• nielsgeode
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 26-11 08:39
Omdat mijn nieuwe moederbord defect bleek heb ik tijdelijk een oude Gigabyte GA-P55A-UD4 rev 1.0 met BIOS F15 in mijn systeem gezet. Nu probeer ik win10 x64 te intalleren vanaf USB, maar ik krijg de installer niet gestart. Als ik voor USB-HDD kies in het BIOS-bootmenu staat er kort 'Loading Operating System ...' waarna het systeem zich uitschakelt en kort daarna weer inschakelt (cold boot, geen reset). Na die reset staat er weer 'Loading Operating System ...' met een knipperende cursor zonder dat er wat gebeurt.

In het BIOS staat alleen USB-HDD als boot device ingestelt. Aan de SATA poort hangt alleen 1 SSD. De USB stick is gemaakt met Rufus en de win10 iso waarbij gekozen is voor MBR. De Rufus-optie 'Add fixes for old BIOSes' geeft geen verschil.

Linux Mint boot wel gewoon vanaf USB. Wie heeft een idee?

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:57

Croga

The Unreasonable Man

Een moederbord van ver, ver voor Windows 10. My guess: Wordt simpelweg niet ondersteund. Er zijn zowieso al geen Win10 drivers beschikbaar voor de hardware op het bord, dus zelfs als je het zou kunnen starten dan nog zul je nooit netwerk/audio ondersteuning gaan krijgen.

• nielsgeode
Croga schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:19:
Een moederbord van ver, ver voor Windows 10. My guess: Wordt simpelweg niet ondersteund. Er zijn zowieso al geen Win10 drivers beschikbaar voor de hardware op het bord, dus zelfs als je het zou kunnen starten dan nog zul je nooit netwerk/audio ondersteuning gaan krijgen.
Net nog een poging gedaan met UNETbootin (om de stick mee te maken) en nu start de installer al wel :)

Toch gek dat dat wel werkt? En gek dat ook hier het systeem eerst weer uit en dan weer aan gaat voordat ie echt boot vanaf stick.

• nielsgeode
Windows is nu geinstalleerd, maar het lijkt het er nog steeds op dat het systeem voor elke boot eerst een keer vanuit het bios-logo-scherm een keer uit en weer aan wil.

Iets anders wat erg onhandig is, is dat zowel windows, als het bios als memtest beweren dat er 4GB ram aanwezig is terwijl er 2 reepjes van 8GB per stuk in zitten. In het bios kan ik nergens iets vinden en ik heb écht Windows 10 x64 geinstalleerd en niet de 32bit versie.

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Je gelinkte geheugen geeft aan dat het 2 modules van elk 4GB zijn. Als er dan eentje niet gedetecteerd wordt hou je dus 4GB over. Even opnieuw plaatsen?

• nielsgeode
Kaalus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:50:
Je gelinkte geheugen geeft aan dat het 2 modules van elk 4GB zijn. Als er dan eentje niet gedetecteerd wordt hou je dus 4GB over. Even opnieuw plaatsen?
Heb ik geprobeerd. Het is een tijdelijke build vanwege een moederbord wat op reis is voor RMA. In dit DDR3 bord zitten in total 4 sloten. Ik heb nog 2 reepjes gevonden. Het typenummer op deze reepjes (ook KVR) eindigt op 4G en de 2 reepjes die er al in zaten eindigt het typenummer op 8G. Dan zijn die toch respectievelijk 4GB en 8GB per reepje? Dan zou ik in totaal toch 2 x 8 + 2 x 4 = 24GB moeten hebben? Alle vier de reepjes zitten er nu in en in het BIOS staat onder Total Memory Size 6144MB. I'm lost.

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Helaas werkt dat bij Kingston niet zo. Ze zetten dan op elk latje /4GB (voorbeeld), maar als je de hele productcode opzoekt blijkt het dan te gaan om een kit van 2x2GB. Meestal staat er op het label dan nog wel eens 'Kit of 2' maar dat is ook niet altijd zo.

Het kan ook nog zijn dat de chipset niet (goed) overweg kan met dual rank geheugen. Dan spreekt hij maar 1Rank aan, en dus de helft van het bankje. Als je dat combineert met Kingstons nummering dan ga je dus van 2x8 + 2x4 naar 2x2 met 2x1.Dan zit je op 6GB..

• nielsgeode
Kaalus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:30:
Helaas werkt dat bij Kingston niet zo. Ze zetten dan op elk latje /4GB (voorbeeld), maar als je de hele productcode opzoekt blijkt het dan te gaan om een kit van 2x2GB. Meestal staat er op het label dan nog wel eens 'Kit of 2' maar dat is ook niet altijd zo.

Het kan ook nog zijn dat de chipset niet (goed) overweg kan met dual rank geheugen. Dan spreekt hij maar 1Rank aan, en dus de helft van het bankje. Als je dat combineert met Kingstons nummering dan ga je dus van 2x8 + 2x4 naar 2x2 met 2x1.Dan zit je op 6GB..
Ik heb net even met één reepje slot voor slot getest. Als ik alleen 1 reepje in het buitenste of ena-buitenste slot heb dan heb ik geen beeld. Met 1 reepje in slot 2 (gerekend vanaf de CPU socket) kreeg ik wel beeld en een main bios checksum error. De recovery was succesvol. Ik heb nu 2 reepjes in de eerste 2 sloten het dichtst bij de CPU en heb volgens het BIOS 8GB. Zouden de 2 sloten het verst van de CPU defect zijn?

Het uitschakelen en weer inschakelen van het systeem is echt nagenoeg identiek aan wat ik bij de Asus Rampage V Edition 10 zag die vandaag voor RMA terug is gegaan :o Blijkbaar is het veel voorkomend dat een defect geheugenslot dit veroorzaakt.

[Voor 10% gewijzigd door nielsgeode op 15-08-2019 21:49]

• nielsgeode
Kaalus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:30:

Vandaag even CPU en 4 reepjes ram (2 x 2 + 2 x 4) in een Gigabyte H55M-USB3 moederbord gestopt omdat ik die ook nog had liggen. Hier zie ik exact hetzelfde als bij mijn andere systeem: slechts 6 GB wordt herkend terwijl alle sloten vol zitten. Volgens mij is het geheugen echt niet defect.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee