Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn XMP werkt niet

Ik heb vandaag mijn eerste pc gebouwd, dat ging goed!

Specificaties:
- Ryzen 5 2600
- Gigabyte B450 Aorus Elite (Bios Versie: F40)
- 16GB (2x8gb) Corsair Vengeance 3000MHz
- Gigabyte Radeon RX 580 Gaming 8G

Ik heb xmp aangezet op Profile 1 en alles staat op auto, dus ik denk: dat staat allemaal wel goed. Nu staat er: 3000MHz en 2 cm ernaast staat er 2133MHz. Dus toen snapte ik het niet meer.
Nu draait mijn geheugen op 2133MHz in plaats van 3000MHz. Ik ben zelf niet echt een technisch persoon dus misschien kunnen jullie me helpen😄

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2019 00:38 ]

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat klopt XMP (en een hele set andere settings) worden pas aangezet als je F10 duwt en Yes voor een reboot. De 3GHz is de nieuwe snelheid, de 2133MHz is de huidige snelheid

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 17-08-2019 00:43 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:48
Mocht je niet meer kunnen opstarten nadat je de XMP actief hebt gezet in de bios (computer aan, geen beeld, blijft uit en aangaan) dan heb je het geheugen in de verkeerde slots gedaan.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 00:42:
Dat klopt XMP (en een hele set andere settings) worden pas aangezet als je F10 duwt en Yes voor een reboot. De 3GHz is de nieuwe snelheid, de 2133MHz is de huidige snelheid
Is dit hetzelfde als in de bios op save and exit drukken?

Verwijderd

Topicstarter
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 07:42:
Mocht je niet meer kunnen opstarten nadat je de XMP actief hebt gezet in de bios (computer aan, geen beeld, blijft uit en aangaan) dan heb je het geheugen in de verkeerde slots gedaan.
RAM geheugen zit in de goeie slots (2 en 4), ik heb alles volgens de manual's gedaan dus dat moet wel goed zitten😄. (2 en 4 zitten op dit moederbord naast elkaar)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja dat is f10 meestal :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 00:37:
Mijn XMP werkt niet

Ik heb vandaag mijn eerste pc gebouwd, dat ging goed!

Specificaties:
- Ryzen 5 2600
- Gigabyte B450 Aorus Elite (Bios Versie: F40)
- 16GB (2x8gb) Corsair Vengeance 3000MHz
- Gigabyte Radeon RX 580 Gaming 8G

Ik heb xmp aangezet op Profile 1 en alles staat op auto, dus ik denk: dat staat allemaal wel goed. Nu staat er: 3000MHz en 2 cm ernaast staat er 2133MHz. Dus toen snapte ik het niet meer.
Nu draait mijn geheugen op 2133MHz in plaats van 3000MHz. Ik ben zelf niet echt een technisch persoon dus misschien kunnen jullie me helpen😄
Waar staat dat?
Wat is nu eigenlijk het probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Het is me vanochten gelukt! Ik heb xmp van auto afgehaald en handmatig op multiplier 30.00 gezet. Dus als iemand nog ditzelfde probleem heeft^^

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:10:
Het is me vanochten gelukt! Ik heb xmp van auto afgehaald en handmatig op multiplier 30.00 gezet. Dus als iemand nog ditzelfde probleem heeft^^
Volgens mij werkte het ook prima met xmp, waarschijnlijk gaf hij links de xmp snelheid en rechts de spd snelheid aan.
Hoe kwam jij erachter dat het geheugen op 2133MHz. draaide?

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 20:30
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:22:
[...]

Volgens mij werkte het ook prima met xmp, waarschijnlijk gaf hij links de xmp snelheid en rechts de spd snelheid aan.
Hoe kwam jij erachter dat het geheugen op 2133MHz. draaide?
Precies dat ja.. waarschijnlijk liep het gewoon op XMP snelheid..
Heb je nu ook handmatig de timings van je geheugen ingesteld dan? Of alleen je frequentie?

Verwijderd

Topicstarter
ExiZTeNcE schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 01:10:
[...]

Precies dat ja.. waarschijnlijk liep het gewoon op XMP snelheid..
Heb je nu ook handmatig de timings van je geheugen ingesteld dan? Of alleen je frequentie?
Sorrt voor de late reactie. Ik heb alleen de frequentie aangepast. Is dat erg?😄

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de timings trouwens gewoon op auto gelaten

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:11

jgj82

Ja, maar = nee

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:20:
[...]

Sorrt voor de late reactie. Ik heb alleen de frequentie aangepast. Is dat erg?😄
Dat kunnen we vanaf hier niet beoordelen :D
Download gpu-z eens en kijk bij het tabje memory?

Verwijderd

Topicstarter
jgj82 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:24:
[...]

Dat kunnen we vanaf hier niet beoordelen :D
Download gpu-z eens en kijk bij het tabje memory?
Ik zit atm niet op mn pc dus kijk morgen. Wel weet ik dat ik mn timings op auto heb laten staan. Task Manager en de bios laten zien dat het ramgeheugen op 3000MHz werkt
Pagina: 1