Toon posts:

vast ip adres instellen in router en apparaat tegelijk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• antonlamers
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17-11 18:44
Hoi,

Ik heb een paar apparaten welke zeker hun vaste ip adres moeten krijgen, ook na een router reset of reset v/h apparaat zelf.
Kan het kwaad als ik het vaste ip adres v/h apparaat in de router vast zet en tevens ook he tip adres in het apparaat ingeef. Ik heb dit nu dus zo ingesteld, maar kan het kwaad?

gr
anton

Alle reacties

• fazerfreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:41
Vast ip adres geven welke buiten de scope van de dhcp valt om conflicten te voorkomen.

Battle.net :: FazerFreak#2695

• antonlamers
fazerfreak schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:39:
Vast ip adres geven welke buiten de scope van de dhcp valt om conflicten te voorkomen.
Dat heb ik gedaan. De DHCP is pas vanaf 100.
maar krijg ik geen conflicten dat de router het apparaat het ingestelde ip adres geeft en het apparaat vraagt om datzelfde ip adres?

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:28
Als je een apparaat een statisch ip geeft zal deze nooit om een ipadres vragen.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je router kan geen IP-adressen uitgeven buiten z'n DHCP scope. Als je daar zo'n IP instelt gaat dat sowieso niet lukken. Betekent nu geen conflict, maar ook geen DHCP lease als je een keer daarop moet terugvallen...

Soittakaa Paranoid!

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:15
dion_b schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:17:
Je router kan geen IP-adressen uitgeven buiten z'n DHCP scope. Als je daar zo'n IP instelt gaat dat sowieso niet lukken. Betekent nu geen conflict, maar ook geen DHCP lease als je een keer daarop moet terugvallen...
Je bedoelt dan met scope het subnet? Want buiten het "range" van dynamisch toe te kennen IP adressen heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Dus bv dat DHCP server adressen van 100 t/m 200 uitdeelt, een statische lease op bv .10 instellen heb ik nog nooit problemen mee gehad (Ubiquiti, OpenWRT en TP-Link op z'n minst).

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

Croga

The Unreasonable Man

dion_b schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:17:
Sinds wanneer niet meer?

Mijn router heeft een DHCP scope van 10.0.0.100 - 10.0.0.150. Daarnaast deelt hij vaste adressen uit, op basis van MAC adres, in de 10.0.0.10 - 10.0.0.20 range. Daar heeft hij geen enkele moeite mee.

Als ik een apparaat instel op een IP adres en de router op basis van MAC dat apparaat hetzelfde IP adres laat geven is dat geen enkel probleem. Het apparaat zal niet om een IP vragen en de router zal nooit datzelfde IP uitdelen dus er zullen nooit conflicten zijn. Reset ik het apparaat dan zal die om een IP gaan vragen en het ingestelde IP krijgen, reset ik de router dan zal ik moeten zorgen dat dat IP niet aan een ander apparaat uitgedeeld wordt maar verder ook geen probleem.

Dus ja, @TS, dat kan.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobertMe schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:20:
[...]

Je bedoelt dan met scope het subnet? Want buiten het "range" van dynamisch toe te kennen IP adressen heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Dus bv dat DHCP server adressen van 100 t/m 200 uitdeelt, een statische lease op bv .10 instellen heb ik nog nooit problemen mee gehad (Ubiquiti, OpenWRT en TP-Link op z'n minst).
Nee, scope is scope, de adressen waaruit de DHCP server iets toekent. Dat kan de gehele subnet (min gateway) zijn, maar ook een veel beperktere lijst.

Een "vast" IP toekennen vanuit de router is gewoon DHCP, dus moet het van binnen de DHCP scope.

Soittakaa Paranoid!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat is ook mijn ervaring...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 06-12 13:16
Op de meeste merken gaat het wél hoor, al is het zeker geen "best practice". Men noemt zoiets een DHCP reservatie (vaak onterecht een "vast IP adres" genoemd). Omdat het een DHCP reservatie is, is het logisch dat het gereserveerde IP adres uit de DHCP pool komt. Sommige DHCP servers willen enkel reservaties uit de pool toelaten, anderen maken er geen probleem van om adressen van buiten de pool toe te kennen...

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
antonlamers schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:36:
Ik heb een paar apparaten welke zeker hun vaste ip adres moeten krijgen, ook na een router reset of reset v/h apparaat zelf.
Ik ga de eerdere antwoorden niet herhalen, maar het woord “reset” heeft veel betekenissen:

- software restart
- hardware uit en weer aan
- reset instellingen X, maar niet instellingen y
- firmware upgrade/downgrade/factory default

Dus welke bedoel je?
Kan het kwaad als ik het vaste ip adres v/h apparaat in de router vast zet en tevens ook he tip adres in het apparaat ingeef. Ik heb dit nu dus zo ingesteld, maar kan het kwaad?
Zoals genoemd, nee kan geen kwaad. Ik heb 1x een wat bozige router gezien wiens DHCP rechten waren afgepakt, maar dat was na kort een gesprekje over extra DPI taken snel opgelost *;

Een relevantere vraag is misschien: waarom is dit zo belangrijk? Alle dingen die fout kunnen gaan, gaan een keertje fout

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:27:
[...]

Een "vast" IP toekennen vanuit de router is gewoon DHCP, dus moet het van binnen de DHCP scope.
Afhankelijk van je DHCP server implementatie moeten vaste IP-adressen soms binnen en soms juist specifiek buiten de scope vallen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Het lijkt een soort dubbelsafe oplossing maar ik zie het eerder als onduidelijke tweeweg strategie die je als je er even niet aan denkt op kan breken. Of het een extra veiligheid biedt is maar hoe je het bekijkt. Persoonlijk ben ik graat voorstander van het toekennen van een vaste lease meer niet, als je dan wil veranderen hoef je het maar op een plek te doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 23:06
Ik doe dat al jaren, eerst een specifiek ip adres toekennen aan het mac adres van het apparaat en dan dit ip adres statisch invoeren in het apparaat zelf en het bevalt mij prima en zo zitten de ip adressen elkaar nooit in de weg.

zo heeft mijn telefoon bijvoorbeeld 192.168.178.216 en de tablet 192.168.178.221

Bovendien heb ik een quality of servtce ingesteld voor mijn audio stream, zodat de muziek altijd genoeg bandbreedte krijgt en blijft draaien.

• antonlamers
Palo Alto schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:12:
[...]

Ik ga de eerdere antwoorden niet herhalen, maar het woord “reset” heeft veel betekenissen:

- software restart
- hardware uit en weer aan
- reset instellingen X, maar niet instellingen y
- firmware upgrade/downgrade/factory default

Dus welke bedoel je?

Ik bedoel de factory reset.

[...]

Zoals genoemd, nee kan geen kwaad. Ik heb 1x een wat bozige router gezien wiens DHCP rechten waren afgepakt, maar dat was na kort een gesprekje over extra DPI taken snel opgelost *;

Een relevantere vraag is misschien: waarom is dit zo belangrijk? Alle dingen die fout kunnen gaan, gaan een keertje fout
fout is ook niet erg, maar zo heb ik na een factory reset van welk apparaat ook zo weer het goede ip adres. scheelt weer wat werk.

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
antonlamers schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:46:
maar zo heb ik na een factory reset (...) het goede ip adres.
Wat is goed? Gaat het om servers?
scheelt weer wat werk.
Ik zie het voordeel niet zo om het op beide te gaan vastleggen. Volgens mij kost het je vooral tijd.

Vermoedelijk draait je DHCP server op een consumenten router, klopt? Of heb je een losse DHCP server?

- Als je de host factory reset, moet je met jouw systeem het MAC gekoppelde DHCP adres handmatig gaan overkloppen in de host (en de host is ondertussen al bereikbaar via het MAC gekoppelde adres)
- Als je de router reset, en je wilt/kunt je backup niet gebruiken, moet je (met jouw systeem) alle MAC gekoppelde DHCP leases gaan inkloppen in je router

Waarom scheelt dat werk?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee