Verzenden naar een wallet voor donaties? Of eerst je eigen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 14:12
Hallo Tweakers,

Ik ben van plan om een donatie uit te voeren.
Is het mogelijk om deze direct door te sturen? Of moet ik eerst een eigen wallet aanmaken?

Het gaat om enkelen honderden euros, vandaag mijn vraag voordat ik begin.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Haruhi op 16-08-2019 13:00)

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Het is me totaal onduidelijk wat je wil, maar ik ga er vanuit dat je geen cryptovaluta hebt en je toch wil doneren aan een (goed?) doel.

Zie het zo: je komt op straat iemand tegen en die wil je geld geven, maar je hebt geen cash geld. Geef je hem of haar nu je pinpas en zeg je: ga maar halen, of haal je eerst geld uit de automaat en geef je dat aan die persoon?

Als je geen wallet hebt, maar je moet/wil bijvoorbeeld 200 euro aan bitcoin doneren ergens naartoe, dan kun je best het bedrag via zo'n dienst als BTCdirect of Bitonic overmaken rechtstreeks naar het bitcoinadres van de ontvanger. Waarschijnlijk komt het dan goed. Als je bijvoorbeeld 0.023 bitcoin ergens naartoe moet overmaken, en je doet dat via zo'n dienst, dan maken die 0.023 btc over en komt er nog een kleine fee van een euro overheen. Je kunt dan in een blockexplorer zien of je 0.023 btc is overgemaakt (bijvoorbeeld in blockstream.info) naar het adres dat je hebt ingevoerd. Klaar.

Je kunt ook gewoon een wallet nemen: https://bitcoin.org/en/choose-your-wallet maar dan moet je je echt even wat meer inlezen (en nooit of te nimmer zomaar op 'next' 'next' klikken zonder te lezen wat er staat bij installeren!)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Het is me totaal onduidelijk wat je wil, maar ik ga er vanuit dat je geen cryptovaluta hebt en je toch wil doneren aan een (goed?) doel.

Zie het zo: je komt op straat iemand tegen en die wil je geld geven, maar je hebt geen cash geld. Geef je hem of haar nu je pinpas en zeg je: ga maar halen, of haal je eerst geld uit de automaat en geef je dat aan die persoon?

Als je geen wallet hebt, maar je moet/wil bijvoorbeeld 200 euro aan bitcoin doneren ergens naartoe, dan kun je best het bedrag via zo'n dienst als BTCdirect of Bitonic overmaken rechtstreeks naar het bitcoinadres van de ontvanger. Waarschijnlijk komt het dan goed. Als je bijvoorbeeld 0.023 bitcoin ergens naartoe moet overmaken, en je doet dat via zo'n dienst, dan maken die 0.023 btc over en komt er nog een kleine fee van een euro overheen. Je kunt dan in een blockexplorer zien of je 0.023 btc is overgemaakt (bijvoorbeeld in blockstream.info) naar het adres dat je hebt ingevoerd. Klaar.

Je kunt ook gewoon een wallet nemen: https://bitcoin.org/en/choose-your-wallet maar dan moet je je echt even wat meer inlezen (en nooit of te nimmer zomaar op 'next' 'next' klikken zonder te lezen wat er staat bij installeren!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
Bedankt voor je reactie.
Ik had het idee dat je eerst een wallet moest aanmaken ipv direct een bedrag opsturen naar een adres die niet van jezelf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Haruhi schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:00:
Bedankt voor je reactie.
Ik had het idee dat je eerst een wallet moest aanmaken ipv direct een bedrag opsturen naar een adres die niet van jezelf is.
Let wel op dat je zeker weet dat r ook daadwerkelijk wordt verstuurd wat je wil versturen, dus dat er niet door een fee net 0.00001 btc te weinig verstuurd wordt. Ook zijn er adressen waar die brokers niet naartoe sturen omdat het adressen zijn van zwendelaars. Je kunt die Nederlandse brokers ook bellen als je het niet zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
Dankje. Ik ga contact opnemen.