Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Abo loopt al jaar stilzwijgend door, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thimobeuzel
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 05-12-2020
Beste Tweakers,

Ik raakte vandaag in gesprek met mijn ouders over hun mobiele abonnement. Mijn moeder vertelde dat zij 12,50 betaalde per maand. Toen gingen er bij mij alarmbelletjes af omdat zij geen groots verbruiker is, en 12,50 dus veel te veel is.

Na wat zoeken, wachtwoorden resetten, etc. ben ik er achter gekomen dat mijn moeder in 2016 een 2 jarig abonnement heeft afgesloten t/m 2018. Dit gaat om een 500mb/min/sms abonnement voor 12,50. Na deze periode heeft zij, naar eigen zeggen, geen bericht gehad dat haar abonnement "afgelopen" was. Ondertussen heeft dit absurd dure abonnement doorgelopen tot en met vandaag.

Mijn vraag aan jullie is nu: bij wie ligt de fout?

Ik heb zelf het gevoel dat de provider(s?) profiteren van de oudere medemens die al vergeten hoe hun telefoon van het slot af moet. Laat staan het aanpassen/ de status van een abonnement.
Aan de andere kant, mijn moeder had hier een verantwoordelijkheid om "gewoon" bij te houden wat de status van haar abonnement was.

Ik vraag mij af of ik/mijn moeder een poot heeft om op te staan met betrekking tot het vragen om een vergoeding van de provider.

Ik benoem de provider niet wegens PR teams en mogelijke bias.

Beste antwoord (via thimobeuzel op 15-08-2019 14:27)

• The_Worst
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 07-03 21:17
Het is standaard dat mobiele abonnementen na de looptijd stilzwijgend worden verlengd met een maand totdat één van de partijen het abonnement opzegt.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Alle reacties

• CLB
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Zulke abonnementen lopen stilzwijgend door, staat in de voorwaarden.
Je moet nog blij zijn dat het dezelfde maandprijs heeft behouden eerlijk gezegd.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
"absurd dure" abonnement? Het is 12,50 per maand :|

Mijn LinkedIn!

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Slapers, daar verdienen ze aan.
Mijn ouders hadden jaren een adsl verbinding voor meer dan wat die verbinding zou kosten als je hem nieuw af zou sluiten.
Als consument moet je wakker blijven.

• ArnoutV
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 07-03 23:05
Mijn provider stuurt paar maanden voor einde abonnement wel een herinnering dat het abonnement gaat verlopen.
Echter als je zelf geen actie onderneemt blijven de voorwaarden van dat abonnement automatisch doorlopen.
Je zou ook niet willen dat het automatisch zomaar iets anders wordt.

Maar los daarvan, 12,50 een absurd duur abonnement?

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:16
12,50 absurd duur? really......

SPECS

• xtrme
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 08:10
abonnementen worden stilzwijgende verlengt met een maand staat in de voorwaarden
het wordt pas vervelend als ze een abonnement hadden met een korting zolang je abonnement loopt (dus 2 jaar in dit geval)

dus stel 2017 je hebt een abonnement voor 25e met 50% korting dan betaal je 12,5 voor 2 jaar en na die 2 jaar 25e

op jou vraag; uiteindelijk is de klant verantwoordelijk om te kijken wat voor hem of haar het voordeligste is of het beste past

• Pieroman
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:17
Eens met bovenstaande mensen, bij afsluiten weet je dat het om een 2-jarig abonnement gaat! Vervolgens is het geen heel gek bedrag, en ja het kan vast goedkoper. Een bedrijf is er op uit om geld te verdienen, waarom zouden ze verplicht zijn dit te melden?
Waarom is er destijds niet voor prepaid gekozen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 07-03 21:17
Het is standaard dat mobiele abonnementen na de looptijd stilzwijgend worden verlengd met een maand totdat één van de partijen het abonnement opzegt.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

• kevin33
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:21

kevin33

Welkom in Utopia.

De contractant dient zelf de einddatum in de gaten te houden, de meeste providers/ verkopers houden hun klanten via SMS of mail op de hoogte.
Ik vraag mij af of ik/mijn moeder een poot heeft om op te staan met betrekking tot het vragen om een vergoeding van de provider.
Nee, waarvoor zou je dan vergoeding willen?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• ILUsion
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 03-03 12:27
Hangt van de kleine lettertjes in het contract af, zou ik zeggen. Daar zal inderdaad wel instaan dat het stilzwijgend doorloopt als je niet opzegt.
Is dat een eerlijke praktijk, niet helemaal; maar afzetterij is nog wel iets anders.

Als het je stoort: zoek alternatieve providers, neem contact op met je huidige provider en zeg dat je korting wilt of vertrekt. Veel meer zal je niet kunnen doen.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
@thimobeuzel Oud en wijs genoeg om een abonnement af te sluiten dus ook zelfstandig genoeg om een herinnering in je agenda te zetten. Ophouden met de verantwoordelijkheid afschuiven zou ik zeggen.

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:15
Je weet toch wel dat je een abbo hebt, jouw moeder gebruikt het zelfs, ookal gebruikt je moeder niet de volle 500mb, ze heeft het wel gebruikt. plus 12,50 is niet extreem duur ofzo. 500mb in 2016 was sowieso toen nog vrij normaal.

En ja dat mag gewoon stilzwijgend verlengt worden.

blog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Lenovo Ideapad S540 - I3 10th gen - 20GB Memory - Hoi!

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:29
Idd... absurd duur?
Dat waren de normale prijzen .. en tegenwoordig is wel iets hoog, maar niet extreem ofso.

En als ze een contact afsluit, dan weet je toch voor hoe lang?
Eigen verantwoording vind ik

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Moderator Mobile & IN
@thimobeuzel ik heb even je titel gewijzigd, aangezien er niemand is 'afgezet'. Daarnaast dekt dit de lading iets beter.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12:02
Verantwoordelijkheid ligt bij je moeder. Een troost is dat ze contractvrij is dus ze kan per direct opzeggen (met inachtneming van de opzegtermijn )

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Zoals bijna elk abonnement wordt het stilzwijgend verlengd.

TS, als je 12.50 al veel vindt zou ik eens in de energierekening van je ouders duiken ;). Die is waarschijnlijk nooit gewijzigd

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Von Henkel
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07-03 21:49
De meeste mensen verdiepen zich niet in verzekeringen/ telefoon abonnementen.
Jaarlijks verdiep ik me in deze materie en verander van maatschappij.
Levert nog altijd een leuke cent op per jaar 8)
Maar als je moeder het niet meer kan, dan houd dat in dat jij een nieuwe taak hebt :+

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:31

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@TS ik vind dat je nogal hoog van de toren blaast voor iets wat je (moeders) eigen verantwoordelijkheid is. Je kan het ook omdraaien: als je weet dat je moeder er niet aan gaat denken, kan jij voor haar een reminder in haar/jouw agenda zetten om het abonnement nog eens te evalueren 3 maanden voor het afloopt. Hier is niks geheimzinnigs of onlogisch aan. In de voorwaarden die ze getekend heeft staat gewoon wanneer het contract afloopt, en dat het daarna waarschijnlijk per maand opzegbaar is maar anders doorloopt voor bedrag x.

• mstx
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
En waarom heeft ze het niet opgezegd? Blijkbaar wist ze wel dat ze 12,50p/m betaalt?

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11:42
thimobeuzel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:00:
[..]

Ik geloof niet dat er mensen van elke provider op Tweakers gaan zitten neuzen naar berichten over mensen die zich genaaid voelen door hun eigen nalatigheid..
Zoals al wel duidelijk is uit de reacties hierboven, is dit echt en alleen te weiten aan je ouders.
De provider kan hooguit een berichtje sturen dat het abo gaat verlopen (wat mijn provider overigens wel netjes elk jaar doet) maar dat is dan alleen maar service vanuit hun.

• thimobeuzel
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 05-12-2020
Bedankt voor alle snelle antwoorden. Verantwoordelijkheid ligt dus idd volledig bij mijn ouders.

Ik vind zelf 12,50 voor 500min/sms absurd duur, maar ik zie dat mensen daar ook anders over denken.
Nat-Water schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:11:
Zoals bijna elk abonnement wordt het stilzwijgend verlengd.

TS, als je 12.50 al veel vindt zou ik eens in de energierekening van je ouders duiken ;). Die is waarschijnlijk nooit gewijzigd
Oef goeie, dat zal ik ook gelijk maar even doen.

EDIT: topic kan overigens gesloten worden.

[Voor 3% gewijzigd door thimobeuzel op 15-08-2019 14:28]

• kevin33
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:21

kevin33

Welkom in Utopia.

Oef goeie, dat zal ik ook gelijk maar even doen.
TS over een maandje "ouders betalen al jaren teveel voor stroom, wat te doen?" ;)

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• makje
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07-03 17:54

makje

Professioneel prutser

maareh waarom heeft iedereen het hier over een contract voor 2 jaar die daarna steeds met een maand verlengd wordt?

Volgens mij is dit een gewoon doorlopend contract met een minimum contracttermijn van 2 jaar en een opzegtermijn van 1 maand ofwel na 2 jaar kun je hem met een maand opzeggen inderdaad, maar hij wordt niet steeds met een maand verlengd ofzo (wat een werk zeg). Terminologie maakt uit, het contract lezen dus ook.

3900x

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

thimobeuzel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:00:
Beste Tweakers,

Ik raakte vandaag in gesprek met mijn ouders over hun mobiele abonnement. Mijn moeder vertelde dat zij 12,50 betaalde per maand. Toen gingen er bij mij alarmbelletjes af omdat zij geen groots verbruiker is, en 12,50 dus veel te veel is.

Na wat zoeken, wachtwoorden resetten, etc. ben ik er achter gekomen dat mijn moeder in 2016 een 2 jarig abonnement heeft afgesloten t/m 2018. Dit gaat om een 500mb/min/sms abonnement voor 12,50. Na deze periode heeft zij, naar eigen zeggen, geen bericht gehad dat haar abonnement "afgelopen" was. Ondertussen heeft dit absurd dure abonnement doorgelopen tot en met vandaag.

Ik heb zelf het gevoel dat de provider(s?) profiteren van de oudere medemens die al vergeten hoe hun telefoon van het slot af moet. Laat staan het aanpassen/ de status van een abonnement.
Aan de andere kant, mijn moeder had hier een verantwoordelijkheid om "gewoon" bij te houden wat de status van haar abonnement was.

Waar heb je het allemaal over, je doet hier net of haar een poot wordt uitgetrokken. Net als voor jou en mij, geldt hetzelfde voor je moeder of mijn buurvrouw. Je maakt het hier net of ze maandelijks dikke €100,- moet betalen voor haar mob. abb. als ze niet in staat is, hou jij dit bij voor haar en komt het allemaal goed.
Blazen met misbruik en vergoedingen etc wat je doet slaat compleet de plank mis.

Gebruiker van het echte spul, dus zonder suiker

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Stilzwijgende verlenging (of omzetting naar een abonnement van onbepaalde duur) is toegestaan bij een telefoonabonnement. Je mag blij zijn dat het maar 12,50 is, en dat het abonnement af en toe nog wordt gebruikt.

Ik ken iemand die al jarenlang geen auto meer reed, maar de auto nog wel aanhield voor je weet maar nooit. In die auto lag nog een mobiele telefoon voor het geval dat, waarvan de accu ook al jaren leeg was. Daar zat een KPN-abonnement bij van 30 euro per maand dat al jaren doorliep. Dat vind ik een gradatie erger.

jij ook?

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11:03
ILUsion schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:04:
Is dat een eerlijke praktijk, niet helemaal
Zit er iemand op te wachten om elke maand te bevestigen dat zijn telefoon niet afgesloten moet worden? Of elk jaar? Want je kan er donder opzeggen dat de mensen die in augustus hun abonnement starten op een gegeven moment tijdens hun vakantie worden afgesloten, omdat ze niet hebben gereageerd op de verlengmail. En dan zitten ze in het buitenland, kunnen ze niet bellen of mailen, want afgesloten en openen ze uiteindelijk op tweakers een topic hoe schandalig het is dat iets essentieels als je telefoonabonnement niet standaard wordt verlengd totdat je zelf aangeeft dat je het niet meer wil.

• -Muncky-
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08:46
GlowMouse schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:58:
Stilzwijgende verlenging (of omzetting naar een abonnement van onbepaalde duur) is toegestaan bij een telefoonabonnement. Je mag blij zijn dat het maar 12,50 is, en dat het abonnement af en toe nog wordt gebruikt.

Ik ken iemand die al jarenlang geen auto meer reed, maar de auto nog wel aanhield voor je weet maar nooit. In die auto lag nog een mobiele telefoon voor het geval dat, waarvan de accu ook al jaren leeg was. Daar zat een KPN-abonnement bij van 30 euro per maand dat al jaren doorliep. Dat vind ik een gradatie erger.
Dat is helemaal bizar. Elk weldenkend persoon checkt minimaal 1x per jaar de maandelijkse/vast uitgaven toch wel? Als je elke maand netjes EUR 30,- betaald, zonder dat je dat opvalt ben je niet echt lekker bezig...

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:20:
[...]

Ik geloof niet dat er mensen van elke provider op Tweakers gaan zitten neuzen naar berichten over mensen die zich genaaid voelen door hun eigen nalatigheid..
Het zal je verbazen hoe vaak bedrijven (niet alleen providers) Tweakers in de gaten houden voor klachten.

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11:42
Stoelpoot schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:09:
[...]

Het zal je verbazen hoe vaak bedrijven (niet alleen providers) Tweakers in de gaten houden voor klachten.
Het ging me meer om het woordje 'bias'.. dat lijkt redelijk misplaatst in dezen.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

-Muncky- schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:04:
[...]

Dat is helemaal bizar. Elk weldenkend persoon checkt minimaal 1x per jaar de maandelijkse/vast uitgaven toch wel? Als je elke maand netjes EUR 30,- betaald, zonder dat je dat opvalt ben je niet echt lekker bezig...
Voor jou en mij is dat wellicht normaal, maar als je in de 90 bent en geen familie hebt die je daarbij helpt, is het toch een ander verhaal.

jij ook?

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Vind het trouwens ook opmerkelijk dat men een contract aangaat voor €12,5/maand en dan wanneer het stilzwijgend verlengd wordt ineens gesproken wordt van extreem duur.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
-Muncky- schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:04:
[...]

Denk dat dat nogal tegenvalt hoeveel mensen dat werkelijk doen.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True