Hoe kan ik een elektrisch kookplaat uitschakelen op afstand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyMTtje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Mijn ouders hebben nu al meerdere keren een pan op hun keramische kookplaat laten aanbranden terwijl ze van huis waren. Ik wil graag het fornuis op afstand kunnen uitschakelen
...

Ik heb nu een Nest protect geplaatst en ben op zoek naar een wifi stekker die ik op afstand uit kan schakelen, of evt mbv IFTT.
Probleem is dat de meeste wifistekkers niet het vermogen van een kookplaat aankunnen. Zover ik heb kunnen vinden gaan ze tot max 2200 W, terwijl ik tot ca 6000W nodig heb.

Heeft iemand een idee? Behalve een nieuw smartfornuis met Homeconnect aan te schaffen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:40
Let ook dan even op de aansluiting, vaak perilex.

Meestal zit de kookplaat op een aparte groep, je zou wellicht deze groep kunnen vervangen voor een op afstandbedienbare groep?
https://www.hager.nl/prod...omatisering/knx/82451.htm

[ Voor 67% gewijzigd door Bob-B190 op 16-08-2019 14:30 ]

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik denk dat je beter iets anders kunt bedenken. Bijvoorbeeld een Hue lamp rood laten knipperen zolang de plaat aan staat zodat ze er aan herinnerd worden.
Schakelen van dergelijke vermogens gaat niet zomaar. En hoe wilde je het weer aan zetten dan? Gaat de plaat dan daarna meteen weer verwarmen? Lijkt me niet dat het er dan veiliger van wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-08-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 14:55
Misschien zeg ik iets doms maar een kookplaat heeft inderdaad vaak perilex, je kunt daar toch 1 fase van wegschakelen met een klikaan/klikuit? Met slechts 1 fase werkt de kookplaat niet meer volgens mij.
Als je 1 van de 2 fases in een klikaan/klikuit zet, kan dat op afstand toch?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000

heuveltje

KoelkastFilosoof

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:25:
Ik denk dat je beter iets anders kunt bedenken. Bijvoorbeeld een Hue lamp rood laten knipperen zolang de plaat aan staat zodat ze er aan herinnerd worden.
Schakelen van dergelijke vermogens gaat niet zomaar. En hoe wilde je het weer aan zetten dan? Gaat de plaat dan daarna meteen weer verwarmen? Lijkt me niet dat het er dan veiliger van wordt.
Mwah. Paar relais, geschakeld via een simpele smart ontvanger, stelt opzich ook niet zo heel veel voor.
En je zet het weer aan nadat die pan van het fornuis af is.

Maar hoe wil je detecteren dat het uberhaubt fout gaat ? Rookmelders in de keuken gaan imho om de haverklap onterecht af.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 16-08-2019 14:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:52

WouterG

Dit is geen ondertitel

Voor zulke vermogens zou ik een goed relais in de meterkast monteren. Geen goedkope stekkermodules of andere hobby oplossingen die het misschien net aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht eens naar kant en klare producten kijken? Zo heb je https://www.vulkon.nl/ maar wellicht hebben meer aanbieders dit ingebouwd.
Schakelen is 1 ding maar detectie is nog belangrijker.

En wellicht overstappen naar inductie? Geen pan betekend geen hitte.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 16-08-2019 14:39 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
*knip* off-topic, de hk is een paar deuren verder.

[ Voor 86% gewijzigd door Zeehond op 16-08-2019 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Contactor in de MK en dan de hulpcontacten aansturen met zo’n WIFI stekker oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
milantjioe schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:22:
Mijn ouders hebben nu al meerdere keren een pan op hun keramische kookplaat laten aanbranden terwijl ze van huis waren. Ik wil graag het fornuis op afstand kunnen uitschakelen
...

Ik heb nu een Nest protect geplaatst en ben op zoek naar een wifi stekker die ik op afstand uit kan schakelen, of evt mbv IFTT.
Probleem is dat de meeste wifistekkers niet het vermogen van een kookplaat aankunnen. Zover ik heb kunnen vinden gaan ze tot max 2200 W, terwijl ik tot ca 6000W nodig heb.

Heeft iemand een idee? Behalve een nieuw smartfornuis met Homeconnect aan te schaffen?
Welk merk hebben ze? Zit er geen veiligheidsuitschakeling op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58
Uhm, misschien de oorzaak oplossen en niet de gevolgen?
Het hoort niet dat een kookplaat 'vanzelf' aan gaat. Dat is levensgevaarlijk. Tijd voor een nieuwe kookplaat of laten repareren lijkt me de enige juiste oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kent deze kookplaat niet de functie:
Veiligheidsuitschakeling
Deze schakelt de kookplaat automatisch uit bij het overschrijden van een maximale gebruiksduur. Veilig als bijvoorbeeld vergeten wordt de plaat uit te schakelen

Bron: https://www.voorlichtings...tie/keramische-kookplaat/

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
...

Ik zou met een willekeurige wifi schakelaar welke je makkelijk aan de nest kan koppelen een magneetschakelaar schakelen welke je in de meterkast kan monteren, bijvoorbeeld:
https://www.elektrototaal...magneetschakelaar-4143268

Die kan makkelijk het vermogen schakelen, je weet zeker dat het een keramische kookplaat is, en geen inductie, een keramische is een mooie ohmse belasting om te schakelen. Gewoon een netsnoertje op de magneetschakelaar aansluiten, die prik je in je wifi schakelaar en go :)

Zie al een aantal keer kreten al, voorkomen is beter als genezen maar ik ga er vanuit dat je dat stadium al voorbij bent.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 14:09
Nest Protect zou ik omruilen als je hem gaat gebruiken voor bijv. IFTTT: nieuws: Google stopt op 31 augustus met Works with Nest-api's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vloris schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:10:
Uhm, misschien de oorzaak oplossen en niet de gevolgen?
Het hoort niet dat een kookplaat 'vanzelf' aan gaat. Dat is levensgevaarlijk. Tijd voor een nieuwe kookplaat of laten repareren lijkt me de enige juiste oplossing...
Waar lees je dat hij vanzelf aangaat ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58
heuveltje schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:32:
[...]

Waar lees je dat hij vanzelf aangaat ?
Hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyMTtje
Allen dank voor de reacties. Probleem is dat mijn ouders oud zijn en dus vergeten de pan er af te halen en de kookplaat uit te zetten.
Met de Nest Protect krijg ik wel een alarm en hij zou onderscheid tussen stoom en rook moeten kunnen maken. Maar ik ben dan niet in de buurt. Er moet dan iemand naar het huis toe om de kookplaat uit te zetten. Het zou mooi zijn als dat op afstand kan. De kookplaat is een al oudere AEG, zit geen handleiding meer bij helaas. Zat al in het huis toen ze het een paar jaar geleden kochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
milantjioe schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:36:
De kookplaat is een al oudere AEG, zit geen handleiding meer bij helaas. Zat al in het huis toen ze het een paar jaar geleden kochten.
Type zou het allemaal voor ons iets makkelijker maken :)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ze zetten hem niet uit, dat is iets anders dan dat ie vanzelf aan gaat.

Met de Nest Protect krijg ik wel een alarm en hij zou onderscheid tussen stoom en rook moeten kunnen maken. Maar ik ben dan niet in de buurt. Er moet dan iemand naar het huis toe om de kookplaat uit te zetten. Het zou mooi zijn als dat op afstand kan. D
Ik zou die vraag uitzetten bij een electricien, in principe heb je niet meer nodig dan 1 slim stopcontact en een paar relais. Kwa materiaal ben je voor E100 wel klaar. Uurloon is dan weer een ander verhaal.

[ Voor 60% gewijzigd door heuveltje op 16-08-2019 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Allen dank voor de reacties. Probleem is dat mijn ouders oud zijn en dus vergeten de pan er af te halen en de kookplaat uit te zetten.
Is een verzorgingstehuis een idee? Als je ouders al zover zijn kun je je afvragen hoe verstandig het nog is dat ze op zichzelf wonen. Vandaag is het de kookplaat, morgen fikt het huis af door een strijkbout of gebeuren er andere rare dingen :X

Wat je nu wilt doen is enkel symptoombestrijding.
En anders: inductie of magnetron (mits ze daarmee bekend zijn).

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Een moderne inductie kookplaat heeft volgens mij voor iedere kookzone een te-hoge-temperatuur beveiliging, pan wordt dan nooit te heet, veel beter dan Nest, detectors, wifi, relais of wat dan ook.

Zo'n oude gloeiende keramische kookplaat is ook nog gevoelig voor inbranden (oppervlak wordt erg heet).

Overigens je hoeft niet oud te zijn om een pan te vergeten, één keer overkomen met een oude elektrische kookplaat en een pan met aluminium bodem...hele bodem weg gesmolten!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 20:14
Neo coolcam heeft betaalbare WiFi schakelaars, helaas (nog) zonder stroommeting maar moesten ze dat toevoegen via update zou je zelfs kunnen zien als het aan staat
Sonoff pow is misschien een optie, hier heb ik wel geen ervaring mee

[ Voor 17% gewijzigd door chundo op 17-08-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Je kunt het merk van de kookgroep even opzoeken, daar kun je een trip spoel naast zetten. Dat kost vrijwel nul energie, en dan trip je op afstand de kookgroep.

Arbeidsstroom afschakelspoel noemen sommige shops het.
Dat kun je dus ook met een rookmelder oplossen welke een relaisuitgang heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 14:09
frisianstar schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:52:
Een moderne inductie kookplaat heeft volgens mij voor iedere kookzone een te-hoge-temperatuur beveiliging, pan wordt dan nooit te heet, veel beter dan Nest, detectors, wifi, relais of wat dan ook.

Zo'n oude gloeiende keramische kookplaat is ook nog gevoelig voor inbranden (oppervlak wordt erg heet).
Ik zou ook kiezen voor het vervangen van de plaat door een inductie kookplaat.
Het afsluiten van de keramische kookplaat heeft geen zin omdat de plaat zelf gewoon nog te heet blijft en de pan daardoor ook nog steeds wordt verwarmd.
Een beetje inductie kookplaat heeft een temperatuur sensor en gaat na x uur vanzelf uit.
En als een inductie plaat uitschakelt is de warmtebron ook meteen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Niks andersom te bedenken? Als iemand weg gaat controleren of plaat aan staat en alarm geven? Iets met BLE keyfinder ofzo bij voordeur.

[ Voor 5% gewijzigd door Zarathustra op 17-08-2019 19:30 ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
gebruikte inductieplaat van MP. Lijkt me simpeler en eenvoudiger. Of geef je ouders een magnetron en een waterkoker, maak ze lid van een tafeltje dek je service. Hoeven ze niks meer te koken. Hele plaat de keuken uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyMTtje
Dank voor alle input. Ik denk dat we beginnen met een nieuwe kookplaat, dan maar inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
milantjioe schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:04:
Dank voor alle input. Ik denk dat we beginnen met een nieuwe kookplaat, dan maar inductie.
Verstandige keuze. Veel minder risico op brand, aanbranden/droogkoken van eten. Automatisch uitschakelen na een x-periode, hoe warmer hoe sneller uit, etc.
Pagina: 1