MSI gaming laptop kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inmiddels is de laptop verkocht aan een medetweaker

Afgelopen zaterdag was ik aan het gamen op mijn laptop. Ineens werd het beeld helemaal zwart, hoorde ik een kraken geluid door mijn oordoppen en viel de laptop uit.
Daarna krijg ik de laptop nog wel aan, echter alleen als ik deze op een externe monitor aansluit. Dan heb ik ongeveer een minuut voor dat de laptop zichzelf weer uitzet, zonder waarschuwing. Ook is de laptop dan heel erg traag in die minuut dat hij aan staat. De laptop wordt dan overigens niet heet.

Dan even de specs. Het betreft een MSI GS73VR Stealth pro. Bijna 3 jaar oud en bijna dagelijks gebruikt.
Specs: i7 6700, GTX1060 6GB, 16GB, 256GB NVME, 1080p 120Hz scherm.
Tijdens het gamen werdt de laptop regelmatig goed heet, maar nooit boven de 80 graden volgens Speccy.

Wat ik zelf al heb gedaan is de laptop openschroeven en een korte inspectie gedaan. Het mobo is echter lastig te verwijderen en ik kan niet bij de cpu, gpu, geheugen en nvme SSD. Verder geen brandlucht oid.

Het was geen goedkoop ding dus ik was benieuwd of iemand nog een idee had hoe ik dit ding tot leven kan wekken. Moet ik toch de moeite nemen om het mobo los te halen, met als gevolg dat ik de boel misschien nog verder stuk maak? Denk aan flexcables etc. Of kan ik deze beter laten repareren door een bedrijf?

[ Voor 4% gewijzigd door Gumball op 21-09-2019 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Aanuiten op een monitor met een USB-C dock geeft vooralsnog ook geen beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Laatste kick dan. Ik heb de laptop helemaal uit elkaar geschroefd. De koelpasta onder de GPU en CPU was wat uitgedroogd en ik vond het zelf nogal een dikke laag. Kan dit nog iets helpen als ik dit vervang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem contact op met de leverancier van het ding en laat hem onder garantie repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:21
als je de boel toch los hebt, vervangen idd.

Zeker dat je adapter nog werkt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:05
@Gumball Je zal de pasta nu wel moeten vervangen idd.
Als hij het nog 1 minuut doet op een extern scherm zou ik toch aan de videokaart denken, maar ram kan ook een rol daarin spelen.

Maar dat je gekraak hoorde bij het geluid toen hij uit viel zegt dat er idd misschien ook iets met de flatcabels kan zijn daar bij de videokaart, heb je die goed aangedrukt?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 14:13
Gumball schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:53:
Laatste kick dan. Ik heb de laptop helemaal uit elkaar geschroefd. De koelpasta onder de GPU en CPU was wat uitgedroogd en ik vond het zelf nogal een dikke laag. Kan dit nog iets helpen als ik dit vervang?
Nee, kapot is kapot. Laten repareren door iemand die er verstand van heeft of opsturen als je nog garantie hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door NotSoSteady op 18-08-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:55:
Neem contact op met de leverancier van het ding en laat hem onder garantie repareren.
Helaas al een tijdje buiten garantie.
Tens schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:04:
als je de boel toch los hebt, vervangen idd.

Zeker dat je adapter nog werkt?
De stroomadapter? Ja. Videoadapter? Denk 't niet.
Mel33 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:08:
@Gumball Je zal de pasta nu wel moeten vervangen idd.
Als hij het nog 1 minuut doet op een extern scherm zou ik toch aan de videokaart denken, maar ram kan ook een rol daarin spelen.

Maar dat je gekraak hoorde bij het geluid toen hij uit viel zegt dat er idd misschien ook iets met de flatcabels kan zijn daar bij de videokaart, heb je die goed aangedrukt?
Ga er van de week toch nog maar nieuwe pasta op smeren en dan de boel weer in elkaar zetten. Dan zal ik alles netjes nalopen. Zal ook de ramlatjes testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gumball schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:33:
[...]

Helaas al een tijdje buiten garantie.

[...]

De stroomadapter? Ja. Videoadapter? Denk 't niet.

[...]

Ga er van de week toch nog maar nieuwe pasta op smeren en dan de boel weer in elkaar zetten. Dan zal ik alles netjes nalopen. Zal ook de ramlatjes testen
Wij kennen geen garantieperiode in NL. Je mag van een product verwachten dat ie langer meegaat als 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:38:
[...]

Wij kennen geen garantieperiode in NL. Je mag van een product verwachten dat ie langer meegaat als 3 jaar.
Ja, maar dan ligt de bewijslast wel bij mij en dat is nu sowieso een probleem nu de laptop uit elkaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Helaas heeft nieuwe koelpasta het probleem niet verholpen. Heeft iemand nog
ervaring met een goed reparatiebedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort dingen doe je bij een laptop vaak weinig aan. Als je de vervangbare dingen getest hebt is zo'n beetje de enige oplossing een nieuw moederbord, of het moet toevallig een model zijn waar al wat vaker mee aan de hand is geweest en het internet de magische oplossing heeft.

Er aan solderen e.d. kost vaak meer dan het oplevert.

Dit nog gevonden:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=313352.0

en dan de laatste post over een reset

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2019 10:16 ]

• Gumball
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:14:
Dit soort dingen doe je bij een laptop vaak weinig aan. Als je de vervangbare dingen getest hebt is zo'n beetje de enige oplossing een nieuw moederbord, of het moet toevallig een model zijn waar al wat vaker mee aan de hand is geweest en het internet de magische oplossing heeft.

Er aan solderen e.d. kost vaak meer dan het oplevert.

Dit nog gevonden:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=313352.0

en dan de laatste post over een reset
Bedankt voor die link. Bijzonder dat ik deze zelf nog niet gevonden had. Ga het vanavond proberen!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 19:31
Wat je ook nog kan proberen als niks meer werkt is de oven optie.
Dan moet je hele moederbord eruit halen alles van plastic/geheugen koelingpats en alles wat los kan eraf.
Oven voorverwarmen op 200 graden wat aluminium folie op een rekje leggen, moederbord erop en paar minuten in de oven leggen.
Daarna oven deur openzetten goed af laten koelen en dan weer inbouwen, kan namelijk best zijn dat er een connectie kapot is.

Maar dit zou ik als laatste middel proberen.
Pagina: 1