Toon posts:

Allround toekomstbestendig systeem voor pakweg €800

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Savanc
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 30-08-2019
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik ga mijn nieuwe PC voornamelijk gebruiken voor alledaagse zaken, zakelijk en licht gamen. Graag wil ik dat het systeem vele jaren mee kan gaan. En ik ken mezelf: upgraden zal ik niet zo snel doen; wel na vele jaren het geheel vervangen. Dus als het systeem lang mee kan gaan ben ik weer blij.

De alledaagse zaken zullen weinig invloed hebben op wat de computer maximaal moet kunnen. Tenzij browsers natuurlijk nog flink meer geheugen willen gaan slurpen. 8)7

Voor zakelijke doeleinden zal Excel hierin het meeste vragen. Grote databases en berekeningen zullen wat van de processor vragen.

Bij licht gamen doel ik voornamelijk op spellen als de Total War series (Shogun 2, Three Kingdoms) (deze leunen wat meer op de processor meen ik), Civilization VI, Imperator: Rome, Kingdom Come: Deliverance (hier wordt weer wat meer van de videokaart verwacht). Voor mij is het spelen van deze games op 1080p op redelijk hoge settings voldoende. Als ik in de toekomst soortgelijke spellen kan blijven spelen op iets mindere settings (requirements blijven immers stijgen) maar toch redelijke settings is dat ok.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Een absoluut maximum heb ik niet, maar iedere euro die bespaart kan worden is mooi meegenomen.
En iedere euro die een aardige verbetering is (gelet op mijn wensen) mag best goed uitgegeven worden.
Mijn richtprijs is op dit moment €800,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Randapparatuur en software zoals muis, toetsenbord, monitor, externe harde schijf, Windows, Office, etc. heb ik al. Verder neem ik geen componenten mee m.u.v. een harde schijf (pricewatch: WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB; ik meen dat deze prima nog kan draaien op de huidige moederborden. Please correct me if I'm wrong.).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Processor dat een goede hoeveelheid bang for bucks geeft, waar de eerdergenoemde games en toepassingen goed op draaien, en die in de toekomst dit kan blijven doen.
Geheugen waarmee ik dit op kan laten draaien. Veel recommended requirements van de games die ik ga spelen zitten al op de 16GB (minimum reqs op 8GB) dus voor de toekomstbestendigheid is 16GB wel een must.
Moederbord dat dit allemaal goed ondersteund. WLAN is hierop niet nodig. Uitbreiding naar een 2e videokaart ook niet.
Een videokaart die de komende jaren toereikend is om de eerdergenoemde games op te spelen.
SSD is wel fijn naast de langzamere harde schijven die ik al heb. Mijn interne harde schijf heeft ook niet het eeuwige leven (werkt dan ook als gegevensbackup), dus een SSD waar het meeste op draait lijkt me erg fijn.
Voeding en een mooi huisje zijn natuurlijk ook best handig. Een zuinige voeding is een pré aangezien die lang mee mag gaan en minder stroomverbruik wordt gevoeld in de portemonnee en CO2. De behuizing is voor mij vooral functioneel: enerzijds moet alles er gewoon inpassen (de voorlopig gekozen kast is voor ATX dus dat past zeker wel; de extra 6cm hoogte boeit mij niet zo) en anderzijds als de gekozen behuizing het geheel wat stiller en koeler maakt is dat mooi meegenomen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik ben gecharmeerd van de nieuwe AMD Ryzen 7 vanwege de aardige prijs/prestaties.
Het geheugen lijkt mij goed aan te sluiten op de AMD 3600. Naar ik heb gelezen past de Ballistix 3200Mhz daar ook mooi bij.
De GTX 1660 lijkt qua prijs/prestaties ook prima op mijn wensen aan te sluiten. De Gigabyte Gaming OC heeft volgens mij prima prestaties en is daarin ook wat stiller dan andere kaarten.
De SSD Intel 1TB is de main opslag en lijkt me voldoende voor nu en de toekomst. Bij ~500GB vraag ik mij af of ik er later voldoende aan ga hebben.
Wanneer mensen andere of aanvullende suggesties hebben hoor ik die graag (tsja, daar is eigenlijk ook wel dit topic voor). :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Grootte, uiterlijk, raam in de behuizing zijn allemaal niet van belang; ik kijk liever naar het scherm. ;)
Zuinig qua energieverbruik juich ik zeker toe. Vandaar mijn voorlopige gedachte om de pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W te nemen.
Uiteraard hoe stiller hoe beter, maar daarin hoeft het ook helemaal niet uit te blinken. Het systeem komt op een werkkamer te staan en wanneer het systeem wat echt veel herrie maakt zal dat zijn omdat ik game en dan gaat het game geluid toch aan. 8)

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
De standaard instellingen zijn prima.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Het liefst wil ik een goed werkend systeem waar ik nu en in de toekomst nog lang alles kan doen wat ik helemaal bovenin heb aangegeven te willen doen (games, excel, etc).
Daarbij richt ik mij vooral op bang-for-bucks. En het budget ligt rond de €800 maar kan met goede redenen ook wat veranderen.
Eigenlijk zoek ik antwoord op de vragen:
  1. Passen al deze componenten bij elkaar?
  2. Hebben jullie suggesties voor verbeteringen?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,50€ 204,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G€ 254,-€ 254,-
1Interne harde schijvenWD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 44,-€ 44,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB€ 79,99€ 79,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 811,11

Beste antwoord (via Savanc op 19-08-2019 22:43)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Het verschil tussen 3200 MT/s en 3600 MT/s is nihil in games, hooguit een onmerkbare 1%. 3600 gaat het niet draaien op de Pro4 want max 3544 OC, als je dat al haalt want OC is geen garantie.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Prima, wel ff bios-update laten doen van je MB bij aankoop

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Savanc
Hackus schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:01:
Prima, wel ff bios-update laten doen van je MB bij aankoop
Ja, was ik ook al van plan.
Ik laat hem bij Azerty in elkaar zetten en daar is de bios update al bij inbegrepen. :)

Heb ik nog wel enkele vragen over het geheugen.
1. Is het beter om voor dual-channel te gaan?
2a. Is een hogere kloksnelheid (en helaas hogere latency) voor mijn systeem interessant? En b. past deze wel in mijn build?

Zie net dat degene die ik heb uitgezocht maar uit 1 reepje bestaat. Voor zover ik wet werkt dual channel net wat efficiënter op gebied van o.a. games. Bronnen: reviews: Laptopgeheugen - Het verschil tussen single- en dualchannel (weliswaar gaat het over laptops, maar het principe lijkt me hetzelfde) en reviews: De grote Tweakers-geheugentest (helaas hadden deze systemen geen losse videokaart).
En Ryzen zou weer leuk werken op hogere kloksnelheden (bron: YouTube: Single Channel vs Dual Channel with Ryzen CPU's.).

Dus ik ben bij Azerty op zoek gegaan naar 16GB kits van 2 reepjes.

ProductModulesKloksnelheidCAS LatencyPrijs
Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB13200 MHz16€ 83,05
Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK23200 MHz16€ 89,95
G.Skill Sniper X F4-3200C16D-16GSXFB23200 MHz16€ 87,-
G.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB23600 MHz19€ 84,24

Eerste geheugenkaart is degene die ik al had gevonden. Slechts 1 reepje dus.
Volgende twee zijn dual-channel tegen een kleine meerprijs.
Laatste heeft een hogere kloksnelheid, maar ook hogere CAS latency. Maar weer leuk qua prijs.

Kortom, welke zouden jullie nemen voor deze build (want ik kom er niet aan uit)? 8)7

• Oeshiem
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 01-03 20:20
Savanc schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 00:01:
[...]

Ja, was ik ook al van plan.
Ik laat hem bij Azerty in elkaar zetten en daar is de bios update al bij inbegrepen. :)

Heb ik nog wel enkele vragen over het geheugen.
1. Is het beter om voor dual-channel te gaan?
2a. Is een hogere kloksnelheid (en helaas hogere latency) voor mijn systeem interessant? En b. past deze wel in mijn build?

Zie net dat degene die ik heb uitgezocht maar uit 1 reepje bestaat. Voor zover ik wet werkt dual channel net wat efficiënter op gebied van o.a. games. Bronnen: reviews: Laptopgeheugen - Het verschil tussen single- en dualchannel (weliswaar gaat het over laptops, maar het principe lijkt me hetzelfde) en reviews: De grote Tweakers-geheugentest (helaas hadden deze systemen geen losse videokaart).
En Ryzen zou weer leuk werken op hogere kloksnelheden (bron: YouTube: Single Channel vs Dual Channel with Ryzen CPU's.).

Dus ik ben bij Azerty op zoek gegaan naar 16GB kits van 2 reepjes.

ProductModulesKloksnelheidCAS LatencyPrijs
Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB13200 MHz16€ 83,05
Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK23200 MHz16€ 89,95
G.Skill Sniper X F4-3200C16D-16GSXFB23200 MHz16€ 87,-
G.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB23600 MHz19€ 84,24

Eerste geheugenkaart is degene die ik al had gevonden. Slechts 1 reepje dus.
Volgende twee zijn dual-channel tegen een kleine meerprijs.
Laatste heeft een hogere kloksnelheid, maar ook hogere CAS latency. Maar weer leuk qua prijs.

Kortom, welke zouden jullie nemen voor deze build (want ik kom er niet aan uit)? 8)7
Sowieso 2 modules, dus 2x8gb.

Wat betreft 3200mhz met cl16 tegenover een 3600mhz met cl19 durf ik niet te zeggen.
Ik ga zelf waarschijnlijk voor de 3200mhz cl16 en probeer hem dan te tweaken/overclocken naar cl14.

Zal uiteindelijk wel maar om een paar fps gaan

• dekilo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07-02 20:07
Ik heb zelf een Amd 3600 en die bijgeleverde cpu koeler is te luid naar mijn mening.
Zelfs mijn partner die 5 meter verderop zat stoorde zich eraan.
Beter om 5 tientjes uit te geven aan een scythe mugen 5 PCGH.
Nu is de pc bijna helemaal stil.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:56

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

dekilo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 06:38:
Ik heb zelf een Amd 3600 en die bijgeleverde cpu koeler is te luid naar mijn mening.
Zelfs mijn partner die 5 meter verderop zat stoorde zich eraan.
Beter om 5 tientjes uit te geven aan een scythe mugen 5 PCGH.
Nu is de pc bijna helemaal stil.
TS heeft een kast met window...
Die Mugen 5 PCGH is heel leuk, maar de stickers op de fans heb ik ervaren als érg storend. Ze "wiebelen" optisch nogal. :)

Fin, dat is op te lossen.
Zelf heb ik er deze fans op geschroefd:
pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm

Full RGB (dat wilde ik graag), maar geen optisch wiebelende sticker meer...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• dekilo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07-02 20:07
unezra schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 07:19:
[...]

TS heeft een kast met window...
Die Mugen 5 PCGH is heel leuk, maar de stickers op de fans heb ik ervaren als érg storend. Ze "wiebelen" optisch nogal. :)

Fin, dat is op te lossen.
Zelf heb ik er deze fans op geschroefd:
pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm

Full RGB (dat wilde ik graag), maar geen optisch wiebelende sticker meer...
Leken me stickers die je ook eraf kunt peuteren, niet?

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:56

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

dekilo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:06:
[...]
Leken me stickers die je ook eraf kunt peuteren, niet?
Hmm. Dat zou kunnen.
Begin nu ook te twijfelen of het echt alleen de stickers waren, of de hele fan.

Volgens de fabrikant is dat iig niet ongebruikelijk en is er geen oplossing voor, anders dan de fans vervangen. (Fin, in mijn geval wilde ik sowieso all-the-way gaan op RGB vlak, dus zo erg vond ik het niet.)

Het is iig iets om rekening mee te houden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Savanc
Ach, het geluid maak ik mij minder druk over. Mijn kast nu is zeker ook niet een van de stilste en de computer komt te staan in een werkruimte waar de herrie niemand stoort. ;)

Ik ben nog wel aan het twijfelen tussen de laatste 3 memory strips die ik noemde. :?
De eerste valt wel af, want single channel schijnt wat minder goed te presteren en het prijsverschil met de anderen is erg klein.

• Oeshiem
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 01-03 20:20
Je hebt wel een mATX moederbord in een ATX case.

Kan opzich, maar met een window is de mini versie van die case aangeraden

• Savanc
Even een update:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G€ 254,-€ 254,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 50,-€ 50,-
1Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3200C16D-16GSXFB€ 87,-€ 87,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
1Interne harde schijvenWD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 824,62

Nog steeds niet 100% zeker van het geheugen, maar ik neig naar de 3200MHZ 16 latency reepjes.
Graag hoop ik op jullie input hierover. _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Het verschil tussen 3200 MT/s en 3600 MT/s is nihil in games, hooguit een onmerkbare 1%. 3600 gaat het niet draaien op de Pro4 want max 3544 OC, als je dat al haalt want OC is geen garantie.

• Savanc
Ik heb mijn bestelling geplaatst en ben benieuwd! :P
Bedankt iedereen! _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee