Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-10 19:58
Mijn vraag
Enige tijd geleden heb ik door tijdgebrek, maar misschien nog wel meer door het gewicht, mijn 5dmk3 en objectieven verkocht. Ik merkte dat ik het te vaak thuis liet.
Nou is er een kleine op komst en dan wil je toch meer van je uitstapjes vastleggen dan anders, dus lonkt een camera aankoop weer.
Omdat ik natuurlijk van een mooie camera kwam vind ik beeldkwaliteit toch wel een dingetje, maar ik wil niet meer met 15kg aan materiaal lopen. Ik vind systeemcamera wel een vereiste, instellingen wil ik kunnen beinvloeden maar ook de mogelijkheid om bijv. een macrolens er op te zetten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ten tijde van mijn actieve fotoperiode was de fujifilm in opkomst, de xt1 kreeg enorm veel krediet. Deze valt binnen budget, maar zo zullen er ongetwijfeld wel weer nieuwe modellen zijn die dat ook doen.

Zijn er binnen mijn budget betere alternatieven dan de fujifilm? Tweedehands is niet perse een probleem.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:27
Als ik naar de specs van de Fujifilm X-T100 kijk zou de Canon M50 mogelijk ook wel een optie zijn. De Canon is nu wel wat duur in vergelijking met de Fujifilm als je hem tenminste niet in Hong Kong wilt bestellen. Het voordeel van een Canon zou wel zijn dat je mogelijk meer terug herkent van je vorige camera.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1179317;1156169/
https://www.dpreview.com/...100&products=canon_eosm50

Onlangs heb ik de M50 body voor € 477,- bij bol.com gekocht. Daar heb ik nog wel de kortingsbon van Tweakers (€ 20,-), de Cashback van Canon (€ 65,-) en nog wat andere kortingen bij gebruikt. Mogelijk komt er weer een cashback en kan je hem ook wat voordeliger krijgen.

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Een beetje rondneuzen op MP levert twee opties <€500: een X-T100 met 15-45 lens (een nogal onhandig gevonden elektrozoom) en een Eos M50 met 15-4kit lens van een particulier. Anders moet je €99 extra uittrekken, of kijken naar 16 Mp Fuji's als de X-T10. X-E2 en meestal een XC 16-60 lens erbij.

Grijze import levert je de M-50 onder en de X-T100 net boven de €500. En er is natuurlijk altijd nog de Sony A6000: zowel gebruikt als grijs onde de €500 te vinden met de 16-50 lens.
Good luck!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
jichem schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:31:
Ik vind systeemcamera wel een vereiste
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Bedankt voor de reacties, ik zit op mijn telefoon dus quoten gaat me slecht af.
Maar ik zit niet aan canon gebonden, de menu's en instellingen maak ik mezelf snel genoeg eigen. Ik vind de beeldkwaliteit het belangrijkste. Binnenkort de verschillende fujifilm modellen maar eens naast elkaar leggen en kijken welke best value is.
Zijn er voor fujifilm allround zooms die een goede beeldkwaliteit bieden zonder meteen een fortuin te kosten? (kan altijd nou investeren in een later stadium).

Ik wil een systeem camera om objectieven te kunnen wisselen en zo voor een specifieke situatie een specifiek objectief te kunnen kiezen indien gewenst.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:27
jichem schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:18:
Bedankt voor de reacties, ik zit op mijn telefoon dus quoten gaat me slecht af.
Maar ik zit niet aan canon gebonden, de menu's en instellingen maak ik mezelf snel genoeg eigen. Ik vind de beeldkwaliteit het belangrijkste. Binnenkort de verschillende fujifilm modellen maar eens naast elkaar leggen en kijken welke best value is.
Zijn er voor fujifilm allround zooms die een goede beeldkwaliteit bieden zonder meteen een fortuin te kosten? (kan altijd nou investeren in een later stadium).

Ik wil een systeem camera om objectieven te kunnen wisselen en zo voor een specifieke situatie een specifiek objectief te kunnen kiezen indien gewenst.
Ja, de 18-55 f/2.8-4 is heel erg goed. Het is geen hele goedkope lens maar omdat een boel mensen deze eens gekocht hebben of bij een duurdere kit hebben gekocht staan er toch redelijk wat op marktplaats. Denk dat je helaas wel 100-150 boven je budget uit gaat komen met camera er bij. Maar het speuren waard, wie weet met een beetje geluk. De goedkopere lenzen zijn ook prima maar de 18-55 is erg goed en blijf je waarschijnlijk tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
jichem schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:18:

De XC lenzen zijn het goedkoopst, maar niet lichtsterk, en verder ook niet de lenzen waarmee een Fuji kamera goed tot z'n recht komt. De XF lenzen zijn dat wel. De prijzen had je overigens zelf met een paar clicks kunnen vinden:

categorie: Cameralenzen

Wat jij "een fortuin" vindt, weet ik natuurlijk niet. Omdat je rond 500€ wilt uitgeven (kamera+lens), denk ik dat je bij Fuji aan het verkeerde adres bent. Dat is een kleine aanbieder in (voor Aps-C) het hogere prijsbereik.
Voor een lager budget zijn systeemkamera's imo 2e keus, en bieden de DSLR's van Canon/Nikon voorlopig nog een betere prijs-kwaliteit verhouding, vooral op de 2e hands markt.
De MFT systeemkamera's komen met een klein budget als eerste in aanmerking, maar ook hier zijn echt goede (zoom)lenzen doorgaans erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:30
Sinds een maand of 2 ook Fuji gebruiker, met een X-T1 en 18-55mm f/2.8-4. Body moet voor €300-350 zeker lukken, lens ongeveer €250-300. Ben er meer dan tevreden mee. Zeker als je van een 5d3 komt (met ik neem aan corresponderend L-glas) moet je al helemaal niet aan elektrozoom kitlenzen willen beginnen, denk dat je dan van een koude kermis thuis komt. De genoemde 'opgevoerde' kitlens is stevig en optisch best goed. Samen met een X-T1 heb ik het idee dat ik een degelijke set vast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Bedankt voor de reactie, en reflex wordt hem voor mij echt niet meer voorlopig. Ik liet hem om het gewicht thuis. Die xt1 ziet er heel aantrekkelijk uit een die 18-55 klinkt als een prima start. Met een schuin of kijk ik ook nog naar de xt20 en dan met die 18-55. Ik ga eens goed rondkijken, bedankt voor jullie hulp.

Ik verwacht niet dat het 1 op 1 de 5dmk3 met 70-200f2.8II kan vervangen, maar het maakt me wel iets kritischer dan veel andere mensen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:32
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:52:

Wat jij "een fortuin" vindt, weet ik natuurlijk niet. Omdat je rond 500€ wilt uitgeven (kamera+lens), denk ik dat je bij Fuji aan het verkeerde adres bent. Dat is een kleine aanbieder in (voor Aps-C) het hogere prijsbereik.
Voor een lager budget zijn systeemkamera's imo 2e keus, en bieden de DSLR's van Canon/Nikon voorlopig nog een betere prijs-kwaliteit verhouding, vooral op de 2e hands markt.
De MFT systeemkamera's komen met een klein budget als eerste in aanmerking, maar ook hier zijn echt goede (zoom)lenzen doorgaans erg prijzig.
Hiet sluit ik mij bij aan. Als je een beperkt budget hebt is het makkelijker om binnen de dslr's van canon/nikon een setje te vinden dat voldoet aan de eisen (ook enorm veel tweedehands te krijgen).

Van de systeemcameras is vooral MFT goed betaalbaar. De kwaliteit is over het algemeen goed genoeg en er zijn ook veel betaalbare lenzen (ook tweedehands steeds meer zie bijvoorbeeld V&A aangeboden: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R Zwart en 14-4... voor een kit + tele combo.) te krijgen.

Ja, de sensor zal iets kleiner zijn en de meeste goedkope lenzen zijn niet erg lichtsterk maar als je betaalbaar een kit + tele en enkele primes wil (op termijn dan) dan zit je daar prima.

Formaat is echt een stuk kleiner en lichter dan een dslr (ook al zijn daar tegenwoordig ook behoorlijk kleine van de vinden)

[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 26-08-2019 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb een aantal mft vastgehouden en geprobeerd, maar de meeste konden mij niet overtuigen.
Gisteren heb ik een tweedehands xt20 met 18-55 2.8-4 uitgeprobeerd en ik was meteen verkocht. Oftewel ik heb deze set tweedehands aangeschaft. Buiten het budget dat ik had opgegeven, maar de kwaliteit van de foto's en het materiaal maakte dat ik toch bereid was iets meer uit te geven. Die 18-55 is echt smullen, die is echt totaal niet te vergelijken met kitlenzen van andere merken.
Pagina: 1