Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• zierbeek
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 11:35
Hi all,

Ik weet niet of het toegestaan is op een oud topic te reageren maar ik vind de commentaren hierboven zeer handig dus stel ik hier men request

Wat is je budget?
€200 voor 1 DAC
Ik ben geen hardcore audiofiel. Het moet wel kwaliteit zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
-De audio van men MacBook uppen voor de Q-acoustics bt3 met ingebouwde amp, RCA in, Optical in en 3.5mm in
-Men platenspeler op aansluiten, enkel RCA en usb out
-Men headphone inpluggen (simpele Marshall)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb momenteel geen dac gevonden die binnen men budget past (zegt waarschijnlijk wat over men budget)
die de juiste inputs of outputs heeft

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
zierbeek schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:57:
Hi all,

Ik weet niet of het toegestaan is op een oud topic te reageren
Het is inderdaad niet de bedoeling om andermans topics over te nemen. Afgesplitst naar een eigen topic dus.

Het woord "me" ≠ "mijn". Wel het irritantste woord van het jaar.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-08 02:15
zierbeek schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:57:
Hi all,

Ik weet niet of het toegestaan is op een oud topic te reageren maar ik vind de commentaren hierboven zeer handig dus stel ik hier men request

Wat is je budget?
€200 voor 1 DAC
Ik ben geen hardcore audiofiel. Het moet wel kwaliteit zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
-De audio van men MacBook uppen voor de Q-acoustics bt3 met ingebouwde amp, RCA in, Optical in en 3.5mm in
-Men platenspeler op aansluiten, enkel RCA en usb out
-Men headphone inpluggen (simpele Marshall)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb momenteel geen dac gevonden die binnen men budget past (zegt waarschijnlijk wat over men budget)
die de juiste inputs of outputs heeft
De combinatie van de platenspeler erbij maakt hem heel lastig, omdat dat een analoog pad is. Dan kom je al snel uit bij receivers met een phono in en optisch/coax in.

• zierbeek
PageFault schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

De combinatie van de platenspeler erbij maakt hem heel lastig, omdat dat een analoog pad is. Dan kom je al snel uit bij receivers met een phono in en optisch/coax in.
maar die dac gaat niet speciaal de Kwaliteit van die platenspeler verbeteren? Dan kan ik beter die achterwege laten, aangezien de platenspeler maar af en toe gebruikt wordt?

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-08 02:15
zierbeek schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:06:
[...]

maar die dac gaat niet speciaal de Kwaliteit van die platenspeler verbeteren? Dan kan ik beter die achterwege laten, aangezien de platenspeler maar af en toe gebruikt wordt?
Een DAC kan helemaal niks met een analoog signaal. DAC = Digitaal signaal --> analoge output

De platenspeler zal dus of een analoog naar analoog versterkt pad moeten volgen of eerst via een ADC omgezet moeten worden naar een digitaal signaal en daarna door de DAC uitgestuurd worden.

• zierbeek
PageFault schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:12:
[...]

Een DAC kan helemaal niks met een analoog signaal. DAC = Digitaal signaal --> analoge output

De platenspeler zal dus of een analoog naar analoog versterkt pad moeten volgen of eerst via een ADC omgezet moeten worden naar een digitaal signaal en daarna door de DAC uitgestuurd worden.
Inderdaad wat ik dacht. Maar in dat geval is het een overkill. Ik denk dat ik de platenspeler dan achterwege laat. Nu stop ik de analoge gewoon in men speakers. Zo klinkt het ook wel oké.

zierbeek wijzigde deze reactie 15-08-2019 14:15 (6%)

• zierbeek
In dat geval lijkt de Audioengine d1 de go to?

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:13
Als je het geluid van je Macbook nog wat wilt 'uppen' zou je de Pricewatch: behringer uca202 interface tussen een USB poort van de mac en de optische ingang van de Q Acoustics kunnen hangen, je gebruikt dan de ingebouwde dac van de speakers, die is vermoedelijk beter dan die van de mac

• zierbeek
Heel erg bedankt Martyw, ik kijk er eens naar.

Die focusrite scarlet solo, is dat wat?

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:17
Zal wel aan mij liggen, maar geluid kan je helemaal niet uppen. Het is zoals de bron klinkt.
Er zou nog verschil kunnen zitten tussen de directe audio out van je Mac en wanneer je een externe geluidskaart oid gebruikt, maar ook dan geldt dat je bronmateriaal uiteindelijk de kwaliteit bepaalt. Kan in dat geval natuurlijk wel zijn dat de output van je Mac niet meer de bepalende factor is, stel dat deze het geluid minder goed kan overbrengen.

Jorgen wijzigde deze reactie 15-08-2019 21:03 (19%)

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:13
Zonder een flamewar te willen starten: als je analoog aansluit op de hoofdtelefoon uitgang gebruik je de DAC op de geluidskaart. Bij de meeste laptops is deze ingebouwde DAC gevoeliger voor storingen veroorzaakt door andere componenten in de laptop. Door een externe DAC via USB te gebruiken kun je deze storingen vermijden, en zo dus het geluid 'uppen'.

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
martyw schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:46:
Zonder een flamewar te willen starten: als je analoog aansluit op de hoofdtelefoon uitgang gebruik je de DAC op de geluidskaart. Bij de meeste laptops is deze ingebouwde DAC gevoeliger voor storingen veroorzaakt door andere componenten in de laptop. Door een externe DAC via USB te gebruiken kun je deze storingen vermijden, en zo dus het geluid 'uppen'.
En dus is het technisch correcte advies:

Hoor je nu brom, ruis, of bijgeluiden als je bijvoorbeeld je muis beweegt (wat bij Mac eigenlijk nooit zo is zover ik weet?), zoek dan de goedkoopste dac die de features heeft die je nodig hebt (aantal in/uitgangen, bouwkwaliteit, uitstraling, whatever).

Klinkt je huidige audio schoon? Geen dac nodig en een klein mengpaneeltje kopen.

'Geluidskwaliteit' speelt geen rol in dit vraagstuk, dacs zijn hartstikke transparent.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• zierbeek
Heel erg bedankt voor de info allen!

Op dit moment durft mijn headphone wat te kraken en te bromen. De speakers zelf geven een lichte brom wanneer er geen geluid speelt. Daarom dacht ik dat een dac een goede optie was.

Als ik zo zie wat ik nodig heb lijkt een Focusrite Scarlett 2i2, de Topping D30 en de Komplete 1 een goede optie. Hebben jullie andere voorkeuren?

• Jorgen
martyw schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:46:
Dat is dus wat ik zeg. Stel dat de aansluitingen van de Mac de (mogelijk) beperkende factor zijn, kan je door betere hardware wellicht minder storing of een betere overdracht realiseren. Beter kan je geluid echter niet worden. Hooguit minder slecht. ;)

Jorgen wijzigde deze reactie 16-08-2019 18:35 (12%)

• zierbeek
allright, dus welke dac denken jullie?

• Jorgen
De goedkoopste met alle gewenste aansluitingen en opties
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True