Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe GPU lijkt niet op MOBO te passen. Of hoe toch?

Pagina: 1
Acties:

• ihnon
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-02 01:33
Heb vandaag een nieuwe gpu aangeschaft van een medetweaker, om erachter te komen dat ie niet lijkt te passen op mijn moederbord. De Sapphire case om de GPU heen overlapt met de pins die de RAM sticks in hun slot houden. Genoeg om de GPU met geen mogelijkheid in z'n PCI 3.0 slot te krijgen.

Enige suggestie hoe ik dit zou kunnen oplossen?

MOBO: MSI H97M-G43: pricewatch: MSI H97M-G43
GPU: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09): pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09)

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Begin eens met een foto.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:24
Backplate eraf schroeven of de videokaart omruilen voor eentje zonder backplate.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik de foto's van het moederbord zo bekijke kan ik maar één ding zeggen... slecht ontwerp. Ik denk dat je hier vrij weinig aan kunt gaan doen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Als je handig bent, kunt modden, kun je misschien iets met een: pricewatch: Thermaltake Gaming PCI-E 3.0 X16 Riser Cable
Of een andere versie.

Doet graag mooie dingen met geluid

• DarkBlaze
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 26-02 08:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

_Dune_ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:25:
Als ik de foto's van het moederbord zo bekijke kan ik maar één ding zeggen... slecht ontwerp. Ik denk dat je hier vrij weinig aan kunt gaan doen.
Kan me inderdaad herinneren dat dit bij meer m-atx borden een dingetje was, rare plaatsing van de pci-express sloten meteen een 16x slot in plaats van een 1/4x slot en dit was ook een reden om hem inderdaad niet te nemen.

Je zou eventueel nog de klemmen van je RAM kunnen bewerken zo dat deze minder ver uitsteken maar ook dat is eigenlijk een niet aan te bevelen oplossing.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 3900X - 16GB Crucial Ballistix Elite 3600CL16 - 1080ti - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire 270X - Corsair AX850

• Sandwalker
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:42
Met een rise cable krijg je de flexibiliteit om je kaart anders te positioneren en dan even aan de slag met de Dremel.
YouTube: How to Mod & Vertically Mount Your Graphics Card (the Simple Way)
Maar dit is eigenlijk vooral als je het modden leuk vindt.

• QinX
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:59

QinX

Shai-Hulud

Een andere optie zou zijn om de videokaart in het onderste 16x slot te plaatsen. De impact zal niet zo heel groot zijn met een RX 570.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• The Zep Man
  • Laatst online: 14:45
Ik zou niet aan de klem van het RAM zitten. Dat is kleine plastic mechanica. Als je modificaties daaraan kan vermijden, dan moet je dat doen.

Als het enkel de backplate van de videokaart is en je wilt hem niet volledig verwijderen, zet daar dan de dremel op. Liever een videokaart zonder garantie dan een potentieel onstabiel systeem door een geheugenstick die niet blijft zitten.

Over T.net Plus verbergen

• Sandwalker
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:42
Of... er is tegenwoordig ook een riser card, wat iets minder aanpassingen vraagt: pricewatch: Phanteks Vertical GPU-Bracket

• The Zep Man
  • Laatst online: 14:45
Daarmee moet je nog steeds je case modificeren, wat ook ingrijpend is.

Kosten riser card: ~45 EUR.
Case modificatie, als het al mogelijk is (verlies van garantie)

Bovendien introduceer je een nieuw component, een riser card. Dat is een potentieel zwak punt dat ook weer voor problemen kan zorgen.

[Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 16-08-2019 09:19]

Over T.net Plus verbergen

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:24
QinX schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:04:
Een andere optie zou zijn om de videokaart in het onderste 16x slot te plaatsen. De impact zal niet zo heel groot zijn met een RX 570.
Dan krijgt de videokaart maar 4 chipset lanes en die zijn veel trager dan cpu lanes. Dat kost merkbaar prestaties. Niet doen dus.

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:42

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

The Zep Man schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:17:
Daarmee moet je nog steeds je case modificeren, wat ook ingrijpend is.

Kosten riser card: ~45 EUR.
Case modificatie, als het al mogelijk is (verlies van garantie)

Bovendien introduceer je een nieuw component, een riser card. Dat is een potentieel zwak punt dat ook weer voor problemen kan zorgen.
Hoe kom je daarbij, voor de vertical mounting bracket hoef je niks te modificeren. ;)

En ik heb al tijden een high end kaarten aan een 30cm lange riser cable vast zitten. Sinds een paar maanden een 2080Ti en ik heb nog nooit problemen ondervonden ermee.

[Voor 14% gewijzigd door Blaat op 16-08-2019 09:25]

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:17

Damic

Afwezig soms

Ik zien met mijn oog dat een kaart zonder bp (zoals @Uszka al melde) zou moeten passen, zo niet mobo terug sturen.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• QinX
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:59

QinX

Shai-Hulud

Uszka schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:18:
[...]

Dan krijgt de videokaart maar 4 chipset lanes en die zijn veel trager dan cpu lanes. Dat kost merkbaar prestaties. Niet doen dus.
Het is inderdaad een PCI-e 2.0 x4 slot volgens de handleiding.

Maar, een GTX980 in een PCIe 2.0 4x slot haalt nog 87% van z'n performance op 1080p.
https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/21.html
Aan TS de keuze of hij daarmee tevreden is.

[Voor 8% gewijzigd door QinX op 16-08-2019 12:18]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• ihnon
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-02 01:33
Dank voor de reacties!

Ik wil eigenlijk geen genoegen nemen met minder dan de volle prestaties van de GPU door dit probleem. De kaart in de PCI-e 2.0 socket zetten wil ik dus liever niet.

Dus nu zijn er twee opties als ik het goed begrijp:
- Riser cable met vertical mounting bracket.
- Backplate eraf schroeven.

Denk dat het safe is met optie 1 te beginnen, zodat m.n. mijn garantie niet hoeft te vervallen (en niet hoeven te knutselen scheelt ook). Met een google search kom je veel verschillende types tegen om je PCI te risen. Enig idee welke ik moet of het beste in huis kan halen?

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:59
Ligt ook een beetje aan welke case hij heeft, afhankelijk daarvan kan de kaart wel een stukje warmer worden in het onderste slot.

Coolermaster CM 690 III - Corsair HX1200 V2 - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - Gigabyte Vega 56 OC - Samsung 970 Evo 1tb - Windows 10 Pro 64

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:06

LankHoar

Professionele amateur

Mocht het met die riser cable niet gaan lukken, wellicht kun je dit mobo doorverkopen en een ander (tweedehands) kopen? Aan je GPU zou ik niet zomaar gaan sleutelen tijdens garantietijd.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:19
Of contact opnemen opnemen met Sapphire.

Niet alle merken doen moeilijk over het verwijderen van de backplate.
Asus heeft mij ook schriftelijk bevestigd dat de garantie niet vervalt..

• T-Forever
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 26-02 16:57
Trekt die kaart wel de 8x vol? Volgens mij is de rtx2080ti de enige die baat heeft bij 16x vs 8x.

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Source90 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:41:
Of contact opnemen opnemen met Sapphire.

Niet alle merken doen moeilijk over het verwijderen van de backplate.
Asus heeft mij ook schriftelijk bevestigd dat de garantie niet vervalt..
Evga ook niet. Zelfs heatsink mag eraf zonder de garantie te vervallen.

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:19
@ihnon, ik zou eerst contact opnemen met Sapphire, in de tussentijd kan je de kaart gebruiken in het 2.0 slot.

Als Sapphire aangeeft dat het geen probleem is, ga je voor niets je kast verbouwen en risers aanschaffen..

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:16

Richh

HODL

Ik zou gewoon een ander moederbord uitzoeken, met zo'n riser moet je ook gaan zitten kutten en die backplate wil je natuurlijk niet kwijt.

Hoe groot is het probleem? Als die plastic ram pins tegen de GPU aankomen is dat geen drama; het is plastic, tegen een backplate waar geen stroom op zou moeten staan. Als het fysiek niet past, hoeveel millimeter scheelt het?

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06-02 20:15
Heb je specifiek een mATX moederbord nodig? Zo niet, pak een full ATX moederbord.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• pannekoek
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 25-02 23:30
Is de onderste PCI minder snel dan de bovenste?

• XRayXI
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
pannekoek schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:21:
[...]

Is de onderste PCI minder snel dan de bovenste?
Bandbreedte PCIe; x1, x4, x8 of x16. En dus ook PCIe 2.0 vs 3.0.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:03
Ik heb dezelfde uitdaging met een pricewatch: MSI Z87M-G43 en een pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 (11265-07) gehad. Het leek niet te passen, maar past wel. Je moet even een beetje wringen. Zorg dat je RAM er al in zit, dan de GPU er een beetje van onderen indraaien. De kaart zit hier strak tegen de klemmetjes van het RAM aan, maar werkt allemaal perfect.

Addicted to silent computing

• pannekoek
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 25-02 23:30
XRayXI schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:32:
[...]

Bandbreedte PCIe; x1, x4, x8 of x16. En dus ook PCIe 2.0 vs 3.0.
thanks, ik ga eens kijken of dat bij mij ook anders is. Ik kan vooralsnog niet vinden of die pci slots anders zijn. Ik heb een msi pc mate b150. Mocht iemand een direct antwoord hebben, chill, maar intussen ga ik eens even googlen

• XRayXI
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
pannekoek schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:12:
[...]

thanks, ik ga eens kijken of dat bij mij ook anders is. Ik kan vooralsnog niet vinden of die pci slots anders zijn. Ik heb een msi pc mate b150. Mocht iemand een direct antwoord hebben, chill, maar intussen ga ik eens even googlen
Met je msi pc mate b150 heb jij gewoon x16 PCIe3.0. Je gaf boven aan "PCI" aan en dat is anders. Volgens manual voor jouw bordje is:

● 2x PCIe 3.0 x16 slots (support x16, x16/ x4 modes)
● 3x PCIe 3.0 x1 slots
● 2x PCI slots

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True