Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mijn externe harde schijf werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Lesley84
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 16-08 09:44
Helden!

Al een aantal jaren ben ik in bezit van een externe harde schijf My Passpoort. Die verbonden wordt met een USB kabel. Die kabel die er bij zit was nooit echt goed maar hij werkte. (kabel ging er redelijk makkelijk uit)

Nu wou ik hem vandaag weer eens gebruiken op mijn computer win10 en op mijn mediapsller maar tot mijn grote verbazing wordt hij op beide niet meer gevonden.

Op mijn harde schrijft blijft nu ook continu een lampje knipperen dat hij aan het zoeken is?

Ik heb al veel gelezen op internet maar ik kom er niet uit en ben ten einde raad. Er staan namelijk ook wat foto's op die ik niet kwijt wil raken en wat ander spul.

Dus ik hoop dat hier iemand goede tips heeft zodat ik nog bij mijn data kan komen of is deze echt stuk?

Groet,

Lesley

• AzzKickah
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:46

AzzKickah

06-CENSORED

- Een topictitel in schreeuwende hoofdletters gaat helpen op welke manier...? Heb je dat gedaan omdat je dat ook bij zoveel andere topics ziet?
- Het is 'schijf'. Niet 'schrijf'.
- Gewoon je back-up terugzetten. Deze schijf is kapot.

• chriistiix
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-08 06:21
Heb je al een andere USB Kabel geprobeerd?
Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een kabel breuk is op de data lijn, waardoor er wel stroom loopt naar de PHD voor de led, maar geen data doorkan geven aan de PC.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij is je capslock key ook stuk :+

Makkelijkste wat je kunt doen is een nieuwe disk pakken, en een backup terugzetten (er vanuitgaande dat je die hebt, of foto's e.d. nog op SDkaartjes hebt staan). Heb je geen backup? Dan pak je 2 nieuwe disks, zodat je in het vervolg wel een backup hebt.

Je kunt dan zelf de schijf uit de behuizing halen, kijken of die wel intern wordt gedetecteerd. Lukt dat, maak een 1:1 image en ga die proberen te recoveren.
Maar als je data belangrijk is, stuur 'm dan naar een recoverybedrijf. Zelf prutsen maakt dingen niet beter.

Seasonic Focus Plus 750W Gold te koop

Mijn BGG-list

• Kixtart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 09:28

Kixtart

Destruction = Improvement

TERW_DAN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:09:
....
Maar als je data belangrijk is, stuur 'm dan naar een recoverybedrijf. Zelf prutsen maakt dingen niet beter.
Dit ^^

☻/
/▌
/ \

• The Milkman
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-08 06:57

The Milkman

█████░░░░░ 50%

TERW_DAN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:09:

Makkelijkste wat je kunt doen is een nieuwe disk pakken, en een backup terugzetten (er vanuitgaande dat je die hebt, of foto's e.d. nog op SDkaartjes hebt staan). Heb je geen backup? Dan pak je 2 nieuwe disks, zodat je in het vervolg wel een backup hebt.
Inderdaad, even een losse behuizing kopen, en de interne schijf overzetten. Dan heb je dat vast getackeld. (Hoe oud is hij? Wellicht goed om te weten of je een oude IDE of al een S-ATA aansluiting hebt.)

© 2011 The Milkman - Alle rechten voorbehouden

• Lesley84
Als eerste wil ik zeggen sorry voor de capslock.

Heel dom maar van deze schijf heb ik geen back-up.

Ik wou al heel lang gegevens overzetten of een andere schijf maar door tijd gebrek....

Heb een andere kabel al geprobeerd. Hij lijkt het wel gewoon te doen omdat hij blijft knipperen?
Heb de harde schijf in 2009 gekocht. Dus geen idee wat de aansluiting is.

Recovery bedrijven zijn gok ik erg duur?

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Lesley84 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:17:
Als eerste wil ik zeggen sorry voor de capslock.

Heel dom maar van deze schijf heb ik geen back-up.

Ik wou al heel lang gegevens overzetten of een andere schijf maar door tijd gebrek....

Heb een andere kabel al geprobeerd. Hij lijkt het wel gewoon te doen omdat hij blijft knipperen?
Heb de harde schijf in 2009 gekocht. Dus geen idee wat de aansluiting is.

You get what you pay for, goede recovery is duur inderdaad.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Lesley84
Je hoort hem ook lezen/vastlopen. Hij is echt stuk ook al heeft hij nog wel stroom. Erg klote! Maarja wel een goede leer qua back-up.

Mocht iemand nog een simpel idee hebben hoe ik het zelf kan proberen hoor ik het graag.
Ben niet heel handig met computers, dus mocht er iemand stap voor stap een idee hebben hoor ik het graag.

Ieder geval vast bedankt voor de snelle reacties

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als je zo'n oude heb, geef ik je zeer kleine kans.

Pak 1 van de random open-maak tutorials
YouTube: Open WD My Passport HDD - Old & New Styles

Maar als er een 'zzzzzzt *tik*' geluid in zit, dat is een minimale kans zelf nog iets aan te doen. Natuurlijk zijn zelfs voor die dingen nog wat te vinden:
YouTube: How to recover data from a hard drive (stuck heads: buzzing, clickin...

Maar realistisch, 99% kans onmogelijk zonder er zelf meer kapot aan te maken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Mint
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:20
Lesley84 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:23:
Je hoort hem ook lezen/vastlopen. Hij is echt stuk ook al heeft hij nog wel stroom.
Ik zou in dat geval niet verder zelf proberen (des te langer de schijf blijft proberen iets te lezen des te groter de kans dat data recovery niet meer mogelijk is). Ga naar een data recovery bedrijf en laat een offerte opstellen.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Titel fix

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Lesley84
Hoe fix ik de titel ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Goedkoop zijn ze niet. Maar veel hangt af van wat er mis is met je disk. Maar prijzen tussen de 500 en 1000 euro zijn vrij gangbaar.

Seasonic Focus Plus 750W Gold te koop

Mijn BGG-list

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:40
Die is gefixt...

• Lesley84
Klote baby foto's enzo... (belangrijkste) om te janken dus:)

Maarja ga maar eens nadenken of recovery

Bedankt!

• Eraser127
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 24-08 13:23

Eraser127

Dordrecht

Mede om jouw reden (ook veel baby/kinderfoto's en ongoing) heb ik de complete mappenstructuur met foto's op mijn computer staan, op een externe hardeschijf en online cloud opslag (transIP stack). Elke maand hang ik dan even de externe schijf aan de computer en sync van m'n computer naar de externe schijf. van m'n computer naar de cloud gaat automatisch.

My Discogs

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
En nu heb je nog minder tijd omdat je een flink probleem mag gaan oplossen (of mag gaan werken voor het geld dat een fatsoenlijke recovery gaat kosten).

Wat je in ieder geval NIET moet doen:
* de schijf open maken
* allerlei programma's proberen om zelf te renoveren
* iemand anders met jouw schijf laten klooien

Kortom: even naar DRN en je schijf inleveren voor een offerte. Omschrijf goed wat het probleem is zodat dergelijke bedrijven het sneller en makkelijker kunnen oplossen voor je.

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 24-08 20:36
Het enige wat je zelf nog veilig (voor je data) kunt doen, is laten nakijken of de externe voeding van de externe harddisk nog in orde is: als die niet genoeg stroom levert (bv. als je niet de originele voedingsadapter ervan gebruikt) krijg je exact de verschijnselen die jij beschrijft, zonder dat er verder iets kapot is.
Sluit in elk geval géén adapter aan die niet de juiste specificaties heeft!
Op de behuizing van je externe harddisk (of op internet bij de beschrijving van exact jouw type externe harddisk) staat vaak waaraan de adapter moet voldoen, bv, een tekening van de polariteit (aan welke kant zit de plus?), de spanning (bv. 12 Volt) en de stroom die de harddisk nodig heeft (bv. 2 Ampere).

De juiste adapter is die met:
- exact dezelfde plug
- dezelfde polariteit (de plus aan de goede kant)
- de juiste spanning (bv. 12 Volt glijkstroom/DC)
- die de juiste stroom kan leveren (bv. 2A).

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij externe schijven hoeft het niet de harde schijf te zijn die defect is maar kan het ook heel goed de elektronica in de externe behuizing zijn die kapot is. Die verzorgt de communicatie via USB met de PC. Als dat niet werkt 'praten' de PC en de harde schijf niet meer met elkaar en werkt het niet meer.

De standaard test om te checken of dit het geval is is door de harde schijf uit de externe behuizing te verwijderen en die in een andere externe behuizing te plaatsen waarvan je bij voorkeur weet dat die wél goed werkt. Of door die harde schijf na verwijdering uit de externe behuizing als interne schijf op een PC aan te sluiten. In beide gevallen zal dan gewoonlijk blijken of het inderdaad de behuizing was, want dan kan de schijf weer gewoon gebruikt worden, of dat het de harde schijf is, want dan werkt het helaas nog steeds niet.

Het verwijderen van de harde schijf uit de behuizing is niet altijd even makkelijk omdat de fabrikanten dit (onnodig) moeilijk maken maar het is eigenlijk altijd wel te doen. Met een beetje beleid ook zonder permanente schade aan die behuizing aan te richten. YouTube staat vol met video's waarin het verwijderen van schijven uit dergelijke behuizingen gedemonstreerd wordt.

Kijk hier maar: YouTube: my passport hard drive removal

Door specifiekere modelaanduidingen toe te voegen kun je video's vinden die precies op jouw model van toepassing zijn.

Het vereist wel een klein beetje handigheid en je moet dus ook op zijn minst een harde schijf in een PC kunnen aansluiten om dit te kunnen uittesten. Als je jezelf hier niet vaardig genoeg voor acht kun je proberen iemand te vinden die hier wel ervaring mee heeft.

Nou heb je mensen die écht (redelijk) deskundig zijn en deskundologen die dénken dat ze er verstand van hebben. De mensen mét kennis van zaken weten gewoonlijk ook wel wat hun beperkingen zijn. Vragen naar concrete(!) voorbeelden van wat ze zoal gedaan hebben op dit vlak, en wat dat voor resultaten heeft gehad, kan je evt. een indicatie geven. Mensen die meerdere computers zelf volledig uit onderdelen hebben geassembleerd tot probleemloos werkende computers zullen vaak de mensen zijn die hier wel mee overweg kunnen. Als je zo iemand kunt vinden in je omgeving dan zou je die kunnen vragen je te helpen.

Máár... als de schijf zelf kapot is dan wordt het stukken lastiger. Op YouTube staan ook de nodige video's die geluiden van harde schijven laten horen. Als je daar iets tussen kunt vinden dat precies overeenkomt met het geluid dat jouw schijf maakt dan kan de die video evt. een indicatie geven van wat er aan de hand is. Het zou kunnen dat de verstoorde communicatie tussen de schijf en de PC door een defecte USB interface voldoende aanleiding is voor de schijf om repetitief bepaalde acties uit te voeren maar daar is zo niets van te zeggen.

Veel succes in elk geval. Problemen met harde schijven behoren tot een van de vervelendste storingen die je kunt hebben met computers.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True