Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-09 14:10
Hoi,

Ik ben nu ongeveer reeds een halfjaar eigenaar van een Synology DS218. Momenteel maak ik gebruik van Quickconnect om aan mijn bestanden te kunnen als ik niet thuis ben, maar dat werkt vrij traag en omslachtig omdat ik elke keer de bestanden moet downloaden die ik nodig heb.
Als ik op het thuisnetwerk zit kan ik via Finder en Verkenner wel rechtstreeks aan mijn bestanden aan. Dit staat automatisch ingesteld, als ik verbinding maak met mijn eigen netwerk verbind deze ook met de Synology.
Misschien ook belangrijk, Time Machine maakt hier ook reservekopieën op.

Nu zou ik graag op eender welk netwerk of locatie de mogelijkheid willen om via Finder aan mijn bestanden te kunnen. Mijn Windows blijft altijd thuis, maar mijn Macbook gaat elke dag mee.
Ik had begrepen dat deze mogelijkheid wel bestond, maar ik krijg het zelf niet in orde. Ik heb zelf al tamelijk wat forums en dergelijke afgezocht, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :P

Wat ik reeds geprobeerd heb :
via de EZ Internet Wizard automatisch de router laten configureren (Standaard Telenet modem, laatste model) en ook de poort 5005 en 5006 geforward.
WebDAV server geinstalleerd (deze zou het mogelijk maken om vanop afstand verbinding te maken had ik gelezen)

Misschien ook belangrijk, momenteel staat een NordVPN verbinding actief op de NAS. Ik had in het begin gelezen dat dit ook de veiligheid verbeterde en had nog een licentie voor 3j van die NordVPN dus deze staat ook actief. Als het moet zwier ik deze er gewoon vanaf.

Kan iemand mij helpen hiermee?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik gok dat finder via AFP/NFS of SMB verbind in plaats van webdav. Dit kun je beter niet beschikbaar maken op het web.

Je kunt de VPN Server in je Synology gebruiken voor externe toegang. Dit kan met OpenVPN, of L2TP.
OpenVPN is vrij vlot geconfigureerd. Eventueel kun je er zelfs via internetten als je dat wil.

PPTP is sterk verouderd en niet meer ondersteund door onder andere iOS, gebruik dat dus niet

Echter, voer wel even security advisor uit, met name de volgende punten:
1. Staat je admin account uit?
2. Heb je voor je de resterende accounts een sterk wachtwoord?
Aangezien je ongetwijfeld de security notice hebt ontvangen afgelopen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Laatst online: 21:46
Ik zou Nextcloud op je NAS zetten als ik jou was. Dan zou je erbij moeten kunnen via de Finder middels Webdav.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjustin
jeroen3 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:39:
Ik gok dat finder via AFP/NFS of SMB verbind in plaats van webdav. Dit kun je beter niet beschikbaar maken op het web.

Je kunt de VPN Server in je Synology gebruiken voor externe toegang. Dit kan met OpenVPN, of L2TP.
OpenVPN is vrij vlot geconfigureerd. Eventueel kun je er zelfs via internetten als je dat wil.

PPTP is sterk verouderd en niet meer ondersteund door onder andere iOS, gebruik dat dus niet

Echter, voer wel even security advisor uit, met name de volgende punten:
1. Staat je admin account uit?
2. Heb je voor je de resterende accounts een sterk wachtwoord?
Aangezien je ongetwijfeld de security notice hebt ontvangen afgelopen maand.
Admin account staat uit en wachtwoorden zijn vrij sterk. Ik ga die OpenVPN eens bekijken hoe dat zit. Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjustin
De openVPN heb ik ingesteld en via Tunnelblick kan ik verbinding maken. Echter als ik Finder klik op 'Verbind met server' dien ik een adres in te voeren, maar met IP adres of dergelijke werkt dit niet.
Thuis klik ik gewoon de NAS aan, maar nu moet ik zijn 'adres' ingeven.. Wat dien ik hier in te geven?

Als ik enkel het IP adres ingeef zegt hij 'kan niet verbinden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Heb je in de OpenVPN settings in DSM aangegeven dat verbonden apparaten toegang mogen hebben tot het interne netwerk? Dat vinkje staat standaard uit, maar zal hiervoor aan moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 22:31
Als dat vinkje niet aan staat moet je het VPN adres gebruiken. 10.0.x.x, staat in het overzichtje bij de VPN Server applicatie volgens mij.
Pagina: 1