Twee monitors op laptop met enkel HDMI en USB-C 3.1 gen1

Pagina: 1
Acties:
  • 3.707 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 08:49
Hallo.

Het vinden van een uitsluitend antwoord op deze vraag blijkt vrij lastig. De verschillende USB Type-c varianten zijn extreem verwarrend en ik heb ook het gevoel dat aanbieders van adapters niet volledige informatie geven om mensen toch hun producten te laten kopen. Ik vind tegenstrijdige informatie en kom er dus niet uit.

Het doel is het volgende: Ik wil twee externe beeldenschermen aansluiten op mijn laptop in extended desktop mode. Ik ben alleen geïnteresseerd in kantoortaken op 1080p 60z, geen gaming, geen zwaardere video stuff.

Ik heb een laptop met 1 HDMI, 1 USB Type-C Gen 1, USB 3.0 and USB 2.0 poorten.

Nu over mijn laptop's USB Type-C Gen 1 aansluiting. De volgende pagina van Acer stelt dat mijn poort geen 'video output' ondersteunt. Bedoelen ze hiermee dat het geen 'DisplayPort Alternate Mode' ondersteunt?

Nu dan de twee beeldschermen. Eentje heeft enkel HDMI, dus de opties zijn beperkt. De tweede heeft DisplayPort 1.2, HDMI en zelfs VGA. Ik zal nogmaals melden, als ik het beeldscherm kan gebruiken volgens kwaliteit van een VGA verbinding, dan ben ik al heel tevreden.

Wat zijn mijn opties om twee externe schermen aan te sluiten in extended desktop mode? Ik weet bijna zeker dat een gewone USB-C <-> HDMI converter niet zal werken door de stelling op Acer's website.

Voor de zekerheid post ik nog even links naar het scherm en de laptop in kwestie:

Laptop Acer Predator Helios PH317-52-784W:
https://www.acer.com/ac/n...edator-model/NH.Q3EEH.006

Screen Philips 276E9QJAB
https://www.philips.ie/c-...wide-color/specifications

Bij voorbaat dank,

Vib

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:54

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Een docking station, hier staan er genoeg met een USB aansluiting: categorie: Docking stations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Ik heb geen direct antwoord op je vraag. Maar als de monitor DisplayPort ondersteund zou ik ook voor een USB-C <=> DisplayPort adapter gaan (als deze dan compatible is met je laptop). Van wat ik heb begrepen zit DisplayPort in de USB-C standaard, zoals je zelf al zegt via de DisplayPort Alternate Mode. HDMI en VGA zijn geen onderdeel van de USB-C standaard en de adapter tapt dan het DisplayPort signaal af en converteert dit zelf naar HDMI of VGA, en dat is dus onnodig aangezien je monitor al DisplayPort ondersteund. Ga je dus voor een adapter naar HDMI of VGA is de kans op problemen wat groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

Het lijkt er inderdaad op dat je USB C poort niet direct naar displayport kan outputten. Een dock zoals @ohno_nl suggereert kan in principe prima werken. Deze docks zijn ni het algemeen gebaseerd op DisplayLink. Dit is een protocol om via USB schermen aan te sturen. Qua drivers kan het af en toe wel een beetje geklooi zijn, maar als je Windows gebruikt valt dat wel mee.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
All right. Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik wist niet dat er een extra magisch protocol zat in die docking stations waarbij je via USB toch beeld kan outputten. Ik dacht dat ze enkel bedoeld waren voor extra I/O.

Ik ga op zoek naar een goede keuze. Heeft iemand een advies voor mijn doeleinde? Ik zie dat ze vrij duur kunnen zijn met een hoop aansluitingen die ik niet nodig heb. Ik zou hem echt alleen voor het tweede scherm gebruiken en wellicht een extra USB poortje.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vibonacci schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:30:
All right. Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik wist niet dat er een extra magisch protocol zat in die docking stations waarbij je via USB toch beeld kan outputten. Ik dacht dat ze enkel bedoeld waren voor extra I/O.

Ik ga op zoek naar een goede keuze. Heeft iemand een advies voor mijn doeleinde? Ik zie dat ze vrij duur kunnen zijn met een hoop aansluitingen die ik niet nodig heb. Ik zou hem echt alleen voor het tweede scherm gebruiken en wellicht een extra USB poortje.

Nogmaals bedankt!
Volgens mij bestaan er ook losse USB naar HDMI / VGA adapters waarbij inderdaad niet de rest van zo'n dock zal zitten. En zoals @TommieW al aangeeft is het magische woord dan DisplayLink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
Nog even goed nagelopen. Jullie hebben gelijk. Niks zal idd werken zonder de DisplayLink technologie omdat die magere USB C 3.1 gen 1 geen DisplayPort Alternate Mode ondersteunt. Dus 90% van de simpele docking stations vallen per direct af.

Hier is een voorbeeld van een station wat wel zal werken.

https://www.amazon.com/Wa...rsal+dock#customerReviews

De magische woorden in het laatste bullit point: "Build in USB 3.0 GPU certified by DisplayLink". Zit dus echt een extra combinatie hardware en drivers in om het mogelijk te maken.

Achteraf een beetje teleurstellend van een laptop model van 1200 euro dat het zoveel moeite kost om twee externe beeldschermen aan te sluiten. Maar mijn schuld dat ik daar niet op heb gelet. Ik ging ervan uit dat twee beeldschermen toch nooit een probleem zou moeten zijn en dat het pas moeilijk wordt bij 3 schermen

Afijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Overkill qua price, maar een Dell D6000 dock kan wat je zoekt en werkt via USB-A 3 .0 en USB-C.
USB-C is eigenlijk een heel vervelend geimplementeerde standaard, omdat het geen standaard is.
Uiteraard zijn er genoeg andere opties. Helaas zijn de docks toch nog best aan de prijs, maar als je vaak met 2 schermen werkt, is dat het zeker waard.

Het kan een hoop, maar fabrikanten hoeven dat niet te ondersteunen.
(Wel of geen DP, Wel of geen power) USB-C is in feite vooral een verandering van stekker en de uitbreiding van mogelijkheden, maar voor elk apparaat moet je gaan uitzoeken wat die port voor je kan gaan doen. Heel gebruiksonvriendelijk (zeker voor de minder computer technische mensen onder ons)

[ Voor 12% gewijzigd door Hann1BaL op 16-08-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
Hann1BaL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:40:
Overkill qua price, maar een Dell D6000 dock kan wat je zoekt en werkt via USB-A 3 .0 en USB-C.
Oef, die is duur, net zo duur als het scherm 8)7 Die ik heb gevonden in mijn vorige post is onder 100 euro, maar moet nog kijken of die in Nederland te vinden is.
USB-C is eigenlijk een heel vervelend geimplementeerde standaard, omdat het geen standaard is.
Amen. Wat een zooitje hebben ze ervan gemaakt. Dat je uren research moet doen om simpele vragen beantwoord te krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Er zijn ook (een stuk) goedkopere opties. Willekeurig voorbeeld van Amazon Duitsland: https://www.amazon.de/wav...65949653&s=gateway&sr=8-4
En ook hierbij staat dat het een externe videokaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

RobertMe schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:02:
Er zijn ook (een stuk) goedkopere opties. Willekeurig voorbeeld van Amazon Duitsland: https://www.amazon.de/wav...65949653&s=gateway&sr=8-4
Een dergelijke oplossing gaat zeker het goedkoopste zijn als het alleen om het aansturen van een extra scherm gaat! Goede tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
RobertMe schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:02:
Ik ga die daar gewoon bestellen. Dan moet het goedkomen. Bedankt! Goede find!

Blijkt niet zo makkelijk om dit te vinden als je probeert te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vibonacci schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:08:
[...]

Ik ga die daar gewoon bestellen. Dan moet het goedkomen. Bedankt! Goede find!

Blijkt niet zo makkelijk om dit te vinden als je probeert te zoeken
Laat t.z.t. even weten of die inderdaad goed werkt. Ik heb nu ook maar het simpelste apparaat waar zoeken op DisplayLink in resulteerde gepakt. Of en hoe goed het werkt weet ik dus ook niet. En vind het zelf ook wel een interessant dingetje voor als ik in de toekomst zoiets nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
Zal ik zeker doen. Donderdag is hij er..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vibonacci
Hij is inmiddels aangesloten en de DisplayLink drivers zijn geïnstalleerd. En naar omstandigheden werkt het eigenlijk heel goed! Er is af en toe een micro stutter te merken als je snel met schermen schuift. Maar voor mijn office doeleinden, is dat van geen enkel belang. Ook YouTube kijken is prima.

Scherm wordt gewoon netjes als een 3de aangegeven in Windows.

Zal nog een keer de link posten naar de 'adapter' voor wellicht andere geïnteresseerde:

https://www.amazon.de/wav...65949653&s=gateway&sr=8-4

Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelT1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-01-2022
Hoi allemaal,

Ik heb een HP Pavillion CS1960nd laptop. Hierbij heb ik de volgende aansluitingen: 1 USB Type-C™ 3.1 Gen 1 (alleen voor gegevensoverdracht, tot 5Gb/s); 2 USB 3.1 Gen 1 (1 HP opladen in slaapstand); 1 HDMI 1.4. Daarnaast heb ik twee videokaarten: een NVIDIA GeForce MX150 en een Intel UHD Graphics 620. Ik zat met hetzelfde probleem om 2 externe monitoren aan te kunnen sluiten met maar één HDMI ingang.

Een oud topic maar wellicht handig voor mensen die nog steeds met hetzelfde probleem zitten. Ik heb een USB 3.0 naar HDMI adapter gekocht bij Amazon voor 18,00 euro en daarmee was voor mij het probleem opgelost.

Link van de adapter: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.