Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zakelijke lease zonder bijtelling

Pagina: 1
Acties:

• andytuinman3
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11-11 15:53
Ik stap volgende maand over naar een nieuwe werkgever waar ik ook een leaseauto ga rijden. Ik heb besloten deze alleen zakelijk te rijden. Maar heb wel een paar vragen die ik hoop beantwoord te krijgen.

1. Ik heb de app CTA ritregistratie gekocht en helemaal geautomatiseerd zodat elke rit geregistreerd wordt. Iemand die deze ook heeft en al eens heeft moeten inleveren bij de belastingdienst? En is deze voldoende?

2. Stel ik rijd naar kantoor en drop mijn kinderen af bij het kinderdagverblijf wat op de route ligt (geen meter omrijden) is dit nog steeds een zakelijke rit volgens de belastingdienst?

3. Zelfde scenario als nr 2. Maar bij deze is de voorgestelde route de ene kant van de straat uit maar het Kdv zit aan de andere kant van de straat (200 meter omrijden). Zijn ze dan erg streng hierin of kijken ze niet zo nauw op een paar 100 meter?

4. Hoe vaak controleren ze als je echt alleen zakelijk rijd en dus niet bij een ikea of een Efteling gespot bent?

Ik weet dat vrij weinig mensen alleen zakelijk rijden maar voor ons onnodig vanwegen het houden van onze eigen auto. Dus ja ik kan de Kids gewoon met onze eigen auto of lopend wegbrengen. Ik vraag het puur voor "tijdswinst"

• johanmulder
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 16:54

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

1. Apps en andere software voor kilometerregistratie kunnen een keurmerk RRS hebben. Hiermee voldoet de software zelf aan de gestelde eisen van de belastingdienst. Als CTA dit keurmerk heb zit je goed.

2. Het gaat om de gebruikelijke route voor woon-werk. Al moet je 50 meter omrijden met een niet noodzakelijke reden zoals het afleveren/ophalen van je kinderen (bijvoorbeeld zijstraatje in/uit) dan geldt dit niet meer. Ook zal je software bij parkeren voor zorgen dat de rit wordt afgesloten. Je administratie bevat dan 2 ritten heen, 2 ritten terug. Dit kan natuurlijk normaal ook voorkomen (voor tanken bijvoorbeeld) maar is dit stelselmatig dan dit uiteindelijk een vraag kunnen opleveren van de belastinginspecteur.

3. Dit wordt door de juiste rittenregistratie gewoon duidelijk en dus inzichtelijk. 45 weken x 4 dagen crèche x 200m = alweer 36 km privé bijvoorbeeld.

4. Dit gebeurt op grote schaal en vaker dan je denkt. Ik spot zelf regelmatig belastinginspecteurs bij bijvoorbeeld tankstations langs de autosnelwegen en dat is dan nog in herkenbare voertuigen. Je rittenregistratie legt daarnaast dit gedrag ook vast uiteraard.

Tldr: mijn tip: vergewis je zelf ervan dat je de 500 km privé niet haalt op jaarbasis of ga voor de privébijtelling. De boetes zijn niet mals en ik heb meerdere mensen gepakt zien worden.

Werkt met: Apple iMac 27" i5 | Apple Macbook Pro Retina 15" | Apple iPhone SE 64 GB | 2 x Apple Cinema Display 27"

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:37
Als jouw woon-werk afstand 50 km is en jij rijdt 52km om je kinderen weg te brengen heb je volgens mij 2 prive km(van de 500)

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

• BrujeriA
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 16-11 18:12
Ik heb zelf de app CTA jaren gebruikt vanwege een Doblo Cargo welke ook max 500km privé gereden mag worden. Deze app werkte voor mij prima. Ook goede ondersteuning gehad van David(?) wanneer iets niet naar behoren werkte. Vanuit de administratie nooit klachten gehad in ieder geval. Andere collega's hebben een geschreven administratie en die zijn ook goedgekeurd bij de laatste controle onlangs.
Als het niet afwijkt van de route; de rit wordt niet automatisch afgesloten dus als je de tel in de auto laat liggen... Uiteraard op eigen risico.

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18-11 20:01

Bommes

Capo del formaggio

Enkel een ritten registratie kan onvoldoende zijn, indien er naar klanten worden gereden zal er ook een kloppende/sluitende agenda bij gevraagd worden.

Is het enkel een paar 100 meter omrijden dan is zoals @johanmulder al zegt een kwestie van slechts enkele 10tallen kilometers per jaar. Het is dan dus raadzaam om deze daadwerkelijk als privé te registreren.

Hoe de belastingdienst omgaat met een onderbroken rit (huis-werk met halverwege een stop bij kinderdagverblijf) weet ik niet, misschien de belastingtelefoon eens bellen?
Dit zou ik dan wel 4 keer oden en dan een gemiddeld antwoord nemen... want ze hebben nog al de neiging daar om per medewerker die je aan de lijn krijgt verschillende antwoorden te geven. :X :F

Bij mijn werkgever mag dit niet met de pool auto's (persoon gebonden zakelijke auto's waar niet privé mee gereden mag worden). Of dit een werkgevers regel of belastingdienst regel is weet ik dus niet.

Bommes wijzigde deze reactie 16-08-2019 08:21 (12%)

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
In de basis geldt:
Indien op een rit met een zakelijk hoofddoel ook een privéaangelegenheid wordt bezocht, dan geldt als zakelijk de afstand die zou zijn afgelegd als het privédoel niet zou zijn bezocht. De rest van de kilometers (omrijdkilometers) moeten dan wel als privé aangemerkt te worden. Uiteraard geldt bij een rit met als hoofddoel een privézaak en een bijkomende zakelijke afspraak het omgekeerde. In dat geval wordt de rit opgenomen als privé en kunnen eventuele omrijdkilometers als zakelijk worden verantwoord in de rittenregistratie.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-11 20:42
andytuinman3 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:40:

4. Hoe vaak controleren ze als je echt alleen zakelijk rijd en dus niet bij een ikea of een Efteling gespot bent?

Ik weet dat vrij weinig mensen alleen zakelijk rijden maar voor ons onnodig vanwegen het houden van onze eigen auto. Dus ja ik kan de Kids gewoon met onze eigen auto of lopend wegbrengen. Ik vraag het puur voor "tijdswinst"
Ik heb bij belastingcontrole een jaar of 10 geleden eens ene inspecteur aan het werk gezien met de software die ze hiervoor destijds al hadden, typen je kenteken in en tada een hele berg 'spots' dan is het simpel om te checken of dat ook klopt. Inmiddels zal die data misschien eerder verwijderd moeten worden (of het gebeurt is een 2e) maar bij een controle een paar jaar later (andere bv) gaf de inspecteur aan: Bij elke regelwijziging (met name in 2003/2004 toen je van prive staffels naar 500 of meer ging) zie je grote sprongen in aantal mensen die zonder bijtelling wil rijden (maar niet ineens prive auto op naam zetten) en dat is voor hun duidelijk een signaal dat er fraude is en reden voor regelmatige opvolging.

Overigens richting TS: Het lijkt erop dat jij gewoon het netjes wil doen en dan is het inderdaad goed bijhouden en snappen wat de regels zijn voor (met name) omrijden. Daarnaast zijn uiteindelijke boetes in eerste instantie voor de werkgever en die moet dan verhalen op werknemer. Heeft de werkgever duidelijk verzaakt in de controle (door bijv niet je verklaring privegebruik in administratie te hebben of een duidelijk foute of ontbrekende KM registratie niet aan te kaarten bij de werknemer) dan heeft hij een zware kluif aan het terugvorderen hiervan (als je het uiteraard voor laat komen bij een rechter ;-))

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-11 14:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Bij mij was het korter om via school/kdv te rijden, maar niet sneller. :P

Ik heb ook CTA gebruikt, het is geen officieel programma voor de belastingdienst, aangezien je zelf kilometerstanden kan ingeven. Op zich beviel het wel, alleen het is qua interface nog wel wat bewerkelijk.

Overigens ben ik na een jaar gestopt en heb nu weer bijtelling. Andere auto kreeg een eigen bijdrage (dus voordeel non-privé is lager) en ik werd er eigenlijk een beetje gestoord van om ondanks de app telkens van alles bij te houden. Ook met twee kinderen is het handiger om in vakanties een auto paraat te hebben voor uitjes, toen was mijn partner aan het werk en was ik redelijk aan huis gebonden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• andytuinman3
Ik wil het zeker netjes doen. Ik wil niet gaan sjoemelen met km's daarom was vraag 2 (kdv precies op de route zonder omrijden) het belangrijkst. En CTA werkte voor mij het beste vanwege eenmalig betalen en het automatisch back-uppen en starten van ritregistratie op basis van Bluetooth.

Maar de Kids drop ik dan gewoon met onze eigen auto. Dan maar wat langer bezig.

En inderdaad. Misschien besluit ik uiteindelijk wel compleet privé te rijden per 1 januari maar voor nu is het "onzin" in onze situatie. Bedankt voor de antwoorden

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je kan de app ook pauzeren, zodat als je onderweg stopt of tankt en er eigenlijk geen verschil in kilometers ontstaat, je wandeling naar de kassa niet optelt. ;)

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Ook hier (ex)CTA gebruiker.
Prima app en ik was altijd redelijk strak in het bijhouden van prive ritten.
Als je woonwerk bijv 50.2km is en je rijdt er 50.3 was dat voor mij altijd marge in je rijstijl.
Week het om de een of andere reden af (afslag gemist oid.) zette ik het er altijd in commentaar bij.
Omleidingen ook.

Ik moet bekennen dat ik nog nooit over de rijtijden heb nagedacht, omdat ik bij fouten/vergeten het ook wel eens handmatig invulde.

Er staat in de app gewoon een knopje prive. Wanneer je verwacht om te moeten rijden (in meters) druk je gewoon op het prive knopje op dat stuk. Zet je het daarnaa weer uit en moet toch hopelijk alles kloppen.

Op de weg terug naar huis boodschappen doen leek mij iig geen probleem, omdat dat in meters neit scheelde. De app loopt gewoon door ook als je stilstaat. (moet je wel in android instellingen automatisch afsluiten uitzetten).

Without magic smoke, it ain't broken!

• XPowerStef
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18-11 18:13
Zie ook https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie
Met een rittenregistratie in uw administratie kunt u aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. In de rittenregistratie moet u het volgende vermelden:
  • het merk van de auto
  • het type auto
  • het kenteken van de auto
  • de periode waarin u de auto hebt gebruikt
  • de ritgegevens
U vermeldt per rit:
  • de datum
  • de begin- en eindstand van de kilometerteller
  • het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
  • de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
  • of het een privérit is of een zakelijke rit
  • de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden
Je app (CTA) moet dus een lijst laten zien waar bovenstaande in staat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat doet ie. Je moet wel de betaalversie hebben om alles te kunnen exporteren. En bij een leenauto van de garage bij een beurt moet je ook het kenteken daarvan invullen.

• s0ulmaster
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:31:
Dat doet ie. Je moet wel de betaalversie hebben om alles te kunnen exporteren. En bij een leenauto van de garage bij een beurt moet je ook het kenteken daarvan invullen.
De route die je hebt gereden (als het afwijkt) is niet een optie in CTA.
Heb ik persoonlijk dus ook nooit geregistreerd, anders dan de melding dat ik heb omgereden vanwege reden X.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het is verder vormvrij, dus bij de opmerkingen gewoon aangegeven dat ik via een bepaalde route heb gereden als het afweek van normaal. Sowieso krijg je wel afwijkingen tussen stand odo van de auto en de GPS registratie plus dat op een lange route alleen binnenbochten of buitenbochten ook al kan schelen.

• s0ulmaster
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:37:
Het is verder vormvrij, dus bij de opmerkingen gewoon aangegeven dat ik via een bepaalde route heb gereden als het afweek van normaal. Sowieso krijg je wel afwijkingen tussen stand odo van de auto en de GPS registratie plus dat op een lange route alleen binnenbochten of buitenbochten ook al kan schelen.
Ja exact. In CTA moest ik nog geregeld een kilomter erbij (of soms eraf) doen om de matchen met de teller van de auto.
Als je geen slechte intentie hebt en alles duidelijk invult, kan ik me haast niet voorstellen dat dat een probleem gaat zijn.

Ik had genoeg collega's die er een handgeschreven registratie op nahielden.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-11 20:29
En dit is een van de redenen, waarom ik geen automatische rittenregistratie bij houd (ik rijd ook alleen zakelijk).
Ik hou mijn kilometers bij in een Excel sheet met de gegevens die BD vraagt.

Overigens rond ik alles af op hele kilometers en niet op een decimaal achter de komma (zoals hierboven een paar keer werd genoemd).
Om te onderbouwen dat er niet gesjoemeld wordt, doe ik vaak begin en eind van de week een foto van de kilometerstand maken (waarbij ook de omgeving deels zichtbaar is, zodat je kan zien dat thuis ook echt thuis is). Rijd ik tussentijds nog ergens heen (een klant, ander kantoor, etc) dan maak ik vaak nog wel een extra foto van de km stand om te onderbouwen dat ik rechtstreeks daarheen ben gereden.

Supermarkt ligt hier ook op de route. De extra meters die ik maak, zijn het parkeervak in en uit draaien. Om het netjes te doen kan je aangeven dat je daar gestopt bent, maar vaak doe ik dat niet eens. Ja I know, als de BD daar een keer staat en ze zien mij, dan zou ik het moeten kunnen onderbouwen. Maar die 5 meter van een vak in en uitrijden, neem ik wel op de koop toe.

Af en toe, moet ik ook de kids ophalen of wegbrengen. Die geef ik dan aan als "tussenstop" met een ander adres. De privekilometers zijn dan de daadwerkelijke kilometers minus de "normale" kilometers.

En ja, ik heb regelmatig dat ik een afwijkende km afstand afleg terwijl ik altijd van A naar B rijdt. Scheelt af een toe een km, maar dat komt omdat alles op hele km wordt afgerond.
Mooi om te zien is bijv. ook dat ik een km stand heb gefotografeerd van A naar B, waarbij ik zelf aangeef 52 km te hebben gereden (eind km stand minus start km stand) en dat de rit teller van de auto aangeeft dat het 51 km is.

• andytuinman3
Bij CTA moet ik ook wel eens de km teller 1 km naar boven of naar beneden zetten. CTA doet alles in volledige km en geen decimalen. Maar daarbij doet mijn auto dat ook niet.

Maar ik neem aan als ik het netjes bijhoud en zelf geen intentie heb om te sjoemelen dat wel los zal lopen.

Belasting zegt trouwens dat als het niet omrijden betreft het gewoon zakelijk is. Maar elke meter om is dan wel privé.

andytuinman3 wijzigde deze reactie 16-08-2019 11:09 (17%)

• Sander
  • Laatst online: 18-11 20:42
Uiteindelijk is je werkgever eerste verantwoordelijk, die kan proberen te verhalen op jou maar alleen als jij echt duidelijk fout was. Als je je werkgever vraagt of alles wat je instuurt voor hun OK is en in hun ogen klopt dan is dat ook al stap 1 om jezelf in te dekken tegen dit soort gedoe later.

Het gaat echt om auto op zaterdag bij de IKEA terwijl jij zegt dat hij thuis voor de deur stond, of bij de grensovergang terwijl jij keurig iedere dag je woon-werk in de app zet tijdens je vakantie.

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23:18
Sander schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:14:
Uiteindelijk is je werkgever eerste verantwoordelijk, die kan proberen te verhalen op jou maar alleen als jij echt duidelijk fout was. Als je je werkgever vraagt of alles wat je instuurt voor hun OK is en in hun ogen klopt dan is dat ook al stap 1 om jezelf in te dekken tegen dit soort gedoe later.

Het gaat echt om auto op zaterdag bij de IKEA terwijl jij zegt dat hij thuis voor de deur stond, of bij de grensovergang terwijl jij keurig iedere dag je woon-werk in de app zet tijdens je vakantie.
Uhm nee. De werkgever is niet als eerste verantwoordelijk. Dat ben je zelf.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Sander schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:14:

Dat is alleen met poolauto's die met meerdere collega's gedeeld worden mogelijk zo. Bij een eigen contract niet natuurlijk. Het is iets tussen jou en de BD.

• xmen
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-11 21:01
Een belgische insteek. Wat niet helemaal hetzelfde is natuurlijk. zie het als opmerking/waarschuwing.

Bij ons is het kwasie onmogelijk een auto als 100% werkvoertuig in te schrijven als je er kinderstoelen hebt in zitten.

• Robthebest
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18-11 16:43
Ik heb lange tijd de app RitMeter gebruikt, overzichtelijk en maandelijkse rapportages in je mail,

https://ritmeter.nl/

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:30
Tijdje cta gebruikt maar daarvan moest ik bijna elke rit 1 km naar boven of onder kilometers aanpassen omdat het niet overeen kwam met de eigen teller.

Uiteindelijk maar weer handmatig alles wezen bijhouden mede omdat ik op sommige dagen 20 tot 30+ ritten had.

Paar jaar geleden rechtsreeks aangenomen door het bedrijf en sindsdien hoef ik gelukkig niks meer bij te houden aan kms. Maar dat kan alleen met bestelbussen meen ik dmv Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto.

Ondertussen liggen hier op zolder nog een paar 100 a4tjes met ritten registraties 😑

Jan-man wijzigde deze reactie 16-08-2019 12:31 (9%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-11 20:29
andytuinman3 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:07:
Bij CTA moet ik ook wel eens de km teller 1 km naar boven of naar beneden zetten. CTA doet alles in volledige km en geen decimalen. Maar daarbij doet mijn auto dat ook niet.

Maar ik neem aan als ik het netjes bijhoud en zelf geen intentie heb om te sjoemelen dat wel los zal lopen.

Belasting zegt trouwens dat als het niet omrijden betreft het gewoon zakelijk is. Maar elke meter om is dan wel privé.
Alles wat je extra moet rijden is inderdaad privé.
Maar daar valt bijna onmogelijk op te controleren, aangezien je zelf al aangeeft alles af te ronden op hele kilometers (wat overigens ook logisch is!).

Daarnaast, een keertje van rechts naar links op de snelweg en weer terug zijn waarschijnlijk net zo veel meters extra (die je ook niet hoeft te verantwoorden), als "omrijden" / stoppen voor het KDV.

Zolang je ritten maar logisch zijn, is er imho vrij weinig aan de hand.

Het is anders, dat als je de "extra" kilometers alsnog zakelijk probeert weg te schrijven (welke intentie TS niet heeft). Mocht je ooit gecontroleerd worden (ik ben nog nooit gecontroleerd de afgelopen 3 jaar), dan moeten je ritten wel overeen komen met hun gegevens.

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid: waarom stel je deze vraag? Als je de juiste app gebruikt, kan je dit met een paar klikken opleveren.

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Telkens een dossier naar de BD opsturen met je rittenregistratie en agenda heeft natuurlijk niet altijd iemand zin in.

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-11 15:18
xmen schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:51:
Een belgische insteek. Wat niet helemaal hetzelfde is natuurlijk. zie het als opmerking/waarschuwing.

Bij ons is het kwasie onmogelijk een auto als 100% werkvoertuig in te schrijven als je er kinderstoelen hebt in zitten.
Er zal bij de BD wel een belletje gaan rinkelen als er kinderstoelen gemonteerd zitten in een auto die als "100% werkvoertuig" is ingeschreven, dan dien jij wel aan te tonen dat je binnen de marge van 500 km privé blijft.

PSN: Cappie85 (PS4)

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:31:
Telkens een dossier naar de BD opsturen met je rittenregistratie en agenda heeft natuurlijk niet altijd iemand zin in.
Ah, ik begin hem te snappen. Maar ik verwacht dat dit niet vaker dan 1 keer per jaar wordt gevraagd, en ik denk dat 1 keer er jaar al veel is. Daarnaast: het scheelt geld, dus ik neem aan dat daar een beetje moeite voor wordt gedaan. ;)

pven wijzigde deze reactie 16-08-2019 13:39 (7%)

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

CappieL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:35:
[...]

Er zal bij de BD wel een belletje gaan rinkelen als er kinderstoelen gemonteerd zitten in een auto die als "100% werkvoertuig" is ingeschreven, dan dien jij wel aan te tonen dat je binnen de marge van 500 km privé blijft.
Ik had ze er ook in zitten omdat ik ze al had. :P

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:05
xmen schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:51:

Langs de andere kant is bij ons de bijdrage (belasting op voordeel alle aard) ook belachelijk laag in verhouding tot de effectieve kost van een wagen, zodat het ook veel minder zin heeft om dat te doen.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:19

PcDealer

HP ftw \o/

BastaRhymez schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:25:

Supermarkt ligt hier ook op de route. De extra meters die ik maak, zijn het parkeervak in en uit draaien. Om het netjes te doen kan je aangeven dat je daar gestopt bent, maar vaak doe ik dat niet eens. Ja I know, als de BD daar een keer staat en ze zien mij, dan zou ik het moeten kunnen onderbouwen. Maar die 5 meter van een vak in en uitrijden, neem ik wel op de koop toe.
Hoe jij niet te lunchen? Zelfs op en neer naar huis rijden in je pauze geldt als zakelijke kilometers volgens jurisprudentie.

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2011:BU3782

PcDealer wijzigde deze reactie 16-08-2019 22:42 (5%)

LinkedIn WoT Cash Converter

• nbetgem
  • Laatst online: 18-11 21:01
In mijn optiek, als je geen bijtelling wilt betalen, kan je er beter voor kiezen om helemaal niet privé te rijden met de auto. Zo houd je het strikt gescheiden en is er achteraf nooit enkele twijfel over. Zoals hierboven al gemeld: als je gepakt wordt zijn de boetes niet mals en moet je alle bijtelling betalen met terugwerkende kracht.

Niet voor niks dat de belastingdienst hier streng op controleert.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je moet het sowieso toch bijhouden. Ik had genoeg privekm'budget' om naar het vakantie adres te rijden en na Nieuwjaar (weer met bijtelling) weer terug.

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Alleen zakelijk rijden en alles moeten bijhouden lijkt mij ook een heel gedoe. Heb het ooit kort overwogen (ivm mooie privé auto die ik er ook naast wilde houden), maar theoretisch gezien nooit even langs de supermarkt oid kunnen op de terugweg lijkt me erg onhandig.

Als je niet veel wilt betalen en toch af en toe van je route wilt afwijken, kun je imo beter een goedkope leaseauto nemen (VW up of polo of een Dacia). Ja, je betaalt wel wat bijtelling, maar het levert ook meer gemak op (en met een tankpas kan het al snel uit).

Palomar wijzigde deze reactie 17-08-2019 10:28 (4%)

• joke_name
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-11 20:53
Wat belastinginspecteurs wel eens doen als ze fraude vermoeden.

Heen en weer met je mee naar huis rijden en dan kijken op je KM teller hoeveel dat is.

Ken een gevalletje:
Iemand die uitgerekend had als ik deze route rijd is het 52 KM naar huis.
Als de snelste route naar huis neem is het 50 KM.

Doe je dat 2*4*48 = 348 KM privé.

Er wordt dus 348 KM bij haar budget op geteld waardoor ze over de 500 KM heen ging.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:54
Ik houd ook een rittenregistratie bij in een Excel overzicht. Het kost mij maar een halve minuut van mijn dag, dus ik vind het opzich niet heel hinderlijk. Wel vind ik dat het eigenlijk andersom zou moeten zijn. Juist als je bijtelling betaalt zou je het wel moeten bijhouden, als je geen bijtelling betaalt niet. Maargoed, ik snap de controledrang van de belastingdienst.

Over punt 4 van TS: Ik weet dat ik een controle ga krijgen, vanwege enkele simpele redenen:
• De snelste route woon-werkverkeer is in kilometers veel langer dan de kortste route --> ik kan aantonen waarom het logisch is om om te rijden
• Ik rijd zonder navigatie, ik rijd dus soms iets langere routes omdat mijn hersenen niet zo snel kunnen rekenen tijdens een rit --> de wegnummers geef ik wel aan in mijn overzicht
• Ik rijd zakelijk veel in grote steden, waarbij je soms extra kilometers (niet meters) moet maken om een parkeerplek te vinden --> dit wordt een discussiepunt met BD, vooral omdat binnenstadwegen geen A- of N-nummers hebben en moeilijker te registreren zijn
• Mijn autowas is op hetzelfde terrein als een bouwmarkt --> kan ook nog weleens een discussiepunt worden, want alleen het overleggen van autowasbonnen is niet voldoende voor BD
• Ik rijd veel in de randstad. Op de snelweg is er gemiddeld iedere 400 meter is er een camera, sommige daarvan hebben ANPR --> ik word dus al meer dan gemiddeld gecontroleerd
• Ik moet soms zakelijk naar consumentendingen (restaurants, hotels, pretparken, bouwmarkten) --> ik word dus nog vaker gecontroleerd en ik heb dus een regeling getroffen met mijn werkgever dat de BD mijn mailbox mag inzien, ook als ik niet meer werkzaam ben bij deze werkgever.

Ik maak weleens prive omrijdkilometers. 100 meter prive omrijkilometers rond ik altijd naar boven af. De odometer registreert namelijk alleen per kilometer. Ik maak nooit reguliere privekilometers. Ik ga dus nooit vanuit huis met de auto weg voor privezaken. Prive omrijkilometers ontkom je bijna niet aan. Het feit dat je prive 4 auto's op je naam hebt is voor de belastingdienst van geen enkele bewijswaarde (bij de rechter in enkele gevallen wel).

Advies wat ik TS kan geven: Zorg ervoor dat je het ook na 5 jaar kunt aantonen. Zorg dat je je mailbox mag inzien, ook als je weg bent bij je werkgever. Een PST export mag wellicht niet en heeft geen zin: Als je account wordt geblokkeerd kun je ook niet meer bij offline PST files. Of print de betreffende mails en voeg ze bij je administratie (na overleg werkgever).
2. Stel ik rijd naar kantoor en drop mijn kinderen af bij het kinderdagverblijf wat op de route ligt (geen meter omrijden) is dit nog steeds een zakelijke rit volgens de belastingdienst?
Ja, het doel van de rit is zakelijk dus is dit een zakelijke rit. Afslaan en een parkeerplek zoeken is prive omrij. Kinderzitje in de auto is al een reden voor controle.

Trommelrem wijzigde deze reactie 17-08-2019 11:08 (24%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True