcore van de cpu.
Eerst op 1.2 volt maar toen hing windows in idle
Toen op 1.3 volt en ook toen hing windows op idle
Verder staat alles op default.

Ik heb het toen maar opgegeven

Ik las ook ergens dat de 9900K minimaal 1.3 wil

Verder heb je gelijk ik wil niet overklokken ik wil gewoon een lagere vcore
omdat ik bang ben voor degradation dus dat de CPU langzaam stuk gaat en na een jaar of 2 er mee op houd.
Aan de andere kant alles op het mobo staat op default dan denk je dat het gewoon jaren moet werken.

BTW als ik op de screenshot klik word hij vergroot ik dacht dat dat groot genoeg was ik kijk nog wel ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Hackus schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:51:

[Afbeelding]
Als je op het plaatje klikt word hij groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
mmxmmx schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 02:17:
[...]

Ik heb 1 instelling veranderd in de bios en dat was de vcore van de cpu.
Eerst op 1.2 volt maar toen hing windows in idle
Toen op 1.3 volt en ook toen hing windows op idle
Verder staat alles op default.

Ik heb het toen maar opgegeven

Ik las ook ergens dat de 9900K minimaal 1.3 wil

Verder heb je gelijk ik wil niet overklokken ik wil gewoon een lagere vcore
omdat ik bang ben voor degradation dus dat de CPU langzaam stuk gaat en na een jaar of 2 er mee op houd.
Aan de andere kant alles op het mobo staat op default dan denk je dat het gewoon jaren moet werken.

BTW als ik op de screenshot klik word hij vergroot ik dacht dat dat groot genoeg was ik kijk nog wel ff.
Hoe precies heb je dit veranderd en want ik kan me geen enkele situatie bedenken waar 1,3v een hang betekend.

De screenshot was prima qua leesbaarheid alleen de gegeven info was niet nuttig.
Maak anders wat fotos van je bios en post die. Er is iets ergens gewoon niet goed.
1,2 volt is geen garantie maar met 1,255v moet bijna iedere chip wel stabiel zijn. Je moet een hele slechte sample hebben wil die niet stabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Edit :

Zie hier onder :)

[ Voor 102% gewijzigd door mmxmmx op 19-08-2019 03:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
computerjunky schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 03:31:
[...]

Hoe precies heb je dit veranderd en want ik kan me geen enkele situatie bedenken waar 1,3v een hang betekend.

De screenshot was prima qua leesbaarheid alleen de gegeven info was niet nuttig.
Maak anders wat fotos van je bios en post die. Er is iets ergens gewoon niet goed.
1,2 volt is geen garantie maar met 1,255v moet bijna iedere chip wel stabiel zijn. Je moet een hele slechte sample hebben wil die niet stabiel zijn.
Ik heb het gevonden vcore piekt nu op 1.30 en niet meer op 1.42

Ik heb F5 bios default geladen en ontdekte dat als je de mem op XMP profile gooit dat dan onder AI Tweaker een instelling is die heet : AI Overclok Tuner en dan word een XMP1 instelling geladen en die overclokt verschillende dingen.

Dus ik heb de DDR4 3200mhz instelling handmatig ingevoerd zonder XMP profile zodat hij toch op 3200mhz
werkt en dan is het goed.
Die handmatige mem instelling zit ook onder AI Tweaker BTW
Het laden van de mem XMP profile zit in het begin venster van de Bios. die moet je dus niet gebruiken blijk baar !!

Nu werkt alles goed

[ Voor 10% gewijzigd door mmxmmx op 19-08-2019 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Dus de i9 9900k haalt nu 4700mhz in CB20, dat is namelijk normaal?

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Gekke Jantje schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:25:
Dus de i9 9900k haalt nu 4700mhz in CB20, dat is namelijk normaal?
Wat ik heb begrepen is 3600 Mhz normaal voor deze CPU
En alles daarboven is de boostklok en die word niet gegarandeerd

Dus in CB15 boost hij naar de 4700 en in CB20 Boost hij naar de 4000 en dat is wat ik nu begrijp
niet verkeerd :)

In CB20 word de CPU heel heet omdat er een speciaal protocol gebruikt word wat de CPU heel zwaar belast ik weet ff niet meer hoe dat heet . En dan boost hij wat minder hard maar hij werkt wel gewoon op en boven die 3600MHZ op alle cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
mmxmmx schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:44:
[...]

Wat ik heb begrepen is 3600 Mhz normaal voor deze CPU
En alles daarboven is de boostklok en die word niet gegarandeerd

Dus in CB15 boost hij naar de 4700 en in CB20 Boost hij naar de 4000 en dat is wat ik nu begrijp
niet verkeerd :)

In CB20 word de CPU heel heet omdat er een speciaal protocol gebruikt word wat de CPU heel zwaar belast ik weet ff niet meer hoe dat heet . En dan boost hij wat minder hard maar hij werkt wel gewoon op en boven die 3600MHZ op alle cores
nee dat is gewoon niet waar. hij zal eigenlijk altijd gewoon op 4.7 ghz draaien met een al core belasting. en met minder cores nog hoger. Tenzij je koeling slecht is of je moederbord instellingen niet goed staan.

NIEMAND koopt een 9900k om hem vervolgens op 3600 mhz te draaien.
En hetzelfde geld voor een gpu en een amd chip.
De hoogste boost clock is altijd de target.

ook in CB20 moet je gewoon 4,7 halen tenzij je bord een offset voor avx ingesteld heb wat NIET standaard en wat mij betreft zelfs niet acceptabel is of je een te slechte koeler gebruikt heb wat ook niet slim is met een peperdure cpu.

kortom als je nog steeds 4.0 haalt staat er nog steeds iets niet goed en alle tips daarvoor zijn in dit topic al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
computerjunky schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:22:
[...]

nee dat is gewoon niet waar. hij zal eigenlijk altijd gewoon op 4.7 ghz draaien met een al core belasting. en met minder cores nog hoger. Tenzij je koeling slecht is of je moederbord instellingen niet goed staan.

NIEMAND koopt een 9900k om hem vervolgens op 3600 mhz te draaien.
En hetzelfde geld voor een gpu en een amd chip.
De hoogste boost clock is altijd de target.

ook in CB20 moet je gewoon 4,7 halen tenzij je bord een offset voor avx ingesteld heb wat NIET standaard en wat mij betreft zelfs niet acceptabel is of je een te slechte koeler gebruikt heb wat ook niet slim is met een peperdure cpu.

kortom als je nog steeds 4.0 haalt staat er nog steeds iets niet goed en alle tips daarvoor zijn in dit topic al gegeven.
Na ja zo als je ziet in dit topic gebruik ik een Noctua NH-D15 koeler.
AVX staat op auto in de bios.

Alles in mijn bios staat weer op auto alleen wel een XMP2 protocol voor de memory.
Heb bios defaults geladen omdat windows steeds na een tijdje ging hangen als ik ook maar iets op manual instelde.

Hoevaak gebruik ik dat AVX dan ? en hoe vaak gebruik ik CB20 ?
Op bios default lijkt de rest wel gewoon goed te presteren.
Heb ook een goedkoop moederbordje gekocht :)

[ Voor 16% gewijzigd door mmxmmx op 27-08-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Of de CPU word te heet of brakke stroomvoorziening die overbelast of te warm word. AVX offset kan ook nog maar auto is meestal uit, even de handleiding door nemen. Krijgt de,CPU wel stroom via minimaal 1 8 pins stekker?

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Pagina: 1