Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasmalluin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 14:19
Goedenavond!

Deze week is mijn zoektocht gestart naar een nieuwe camera-set als upgrade van mijn huidige. Hiervoor ben ik bij twee winkels geweest om e.e.a. te zien en te voelen en daarnaast heb ik internet afgezocht naar modellen, specificaties en reviews. Ik ben er echter nog steeds niet over uit en wil graag aankoopadvies van jullie.

De reden dat ik deze week veel informatie op zoek en reviews lees, is omdat ik op zoek ben naar een opvolger van mijn huidige Canon 450D. Ik heb ondertussen twee kinderen (0 en 2 jaar) en maak regelmatig foto's van hun in verschillende zettingen: binnen, buiten, portretten (zo ver dat met jonge kinderen kan) en speelfoto's. Daarnaast vind ik het ook leuk om in de natuur foto's te maken, zoals tijdens vakanties of tijdens een dagje in de dierentuin.

Al met al dus redelijk all-round bezig, maar het begint nu steeds meer een echte hobby te worden. En daarmee ook tijd om een keer te investeren in mijn apparatuur. Mijn huidige set is als volgt:
#CategoryProduct
1GeheugenkaartenToshiba FlashAir W-04
1Spiegelreflexcamera'sCanon EOS 450D Zwart
1CameralenzenCanon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
1CameralenzenCanon EF 50mm f/1.8 STM
1CameralenzenTamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Canon)

De 50mm lens is de lens die ik het meest gebruik. Ik vind het bokeh effect echt geweldig en ook binnenshuis werkt het goed door de lichtsterkte, maar ik merk ook dat het gebrek aan zoom mij soms beperkt. Er is toch enige afstand nodig tot het onderwerp om een goede foto te maken (mede door de crop van mijn camera) en dat is bijvoorbeeld met spelende kids lastig.

Al met al ben ik nu dus op zoek naar een nieuwe set met een totaalbudget van +/- € 1500,-. De 70-300 lens geeft een 01 error tussen de 250-300mm, dus die is sowieso aan vervanging toe. De kitlens is niet veel bijzonders, dus ook die moet worden vervangen. En dan natuurlijk ook een nieuwe body, want de 450D is al flink wat jaartjes oud.

Nu heb ik deze week veel verschillende camera's overwogen, inclusief systeemcamera's. De reden dat ik nu toch neig naar een spiegelreflex is met name omdat de lenzen zo duur zijn bij systeemcamera's. Ik kon tweedehands een goede set krijgen van de Sony A7 ii + 24-70 lens, maar om daar een telelens bij te kopen wordt te duur. Zonder een telelens is de set niet volledig genoeg.

Uiteindelijk twijfel ik nu over enkele body's en lenzen.

Body
1Spiegelreflexcamera'sCanon EOS 77D Zwart€ 643,50€ 643,50
1Spiegelreflexcamera'sCanon EOS 80D body Zwart€ 870,-€ 870,-
Qua body twijfel ik tussen de 77D en 80D. Ik ken de verschillen qua specificaties en heb beide vastgehouden. Uiteindelijk neig ik naar de 77D om het verschil in geld (190 euro) te investeren in een betere lens. Het enige nadeel van de 77D is het gebrek aan weathersealing (al had de 450D dat ook niet) en het gewicht i.c.m. een relatief zware lens. In de winkel een 77D met 18-135mm vast gehad en dat voelde minder fijn aan dan de 80D i.c.m. dezelfde lens. Maar hoe erg is dit tijdens normaal gebruik?

Zoomlens
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1CameralenzenCanon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM€ 369,-€ 369,-
1CameralenzenSigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)€ 419,-€ 419,-

De 18-135 lijkt een goede allround lens. Met het bereik tot 135mm kan ik in de meeste situaties hiermee uit de voeten, zonder van lens te wisselen. Online zie ik de lens echter niet veel worden genoemd als beste keuze. De Sigma is iets duurder en gaat slechts tot 70mm, maar heeft wel een betere lichtsterkte. Welke zouden jullie aanbevelen? Of is er nog een alternatief zonder gelijk 3x meer te betalen?

Telelens
Naast bovenstaande lenzen wil ik (op termijn) ook een nieuwe telelens kopen. De 70-300 beviel mij qua bereik goed. Van redelijk grote afstand een gezichtsuitdrukking vastleggen of een mooi shot van een dier maken vind ik prachtig. Als opvolger van mijn huidige Tamron dacht ik aan één van de volgende upgrades.
1CameralenzenCanon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM€ 451,97€ 451,97
1CameralenzenTamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Canon)€ 329,00€ 329,00
1CameralenzenTamron 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD (Canon EF)€ 654,95€ 654,95

Van bovenstaande drie telelenzen is de Tamron 100-400 iets minder lichtsterk. Deze is ook een stuk duurder en zou ik dan eventueel tweedehands proberen te kopen. Maar welke zouden jullie aanbevelen? Of wellicht een heel andere lens die ik over het hoofd heb gezien?
Men zegt vaak dat objectieven jaren mee kunnen gaan en je daar beter in kan investeren dan in een body. Twee van bovenstaande telelenzen hebben het voordeel dat ik ze ook kan gebruiken voor een mogelijk toekomstige full frame camera. En eventueel met een adapter op een systeemcamera...

Excuses voor het lange verhaal. Ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen om de beste keuze te maken. Natuurlijk is het een persoonlijke keuze, maar advies is altijd welkom :)

Bij voorbaat dank!

IGN: Rasmalluin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan-sv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 12:27
Ik heb een paar jaar bewust voor de 80D (i.p.v. 760d) gekozen vanwege het formaat. De 80D ligt voor mij in ieder geval fijner in de handen.

Voor de standaard lens: heb je wel eens gekeken naar een tweede hands canon 24mm F2.8 IS? Of de 35mm f2.0 IS? Qua lichtsterkte kom je dan niks te kort ten opzichte van de sigma of de canon.

Voor de tele zou ik zelf de voorkeur hebben. Voor de 100-400mm omdat je dan extra bereik hebt. Zowel de 80D als de 77D kunnen prima overweg met hogere iso waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 20:10
Ik heb zelf 2 jaar terug voor de keuze gestaan tussen de 77D en 80D. Ben voor de 77D gegaan ivm gewicht, prijs. Ik heb kleine handen dus de 77D ligt bij mij beter in mijn handen. Het is een persoonlijk iets. Weather sealing heb je niet echt nodig tenzij je in de regen veel foto's wilt gaan maken. Ik ben vrij allround en gebruik diverse lenzen:
Waaronder de 18-135 mm USM USM, 55-250 ism(toplens voor minder dan 200,-), sinds jaartje 70-300 II USM(met je crop is het dan 1,6x), 50mm., 10-18mm.
Met lenzen kan je jarenlang doen. Als je ooit nog full frame wilt gaan dan zou ik de 70-300 II USM nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34

bobcom

Dedicated dabbler

Qua lenzen zou je in plaats van de 18-135mm usm de18-135 stm kunnen overwegen: niet dat ik hem heb of ken, maar hij is een stukje lichter en zou scherper en goedkoper zijn(zegt men op het Net). De Tamron heb ik zelf in Nikon-editie gehad, prima, maar gròòòt - net als elke tele met de nodige mm. Als je niet per se tot het uiterste wil gaan zou de Canon EF-S 55-250mm STM een optie zijn: licht, scherp en zeer betaalbaar. Zou je evt kunnen combineren met de Sigma die je overweegt, zodat je ook van dichtbij beter uit de voeten kan. Maar dat hangt ervan af of je liever wat meer overlap hebt of liever wat meer mogelijkheden om dichterbij te komen.

Wat betreft weathersealing op de body: heb je weinig of niets aan als je lenzen dat niet ook zijn - en dan zit je aan zware, grote dure L-lenzen te denken. Het is het eerste argument van de verkoper, maar zou nmm de laatste overweging voor een koper moeten zijn, tenzij je tijdens hurricane hunts en dergelijke wilt fotograferen. Handligging, bedieningsgemak, gewicht zijn volgens mij belangrijkere criteria - en de prijs, zeker als je bepaalde wensen binnen een bepaald budget wilt vervullen.

Met de 77D, EF-S 18-135 STM en de 55-250 STM hou je zelfs nog ruimte over in je budget voor een extra lens - bijvoorbeeld met wat meer lichtsterkte. Kan het overwegen waard zijn - met name als de je binnenshuis de kleinen wil fotograferen. De Sigma 17-50 2.8 OS wordt hier regelmatig genoemd. Die zou je naast de 18-135 kunnen nemen voor binnenshuis.

Maar je ook iets wijders kunnen nemen - zoals de Canon 10-18 STM of de iets lichtsterkere Tokina 12-24 F4 met wat meer bereik.

Kortom, opties te over. Veel succes in je queeste!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 21:57
bobcom schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:44:

Met de 77D, EF-S 18-135 STM en de 55-250 STM hou je zelfs nog ruimte over in je budget voor een extra lens - bijvoorbeeld met wat meer lichtsterkte. Kan het overwegen waard zijn - met name als de je binnenshuis de kleinen wil fotograferen. De Sigma 17-50 2.8 OS wordt hier regelmatig genoemd. Die zou je naast de 18-135 kunnen nemen voor binnenshuis.
De combinatie 17-50 + 55-250 vind ik goed, daar nog de 18-135 erbij totaal overbodig.
De 18-135 komt wmb vooral in aanmerking als je het telebereik met meer mm wilt afdekken en voor een 100-400 gaat. Daar dan beter de Sigma ipv de Tamron.
De 10-18 is in alle gevallen een leuke uitbreiding in het extreme groothoekbereik.

Body zou ik eerder de 77D dan de 80D nemen, en ook de xxxD modellen bekijken. Evt. 2e hands, want de body is toch minder belangrijk dan de lenzen en kan rustig een niet meer actueel model zijn, dat toch veel nieuwer is dan de 450D uit 2008.

Optie 1: 10-18 stm + 18-135 stm + Sigma 100-400 OS
Optie 2: 10-18 stm + Sigma 17-50 + 55-250 stm
Optie 2b: als 2 met een 70-300 ipv de 55-250
Optie 3: bovenstaande zonder 10-18, als je extreme groothoek niet graag gebruikt

Iig betere lenzen kopen dan je nu hebt (muv de 50mm), want je hebt zelf al gemerkt dat je die te goedkope en slechte lenzen sowieso nauwelijks gebruikt.

Verder eens met @bobcom en idd, opties te over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Er zijn hier al goede adviezen gegeven, het enige wat ik toe wil voegen gaat over de 18-135mm.

De USM versie is nieuwer dan de STM versie waarin het autofocussysteem een flinke upgrade heeft gehad. Ik zou persoonlijk altijd voor de USM versie gaan (dat gebruikt Canon nu ook in de nieuwe RF L lenzen waar mogelijk).
STM is erg goed voor video vanwege het soepele scherpstellen. USM was altijd sneller voor fotografie.

De Nano USM die Canon nu gebruikt is een perfecte combinatie van USM en STM. De soepelheid van STM en de snelheid van USM. Kortom; het is gewoon beter :)

Overigens, de set die ik altijd bij m'n 80D had was:
- 10-18mm STM (dit is pas écht breedhoek)
- 24mm STM f2.8 (heerlijk kleine lens waardoor je je camera sneller meeneemt voor dagjes uit)
- 50mm STM f1.8 (samen met de 24mm het setje wat ik meestal bij had)
- 55-250mm STM (zoals al genoemd, erg veel waar voor je geld)

Ik had daarnaast ook de 18-55mm STM voor de gevallen dat ik geen zin had om lenzen te wisselen. Ik begrijp dat je de 18-135mm USM er graag bij hebt voor gemak. Voor creatieve fotografie zijn die twee primes echter super leuk. De 24mm STM heeft ook nog eens goede macro mogelijkheden (als in: hij kan erg dichtbij scherpstellen is dan ook enorm scherp zonder veel af te stoppen :) )

Succes met je keuze! Alle genoemde lenzen zijn goed in ieder geval. Alleen bij Sigma/Tamron even goed checken of die nauwkeurig scherpstelt, dat kan per type camera verschillen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasmalluin
Bedankt voor alle reacties! Ondanks dat de hoeveelheid keuzes het niet makkelijk maakt, is het goed om verschillende meningen te horen.

Wat betreft de telelens: het is lastig te kiezen tussen de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM en de Canon EF-S 55-250mm STM. De 55-250 is alleen hier al meerdere keren genoemd als goede lens, maar toch twijfel ik. Misschien komt dat alleen al door het prijs verschil (55-250 voelt als budget lens?) en het gevoel dat duurder beter is 8)7 @tennis, waarom heb je de 70-300 gekocht als je de 55-250 al had? Alleen vanwege het bereik?

Voordelen 55-250:
  • Prijs (- 275 euro!)
  • Gewicht (-335g)
  • Lengte (-34 mm)
Voordelen 70-300:
  • Zoom (+50 mm)
  • Full frame mogelijk voor mogelijk toekomstige upgrade...
Als ik het zo op som dan zou de keuze niet moeilijk moeten zijn, maar ik denk er nog even over na.

Wat betreft een lens van 10-18mm en de 24mm STM f2.8 prime: die staan zeker nog op mijn verlanglijstje, maar ik focus me eerst op een basisset vanaf 18mm.

De Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM is een interessante toevoeging in het lijstje naast de 18-135 en 17-70. Het bereik is iets minder dan de andere Sigma, maar hij kost ook 70 euro minder. Ik had alleen met mijn oude 18-55 altijd het gevoel dat de zoom te weinig zijn om echt als standaard all-round lens te gebruiken als we ergens heen gingen, dus dan neig ik meer naar de 17-70 (of zelfs 18-135...).

Keuzes... Sowieso nog maar even een nachtje over slapen.

Ik las online trouwens dat er binnenkort een 90D wordt uitgebracht (aankondiging 28 aug?) die weer een stukje duurder wordt dan de huidige 80D. Enig idee of dit van invloed is op de prijs van de 77D en 80D? Ik kan me voorstellen dat deze modellen dan minder verkocht gaan worden, dus mogelijk met korting in de verkoop gaan. Iemand ervaring mee tijdens vroegere introducties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 20:10
@Rasmalluin ik heb hem vanwege het bereik gekocht, Kan met natuur/vogels/dieren en sport meer inzoomen, merkte dat ik bij de 55-250mm net stukje bereik mist bij sommige foto's.
De 55-250mm is makkelijk om mee te nemen als extra lens kan gewoon in je tas.
De 70-300m kan je later op full frame zetten en je kan wachten tot deze in de cashback actie zit van canon. Scheelt 90 euro(als hij erin zit).
Ze spreken al een tijdje over de 90D dan zal de 80D in prijs gaan zakken.
Ik gebruik in steden vaak de combi 18-135mm USM en de 55-250mm afhankelijk wat je wilt gaan. fotograferen.

Succes met je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 01:32
Keuzes te over.
Zelf heb ik de 80D, maar pak steeds vaker de M50, ook met zware objectieven. Beide camera's zijn technisch bijna gelijk en de prestaties bij minder licht zijn erg goed.
De lens die bij uitstek geschikt is voor deze crop camera's is de Canon-ef-s-17-55mm-f-28-is-usm. Super scherp lichtgevoelig objectief. Past precies bij je behoefte om kinderen te fotograferen in hun spel. Koop er een Canon 70-200 f4 (de IS versie is nog beter) bij en je hebt er een kwalitatief geweldig objectief bij, waarmee je een groot bereik afdekt. Deze laatste past ook op een FF. De scherpte is dermate goed dat je door het iets mindere bereik de foto's prima kunt croppen, zonder veel van de scherpte in te leveren.
Voordeel is dat beide lenzen ook prima 2de hands te vinden zijn.

Succes met je zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:23

TMV

Where did that damn icon go?!?

Ik kan het advies van @Fresno hier beamen, heb jarenlang de EF-S 17-55 F2.8 IS USM met veel plezier gebruikt op zowel mijn 400D als daarna op mijn 60D. Heerlijk lichtsterke lens en tweedehands te vinden voor €400-€500.

Toendertijd ook overgestapt van de 400D naar de 60D in verband met de betere handling, ruisprestaties en het formaat dat stukken beter in de hand lag. Dus de stap van de 450D naar een xxD is wat mij betreft zeker aan te raden. Wellicht dat daar een tweedehandse camera ook een optie is want je gaat er sowieso een enorme stap op vooruit, of het nu een 70D, 80D of 90D is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 14:02
Hoe gebruik jij je Toshiba Flashair W-04? Kun je die zo configureren dat hij automatisch foto's doorstuurt naar bijv. je smartphone?

Wat betreft upgrade: de 80D is alweer effies uit en wordt opgevolgd, de prijs zal dus nog wel iets zakken.

Qua lenzen: 18-135 is lekker convenient, maar soms is lichtsterkte ook erg fijn. De genoemde EF-S 17-55 f/2.8 zou tweedehands een goede optie zijn, mits je tegen de limiet van 55mm kan. Ik heb zelf de eerste generatie Tamron 17-50mm f/2.8 gehad en was daar heel tevreden over.

Ipv de telezooms die je noemt, zou ik een (tweedehands) EF 70/200mm f/4 kopen met evt. een teleconverter van 1.4x. Je hebt dan een degelijke, scherpe lens. Ideaal voor je kids of een dagje dierentuin.

Wil je dat niet, dan kom je inderdaad bij 100-400mm of nog ergere lenzen uit. Die zijn op zich prima, maar de vraag is of je de hele dag met een lens van tussen de 1500 en 2000 gram wil lopen. Ik heb zelf de Tamron 150-600mm en die bevalt prima, maar is wel aan de maat zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rasmalluin
Bedankt voor de antwoorden! Ondertussen heb ik een 80D met Sigma 17-70 lens van een vriend te leen om mee te spelen. Op basis van de ervaringen daarmee zal ik een keuze maken. Dat is dan mooi na de introductie van de 90D (deze week?) en wellicht rondom Black Friday.

Wat betreft de Toshiba Flashair W-04: theoretisch kan je die zo configureren dat hij automatisch foto's doorstuurt naar je smartphone. In de praktijk werkt dat iets minder automatisch, want het bereik is beperkt en de snelheid niet hoog.
Wat ik normaal doe is dat ik mijn smartphone pas connect met het kaartje zodra ik klaar ben met de camera (bijv. 's avonds na een dagje foto's maken). Ik leg mijn smartphone dan naast de camera, start en app en connect met de wifi van het kaartje. Een jaar of 2 geleden was het soms lastig om verbinding te maken, maar tegenwoordig (na enkele app updates) is het zeer eenvoudig. Ik heb de app zo ingesteld dat alle JPG bestanden automatisch in een bepaalde map op mijn telefoon worden gezet. Die map wordt vervolgens weer automatisch de cloud in gestuurd. De RAW bestanden zet ik eens in de zoveel tijd op mijn NAS, maar hoef ik niet direct op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:14
Ik zou ook de 800D niet vergeten. Dezelfde sensor als de 80D/77D en weer een stuk goedkoper. Vergelijk vooral met de 77D wat je mist aan eigenschappen.

Verder lijkt mij een goede lichtsterke 17-50 lens + de 55-250 een prima combinatie.

Dan hou je voldoende geld over voor eventuele primes/groothoek of andere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nt0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 10:10
Zou inderdaad even de lancering van de 90D afwachten.

Voor mijn vakantie naar Ijsland had ik de volgende set mee genomen:

1Spiegelreflexcamera'sCanon EOS 7D Zwart€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenCanon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM€ 498,-€ 498,-
1CameralenzenCanon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM€ 175,-€ 175,-
1CameralenzenSigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon)€ 334,53€ 334,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,53

Niet te zwaar en heel groot bereik. Over de 55-250, ik schiet normaal met de 70-200 2.8 L en de auto focus is dan opeens heel langzaam. Maar prijs kwaliteit ben ik heel tevreden over de 55-250.

De Sigma 17-50 is ook prima, enige nadeel waar ik voor kan waarschuwen is dat de focus ring mee draait bij de AF, dat is even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-05 15:11
De lancering van de 90D is inderdaad even interessant omdat het niet echt direct een opvolger is voor de 80D maar meer een samensmelting is van een 80D en 7D II. Het is dus even de vraag of er wel een directe opvolger van de 80D komt en of de 7D III ooit uit zal komen (ik denk het niet).

De nieuwprijzen liggen allemaal gelijk tussen winkels maar voor de 2e hands markt zal dit best even spannend worden. Mocht je dus 2e hands overwegen zou ik nog even wachten. Als je nieuw gaat kopen mwa, ik verwacht niet dat de 80D enorm veel goedkoper gaat worden. Ik denk eerder dat de 90D een stukje duurder zal worden dan we gewend zijn van de xxD range.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1