Afkopen Leasecontract (Operational Lease)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Mijn huidige leasecontract (Operational Lease) loopt tot 31-12-2019. Nu heb ik een Tesla M3 besteld via een andere Leasemaatschappij. Omdat het natuurlijk gunstig is als deze auto in 2019 nog geleverd wordt moet ik mijn huidige leasecontract laten afkopen.

Dit heb ik met de huidige leasemaatschappij overlegd en die hebben een offerte opgesteld om per 01-11-2019 het contract te ontbinden (2 maanden dus). Incl BTW komt dit neer op 1173 euro. Ik heb gevraagd of de persoon aan de telefoon mij kon vertellen hoe ze op dit bedrag komen maar dat kon hij niet. Kreeg later de offerte aangeleverd want die was ergens uitgerekend door een afdeling.

Nu ben ik op de site van Alphabet gaan kijken naar een uitleg maar voor Operational Lease staat er helemaal niets. Wel voor private lease. Als ik het daarmee vergelijk zou ik echt veel te veel moeten betalen maar heb het vermoeden dat er blijkbaar andere regels gelden tussen financial en operational lease.

Nu ga ik maandag zelf nog maar eens bellen maar de laatste tijd is de leasemaatschappij beroerd bereikbaar en ben ik bang dat ik weer hetzelfde antwoord krijg. Dat de persoon aan de telefoon het niet weet etc. Zal om een nadere specificatie vragen uiteraard.

Waar ik dus benieuwd naar ben is wat het grote verschil is tussen FL en OL. bij FL staat namelijk dat er 2 leasetermijnen worden doorberekend als het contract nog maar 25% of minder is van de totale looptijd. Mijn huidige contract is 60mnd en de resterende looptijd zou dan 2maanden zijn. Nu kan het zijn dat ik hem dus eerder wil annuleren omdat de Tesla er eerder is. Stel dat dit in September of Oktober is dan zou dat voor FL lease niet uitmaken want dit valt in de 25% resterende looptijd.
Ook wordt er max 35% gerekend. Stel dat mijn termijnbedrag per maand 1000 euro is. Er zouden 2 periodes berekend worden a 2000 euro. 35% hiervan is 700euro.
Dit is dus veel minder dan wat ik te horen heb gekregen. Vandaar de constatering dat OL anders is dan FL.

Nu wil ik dus weten of iemand anders hier ook ervaring mee heeft gehad
- Is 1173 euro voor 2 maanden een normaal bedrag
- Gaat het uitmaken of het 3 of 4 maanden is of blijft dit bedrag hetzelfde

Uiteraard ga ik hetzelfde vragen aan de LM maar wellicht dat er meer mensen met hetzelfde rondlopen gezien het huidige lease en bijtelling klimaat.

Huidige auto
Fiscale waarde : 37000,-
Totale looptijd: 60 mnd
Ingang contract: 31-12-2014
Einde contract: 31-12-2019
Kilometerstand huidig: 135000
Ik kon mijn auto overkopen na looptijd voor 14000,-
Termijnbedrag: ~ 960,-

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:43
Je zult echt de voorwaarden van het leasecontract moeten hebben. Bij ons was het ook altijd ontzettend duur om eerder af te kopen. Gewoon resterende kale leasecomponent zeg maar. Dus, ik schrik er niet van. Het zal waarschijnlijk gewoon zo in de kleine lettertjes staan. Geen idee waarom het bij private lease zoveel minder kost. Wellicht omdat het bij consumenten anders zit? Die 960 is inclusief brandstof denk ik? Het zal leasebedrag - brandstof - wegenbelasting - verzekering zijn. Dan x 2. Bij 4 maand zal het x 4 gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 16-08-2019 19:55 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:02
Staat er ook waar die 35% over wordt berekend? In welke context wordt dat percentage genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Trenchdog schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:08:
[...]

Staat er ook waar die 35% over wordt berekend? In welke context wordt dat percentage genoemd?
Zie de link in de eerste post. Maar goed, dat zijn voorwaarden van een heel ander product dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:54:
Je zult echt de voorwaarden van het leasecontract moeten hebben. Bij ons was het ook altijd ontzettend duur om eerder af te kopen. Gewoon resterende kale leasecomponent zeg maar. Dus, ik schrik er niet van. Het zal waarschijnlijk gewoon zo in de kleine lettertjes staan. Geen idee waarom het bij private lease zoveel minder kost. Wellicht omdat het bij consumenten anders zit? Die 960 is inclusief brandstof denk ik? Het zal leasebedrag - brandstof - wegenbelasting - verzekering zijn. Dan x 2. Bij 4 maand zal het x 4 gaan.
Ik vermoed ook inderdaad wat je zegt. Dit kan ik echter nergens terug vinden. In de voorwaarden kon ik dit ook niet echt achterhalen. Er is ook een Tarieventabel maar daar wordt je ook niet heel veel wijzer van.
In artikel 15.4 staat
na 2 jaar wordt het Leasetarief opnieuw berekend
op basis van het Raster; de eindkilometerstand en de werkelijke Looptijd van het Leasecontract zijn
hiervoor bepalend. In beide gevallen is een vergoeding verschuldigd voor gemiste opbrengsten, die staat in de Tarieventabel. Het totale bedrag wordt in rekening gebracht
bij de Klant.
In het Raster staat het volgende
14.1 Het Raster wordt gebruikt om het daadwerkelijk verschuldigde Leasetarief te berekenen. Het
Raster wordt toegepast in de volgende gevallen:
a. tussentijds, als de Jaarkilometrage meer dan 10%
afwijkt van de waarde in het Leasecontract en
b. na (voortijdige) beëindiging van het Leasecontract.

14.2 Het daadwerkelijk verschuldigde Leasetarief wordt lineair berekend tussen de Rasterpunten
waarbinnen de werkelijke Looptijd en de eindkilometerstand vallen. De Klant is het verschil
verschuldigd tussen het Leasetarief dat in rekening is gebracht over de verstreken Looptijd en het
daadwerkelijk verschuldigde Leasetarief.

14.3 Een Raster is gekoppeld aan een specifiek Leasecontract en wordt afgegeven bij elk Leasecontract
dat wordt aangegaan. Er wordt een nieuw Raster afgegeven als de Kostprijs van het Leasevoertuig is
gewijzigd en/of componenten worden toegevoegd of verwijderd.

14.4 De Rasterpunten bepalen de reikwijdte van het Raster. Alphabet zal bij beëindiging buiten de
reikwijdte van het Raster een opgave doen van het nieuwe Leasetarief. De werkelijke Looptijd en
de eindkilometerstand zijn hiervoor bepalend.
Dan staat er daarna in de tarievetabel
Vergoeding bij voortijdige beëindiging leasecontract (per niet verreden maand)
Dit is 25 euro per maand met een minimum van 500. Kom je voor 3 maanden uit op 575 ongeveer.
Wellicht is dat nog het overgebleven bedrag wat is berekend met die Raster punten de resterende zeg 600-700 euro. Echt heel transparant vind ik het niet :D

De 960 is inderdaad incl brandstof
Trenchdog schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:08:
Dat geldt voor Financial Lease (Private lease). Die 35% daar wordt berekend over het max bedrag over de termijnen. Zie de link in de OP voor meer informatie. Maar zoals gezegd gaat dit voor Operational Lease waarschijnlijk niet op.

[ Voor 70% gewijzigd door thewizard2006 op 17-08-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:07
Ik heb ook een offerte gehad voor eerder afkopen.
Ga van Renault Clio naar tesla 3.
1 jaar eerder afkopen kosten 2100 euro inclusief btw.
Maar wel alleen in combinatie met een tesla model 3.
Uiteindelijk gaan we mijn nieuwe collega in deze auto laten rijden.

Je kan trouwens het afkopen van je lease contract in mindering brengen op je eigen bijtelling.
De werkgever moet die kosten dragen en jij betaald het aan jouw werkgever via een overboeking of via een inhouding op je loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:40:
Vandaar de constatering dat OL anders is dan FL.
Is echt een compleet ander product.
FL is niet heel veel meer dan een lening met de auto als onderpand.
Je laatste termijn is de restwaarde door de auto in te leveren en alle termijnen zijn de afschrijving(=aflossing) + rente.
Door de auto eerder in te leveren krijg je een beetje boeterente en is de auto iets nieuwer, maar heb je ook minder afgelost. Streep je wat dingen tegen elkaar weg en klaar.
De AFM overziet deze producten en ze moeten helder zijn als je bijvoorbeeld eerder wil aflossen/er van af wilt. Vandaar dat je dus die info kan vinden.

Bij OL koop je een stuk mobiliteitsgarantie. Dus naast onderhoud, banden en brandstof heb je ook recht op vervangend vervoer. Maar ook is de auto verzekerd/wegenbelasting betaald.
Dus de rekensom is een stukje complexer. Het is geen financieel product, maar een dienst.
Dus je moet ze compenseren voor de hele dienst, niet alleen voor de financiering van de auto zoals bij FL.

Daarnaast is dit natuurlijk gewoon onderdeel van het businessmodel. Bedrijven zetten vaak aanvragen uit bij meerdere lease partijen en de goedkoopste krijgt hem. Dus dit soort 'extraatjes' gaan dan voor de volle mep.
'Slimme' bedrijven hebben in een mantelovereenkomst staan dat bijvoorbeeld 10% van de auto's vervroegd mag worden ingeleverd zonder boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
joke_name schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:38:
Ik heb ook een offerte gehad voor eerder afkopen.
Ga van Renault Clio naar tesla 3.
1 jaar eerder afkopen kosten 2100 euro inclusief btw.
Maar wel alleen in combinatie met een tesla model 3.
Uiteindelijk gaan we mijn nieuwe collega in deze auto laten rijden.
Ik ga ook switchen van LM dus kan geen dealtje sluiten zeg maar. 2100 euro voor een jaar is wel te doen maar de clio is wellicht een stuk goedkoper dan wat ik heb?
Je kan trouwens het afkopen van je lease contract in mindering brengen op je eigen bijtelling.
De werkgever moet die kosten dragen en jij betaald het aan jouw werkgever via een overboeking of via een inhouding op je loon.
Tnx dat laatste heb ik inderdaad eerder gehoord. Dat ga ik voorleggen aan mijn werkgever. Wellicht kunnen we daar wat mee.

@TheGhostInc Eens met wat je zegt en dat was inderdaad ook ongeveer wat ik uit de gegevens kon concluderen. Is ook verder geen verwijt naar de LM ofzo. Ben alleen benieuwd of ik niet ergens iets anders/beters kan regelen en of het veel gaat uitmaken of ik 2 of 3 maanden eerder opzeg ivm een eventuele vroege levering van de Tesla.
Wij zijn verder een "klein" bedrijf dus geen bijzondere afspraken met de LM voor zover ik weet

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 17-08-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:08
@thewizard2006 Ik zie dat het om 2 a 3 maanden gaat. Kan voor die periode de auto als pool- / afdelings- / back up auto dienen voor de werkgever?

Dat lijkt mij een heel stuk goedkoper.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:35
Kan de Tesla niet gewoon op 31-12 ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
TheBrut3 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:21:
Is vrij lastig ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
D_Jeff schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:11:
@thewizard2006 Ik zie dat het om 2 a 3 maanden gaat. Kan voor die periode de auto als pool- / afdelings- / back up auto dienen voor de werkgever?

Dat lijkt mij een heel stuk goedkoper.
Die optie heb ik ook inderdaad overwogen en ga ik zoiezo terugkoppelen ja. We zijn echter een klein bedrijf dus de meeste mensen hebben al een auto zeg maar :)
TheBrut3 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:21:
Helaas is dat wat lastig. Tesla levert de modellen wanneer ze er zijn en als je aangeeft dat je wil wachten gaat "jouw" auto naar iemand anders. De kans is dan vrij reeel dat je wat langer moet wachtten en je het tijdwindow van 31-12 mist. Zeker met de grote vraag voor de laatste paar maanden ivm de bijtelling.

[ Voor 33% gewijzigd door thewizard2006 op 17-08-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
thewizard2006 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:03:
[...]

Die optie heb ik ook inderdaad overwogen en ga ik zoiezo terugkoppelen ja. We zijn echter een klein bedrijf dus de meeste mensen hebben al een auto zeg maar :)

[...]

Helaas is dat wat lastig. Tesla levert de modellen wanneer ze er zijn en als je aangeeft dat je wil wachten gaat "jouw" auto naar iemand anders. De kans is dan vrij reeel dat je wat langer moet wachtten en je het tijdwindow van 31-12 mist. Zeker met de grote vraag voor de laatste paar maanden ivm de bijtelling.
Dat regel je toch met de LM en niet met Tesla? Tenzij Tesla de nieuwe LM is ... dan wordt het lastiger :P

Ik heb levering van mijn auto ook uit laten stellen destijds met een paar weken ivm vakantie. Auto stond al bij de dealer. LM regelt de aanschaf van die auto, niet jij. Scheelt wel dat de dealer en het LM onderdeel ook klant bij ons zijn en we al onze auto's bij hen afnemen :) Maar primair is de LM de partij waar je dergelijke vragen moet neerleggen, niet bij Tesla.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is vrij simpel. Ze pakken twee lease termijnen, trekken daar de berekende "minder km's" van af. Komt de auto terug bij ze maken ze nog een eindafrekening en kan het bedrag zelfs lager uitvallen, of hoger wanneer je over de geschatte contract km's heen gaat

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
redfoxert schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:10:
[...]

Dat regel je toch met de LM en niet met Tesla? Tenzij Tesla de nieuwe LM is ... dan wordt het lastiger :P

Ik heb levering van mijn auto ook uit laten stellen destijds met een paar weken ivm vakantie. Auto stond al bij de dealer. LM regelt de aanschaf van die auto, niet jij. Scheelt wel dat de dealer en het LM onderdeel ook klant bij ons zijn en we al onze auto's bij hen afnemen :) Maar primair is de LM de partij waar je dergelijke vragen moet neerleggen, niet bij Tesla.
Ik stem ook niets af met Tesla. Waarom denk je dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
thewizard2006 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:03:
Dat geldt voor Financial Lease (Private lease). Die 35% daar wordt berekend over het max bedrag over de termijnen.
Je haalt hier wat dingen door elkaar, private lease is geen financial lease namelijk. Eigenlijk heb je twee hoofdvormen (er zijn nog volop nuances/tussenvormen):

Financial lease:
Praktisch gezien financiering, eigendom ligt bij de leaser

Operational lease:
Praktisch gezien "huur", eigendom ligt bij de leasemaatschappij.

Beide varianten bestaan in principe zowel zakelijk als particulier waartussen allerlei verschillen zitten qua BTW/bijtelling etc.

Private lease is dus: "particuliere operational lease", heeft dus precies niks met financial lease te maken.

De reden voor het grote verschil in condities voor ontbinding particulier vs zakelijk zal hem zitten in consumentenbescherming en de daaruit volgende keurmerk private lease.

2 maanden op een termijn van 60 is niet bepaald significant. Aangezien de afschrijving in het begin het hoogst is geweest is het eigenlijk al onredelijk je nu de volledige gemiddelde afschrijvingscompoment in rekening te brengen, laat staan meer.

Maar goed, dit zal ergens beschreven staan. Ik reageer alleen even op de terminologie en laat reactie op voorwaarden zakelijke lease aan mensen die daar meer kijk op hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 18-08-2019 18:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Waarom neem je de Tesla niet 31-12 over? Wel heel klantonvriendelijke benadering van ze. Dan ga je naadloos van de ene na de andere auto. Ik snap niet zo goed waarom je 2 maanden eerder nodig hebt? Als de Tesla pas 1 december komt, wat doe je de tussenliggende maand dan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 23:20

RvL

Veel leasemaatschappijen leveren geen nieuwe auto's in november en december, want dan is hij op papier een 'jaar ouder' dan wanneer ze 'm in januari leveren. Dus daar zal die 2 maanden vandaan komen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
thewizard2006 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:13:
[...]

Ik stem ook niets af met Tesla. Waarom denk je dat?
Je geeft aan dat Tesla levert zodra het ding beschikbaar is. Als je hem dan niet afneemt gaat ie naar een ander. Maw, dat lijkt jouw probleem dus te worden maar dat is het niet :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
redfoxert schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

Je geeft aan dat Tesla levert zodra het ding beschikbaar is. Als je hem dan niet afneemt gaat ie naar een ander. Maw, dat lijkt jouw probleem dus te worden maar dat is het niet :)
Want? Dat heeft hij toch geen Tesla dit jaar? Dat een Tesla niet te regelen is op een bepaalde datum staat wel vast. Wellicht een S/X nog wel gezien de beroerde verkoopcijfers. Maar een Model 3 iig niet.
RvL schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:55:
Veel leasemaatschappijen leveren geen nieuwe auto's in november en december, want dan is hij op papier een 'jaar ouder' dan wanneer ze 'm in januari leveren. Dus daar zal die 2 maanden vandaan komen.
Nee, dat heeft er niets mee te maken. Dit jaar zullen de grotere LMs gewoon uitleveren gezien de bijtellingsveranderingen. Overigens heb ik in het verleden wel vaker een auto via een LM in december gekregen. (Leaseplan)

[ Voor 34% gewijzigd door Inspired op 18-08-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met de teloorgang van bv 14% had je wel dat auto's al op chassisnummer in de fabriek een kenteken kregen om maar in het oude regime te vallen. Bij EV's zie je dat dus weer, de verkoop van S, iPace e.d. is ingestort nu ze fiscaal minder aantrekkelijk zijn. Volgend jaar krijg je dat weer. Als regels niet veranderen, dan willen ze wel een kenteken in het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Señor Sjon schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:42:
Waarom neem je de Tesla niet 31-12 over? Wel heel klantonvriendelijke benadering van ze. Dan ga je naadloos van de ene na de andere auto. Ik snap niet zo goed waarom je 2 maanden eerder nodig hebt? Als de Tesla pas 1 december komt, wat doe je de tussenliggende maand dan?
Zo werkt het niet bij Tesla. Als je auto er is dan is hij er en dan neem je die. Als je die niet neemt dan gaat hij naar iemand anders die hem wel wil en moet je wachtten tot de volgende. Opzich normaliter geen probleem zei het niet zo dat dit jaar de bijtelling nog gunstiger is. Als hij in 2020 wordt geleverd wordt dat 100euro netto per maand duurder.
Voor de benzine en diesel auto's is dit inderdaad het geval. Voor de electrische auto's wordt een uitzondering gemaakt ivm de bijtelling
Señor Sjon schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Met de teloorgang van bv 14% had je wel dat auto's al op chassisnummer in de fabriek een kenteken kregen om maar in het oude regime te vallen. Bij EV's zie je dat dus weer, de verkoop van S, iPace e.d. is ingestort nu ze fiscaal minder aantrekkelijk zijn. Volgend jaar krijg je dat weer. Als regels niet veranderen, dan willen ze wel een kenteken in het nieuwe jaar.
Bij Tesla geven ze aan dit niet te doen. Had ik inderdaad al gevraagd want bij mijn huidige 14% bijtelling auto kon dat wel (zie datum van 31-12 :)).
Echt een antwoord kreeg ik niet waarom ze dat niet doen maar iets in de zin van "dat doen we niet" en "dat mag niet van de wetgeving" was het meeste wat ik er uit kreeg :)

[ Voor 48% gewijzigd door thewizard2006 op 18-08-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 13:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is dat boete bedrag trouwens niet een bruto bedrag?

Daarnaast betaal je minder bijtelling voor die 2 maanden?

Rare gang van zaken trouwens

[ Voor 49% gewijzigd door Falcon op 18-08-2019 16:56 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
Tja zelfde schuitje alhier. Mag pas vanaf 15/11 geleverd worden. En dan heeft mijn werkgever al 3 weken van het contract af gehaald (feb 2020) in mijn voordeel 😍

Maar als ik de huidige doorlooptijden zie in het tesla topic en in de Facebook groepen 6 wkn. Dan ga ik voorstellen dat ik zelf ook een maandje boete pak. Dat is dan 500 waarvan er 250 netto overblijft ivm bruto netto verhouding bij zakelijk rijden.

Je kunt bij ons ook netjes de buitenland privevakantie diesel bonnen inleveren en krijgt dan 50% terug. Volgens mij valt afkoop ook onder die regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

thewizard2006 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:06:
[...]

Zo werkt het niet bij Tesla. Als je auto er is dan is hij er en dan neem je die. Als je die niet neemt dan gaat hij naar iemand anders die hem wel wil en moet je wachtten tot de volgende. Opzich normaliter geen probleem zei het niet zo dat dit jaar de bijtelling nog gunstiger is. Als hij in 2020 wordt geleverd wordt dat 100euro netto per maand duurder.

[...]

Voor de benzine en diesel auto's is dit inderdaad het geval. Voor de electrische auto's wordt een uitzondering gemaakt ivm de bijtelling

[...]

Bij Tesla geven ze aan dit niet te doen. Had ik inderdaad al gevraagd want bij mijn huidige 14% bijtelling auto kon dat wel (zie datum van 31-12 :)).
Echt een antwoord kreeg ik niet waarom ze dat niet doen maar iets in de zin van "dat doen we niet" en "dat mag niet van de wetgeving" was het meeste wat ik er uit kreeg :)
Het is wel duidelijk idd dat eigenlijk niemand echt een tesla wil hebben, maar puur de oogkleppen op de 4% heeft en toevallig de tesla dat heeft :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Falcon schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:55:
Is dat boete bedrag trouwens niet een bruto bedrag?

Daarnaast betaal je minder bijtelling voor die 2 maanden?

Rare gang van zaken trouwens
Het boete bedrag wat ik aangaf is incl btw. Er is ook een bedrag van 969 excl btw opgegeven door de LM. Welke ik rekening mee moet houden is mij nog niet helemaal duidelijk met de belastingregels etc.

Die 2 maanden minder bijtelling waar je op doelt is mij niet helemaal duidelijk. Ik betaal nu 240 euro netto bijtelling. De Tesla is 180 euro netto bijtelling. Dus als ik de auto in november zou krijgen en mijn huidige auto is weg dan win ik daar qua bijtelling ongeveer 120 euro. Is dat wat je bedoelt?

@stormfly ik kan mijn benzine voor het buitenland ook declareren maar is dat niet iets wat met de LM wordt geregeld? Welke regeling is dit dan in jou ogen waarmee je ook dit boetebedrag kan terugkrijgen op een zelfde manier?
YakuzA schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:23:
Het is wel duidelijk idd dat eigenlijk niemand echt een tesla wil hebben, maar puur de oogkleppen op de 4% heeft en toevallig de tesla dat heeft :+
Wat bedoel je precies? De bijtelling is inderdaad een grote plus maar dat is natuurlijk niet het enige dat Tesla te bieden heeft. De auto is super snel, rijdt erg lekker en direct door de electro moter, heeft een groot scherm dat goed te bedienen is met handige zaken als maps en spotify, zou beter voor het mileu zijn, is continue in ontwikkeling met de software updates en ziet er ook leuk uit. Al valt over smaak natuurlijk niet te twisten.

[ Voor 37% gewijzigd door thewizard2006 op 19-08-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 13:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

thewizard2006 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:18:
[...]

Het boete bedrag wat ik aangaf is incl btw. Er is ook een bedrag van 969 excl btw opgegeven door de LM. Welke ik rekening mee moet houden is mij nog niet helemaal duidelijk met de belastingregels etc.

Die 2 maanden minder bijtelling waar je op doelt is mij niet helemaal duidelijk. Ik betaal nu 240 euro netto bijtelling. De Tesla is 180 euro netto bijtelling. Dus als ik de auto in november zou krijgen en mijn huidige auto is weg dan win ik daar qua bijtelling ongeveer 120 euro. Is dat wat je bedoelt?
Wat betreft de bijtelling, doelde ik daar op inderdaad. Alle beetjes helpen ;)

Ik vraag mij af of het boete bedrag netto is, omdat het leasebedrag wat je normaal gesproken betaald van je bruto salaris wordt betaald (vandaar dat je daarna nog bijtelling betaald).

Als het op je bruto salaris word ingehouden, scheelt dat je inkomstenbelasting en is de pijn iets minder.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 19-08-2019 08:24 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Falcon schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:21:
Wat betreft de bijtelling, doelde ik daar op inderdaad. Alle beetjes helpen ;)

Ik vraag mij af of het boete bedrag netto is, omdat het leasebedrag wat je normaal gesproken betaald van je bruto salaris wordt betaald (vandaar dat je daarna nog bijtelling betaald).

Als het op je bruto salaris word ingehouden, scheelt dat je inkomstenbelasting en is de pijn iets kleiner.
Ja dat moet ik dus nog met mijn werkgever afstemmen. Ik draai zelf in ieder geval op voor dit boetebedrag. Helemaal geen probleem natuurlijk want het is ook mijn keuze. Hoe dit verwerkt wordt moet ik nog afstemmen. Wellicht dat het bedrijf het betaald en dit dan via die bruto regeling verrekend. Dat zou mooi zijn als dat kan maar dat moet ik dus nog bespreken/uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
thewizard2006 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:18:

@stormfly ik kan mijn benzine voor het buitenland ook declareren maar is dat niet iets wat met de LM wordt geregeld? Welke regeling is dit dan in jou ogen waarmee je ook dit boetebedrag kan terugkrijgen op een zelfde manier?
Sommige werkgevers laten die privé bonnen niet declareren. Was deze maand nog in het nieuws.

Ik bedoelde aan te geven; als je organisatie een goede financieel team heeft een een goede salarisadministratietool. Dat dit een een voordeel is voor jou. En ze wellicht die afkoopsom gewoon in kunnen kloppen en je bruto netto voordeel hebt.

Ipv lopen leuren en glimlachen bij het halve bedrijf om iets nieuws op poten te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
thewizard2006 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:40:
Nu wil ik dus weten of iemand anders hier ook ervaring mee heeft gehad
- Is 1173 euro voor 2 maanden een normaal bedrag
- Gaat het uitmaken of het 3 of 4 maanden is of blijft dit bedrag hetzelfde
Contact opgenomen met de LM. Gevraagd wat het bedrag gaat worden als ik per 01-10-2019 op zou zeggen (ipv 01-11-2019).

Excl btw 1232
Incl btw 1491

Dus 1 maand eerder opzeggen kost netto zo'n 320 euro. Helaas geen specificatie gekregen van deze rekensom maar er lijkt dus wel uit gegaan te worden van een opstart tarief van zeg 500 euro.

Dus er is ook geen sprake van een 35% regeling of max aantal termijnen etc. Wordt gewoon per maand berekend adhv een aantal gegevens die alleen bij de LM bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kun je niet bij dezelfde lease maatschappij blijven ?
Kan me voorstellen dat er dan misschien wel iets te regelen is....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
ZeRoC00L schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:30:
Kun je niet bij dezelfde lease maatschappij blijven ?
Kan me voorstellen dat er dan misschien wel iets te regelen is....
Dat zou zeker kunnen. Om redenen heb ik besloten om dat niet te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En 1-12 opzeggen? Dan staat ie een maand stil op kantoor oid. Het blijft een wat vreemde constructie dit. Hebben ze een opzegtermijn? Want 31-12 is het sowieso klaar.

Je zegt in de OP termijnbedrag = 960, maar de afkoop is 1.173 voor 2 maanden. Daar zit dus al een verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 21:51
Ik vermoed dat 960 is incl brandstof?

Wat ik vreemd vind is dat per maand anders is (want 1173 / 2 is 587 en je zegt 3e maand is 320)
Wellicht hebben ze toch een slotbepaling iets.

Dus voor de 2 maanden: 320 x 2 = 640 -/- 1173 = 533 voor administratie/ eerder stoppen kosten/ o.i.d
Valt echt mee.

Ik vind dus dat 320 per maand echt meevalt, dus ik zou als ik jou was niet eens discussieren

Betekent dus dat ze 960 -/- 320 = 640 meerekenen per maand voor brandstof, verzekering, belasting, onderhoud, etc. Weet niet wat voor auto is het (heb niet gezien dat je het heb genoemd) maar stel brandstof 200 + verzekering 50 + belasting 75 + onderhoud 100 = 425. 640 is dus veel. En dat betekent dat ze 960-/-425=535 had kunnen vragen per maand.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:41:
En 1-12 opzeggen? Dan staat ie een maand stil op kantoor oid. Het blijft een wat vreemde constructie dit. Hebben ze een opzegtermijn? Want 31-12 is het sowieso klaar.

Je zegt in de OP termijnbedrag = 960, maar de afkoop is 1.173 voor 2 maanden. Daar zit dus al een verschil in.
Per maand kost de auto ongeveer 960 incl brandstof in de lease. Dus dat is het maandelijkse bedrag wat afgeschreven wordt tot het einde van dit jaar.
Als ik de auto per 1-11 wil opzeggen dan kan dat maar over die 2 maanden dat ik dus het contract afbreek moet een boete van 1173 euro worden betaald.
Normaliter zou het dus 1940 euro voor die 2 maanden zijn maar die kan ik afkopen door een bedrag van 1173 euro te betalen.
Per 01-10 wordt dit bedrag 1491 euro (dus een maand eerder opzeggen is een extra boetebedrag van ongeveer 300euro).
Ze lijken dus een standaard boete bedrag te rekenen ongeacht het aantal termijnen. Dus als je wilt opzeggen kost je dat zeg 500 euro. Daarnaast wordt er per maand gekeken naar bepaalde factoren en dat wordt in rekening gebracht.

Wat bedoel je met vreemde constructie? Ik heb een lease auto X die tot 31-12 een contract heeft. Nu heb ik een lease auto Y besteld die wellicht vóór 31-12 geleverd gaat worden (ivm gunstige bijtelling dit jaar nog). Nu wil ik geen 2 auto's tegelijk hebben dus wil ik auto X opzeggen en auto Y gaan rijden. Wanneer dit precies is is nog niet bekend ivm leveringstijden die niet bekend zijn.
gergs schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:07:
Ik vermoed dat 960 is incl brandstof?

Wat ik vreemd vind is dat per maand anders is (want 1173 / 2 is 587 en je zegt 3e maand is 320)
Wellicht hebben ze toch een slotbepaling iets.

Dus voor de 2 maanden: 320 x 2 = 640 -/- 1173 = 533 voor administratie/ eerder stoppen kosten/ o.i.d
Valt echt mee.

Ik vind dus dat 320 per maand echt meevalt, dus ik zou als ik jou was niet eens discussieren

Betekent dus dat ze 960 -/- 320 = 640 meerekenen per maand voor brandstof, verzekering, belasting, onderhoud, etc. Weet niet wat voor auto is het (heb niet gezien dat je het heb genoemd) maar stel brandstof 200 + verzekering 50 + belasting 75 + onderhoud 100 = 425. 640 is dus veel. En dat betekent dat ze 960-/-425=535 had kunnen vragen per maand.
Is inderdaad incl brandstof.
Het bedrag waar ze op uitkomen zal een verzameling zijn van verschillende factoren zoals restwaarde, verzekering, kilometerstand etc. En ik vermoed een standaard boetebedrag voor het uberhaupt voortijdig beëindigen van een contract ongeacht het moment. Vandaar dus dat de 2e en 3e maand een kleiner verschil is

De 2 vragen die ik had zijn opzich daarmee ook wel beantwoord. Er is een verschil in afrekening tussen Operational lease en private lease. Het bedrag van 1100 of 1400 voor 2 a 3 maanden is geen vreemd bedrag in deze wereld. En het maakt uit of het 2 of 3 maanden is maar niet heel erg veel.

[ Voor 32% gewijzigd door thewizard2006 op 21-08-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Voor de bijtelling kan je gelijk de Tesla rekenen. De andere auto rij je dan niet meer in, hoewel het contract doorloopt tot 31-12.

En tsja, de rest is met name persoonlijke overweging of je de afkoopsommen het waard vindt. Ik neem aan dat je sowieso een opzegtermijn hebt, dus het zo plannen dat de levering en de laatste dag van je huidige auto gelijk zijn, lijkt me tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:08:
Voor de bijtelling kan je gelijk de Tesla rekenen. De andere auto rij je dan niet meer in, hoewel het contract doorloopt tot 31-12.

En tsja, de rest is met name persoonlijke overweging of je de afkoopsommen het waard vindt. Ik neem aan dat je sowieso een opzegtermijn hebt, dus het zo plannen dat de levering en de laatste dag van je huidige auto gelijk zijn, lijkt me tricky.
Nee geen opzegtermijn en geen 1e van de maand ofzo. Dus dat is redelijk flexibel. De nieuwe LM kan eventueel vervangend vervoer nemen als ik wat dagen moet overbruggen dus daar is wel uit te komen met een beetje passen en meten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mijn huidige leaseauto moet (moest) nog tot eind 2020. Vanwege de Tesla M3 en bijtelling wilde ik kijken of het loont om het contract af te kopen. Dat blijkt dus heel erg mee te vallen: +/- €2600 bruto voor 12 maanden van het contract af. Dat is dan nog zelfs bruto, praktisch is het de helft (verrekend via werkgever). Blijkt dus heel erg te verschillen per LM (dit is Athlon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Jazzle schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:13:
Mijn huidige leaseauto moet (moest) nog tot eind 2020. Vanwege de Tesla M3 en bijtelling wilde ik kijken of het loont om het contract af te kopen. Dat blijkt dus heel erg mee te vallen: +/- €2600 bruto voor 12 maanden van het contract af. Dat is dan nog zelfs bruto, praktisch is het de helft (verrekend via werkgever). Blijkt dus heel erg te verschillen per LM (dit is Athlon).
Wat voor auto heb je?

Hoe heb je dit verrekend? Moest je zelf nog wat betalen hiervan?
Ik heb inderdaad een andere LM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:23:
[...]

Wat voor auto heb je?

Hoe heb je dit verrekend? Moest je zelf nog wat betalen hiervan?
Ik heb inderdaad een andere LM
Gaat om een Audi A3. Hij is nog niet afgekocht, maar volgens onze fleet beheerder zou dat met het salaris worden verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Jazzle schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:29:
[...]

Gaat om een Audi A3. Hij is nog niet afgekocht, maar volgens onze fleet beheerder zou dat met het salaris worden verrekend.
En haalt hij/zij dan ook gelijk dit boetebedrag van je bijtelling af zodat je hier maar de helft effectief van hoeft te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:31:
[...]

En haalt hij/zij dan ook gelijk dit boetebedrag van je bijtelling af zodat je hier maar de helft effectief van hoeft te betalen?
Nou die bijtelling is natuurlijk al betaald, dus ik zal dit aangeven in m'n aangifte inkomstenbelasting volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Jazzle schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:59:
[...]

Nou die bijtelling is natuurlijk al betaald, dus ik zal dit aangeven in m'n aangifte inkomstenbelasting volgend jaar.
Weet je dat zeker? Wat ik begreep (en kan het mis hebben) is het de bedoeling dat de salarisadministratie dit verrekend op je loonstrook. Maar kan hier verder niet echt een heel duidelijk antwoord over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 18:02:
[...]

Weet je dat zeker? Wat ik begreep (en kan het mis hebben) is het de bedoeling dat de salarisadministratie dit verrekend op je loonstrook. Maar kan hier verder niet echt een heel duidelijk antwoord over vinden.
Nee ik weet het niet zeker, maar zolang de boete aan werkgever wordt belast (en dan evt. weer door naar mij) komt het volgens mij wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Jazzle schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 18:17:
[...]

Nee ik weet het niet zeker, maar zolang de boete aan werkgever wordt belast (en dan evt. weer door naar mij) komt het volgens mij wel goed.
Gevraagd inmiddels aan de financiële man van ons bedrijf en die gaf aan dat hij het op de loonstrook kon verrekenen. Hij moest alleen nog even uitzoeken welke component hij daarvoor kon gebruiken. Dus dat is de richting waar ik nu in mee ga.
Mocht het allemaal uiteindelijk gelukt zijn (of niet) dan laat ik dat weten uiteraard.

Anoniem: 721671

Hallo,

Van mijn werkgever krijg ik een bonus en die wil ik gebruiken voor het betalen van de afkoopsom van de leaseauto.

stel de bonus is 5000,-- die de werkgever aan mij gaat betalen.
Ik moet voor de afkoopsom ook 5000,-- betalen.
Kan/mag de werkgever deze bedragen tegen elkaar leggen waarna er dus geen uitbetaling van bonus naar mij komt maar dat het totale bonusbedrag dus gebruikt wordt voor het betalen van de afkoopsom aan mijn werkgever.

is dit toegestaan?
Pagina: 1