Toon posts:

Moederbord PCIe lane verdeling GPU/SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
Mijn vraag
Graag zou ik willen weten of er merkbaar performance verlies zal zijn als ik mijn SSD in mijn tweede PCIe 3.0 x16 slot plaats?

In de handleiding staat dat de 3.0 sloten op x8 draaien als er twee videokaarten worden geplaatst. Ik kan echter niet terugvinden of dit ook geld bij een x4 NVME adapter?

Draait de videokaart alsnog op x8?
Draait de videokaart op x12 omdat de SSD maar x4 gebruikt?
Anders?

Plaatsen in het 2.0 x16 slot op het moederbord is niet mogelijk vanwege geluidskaart die dan niet meer werkt op het x1 slot.

Ik heb geen dedicated x4 sloten.

Systeem:
Corsair AX760
Asus Sabertooth TUF Z87
Intel Core i7 4770s
G.skill 1866mhz DDR3 - 4x 8GB
Asus Rog Sonar Phoebus PCIe x1

Componenten in kwestie:
Asus Rog Strix GTX 1660ti
Samsung 970 Pro 512GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit zijn de aanwezige PCIe lanes:

--- pcie 2.0 x1
------- pcie 3.0 x16
--- pcie 2.0 x1
------- pcie 3.0 x16
--- pcie 2.0 x1
------- pcie 2.0 x16

In de handleiding staat dat de 3.0 x16 sloten op 2x8 draaien bij twee videokaarten.

Waarbij de 3.0 sloten volgens mij op de CPU gaan en alle andere pcie sloten op de chipset (z87).

Voor het derde 2.0 pcie x16 slot geldt het volgende;

PCIe 2.0 x16 -> in x1 mode: alle x1 sloten zijn beschikbaar.
PCIe 2.0 x16 -> in x4 mode: geen enkel x1 slot is beschikbaar

Als ik de NVME in het 2.0 x16 slot steek zal mijn geluidskaart niet meer werken.

Alle reacties

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

De handleiding heeft het dan wel over videokaarten bij de PCIe3.0 x16 sloten, maar wat er staat geldt voor alles wat je er in steekt: de verdeling kan x16/uit zijn, of x8/x8. Het moederbord kan namelijk de 'laatste' x8 van het eerste slot fysiek omschakelen tussen dat slot en het tweede slot. Hetzelfde zie je met de PCIe2.0 sloten, daar is de keuze ook binair.

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
Ik lees dat PCIe 3.0 x16 een theoretische snelheid heeft van 15.760 MB/sec en PCIE 3.0 x8 een theoretische snelheid heeft van 7.880 MB/sec.

Wat ik hier lees is dat, ook met maar x8 voor de videokaart, het verschil verwaarloosbaar is.
https://www.gamersnexus.n...erformance-impact-on-gpus

Jammer dat het andere slot niet alle overig beschikbare lanes toegewezen krijgt dan :(:)

[Voor 47% gewijzigd door Source90 op 16-08-2019 13:55]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee