laptop met Windows 10 opstarttijd duurt heel lang (+30min)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-08 10:18
Hallo allen,

Ik zit met een laptop die volgend probleem vertoond.

Wanneer je deze opstart zie je eerst logo van Lenovo tevoorschijn komen. Nadien krijg je de windows 10 dots die draaien en dan wordt het scherm zwart. Geen cursor te zien, gewoon zwart. (je ziet dat scherm oplicht, maar er komt niets op het beeld). Dit staat daar dan voor +-30min om dan op het bureaublad te komen. Toestel doet er dus heel lang over om gewoon op te starten.

Wanneer ik de grafische driver (intel hd graphics 620) op vorige drivers zet zie ik ipv een zwart scherm de draaiende dots voor een half uur.

Geen speciale software die erop staat, geen antivirus of andere beveiligingssoftware

Eenmaal opgestart werkt toestel perfect.

type toestel is een Lenovo V130 van maand of 6 oud.
Harde schijf is Samsung 250GB M2

Wat ik allemaal al gedaan/getest heb:

- schijf wissen en toestel opnieuw installeren, loopt goed tot deze na 2 weken identiek zelfde symptomen heeft
- bios update
- windows 1809 of 1903, maakt niets uit, bij beide versies zelfde probleem
- in energiebeheer snel opstarten aan of uitgezet
- veilige modus: zelfde probleem
- andere gebruiker toegevoegd
- sfc scan (geen fouten)
- schijf & ram gecontroleerd op fouten: geen problemen mee
- drivers grafische kaart op vorige versie gezet, kaart zelf eens uitgeschakeld, eens op windows basic adapter, geen vooruitgang
- batterij eruit, 30sec power indrukken en alles terug aankoppelen
- bios factory reset

Heeft iemand nog iets van mogelijke oplossingen voor deze?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:36
als het toestel is opgestart
doet hij het daarna wel normaal?

[ Voor 80% gewijzigd door boyette op 17-08-2019 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@ITS PLUS Wel handig, zo'n helpdesk achter de hand. Wat is mijn provisie als ik met het gouden antwoord kom? :P

Heb je al in de logboeken gekeken?
Al eens getest met de netwerkverbinding uitgeschakeld?
Of juist met een bekabeld netwerk?
Heb je al eens met Linux getest?
En heb je niks op Google gevonden? :?

edit:
Maar ehh... Waarom kom je zelf niet eens wat bijdragen? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 17-08-2019 01:21 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
@boyette : als die binnengaat krijg ik die gegarandeerd terug met nieuwe windows 10 op en zal het werken, maar qua hardware zullen ze niet direct iets veranderen vrees ik .
Ik ga morgen eens de M2 schijf clonen, dan weten we ook weeral of het daar aan ligt of niet.

@evanescent: soms ben je echt einde raad en ben ik benieuwd naar andere mogelijkheden die ik ove rhet hoofd zou zien.
- logboeken: niets speciaals te vinden
- netwerkverbinding uitgeschakeld, zelfde probleem. Vliegtuigmodus, identiek zelfde probleem, bekabeld ook getest
- Linux nog niet geprobeerd, probleem is ook dat het niet direct optreedt, kan zijn dat het 2 weken goed gaat, maar nadien loopt het weer mis
- google uiteraard ook al geraadpleegd, maar geen direct werkende oplossingen gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:36
functioneert het wel nadat het is opgestart normaal?

dus je denkt dat het met windows heeft te maken?

wat voor installatie gebruik je?

[ Voor 45% gewijzigd door boyette op 17-08-2019 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
Na de opstart werkt toestel perfect.

Ik vermoed idd eerder een of andere update die het in combinatie bij dit toestel veroorzaakt.

installatie reeds verschillende mogelijkheden getest: met windows 10 tool stick laten aanmaken maar ook al met originele DVD die bij licentiekey zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
ITS PLUS schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 01:06:
- schijf wissen en toestel opnieuw installeren, loopt goed tot deze na 2 weken identiek zelfde symptomen heeft
Het lijkt dus eerst enige tijd goed te gaan? Heb je toen het probleem opnieuw optrad gekeken naar de event log/windows update log? Mogelijk dat die een oplossingsrichting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
begin eens met MSconfig (heet anders tegenwoordig) alle niet MS programma's uit de normale startup te halen.

edit: en dan twee weken wachten om te kijken of het goed gaat........ normale trial and error gaat niet werken.

Uit de system logs moet je toch wel iets kunnen halen, wat de machine dat half uur aan het doen is.

Overbodige vraag hopelijk: geen vraagteken en uitroeptekens in het apparaatbeheer?

[ Voor 64% gewijzigd door Tens op 17-08-2019 09:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En test ook eens de nodige first-party drivers (van de fabrikant van de chip zelf) in plaats van die van de laptopfabrikant of Microsoft.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
- msconfig alle niet microsoft services afgezet, same result
- apparaatbeheer volledig ok, geen opmerkingen bij
- chipset drivers, audio, netwerk van Lenovo zelf eens genomen, zelfde resultaat.

- heb er nu eens een andere schijf in geplaatst en bezig met updates te installeren, afwachten wanneer het fout loopt en dan kijken of de logs iets zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Voor garantie terugsturen dan maar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
Room42 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:33:
Voor garantie terugsturen dan maar? :?
Ik ga nu nog even testen met nieuwe schijf, als deze identiek zelfde problemen krijgt zonder noemenswaardige oorzaak of meldingen in logboek stop ik ermee en zal het garantie worden. Soms zit je te vastgebeten in een probleem dat je maar blijft proberen met andere opties.

edit: zal toch een softwareprobleem zijn lijkt me.
Originele schijf (waar het probleem opzit) in ander toestel met M2 aansluiting geplaatst, opstarten duurt eveneens half uur.
Ben nu de M2 aan het clonen op andere schijf, dan kunnen we dit ook al uitsluiten 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door ITS PLUS op 17-08-2019 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITS PLUS
Heb het gevonden.
Had een extra schijf gekloond waardoor ik wat sneller kon gaan testen (dan moest ik niet telkens half uur wachten, maar kon ik het spreiden op 2 toestellen).

- alle updates verwijdert die op toestel stonden of nog in de softwaredistributionmap: geen oplossing
- een bepaald programma op het toestel gebruikt SQL server, heb alles wat ook maar verwees naar de SQL server (odbc driver, native client, support files etc uit de apps en onderdelen gegooid) en nu werkt toestel terug perfect.

Het programma zelf werkt nu niet meer, maar ik weet nu wel wat de oorzaak is.
Ga nu eens de sql opnieuw installeren, misschien dat programma een of andere update hierdoor pusht, allesinds, na uren en uren proberen is het gelukt.

Allen bedankt voor de hints/advies, moest iemand ooit hetzelfde tegen komen, check zeker de sql installaties eens.
Pagina: 1