Toon posts:

Upgraden (SSD hardeschijf) MacBook Pro mid 2012

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Als standaard laptopgebruiker ben ik niet heel handig in het in en uit elkaar halen van computercomponenten. Ik werk liever met mn Macbook dan dat ik er aan sleutel 😉.

Nu heb ik enige tijd geleden mijn MacBook pro van mid 2012 een update gegeven van 4 GB naar 16 GB Ram (iets dat ik zelf vrij gemakkelijk heb kunnen doen), maar merk dat de snelheid mij nu toch wel begint te irriteren.

Vandaar dat ik nu ook een SSD schijf wil hebben ipv de standaard hardeschijf (500GB) die er in zit. Wat raden jullie aan, de DVD speler (die ik nooit gebruik) te vervangen met de SSD of die gewoon lekker laten zitten en eventueel later als upgrade gebruiken?

Voor wat ik heb gezien is deze schijf geschikt: https://www.coolblue.nl/product/801971/samsung-860-evo-500gb-2-5-inch.html klopt dit? En heb ik daar dan nog een andere behuizing voor nodig?

En wie kan mij vertellen of het zelf toch wel best te doen is en waar ik allemaal rekening mee moet houden. Om eerlijk te zijn vind ik €125,- voor een half uurtje werk (gok ik) vrij veel geld om dit te laten doen (gemiddelde prijs die ik tegen kom op internet zonder schijf). En hoe moeilijk is het om Mojave er dan weer draaiend op te krijgen? Ik gebruik een samsung externe schijf icm time machine als backup btw.

Hoor graag van de experts hier hoe ik dit het beste aan aanpakken, alvast bedankt voor de info!
Grt,
Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Dag Pomarede,

Welkom op Tweakers.

Deze schijf is geschikt voor de macbook pro mid 2012. Ik heb zelf een jaar geleden de schijf vervangen voor een SSD en is vrij simpel te doen. Als je van te voren een backup maakt via timemachine en daarna de laptop opnieuw installeerd met de ssd erin kun je de backup zo terug zetten via timemachine (word om gevraagd bij de installatie).

hierbij een instructie filmpje:
YouTube: Mid-2012 Macbook Pro (SSD) Hard Drive Upgrade How To

vervangen van dvd drive voor hdd ( hiervoor is wel behuizing nodig )
YouTube: How To Add Second A SSD to Replace Optical Drive MacBook Pro 2012

De toetscombinatie is volgensmij option+command+R. Hiermee kun je opnieuw installeren en backup terug plaatsen.

Ik heb de Mac wel uit productie gehaald omdat hij uiteindelijk toch te traag werd.

P.S. normaliter is het de bedoeling dat je eerst research doet op google voordat je iets op het forum plaatst. Eerste hit op google vervangen dvd drive for hdd macbook pro mid 2012 geeft je al genoeg informatie.

Grt,
Bob

[ Voor 25% gewijzigd door Ronker op 15-08-2019 15:50 . Reden: toevoeging ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hEgelia
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 17:38
Ik zou de DVD drive (vooralsnog) gewoon laten zitten en de interne HDD vervangen met een SSD. De Samsung 860 EVO is prima; je kunt je echter afvragen of 500 GB voldoende is of dat 1 TB wellicht geschikter is.

De 2012 generatie MBP was de laatste waar je nog zeer eenvoudig de behuizing kunt open schroeven en direct toegang hebt tot intern geheugen en harde schijf. Nadat je 'n actuele backup gemaakt hebt, kun je dus de oude schijf gewoon vervangen met de nieuwe SSD. Raak eerst wel even 'n metalen oppervlak in de computer aan om jezelf te ontladen van eventuele statische elektriciteit.

Wanneer je de MBP weer dichtgeschroefd hebt kun je overwegen of je 'n Time Machine backup terugzet of dat je liever met 'n schone lei begint. Wat je ook kiest, je dient eerst macOS Recovery te starten. Dit kun je direct downloaden vanaf Apple's servers door de computer op te starten met de toetscombinatie Shift - Option (⌥) - Command (⌘) - R. Dit kan enige minuten duren. Vervolgens kun je met Schijfhulpprogramma de nieuwe SSD formatteren op APFS en daarna 'n Time Machine reservekopie terugzetten of met 'n schone lei beginnen door macOS Mojave te downloaden en installeren.