Netwerk uitbreiden naar zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZKevin
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-10 19:22
Hallo iedereen

Recent hebben we onze zolder gerenoveerd (1ste verdieping). Nu is het de bedoeling om daar pc’s te plaatsen. Echter hebben we geen kabel voor het netwerk kunnen doortrekken naar boven.
Nu is mijn vraag hoe we daar een snel stabiel netwerk krijgen?
Zijn er routers die het draadloos signaal van beneden (ong een 6-7meter) van de modem kunnen oppikken?
Zo hoop ik dan om de pc’s via kabel naar deze router te verbinden.
Nu weet ik dus niet of dit acceptabele snelheden zou opleveren, iemand tips hiervoor?

Nu zie ik net dat je via Telenet (België) een powerline set kan krijgen. Dit steek je gewoon in een stopcontact. Ik veronderstel dat ik daar dan een router aan kan verbinden via kabel en dan zo naar de pc’s?

Vriendelijke groeten
Kevin

[ Voor 16% gewijzigd door ZKevin op 16-08-2019 05:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:44
ZKevin schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 05:20:
Hallo iedereen

Zijn er routers die het draadloos signaal van beneden (ong een 6-7meter) van de modem kunnen oppikken?
dat kan je alleen weten door het te testen
en de apparatuur moet het signaal ook nog terug sturen

dus is powerline adapter misschien een betere optie en daar vervolgens weer een wifi router aan hangen voor de bovenetage

daar sluit je dan je pcs weer op aan

maar ook dat systeem kent zijn beperkingen en zul je moeten testen

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 16-08-2019 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:40

lier

MikroTik nerd

Heb je misschien wel een coax kabel naar boven liggen?

Powerline is een theoretisch geweldige oplossing en is in de praktijk sterk onderhevig aan invloeden. Misschien dat het bij jou goed werkt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nu is mijn vraag hoe we daar een snel stabiel netwerk krijgen?
Zonder netwerkkabel is snel EN stabiel meestal niet haalbaar. Maar: “beauty is in the eye if the beholder”. Wat noem je snel? Wat noem je stabiel?
Wat je denk ik bedoelt is een WDS (wireless distributed system). Je levert hiermee in ieder geval in op snelheid.

Let op de naamgeving: router != switch != access point. Verkorte definitie:
- een router verbindt netwerken
- een switch verbindt netwerkkabel
- een access point is een draadloze switch

Ga je meerdere consumentenrouters zonder aanpassingen toevoegen in een netwerk, dan krijg je vrijwel altijd een vorm van netwerksegmentatie. In jouw geval kan de apparatuur beneden dus niet meer communiceren met de apparatuur boven. De apparatuur boven kan meestal wel (met beperkingen) communiceren met de apparatuur beneden.
Zo hoop ik dan om de pc’s via kabel naar deze router te verbinden.
Wil je geen segmentatie, dan wil je dus geen extra router. Je hebt eerder behoefte aan een access point en/of een switch.
Nu weet ik dus niet of dit acceptabele snelheden zou opleveren, iemand tips hiervoor?
Daarvoor hebben we een aantal dingen nodig:
- lees even de FAQ van netwerken
- met welke apparatuur werk je nu?
- hoe zit dat in elkaar (schematisch)?
- welke snelheid vind jij acceptabel?
Nu zie ik net dat je via Telenet (België) een powerline set kan krijgen. Dit steek je gewoon in een stopcontact. Ik veronderstel dat ik daar dan een router aan kan verbinden via kabel en dan zo naar de pc’s?
Er zijjn een aantal redenen waarom de meeste bedrijven niet met powerline adapters werken. Om er twee te noemen:
- ze zijn veel minder betrouwbaar dan reguliere netwerkkabels
- ze kunnen informatie lekken

Zoals werd genoemd: als het voor jouw werkt, prima. Een alternatief is ook nog MoCa via coax als die er wel ligt. Iets betrouwbaarder, kan (theoretisch) ook lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@lier Wat een timing! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:40

lier

MikroTik nerd

Jij was iets uitgebreider ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Username checks out.
Recent hebben we onze zolder gerenoveerd (1ste verdieping). Nu is het de bedoeling om daar pc’s te plaatsen. Echter hebben we geen kabel voor het netwerk kunnen doortrekken naar boven.
Kan je er niet eentje kopen en door een bestaande / loze leiding trekken? Scheelt een boel gedoe.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZKevin
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-10 19:22
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb nu via Telenet een powerline adapter besteld. Deze komt vanavond normaal nog aan. Dan zal ik kunnen testen of het voldoende werkt.

Er ligt geen coax kabel naar boven.
Indien dit niet naar behoren werkt, zal ik bekijken of het mogelijk is om een netwerkkabel naar boven door te trekken.

Vriendelijk bedankt voor de reacties, ik laat nog wel iets weten!

Met de powerline adapter krijg ik deze snelheid, ben ik wel tevreden mee!

https://imgur.com/a/LKHXsPd

[ Voor 13% gewijzigd door ZKevin op 17-08-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:01
Wat ik heb gedaan is een kabel door de ombouw langs de buis van de centrale afzuiging naar boven laten gaan. Geen probleem.
Pagina: 1