BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Wat wil je precies met de VPN server bereiken?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ubiquity EdgeRouter Lite of X, goedkoop, functioneel, klein. Updaten kan je zelf doen via simpele web-interface. Zowel out-of-the-box goed als geavanceerde functies mocht je daar behoefte aan hebben.DropjesLover schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:31:
Een alternatief is via de klantenservice hem in bridgemodus laten zetten en er zelf een router bij zetten. Maar wat is dan weer een goede <€100 router die zonder al te veel geavanceerde instellingen out of the box goed werkt en up to date is/blijft?
Kan je je router-AP's mooi laten hangen en ooit later voor Ubiquity AP's vervangen
Mja, die optie is er gewoonweg niet in de settings van de Connectbox. Is al jaren een veel gehoorde klacht maar nooit iets mee gedaan.lier schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:52:
Is het heel belangrijk dat je Connectbox de DNS van de PiHole gebruikt? Het lijkt me vooral van belang dat alle clients de PiHole als DNS server doorkrijgen...toch? Lijkt mij niet zo boeiend dat je router zijn eigen DNS afhandeling via de Ziggo DNS servers doet (of een andere publieke DNS).
Bij Google / Facebook / Wikipedia services kunnen als ik voor werk in China ofzo ben (al was Wikipedia in Turkije ook wel handig, ik wist niet dat 1Wikipedia.org bestond). Komt niet vaak voor maar als het een keer voor komt staat het in ieder geval al klaar in plaats van dat ik het op korte termijn moet regelen.Wat wil je precies met de VPN server bereiken?
Moet wel Wifi hebben, anders heb ik geen dekking in de voorste helft van ons huis (en onze slaapkamer!redfoxert schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:57:
[...]
Ubiquity EdgeRouter Lite of X, goedkoop, functioneel, klein. Updaten kan je zelf doen via simpele web-interface. Zowel out-of-the-box goed als geavanceerde functies mocht je daar behoefte aan hebben.
Kan je je router-AP's mooi laten hangen en ooit later voor Ubiquity AP's vervangen
Dan worden Ubiquity's snel erg duur.
[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 16-08-2019 16:14 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
[ Voor 98% gewijzigd door DropjesLover op 16-08-2019 16:15 ]
BThGvNeOA
Nogmaals, is dat belangrijk? Je connectbox gaat DNS ophalen bij Ziggo...wat is daar het probleem van? Dit staat toch los van je clients (of heb je op je connectbox ook ad blocking nodig)?DropjesLover schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:09:
Mja, die optie is er gewoonweg niet in de settings van de Connectbox. Is al jaren een veel gehoorde klacht maar nooit iets mee gedaan.
Welke poorten heb je geforward naar je PiHole voor VPN? Welke soort VPN service heb je draaien? Krijgt de VPN client een IP aders toegewezen? Kan je vanaf je client de VPN server pingen? Kan je een ipconfig /all posten als je verbinding hebt met je VPN server?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Dat ik de gefilterde DNS-lijst van de PiHole wil gebruiken en dus mn PiHole als DNS in wil stellen.lier schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:46:
[...]
Nogmaals, is dat belangrijk? Je connectbox gaat DNS ophalen bij Ziggo...wat is daar het probleem van? Dit staat toch los van je clients (of heb je op je connectbox ook ad blocking nodig)?
Heb het alleen getest met mn telefoon, dus een deel van de antwoorden moet ik je nog even schuldig blijven.Welke poorten heb je geforward naar je PiHole voor VPN? Welke soort VPN service heb je draaien? Krijgt de VPN client een IP aders toegewezen? Kan je vanaf je client de VPN server pingen? Kan je een ipconfig /all posten als je verbinding hebt met je VPN server?
Het gaat om PiVPN / OpenVPN.
Geforwarde poort is de standaard VPN poort.
Ik kan verbinding maken via een gegenereerd OpenVPN profiel, wachtwoord wordt geaccepteerd maar daarna... niks.
BThGvNeOA
Maar dat gebeurt toch ook in je huidige setup? Althans als je de pihole als dhcp server gebruikt en je slim genoeg bent geweest om in die dhcp settings het ip-adres van de pihole als dns server op te geven?DropjesLover schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:07:
[...]
Dat ik de gefilterde DNS-lijst van de PiHole wil gebruiken en dus mn PiHole als DNS in wil stellen.
...
Je focust nu op de ziggo connectbox. Wat maakt het uit welke dns server die gebruikt?
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Je hebt gelijk, de DHCP zet bij de client ook de DNS.Brahiewahiewa schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:43:
[...]
Maar dat gebeurt toch ook in je huidige setup? Althans als je de pihole als dhcp server gebruikt en je slim genoeg bent geweest om in die dhcp settings het ip-adres van de pihole als dns server op te geven?
Je focust nu op de ziggo connectbox. Wat maakt het uit welke dns server die gebruikt?
Helaas kan in de connectbox alleen de IPv4 dhcp uit zetten, maar de IPv6 alleen switchen tussen stateful of stateless.
De PiHole is ook een IPv6 dhcp (met rapid assignment), dus er kan een conflict ontstaan daar omdat stateless de hele tijd wisselt.
Maar goed, basis is dat sinds we de connectbox hebben, de PiHole niks meer doet. Geen idee waardoor

BThGvNeOA
Dan zal je je moeten verdiepen in hoe de dustributie van dns servers werkt onder ipv6. En totdat je het hebt uitgevogeld ipv6 disabelen op je clientsDropjesLover schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:56:
[...]
Maar goed, basis is dat sinds we de connectbox hebben, de PiHole niks meer doet. Geen idee waardoor
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Ipv6 disabelen op (windows) clients is niet echt een goed adviesBrahiewahiewa schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 02:52:
[...]
Dan zal je je moeten verdiepen in hoe de dustributie van dns servers werkt onder ipv6. En totdat je het hebt uitgevogeld ipv6 disabelen op je clients
[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 17-08-2019 12:46 ]
Cloud ☁️
Hij heeft al netwerk issues; hij kan van z'n WiFi niet op het bedrade netwerk. En z'n opa's printers ondersteunen beiden geen ipv6HKLM_ schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:46:
[...]
Ipv6 disabelen op (windows) clients is niet echt een goed adviesBehalve als je netwerk issues wilt uiteraard anders gewoon aan laten staan.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Hierop kon ik de DNS instellen naar het IP van de RPi en alles draaide als een zonnetje (ad advertentie en tracking vrij).
Dus probleem A is: DNS resolving loopt niet via de PiHole, maar dat wil je wel. Klopt?Dat ik de gefilterde DNS-lijst van de PiHole wil gebruiken en dus mn PiHole als DNS in wil stellen
Wanneer weet je dat het probleem voor jou opgelost is? Dus hoe stel jij dat vast?
Als er geen advertenties meer zijn? Iets anders?
Probleem B is: over een bestaande VPN tunnel vanaf internet naar de RPi krijg je geen TCP verkeer verzonden. Klopt?Tevens krijg ik een VPN servertje op de RPi qua settings wel werkend, kan er verbinding mee maken, maar daarna helemaal niks meer. Lijkt alsof dat door de Connectbox tegengehouden wordt, ook al heb ik de juiste poort open en geforward naar de PRI. Maar dat is een secundair probleem, ik wil mn Pihole weer werkend hebben.
Wanneer weet je dat probleem B voor jou opgelost is? Dus hoe stel jij dat vast? Als je geen HTTP(S) pagina’s geopend krijgt? Iets anders?